Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:01:15
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:43:54
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
  

Auteur Topic: Ringleiding en enkelspoor  (gelezen 5808 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Ringleiding en enkelspoor
« Reactie #15 Gepost op: 04 April 2016, 11:28:09 »

En in dat geval ook geen gekl** met de diode schakeling en "klapperende" bezetmeldingen.


Ik lees hier erg veel onkunde, onwetendheid, enz. enz.

Voor jouw en algemene informatie die diodeschakeling is niets anders dan dezelfde diodeschakeling die ook gebruikt wordt in de bezet/terugmelder, alleen geeft de diodeschakeling deze informatie niet door aan wat onderdelen die wel op een bezet/terugmelder zitten. Bovenstaande is absolute onzin en een diodeschakeling zal nooit klapperende bezetmeldingen kunnen veroorzaken. Sterker deze diodeschakeling laat de bezetmelders juist beter en betrouwbaarder werken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Ringleiding en enkelspoor
« Reactie #16 Gepost op: 04 April 2016, 11:51:01 »
Die onkunde laat ik voor jou rekening  ::) Gezien wij elkaar niet kennen is jouw oordeel gebasseerd op hetgeen je denkt te lezen.
Ik schrijf nergens dat die diode schakeling dit veroorzaakt. Wel dat je door alle secties met een bezetmelder te verbinden je het probleem van de "vergeten", missende, noem het zoals je wilt (ik noem het geklooi) probleem omzeilt.

Citaat
..een diodeschakeling zal nooit klapperende bezetmeldingen kunnen veroorzaken. Sterker deze diodeschakeling laat de bezetmelders juist beter en betrouwbaarder werken.
Mee eens wanneer je ongedetecteerde stukken gebruikt. En dat doe ik dus niet (waar jij en anderen het volstrekt niet mee eens hoeven te zijn).

Groet,
Allie


Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Ringleiding en enkelspoor
« Reactie #17 Gepost op: 04 April 2016, 12:13:20 »

Mee eens wanneer je ongedetecteerde stukken gebruikt. En dat doe ik dus niet (waar jij en anderen het volstrekt niet mee eens hoeven te zijn).


Daar ben ik het volkomen mee eens dat is alleen maar bezetmelder module omzet verhogend.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding en enkelspoor
« Reactie #18 Gepost op: 04 April 2016, 14:47:48 »
Allie, dan  ga ik toch mijn vraag nog even herhalen: doet jullie besturing iets met de meldingen van de tussensecties en de wisselstraten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Ringleiding en enkelspoor
« Reactie #19 Gepost op: 04 April 2016, 15:33:01 »
Klaas, sorry de vraag over het hoofd gelezen.

Wisselsecties zijn op dit moment niet actief in het stuurprogramma. We gebruiken nu Koploper en Itrain. Koploper doet er niets mee en iTrain heeft er (nog) geen profijt van. We hebben in het station een aantal overloopwissels (3 spoors, met engels wissels er in) en daar "spelen we wat met de mogelijkheden van parallel rijden en kruisen tussen bezette sporen, maar dat werkt nog niet zoals beoogd. De tussensecties gebruiken we wel.

De rode streepjes stellen de sectiescheidingen voor. In deze tekening hebben we het over 3 meldersecties, géén blokken.

Dit is een echte "spielerei" om te kijken (tevens met de vraag heeft het nut, wat is de noodzaak en heeft het zin) of we bij het volledig bezet zijn (dus een trein die van links naar rechts rijdt bijvoorbeeld) het per ongeluk verkeerd stellen van een wisselcombinatie kunnen voorkomen. Er wordt handmatig met een rangeerloc gereden tijdens het automatisch rijden.

Bij de bouw is dit besloten (volledig gedetecteerde baan, dwz ook wagons worden zoveel mogelijk van stroom geleidende wielen voorzien) omdat in de toekomst dit mogelijk wel nodig kan zijn en dan de wijzigingen waarschijnlijk moeilijker zijn aan te brengen. En, zoals eerder aangegeven. We praten bij onze baan over 4 extra melders van 8 poorten voor de wissels (de tussenliggende secties hadden we sowieso al aangesloten). en hebben ze toch liggen van de oude baan.

Overigens zijn de lange stationsporen (ca 4 meter lang) ook verdeeld in 2 á 3 blokken, elk uit 3 secties. Dit geldt ook voor de schaduw sporen.

Vr groet,
Allie
« Laatst bewerkt op: 04 April 2016, 15:35:23 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ringleiding en enkelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 04 April 2016, 16:14:19 »
Alie,

Je schrijft dat Koploper en iTrain helemaal niets doen met de extra bezetmelders. Het is allemaal "spielerei" om te kijken (tevens met de vraag heeft het nut, wat is de noodzaak en heeft het zin).

Het verbaasd me bijzonder dat over mijn eerdere bericht over niet-gedetecteerde sectie's wist te melden dat "zie ik hier nut en noodzaak niet van in". 

Waarschijnlijk begrijp je dat ik werkelijk geen snars begrijp van je hele verhaal.

Sander

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Ringleiding en enkelspoor
« Reactie #21 Gepost op: 04 April 2016, 16:16:13 »
Het is al een oud draadje, met heel veel onzin.

In aanvulling hierop: op een digitale baan kun je dus twee locs frontaal tegen elkaar laten rijden.

Toch mooi, dat dit digitaal ook kan, denk ik er dan achteraan.

Afijn, als de vragensteller maar is geholpen, dan wordt onzin toch nog zinvol.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Ringleiding en enkelspoor
« Reactie #22 Gepost op: 04 April 2016, 16:41:45 »
En gelukkig heeft het niets meer te maken met de vraag. En is al dit gen....... off-topic.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Ringleiding en enkelspoor
« Reactie #23 Gepost op: 04 April 2016, 17:17:44 »

Ik heb in dit topic toch een zinvol antwoord op mn vraag gekregen  :)
« Laatst bewerkt op: 04 April 2016, 17:35:40 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Ringleiding en enkelspoor
« Reactie #24 Gepost op: 04 April 2016, 17:37:56 »
Beste Geert,

Jouw vraag was eigenlijk meer een mededeling.
Maar in het geval van 2 rail digital, maak je gebruik van 3 draden als CVL.

1 is de gezamelijke retour.
1 is de voeding rechtstreeks uit de booster/versterker, bedoeld voor het aansluiten van de bezet/terugmeldmodules, en de data aansluiting voor b.v. wisseldecoders.
1 is de voeding voor de ongedetecteerde delen die via een diodeschakeling lopen. Eén diodeschakeling per booster/versterker.

Bij meerdere boosters zijn er dus ook meerdere voedingsdraden voor de bezet/terugmeldmodules, en voor de secties zonder detectie.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net