Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 05:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 00:29:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 00:01:01
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
09 July 2025, 22:59:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:18:03
Een NS 5500 knutselen door janw
09 July 2025, 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
09 July 2025, 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
09 July 2025, 12:04:32
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 19484 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #90 Gepost op: 22 February 2019, 00:33:39 »
Heet het geheel niet officieel Merwede- en Waalspoorlijn?
Zover ben ik niet teruggegaan ;D voor mij was het altijd de westelijke Betuwelijn tot Geldermalsen en daarachter de oostelijke Betuwelijn naar Nijmegen/Elst.
Groeten,
Richard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8458
  • Spoor N
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #91 Gepost op: 22 February 2019, 07:11:43 »
In jouw voorbeeld is het vrij duidelijk dat je in Arnhem hebt gewisseld. Maar ik had eerder al een voorbeeld gegeven waarbij het niet duidelijk is omdat je die reis langs verschillende routes kan maken.
Dat is ook in dit voorbeeld zo, Arriva en Breng stoppen in Duiven. Moet het systeem dan kijken naar de uitchecktijd en de laatst aangekomen trein, rekening houden met vertraging?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #92 Gepost op: 22 February 2019, 07:37:50 »
Ben wel benieuwd wat de 4 scenario's eerder genoemde scenarios van de provincie precies inhouden. Kwam dat rapport nou openbaar beschikbaar? OF is het zo'n ambtelijke/bestuurlijke studienota die in de praktijk alleen maar stof zal verzamelen op een achterafkamer van het provinciehuis?
Oeps!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #93 Gepost op: 22 February 2019, 07:53:56 »
De studie loopt nog. Toch is er al publiciteit, dus het zal wel openbaar worden. We hebben er nu al discussie over en daar gaat het maar om. Of de discussie tot een haalbare oplossing gaat leiden, is altijd afwachten.

Hoe verzamelen bits en bytes trouwens stof?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #94 Gepost op: 22 February 2019, 11:10:53 »
Dat is ook in dit voorbeeld zo, Arriva en Breng stoppen in Duiven. Moet het systeem dan kijken naar de uitchecktijd en de laatst aangekomen trein, rekening houden met vertraging?
Gelukkig heeft de Provincie Gelderland (concessieverlener) hier wel aan de reiziger gedacht: Reizigers voor Arriva en Breng maken gebruik van dezelfde incheckpaal. Ik neem aan dat de inkomsten evenredig over het aantal treinen in de dienstregeling verdeeld wordt tussen Transdev en DB. Tussen Arnhem Centraal en Arnhem Velperpoort is het nog wel lekker chaotisch voor de reiziger, je moet eerst kijken of je trein van de NS, Arriva of Breng is, en vervolgens bij de juiste paal inchecken en op je bestemming weer bij de juiste paal uitchecken, of bij een overstap in de juiste volgorde bij de juiste palen uitchecken en weer inchecken.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #95 Gepost op: 22 February 2019, 11:18:11 »
Overigens de betrokken wethouder: "De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt." Maar ook: "Een bus is veel flexibeler als het gaat om op- en afstappen en op deze manier kunnen we alle dorpen op die lijn aansluiten, Valburg bijvoorbeeld."
Wat is het nu? Verdeelt het spoor de dorpen als een soort ijzeren gordijn of ligt het spoor te ver buiten de dorpskernen?
Het is natuurlijk dat laatste. Maar een bus die alle dorpjes aan doet gaat de reis een stuk langer maker als ik zo op de kaart kijk.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #96 Gepost op: 22 February 2019, 11:58:27 »
Een snelbus gaat inderdaad alleen tijdsvoordeel opleveren als hij "als een IC" gaat rijden. Bij het stoppen in elk dorpje, verdwijnt het voordeel al snel.
En als je lightrail laat rijden, kun je ook op de Betuwelijn een paar extra haltes inbouwen. Dat hoeft niet veel extra tijd te kosten en zal goedkoper zijn dan het ombouwen van een baanvak naar een busbaan.
Ik ken de omgeving niet maar als je op de kaart kijkt zie je dat Valburg gewoon aan het spoor ligt. Daarentegen zie ik dat er nu ook nog wordt gestopt in Hemmen-Dodewaard. Waarom? De mensen in zowel Hemmen als Dodewaard kunnen even snel/goed in Zetten-Andelst resp Opheusden opstappen.

Het "doorklieven van dorpen" is natuurlijk onzinpraat (als je geen goede argumenten hebt, grijp je alles aan wat je kunt vinden...). Fakenews zouden we het tegenwoordig noemen ;) 
Die lijn ligt er al jaren en heeft volgens mij nooit een obstakel gevormd. Er zijn genoeg overwegen en zo druk is het treinverkeer nou ook weer niet...

Het probleem met de trein is natuurlijk de aansluiting op de hoofdbaan in Elst (zoals hiervoor al gemeld). Daar past de extra trein lastig of niet in. Dan moet je dus overstappen, wat natuurlijk minder aantrekkelijk is.
Maar ook een snelbus zal uiteindelijk het drukke verkeer van Arnhem en/of Nijmegen in moeten... En daar vast komen te staan in de file.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #97 Gepost op: 22 February 2019, 15:02:23 »
Hoe verzamelen bits en bytes trouwens stof?

Als het bittenbakje niet schoon gehouden wordt.

Dirk