Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:49:37
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 16:45:32
Diorama Station Haarlem door Martijnstein
Vandaag om 16:40:47
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Machinist Johan
Vandaag om 16:32:25
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 16:17:48
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:00:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:58:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:32:30
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:28:02
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 20423 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3344
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #90 Gepost op: 22 February 2019, 00:33:39 »
Heet het geheel niet officieel Merwede- en Waalspoorlijn?
Zover ben ik niet teruggegaan ;D voor mij was het altijd de westelijke Betuwelijn tot Geldermalsen en daarachter de oostelijke Betuwelijn naar Nijmegen/Elst.
Groeten,
Richard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #91 Gepost op: 22 February 2019, 07:11:43 »
In jouw voorbeeld is het vrij duidelijk dat je in Arnhem hebt gewisseld. Maar ik had eerder al een voorbeeld gegeven waarbij het niet duidelijk is omdat je die reis langs verschillende routes kan maken.
Dat is ook in dit voorbeeld zo, Arriva en Breng stoppen in Duiven. Moet het systeem dan kijken naar de uitchecktijd en de laatst aangekomen trein, rekening houden met vertraging?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #92 Gepost op: 22 February 2019, 07:37:50 »
Ben wel benieuwd wat de 4 scenario's eerder genoemde scenarios van de provincie precies inhouden. Kwam dat rapport nou openbaar beschikbaar? OF is het zo'n ambtelijke/bestuurlijke studienota die in de praktijk alleen maar stof zal verzamelen op een achterafkamer van het provinciehuis?
Oeps!

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22638
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #93 Gepost op: 22 February 2019, 07:53:56 »
De studie loopt nog. Toch is er al publiciteit, dus het zal wel openbaar worden. We hebben er nu al discussie over en daar gaat het maar om. Of de discussie tot een haalbare oplossing gaat leiden, is altijd afwachten.

Hoe verzamelen bits en bytes trouwens stof?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #94 Gepost op: 22 February 2019, 11:10:53 »
Dat is ook in dit voorbeeld zo, Arriva en Breng stoppen in Duiven. Moet het systeem dan kijken naar de uitchecktijd en de laatst aangekomen trein, rekening houden met vertraging?
Gelukkig heeft de Provincie Gelderland (concessieverlener) hier wel aan de reiziger gedacht: Reizigers voor Arriva en Breng maken gebruik van dezelfde incheckpaal. Ik neem aan dat de inkomsten evenredig over het aantal treinen in de dienstregeling verdeeld wordt tussen Transdev en DB. Tussen Arnhem Centraal en Arnhem Velperpoort is het nog wel lekker chaotisch voor de reiziger, je moet eerst kijken of je trein van de NS, Arriva of Breng is, en vervolgens bij de juiste paal inchecken en op je bestemming weer bij de juiste paal uitchecken, of bij een overstap in de juiste volgorde bij de juiste palen uitchecken en weer inchecken.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #95 Gepost op: 22 February 2019, 11:18:11 »
Overigens de betrokken wethouder: "De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt." Maar ook: "Een bus is veel flexibeler als het gaat om op- en afstappen en op deze manier kunnen we alle dorpen op die lijn aansluiten, Valburg bijvoorbeeld."
Wat is het nu? Verdeelt het spoor de dorpen als een soort ijzeren gordijn of ligt het spoor te ver buiten de dorpskernen?
Het is natuurlijk dat laatste. Maar een bus die alle dorpjes aan doet gaat de reis een stuk langer maker als ik zo op de kaart kijk.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #96 Gepost op: 22 February 2019, 11:58:27 »
Een snelbus gaat inderdaad alleen tijdsvoordeel opleveren als hij "als een IC" gaat rijden. Bij het stoppen in elk dorpje, verdwijnt het voordeel al snel.
En als je lightrail laat rijden, kun je ook op de Betuwelijn een paar extra haltes inbouwen. Dat hoeft niet veel extra tijd te kosten en zal goedkoper zijn dan het ombouwen van een baanvak naar een busbaan.
Ik ken de omgeving niet maar als je op de kaart kijkt zie je dat Valburg gewoon aan het spoor ligt. Daarentegen zie ik dat er nu ook nog wordt gestopt in Hemmen-Dodewaard. Waarom? De mensen in zowel Hemmen als Dodewaard kunnen even snel/goed in Zetten-Andelst resp Opheusden opstappen.

Het "doorklieven van dorpen" is natuurlijk onzinpraat (als je geen goede argumenten hebt, grijp je alles aan wat je kunt vinden...). Fakenews zouden we het tegenwoordig noemen ;) 
Die lijn ligt er al jaren en heeft volgens mij nooit een obstakel gevormd. Er zijn genoeg overwegen en zo druk is het treinverkeer nou ook weer niet...

Het probleem met de trein is natuurlijk de aansluiting op de hoofdbaan in Elst (zoals hiervoor al gemeld). Daar past de extra trein lastig of niet in. Dan moet je dus overstappen, wat natuurlijk minder aantrekkelijk is.
Maar ook een snelbus zal uiteindelijk het drukke verkeer van Arnhem en/of Nijmegen in moeten... En daar vast komen te staan in de file.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #97 Gepost op: 22 February 2019, 15:02:23 »
Hoe verzamelen bits en bytes trouwens stof?

Als het bittenbakje niet schoon gehouden wordt.

Dirk