Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Stalen rijtuigen van NS door jan47
Vandaag om 11:43:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door bellejt
Vandaag om 11:01:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 09:50:35
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:21:07
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:59:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
  

Auteur Topic: Aansluitingen bufferbalk NS1200  (gelezen 2353 keer)

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Gepost op: 01 November 2016, 16:58:34 »
Hoi,

Op de image de bekende 1200 uit het spoorwegmuseum. Deze heeft 5 koppelingen die er
op het oog allemaal hetzelfde uitzien. Ik kan me voorstellen dat ze wel een ander doel
hebben.

Weet iemand de functie van al deze koppelingen, A tot en met E?

« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 00:24:34 door NS264. Reden: titel verduidelijkt »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2016, 17:11:46 »
Hier wordt daar iets over besproken:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53563.0

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2016, 17:11:46 »
Voor zover ik kan zien zijn A,B,C en D luchtleidingen voor het remsysteem. De details weet ik even niet, maar als er een trek-duw-samenstelling is, zijn altijd 4 leidingen nodig. Ik neem aan voor de aansturing vanuit het standstuurrijtuig. E is de stuurstroomleiding, geen luchtdrukleiding.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2016, 17:18:03 »
Even uit mijn hoofd:

- A & D: doorgaande treinleiding (standaard aanwezig op ieder rollend materieel
- C: oude variant hoofdreservoirleiding
- B: nieuwe variant hoofdreservoirleiding (hoort volgens mij niet op de turquoise uitvoering, maar wel noodzakelijk om met modern reizigers materieel te kunnen rijden)
- E: 1500V kabel voor elektrische verwarming rijtuigen

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2016, 17:55:51 »
Correct Paul Bender!
De lage hoofdreservoirleiding is aangebracht toen in de rijtuigen deursluiting werd aangebracht, dus zeg maar vanaf de invoering van plan W.
Ook de HS kabel is juist benoemd, de NS 1200-en hadden geen stuurstroom aansluiting.

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2016, 18:25:18 »
Kniesoor ook weer blij, met het compliment van "his masters voice" en de staat van zijn geheugen en logisch denkvermogen.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2016, 20:08:01 »
Als ik even inzoom op het plaatje lijken B en D de remleidingen te zijn, en A en C de HR leidingen  ;)

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2016, 20:18:48 »
Mijn kennis mag je altijd in twijfel trekken, doe ik standaard ook.

Die van Henk .............  :-\

Het kan zijn dat je gelijk hebt. D is in ieder geval de treinleiding.

B &D lijken, bij nadere beschouwing, inderdaad gelijk te zijn qua oriëntatie van de koppelmond. Dus dan zou inderdaad B de treinleiding zijn en A het hoofdreservoir  :-[
« Laatst bewerkt op: 01 November 2016, 20:59:26 door guest7823 »

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #8 Gepost op: 03 November 2016, 06:12:31 »
Bedankt allemaal.  (y)

könings

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #9 Gepost op: 03 November 2016, 11:24:10 »
Om het zeker te weten, zul je op de kop van de slangen moeten kijken; is de kop glad, dan is deze van de doorgaande treinleiding, staat er echter (in reliëf) een kruis op, dan is deze voor de HR (10 bar).
Meestal staan de slangen voor de doorgaande treinleiding aan de binnenkant en die van de HR aan de buitenkant, maar dat is niet altijd het geval. Vandaar het kruis, zodat degene die koppelt zich niet kan vergissen.

guest7823

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #10 Gepost op: 03 November 2016, 11:29:41 »
Ehhhh, misschien waar, maar het is voornamelijk de positioning van de koppelmond (opening naar "links" of "rechts", als je met je rug naar het voertuig staat) die bepaald of het een treinleiding of hoofdreservoirleiding is.

De hoofdreservoirleiding zit "de andere kant op" t.o.v. de treinleiding. Daardoor kan je (tenzij je erg gaat klieren / klooien) een hoofdreservoirleiding niet op een treinleiding aansluiten.

könings

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #11 Gepost op: 03 November 2016, 13:02:15 »
Dat en het verschil in de koppen. Maar voor degene die dat niet kan onthouden, hebben ze speciaal in de constructievoorschriften het verschil duidelijk willen maken dmv de andere constructie van de koppen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een lok na revisie met de slangen verkeerd om gemonteerd naar buiten kwam.
Meestal werd dat op tijd ontdekt, maar in Antwerpen is er een aantal jaren geleden een lok uit de werkplaats gekomen die daadwerkelijk zo met een trein is vertrokken.
Afgezien van de schuldvraag en de omstandigheden van het geval, heeft die machinist onwaarschijnlijk veel geluk gehad dat hij de trein met de rechtstreekse rem heeft kunnen stoppen, want de doorgaande treinleiding was gevuld met 10 bar en hij kon dus niet meer remmen met de gehele trein, enkel nog met de lok.