Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
Kees-Jan
Vandaag
om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KNed
Vandaag
om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder
door
Coen Burki
Vandaag
om 11:46:53
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Huup
Vandaag
om 11:35:19
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:21
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 11:30:14
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:28:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:27:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:27:07
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:23:25
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Eric B
Vandaag
om 11:12:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 11:11:27
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Gerard
Vandaag
om 11:10:18
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:07:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:05:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
MathynK
Vandaag
om 10:57:27
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:59:14
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
eitreb
Vandaag
om 09:58:50
Mijn geweatherde modellen
door
jan47
Vandaag
om 09:55:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:22:58
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:56:53
Rondom Charlois
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:48:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
basjuh1981
Vandaag
om 07:41:56
Gezocht decals wit op transparant
door
ruudns
18 November 2025, 23:02:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor (gelezen 2826 keer)
henk
Offline
Berichten: 22680
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
«
Reactie #15 Gepost op:
10 November 2016, 09:47:49 »
Ik heb een drievoudige ringleiding. Twee draden zijn aangesloten op de centrale of de booster en de derde draad is via de diodeschakeling aangesloten maar loopt ook rond. Dan wordt de afstand tot de aansluitpunten niet groter of kleiner dan bij de andere draden. Het aantal secties is niet gemaximeerd. De hoeveelheid stroom die kan worden afgenomen is gemaximeerd door de centrale/booster. De diodeschakeling moet die stroom kunnen verwerken, dus je kiest voor diodes die zwaar genoeg zijn. En alle draden moeten dik genoeg zijn om die stroom te verwerken.
Hier zie je mijn ringleiding. Toevallig op het punt waar de diodeschakeling op de derde draad is aangesloten. Maar alle draden (vijf hier, nog twee voor de externe voeding van decoders) lopen mee als ringleiding.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65533.msg3221586889.html#msg3221586889
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
PeterNS
Offline
Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
«
Reactie #16 Gepost op:
10 November 2016, 09:58:36 »
Henk,
Ik neem aan dat je berekent hoeveel van die brugcellen je nodig hebt.
Kun je misschien aangeven hoe ik dat voor mijn baan moet berekenen.
Heb je die brugcellen bij Conrad gekocht?
Peter
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
«
Reactie #17 Gepost op:
10 November 2016, 10:23:14 »
Als je een ringleiding maakt voor de spanning via de diodeschakeling heb je er maar één per booster nodig. En deze moet gewoon minimaal de maximale stroom van de booster kunnen verdragen. Vervolgens kies je de goedkoopste
Meestal bestel ik dat soort dingen gewoon in het verre Oosten via eBay of AliExpress. Maar in Nederland kan je ook goed kijken bij
Dick Best (tegenwoordig EOO)
. Voor de meeste boosters zal dus een 4A variant zoals
deze
prima zijn. Of in het
verre Oosten
.
Timo
«
Laatst bewerkt op: 10 November 2016, 10:44:28 door Timo. Reden: Arg, irritant laptop toetsenbord...
»
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26969
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
«
Reactie #18 Gepost op:
10 November 2016, 10:33:45 »
Van die kant had ik het nog niet bekeken. Als je de diodes kiest op de maximale stroom van de booster, dan hoef je verder niet te kijken naar wat er allemaal aan treinen achter hangt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22680
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
«
Reactie #19 Gepost op:
10 November 2016, 11:00:35 »
Ja precies. Ik heb een Lenz-centrale met een 5A versterker erin. Aan die centrale hangt een ringleiding met een 10A brugcel naar de derde draad. Met 10A heb je enige marge en het kost zowat niks meer. Die brugcel zie je op de foto. Komt inderdaad van Conrad. Voor een 3A versterker is 5A mooi zat. Gebruik je meer versterkers/boosters dan krijgt iedere versterker een eigen ringleiding met eigen brugcel. En altijd voldoende dikke draden.
«
Laatst bewerkt op: 10 November 2016, 11:08:11 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
PeterNS
Offline
Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
«
Reactie #20 Gepost op:
10 November 2016, 11:09:57 »
Henk,
Ik gebruik de Intellibox II plus een booster van digikeijs beide zijn 3,5 Amp.
Dus ik zal dan zoals jij aangeeft 2 van die brugcellen moeten toepassen.
Peter
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22680
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
«
Reactie #21 Gepost op:
10 November 2016, 11:26:54 »
Precies, 5A zoiets.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
«
Reactie #22 Gepost op:
10 November 2016, 12:35:30 »
De bruggen die ik gelinkt heb zouden daar ook prima moeten werken
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
PeterNS
Offline
Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
«
Reactie #23 Gepost op:
10 November 2016, 18:16:52 »
Dank voor de jullie suggestie.
Peter
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor