Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU V5 Decoder setting door Dirk J
Vandaag om 16:47:39
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 16:42:31
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 16:33:57
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:47:25
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
upload deleten door Pauldg
Vandaag om 15:12:47
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Lima IRM pimpen door janw
Vandaag om 14:25:46
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:00:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
  

Auteur Topic: Cranicher Altbahn, vraag over trafo's  (gelezen 2671 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2368
  • Oude meuk in h0
Cranicher Altbahn, vraag over trafo's
« Gepost op: 29 October 2015, 18:10:18 »
Beste forumgenoten,

Al enige tijd volg ik verschillende draadjes in dit forum met belangstelling en bewondering.
Mijn complimenten voor het werk van de verschillende deelnemers en de organisatie achter dit forum.

Zelf ben ik als oudere jongere, zoals vaker gemeld in dit forum, na ongeveer 50 jaar weer opnieuw gestart met het opbouwen van een modelspoorbaan. Daarvoor heb ik mijn oude treinspullen (Fleischmann en Lima/Hema) uit de opslag gehaald en wat bleek: de locomotieven doen het allemaal nog (na een kleine onderhoudsbeurt).

Vervolgens heb ik met Scarm een baanontwerp gemaakt, waarbij het uitgangspunt was dat ik (voorlopig) analoog ga rijden en dat ik mij niet vastleg op een bepaald tijdperk en spoorbedrijf. Een echte rommelbaan dus. Het gaat mij immers om het plezier van het bouwen en niet om een natuurgetrouwe nabootsing van de (vergane) werkelijkheid.
Hieronder staat mijn baanontwerp (2 niveaus; een museumlijntje [blauw], een 'hoofd'lijn [geel/rood] en een rangeergebied/haventerrein [paars]).



De drie genoemde delen hebben ieder een eigen regeltrafo. Het museumlijntje een oude FLM-trafo 710 en de hoofdlijn een FLM-trafo 711. Voor het havengebied is ook een eigen FLM-trafo. De drie delen zijn alle dubbelzijdig geïsoleerd.

Maar nu heb ik een probleem. De Lima-locomotief heeft twee draaistellen: de voorste heeft verbinding met linkerrail, de achterste met de rechterrail. Zolang deze lok op zijn eigen baan blijft gaat alles goed, maar bij met wisselen van de binnenbaan (museumbaan) naar de buitenste baan staat hij stil op de scheidingsrail.

Na wat zoekwerk merkte ik dat een extra draadje van de ene trafo naar de andere trafo het probleem verhelpt, maar ik vertrouw dit niet.

Hieronder een schematische weergave:
Zonder verbinding tussen de trafo's (gelijk gepoold)


Idem (waarbij een trafo is omgepoold)


Met verbinding tussen de trafo's (gelijk gepoold)


Idem (waarbij een trafo is omgepoold)


Met name is deze laatste situatie is er een spanningsverschil aan beide zijden van de isolatie die gelijk is aan de som van de spanning die beide trafo's afgeven (max. 14 V + 14 V = 28 V).

Mijn vraag is: is dit verantwoord en zo nee wat is dan de oplossing?

Voor de duidelijkheid: ik heb een forumdraadje gevonden van een aantal jaren geleden over een soortgelijk probleem. Maar de discussie ging toen een kant op die voor mij volkomen duister werd.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Arjen

« Laatst bewerkt op: 10 November 2015, 03:15:00 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2015, 19:21:36 »
Dat is prima. Als je de trafo's niet met een draadje aan elkaar koppelt en je rijdt over de scheiding wanneer de trafo's niet gelijk gepoold zijn heb je dezelfde kortsluiting. Alleen zorgen dan de assen voor de overbrugging aan beide zijden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2368
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2015, 19:35:55 »
Hallo Timo,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik had al een vermoeden,  maar ik ben niet voldoende deskundig. Vandaar mijn vraag.
De treinen rijden ook normaal, zelfs in verschillende richtingen.
Alleen moet ik zorgen dat bij wisselen van baan de beide trafo's gelijk gepoold zijn.


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2015, 08:40:01 »
Dit kan zoals je gemerkt hebt geen kwaad, en moet zelfs. Ik zou ook de derde trafo met dit paartje verbinden. Doe het zo dat als de knoppen dezelfde kant op wijzen de treinen ook dezelfde kant op rijden. Is wel zo makkelijk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2368
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2015, 09:02:20 »
Hallo Gerard,

Bedankt voor je advies.
De 3e trafo is van een ander type met een draaiknop die je links- en rechtsom moet draaien. Deze reserveer ik voor het havengebied.
Het rangeerlokje heeft niet het probleem dat ik met de Lima-lok heb. De wielen zijn geïsoleerd en gaan gelijktijdig van het ene blok in het andere.
Dat de trafo's bij het wisselen van blok gelijk gepoold moeten zijn, lijkt mij logisch.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 09:04:05 door Arjen52 »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2015, 10:57:49 »
Toch zou ik ze gewoon verbinden, scheelt weer problemen in de toekomst. Misschien heb je later toch weer een ander locje en dan moet de boel misschien weer open  :-\

En ja, überhaubt de trafo's zo plaatsen dat de knoppen dezelfde kant op staan als de loc's dezelfde kant op gaan. Scheelt weer verwarring.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2368
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2015, 15:48:06 »
Bedankt Timo en Gerard,

Ik zal jullie advies opvolgen bij de uitbouw van het havengedeelte.


Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2368
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn (Vraag over trafo's)
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2015, 21:45:28 »
Titel gewijzigd

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #8 Gepost op: 10 November 2015, 03:14:27 »
Hoi,

Technisch werkt dat zo niet... ;)
Als je een titel permanent wilt wijzigen, zul je de titel van bericht 1 moeten aanpassen. En dat kan alleen binnen 48 uur na het starten van je draadje. Nu heb je alleen de titel van jouw ene bericht aangepast, en niet van komende berichten..

Geen punt, soms lezen we mee. Ik zal de titel even voor je wijzigen..

Gr, Bert

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2368
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn, vraag over trafo's
« Reactie #9 Gepost op: 10 November 2015, 08:06:19 »
Bedankt voor de moeite.
Ik wil onder de huidige titel later een ander draadje opstarten over de bouw van de baan.
Dit draadje betrof alleen een vraag over de aansluiting van de trafo's.

Arjen
« Laatst bewerkt op: 10 November 2015, 11:05:47 door Arjen52 »