Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Petertje
Vandaag om 14:52:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:29:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 14:23:33
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 13:58:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:55:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 12:39:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03
  

Auteur Topic: Fleischmann 1700 en serie 6000 rails, wat is verschil?  (gelezen 6077 keer)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Fleischmann 1700 en serie 6000 rails, wat is verschil?
« Gepost op: 01 August 2016, 14:27:41 »
Hallo Sporenbouwers,

Zit er tussen de twee genoemde railtypen van Fleischmann verschil en zo ja, welk?
Is het materiaal door elkaar te gebruiken?

Ik weet zelf enkel dat 1700 het 60er jaren materiaal is, messing railstaven met plastic bielzen met een houtnerfstructuur.

Dank,
oudebiels
« Laatst bewerkt op: 01 August 2016, 21:36:08 door Bert van Gelder. Reden: Titel. »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
  • Oude meuk in h0
Re: Verschil (?) Flmnn 1700 en Flmnn Modell (serie 6000) rails
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2016, 17:59:09 »
Hallo Oudebiels,

Ik gebruik beide series 17xx en 60xx door elkaar en zie geen echte verschillen. Wel zijn de koppelschoentjes iets anders aan de rails gemonteerd, maar het past wel.
Ook is de elektromagnetische besturing van wissels e.d. anders: 1700-serie is meer grof met een grotere behuizing.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2016, 18:03:12 door Arjen52 »

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: Verschil (?) Flmnn 1700 en Flmnn Modell (serie 6000) rails
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2016, 19:15:14 »
Is het niet zo dat de catalogusnummers 17xx op een gegeven moment zijn gewijzigd in 60xx? En dus geen verschil?
Staat me iets van bij.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22583
Re: Verschil (?) Flmnn 1700 en Flmnn Modell (serie 6000) rails
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2016, 19:54:00 »
Volgens mij ook. Rond 1970 is de hele catalogus hernummerd. Wel zijn de wissels al enkele jaren later opnieuw ontwikkeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
  • Oude meuk in h0
Re: Verschil (?) Flmnn 1700 en Flmnn Modell (serie 6000) rails
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2016, 20:23:42 »
Hier zie je het verschil tussen de oude (onder) en nieuwe (boven) koppelschoentjes.

De oude zit met twee ingedrukte puntjes vast aan de rail. Bij de nieuwe versie is er lipje dat klemt tussen twee bielzen.
De eerste gaat gemakkelijker los. Bij de nieuwe versie moet het lipje iets verbogen worden, maar zit het schoentje beter vast.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Verschil (?) Flmnn 1700 en Flmnn Modell (serie 6000) rails
« Reactie #5 Gepost op: 02 August 2016, 09:31:13 »
Is het niet zo dat de catalogusnummers 17xx op een gegeven moment zijn gewijzigd in 60xx? En dus geen verschil?
Staat me iets van bij.
Op wat kleine uiterlijke dingen na die al genoemd zijn,is bovenstaande idd de voornaamste reden voor de 6xxx nrs nu.
Heb t hier ook door elkaar gebruikt,niks gebeurt,niks ontploft  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Fleischmann 1700 en serie 6000 rails, wat is verschil?
« Reactie #6 Gepost op: 02 August 2016, 14:38:37 »
De FLM catalogus van 1972 gebruikte beide nummeringen, de nieuwe en daaronder de oude, voor dezelfde rails.
Sorry voor de slechte foto, met mijn mobiel genomen:



Serie 6000/1700 had massieve rail. Serie 6600/1900 had holle rails, gevormd uit metaal plaat.


MVG,

Joost