Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Van vlakke rail naar stijgende rail  (gelezen 2224 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Van vlakke rail naar stijgende rail
« Gepost op: 31 July 2016, 13:06:00 »
Misschien een heel stomme vraag, maar voordat ik ga bouwen......:  ???

Wanneer je van een vlak baanstuk overgaat in een stijgend baanstuk, dan heb je daartussen als het ware een knikpunt waar je je rails op moet leggen (Fm Picolo in mijn geval met bedding). Heb je dan bij een hellinghoek zoals voorgeschreven van 3% geen risico dat de wielen van je loks los kunnen komen?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2016, 13:28:30 »
Als je heel geleidelijk begint met zo'n helling dan valt dat heel erg mee.
Zowel ikzelf als vele andere hier die aan een baan bouwen hebben wel een helling of een spiraal in de baan gebouwd.
Vooral bij een spiraal is het wel is een tijdje tobben voor je een werkend geheel hebt,maar dat houd de zaak "spannend"zullen we maar zeggen  ;D
Een voorbeeld van spiraalbouw vind je o.a. in mn bouwdraadje hier,de link ernaar toe staat onderaan dit berichtje  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2016, 13:37:36 »
Hoi Erwin,

Mooiste is natuurlijk dat er geen knik in zit maar dat het geleidelijk gaat. Niet in een keer pats boem van vlak naar 3% helling maar met een ronding er in. De ronding is dan weer afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt, hoe groter de ronding des te beter zodat je treinen mooier omhoog rijden (geen gepats boem maar een mooie, vloeiende beweging)

Alles is natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je hebt. Je hoeft natuurlijk geen 2 meter voor de overgang van vlak naar helling uit te trekken. Een stukje van een paar centimeter helpt al.

Succes

Mvg,

Robert

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #3 Gepost op: 31 July 2016, 13:55:02 »
Encyclopedie.

Zie een helling als een verticale boog, een boog ga je ook niet meteen vol in, daar pas je een overgangsboog toe om geleidelijk op de uiteindelijke boogstraal uit te komen.
Zo ook bij een helling, zowel aan het begin als aan het einde van de helling een geleidelijke overgang van vlak naar helling en vise versa.
Dit wordt tijdens de planning nog wel eens vergeten, met als resultaat geen goede overgangen of uiteindelijk een te groot stijgingspercentage van de helling. 
« Laatst bewerkt op: 31 July 2016, 14:01:38 door Eric B. Reden: Te snel op opslaan geklikt. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #4 Gepost op: 31 July 2016, 14:10:39 »
Dus gewoon in ieder geval die 3% aanhouden en aan het begin en einde van de stijging goed uitproberen en experimenteren dat je lok en voertuigen er goed overheen rijden. En aldus aanpassen.
Misschien daarvoor kortere stukken rails gebruiken voor die 'overgangen', of flexrails (buigt makkelijker in horizontale vlak?)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #5 Gepost op: 31 July 2016, 14:14:00 »
Persoonlijk zou ik juist flex gebruiken voor de overgangshellingen, geen gevaar voor knikpunten op raillassen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1948
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #6 Gepost op: 31 July 2016, 14:18:07 »
Hallo Erwin,

Zelf gebruik ik een stevige kwaliteit zachtboard voor mijn ondergrond. Dat is enigszins flexibel en dat gaat bij de hellingovergangen vloeiend over van vlak naar helling en omgekeerd. Dat is precies wat je wilt. Je moet dan je stroken voor de ondergrond wel zo uitkiezen dat de las niet net op het overgangspunt van een helling zit, want dan heb je natuurlijk wel een knik
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #7 Gepost op: 31 July 2016, 15:20:34 »
Gewoon de grondplaat inzagen en naar boven buigen, dan krijg je vanzelf een soepele helling:



Reinier

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #8 Gepost op: 31 July 2016, 15:34:26 »
 (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2016, 15:43:56 »
Inderdaad Reinier, dat is de methode om het te doen.  (y) Zo heb ik het ook bij mijn oude baan gedaan.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #10 Gepost op: 31 July 2016, 19:57:34 »
Citaat van: Eric B
... juist flex gebruiken voor de overgangshellingen...
Ja, ik gebruik vrijwel uitsluitend starre meterrail en flexrail voor de (overgangs)bogen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH