Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 13:26:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:25:22
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Ervaring 187-prestigemodels door NL-modelspoor
Vandaag om 13:20:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Overstap naar HTM door eemstede
Vandaag om 13:15:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 13:13:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NL-modelspoor
Vandaag om 13:13:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 13:10:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:04:33
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 12:44:29
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door prutser
Vandaag om 12:39:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:23:17
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:00:19
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:46:05
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:30:58
  

Auteur Topic: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden  (gelezen 4854 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #15 Gepost op: 12 March 2015, 10:43:32 »
Overigens is het sneeuw verhaal een broodje aap verhaal. Wij hobbyisten zijn de enigen die het hardnekkig blijven volhouden. Ik heb een document gelezen over de plaatsing van de lampen, en die vloeit gewoon voort uit de opeenvolging van de verschillende seinsystemen. Enig weer argument is daar niet in te vinden. (Behalve dat de kap boven de lamp afhankelijk van het invallende zonlicht langer of korter kan zijn.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #16 Gepost op: 12 March 2015, 15:57:06 »
Overigens is het sneeuw verhaal een broodje aap verhaal.
Dan toch een verhaal wat het al heel lang volhoudt. Ik heb het minstens 50 jaar geleden voor het eerst gehoord.
Maar afgezien daarvan, volgens mij zit er nog een andere filosofie achter de kleurvolgorde. De lamp die de hoogste snelheid toestaat zit bovenin, de lamp die de laagste snelheid, stop dus,  aangeeft zit onderin.
Alleen bij het seinbeeld dubbel geel is deze regel losgelaten, en toen was het sneeuwverhaal kennelijk ook niet meer belangrijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #17 Gepost op: 12 March 2015, 17:35:54 »
Nu begrijp ik pas waarom ik met mijn auto altijd met de hoogste snelheid door rood probeer te rijden, dat zit dus bovenaan.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 17:55:05 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #18 Gepost op: 13 March 2015, 08:16:12 »
  ;D ;D (y) (y)

Alleen zou het ook bij de rechter stand houden?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #19 Gepost op: 13 March 2015, 11:33:16 »
Overigens is het sneeuw verhaal een broodje aap verhaal.

Nog even terugkomen op de volgorde van groen geel rood. Deze heeft meer te maken met de snelheid die men mag rijden.

Dit pdf: http://www.irse.nl/boeken/page35/files/NS%20Lichtseinstelsel.pdf gaat daar op in.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2015, 11:35:09 door Jeronimos »
Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #20 Gepost op: 13 March 2015, 11:39:32 »
Dat is een ander seinstelsel, nl. het seinstelsel 1946 (of 1949, afhankelijk van de bron).
Dat verhaal met de sneeuw had betrekking op seinstelsel 1954 (of 1955).
Daarvan was de oorspronkelijke volgorde geel - groen - rood (- geel). Groen - geel - rood is pas later ingevoerd.
Maar waarom die oorspronkelijke volgorde nu werkelijk werd gekozen, blijft voor mij een raadsel.

Huub

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #21 Gepost op: 14 March 2015, 00:19:41 »
Nog even terug naar Gerard in bericht #2394: Tot voor enkele jaren stond in een van de ProRail-voorschriften (of beter gezegd: in regelgeving uit het NS-tijdperk) dat de rode lamp de belangrijkste is en daarom onderin moet zitten zodat deze bij sneeuwval niet gehinderd wordt door sneeuw op een onderliggende zonnekap. Tegelijkertijd stond overigens in een ander voorschrift dat geel de belangrijkste kleur is en daarom op een vaste hoogte geplaatst moet worden...

Groeten,
Peter

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #22 Gepost op: 08 October 2016, 00:50:15 »
Daarvan was de oorspronkelijke volgorde geel - groen - rood (- geel). Groen - geel - rood is pas later ingevoerd.
Maar waarom die oorspronkelijke volgorde nu werkelijk werd gekozen, blijft voor mij een raadsel.
De verticale afstand tussen beide gele lampen was daardoor het grootst. Dat kwam de waarneembaarheid van dubbel-geel op grote(re) afstand ten goede. Het nadeel dat de rode lamp niet meer helemaal onderaan zat, werd op de koop toe genomen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #23 Gepost op: 08 October 2016, 11:46:04 »
Wat een leuk draadje!

Nu wil ik niet onrust stoken maar ook bij dwergseinen kunnen de kleurtjes in een andere volgorde zitten. Soms zit rood boven i.p.v. groen!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #24 Gepost op: 08 October 2016, 12:17:16 »
Bij dwergseinen heb je 3 posities en 3 kleuren. Dat geeft 6 verschillende mogelijkheden om de kleuren te plaatsen, en alle 6 heb ik wel eens gezien. Dus hoe je ze ook plaatst, er is altijd wel een voorbeeld van (geweest).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
  • Mooi toch?
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #25 Gepost op: 08 October 2016, 12:23:07 »
In het verlengde van dit draadje, is er op een ander forum ook een interessant topic gaande.  (y)

http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=77&t=7409

Gr. Dieuwe
Gr. Dieuwe