Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
  

Auteur Topic: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor  (gelezen 2743 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Beste forumleden,

Ik heb een enkelsporige baandeel dat naar een rangeeremplacement van 4 sporen met stootjukken leidt.
Er liggen tussen de onderlinge 4 rangeersporen wissels zodat de locomotief na ontkoppelen om kan rijden naar een leeg spoor en dan weer naar het enkelspoor kan vertrekken. Het enkelspoor sluit weer aan op het dubbelspoor baanvak

Hoe moet het enkelspoor zowel als de 4 rangeersporen welke 2 zijdig worden bereden van spanning voorzien?


Met vriendelijke groet,

Peter   

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2016, 13:22:13 »
Analoog of digitaal?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2016, 13:44:45 »
Sorry digitaal. Ik zal even proberen een plaatje er bij te downloaden

Peter

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22564
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2016, 13:50:01 »
Op één punt aansluiten is genoeg. Dat is nou net het aardige van digitaal.

Als het omvangrijk wordt misschien op wat meer punten aansluiten in verband met mogelijk spanningsverlies.
Als je gaat automatiseren heb je onderbrekingen en apart aangesloten secties nodig, maar dat is een verhaal apart.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2016, 14:02:11 »
Henk en Klaas,

Het is een plattegrond uit het programma Scarm helaas krijg ik dat niet via uploaden op deze site.
Heeft 1 van jullie nog suggesties hoe ik dit moet doen?

Peter

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22564
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2016, 14:07:23 »
Plan exporteren en hier uploaden?

Maar wat wil je precies Peter? Wil je handmatig met de treinen over die sporen rijden?
Of wil je de boel automatisch laten rijden?

Als je het eerste wil, dan is er niets bijzonders aan het aansluiten. Alle sporen horen dan tot dezelfde stroomkring.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 09 November 2016, 14:09:24 »
Scarm baanplan exporteren naar jpg (file en dan export) en dan deze jpg (afbeelding uploaden) hier plaatsen.
Succes,

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2016, 14:19:04 »
Hierbij het baangedeelte waar het om gaat:




Misschien is dit duidelijker nogmaals er wordt digitaal gereden met het programma koploper.

Peter
« Laatst bewerkt op: 09 November 2016, 15:34:19 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2016, 14:53:14 »
Nou, dat is nogal simpel. Het is een baanplan zonder keerlussen, dus je kunt alles gelijkgepoold aansluiten.
Waar zie je eigenlijk een probleem?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2016, 14:58:45 »
Klaas,

Ik dacht bij het terugrijden aangezien de plus en min dan eigenlijk andersom zitten.


Peter

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22564
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2016, 15:05:37 »
Nee, dat is analoog zo. Bij digitaal blijft de polariteit op de rails altijd hetzelfde. De rijrichting wordt pas in de decoder bepaald.

Maar hoe wil je Koploper gaan gebruiken? Als hier ook automatisch wordt gereden, dan moet je secties maken zoals in de handleiding van Koploper staat. Ik kan me ook voorstellen dat je op zo'n rangeerterrein handmatig gaat rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2016, 15:07:31 »
Maar je rijdt digitaal, je draait de spanning nooit om. Dat gebeurd in de loc op de decoder  ;) Dat is juist het leuke van digitaal rijden  ;)

En voor Koploper moet je secties/blokken me bezetmelding maken, maar dat is op de rest van de baan niet anders.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2016, 16:01:23 »
Ik dacht bij het terugrijden aangezien de plus en min dan eigenlijk andersom zitten.
Daarom was mijn eerste vraag ook: analoog of digitaal? Je rijdt digitaal, maar je denkt blijkbaar nog analoog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 10 November 2016, 09:34:53 »
Bedankt Henk, Klaas en Timo ik dacht inderdaad nog even analoog.
En ja er komen net als in de rest van het baanontwerp secties in het rangeergedeelte.

Zit nog even met de ongedetecteerde secties kun je die via een ringleiding naar de centrale diodeschakeling aansluiten?
Je krijgt dan wel een lange leiding geeft dit geen problemen? Zit er geeen maximum aan het aantal ongedecteerde secties die je op de diodeschakeling aansluit?
 

Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Elektrisch aansluiten (voeding) van een in 2 richtingen bereden enkelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 10 November 2016, 09:44:14 »
Het maximum van ongedetecteerde secties op 1 centrale diodeschakeling wordt bepaald door de stroom die er gaat lopen. En die wordt weer bepaald door het aantal treinen dat gelijktijdig op die secties rijdt/staat.
Je kan er ook voor kiezen om per sectie een diodeschakeling tussen te voegen. Dat kost je wel meer diodes, maar het spaart een draad in je ringleiding.  En zelf vind ik het overzichtelijker, maar dat is een persoonlijke mening.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.