Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 00:32:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
  

Auteur Topic: Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike  (gelezen 20877 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11722
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #45 Gepost op: 28 March 2011, 15:52:46 »
Dit kan niet Nederland was tijdens WO 1 neutraal, dan was het onmogelijk voor de Railway Operating Division Nederlandse locomotieven te vorderen. Dit was alleen mogelijk als er bij toeval enkele van deze stomers op Duits, Belgische of Frans grond gebied waren. Dat laatste moet dan het geval zijn geweest, waardoor deze loc's in Frankrijk zijn terecht gekomen.
Of dat de locomotieven zijn gevorderd tijdens de tweede wereld oorlog zijn gevorderd, toen waren wij wel in oorlog.

De locs zijn wel degelijk gevorderd, alleen (zoals gezegd) zijn de staatsspoorwegen in ruime mate gecompenseerd. Je hoeft als land niet in oorlog te zijn, om toch het slachtoffer van vorderingen te zijn.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 16:24:25 door Bob Rodenburg. Reden: quote afgesloten »

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #46 Gepost op: 28 March 2011, 15:55:21 »
@NS8714 wat is het nou gevorderd of gekocht? Ze kunnen tijdens de Eerste wereld oorlog nooit zijn gevorderd op Nederlands grond gebied wij waren Neutraal. Dan moeten een aantal van deze loc's buiten Nederland zijn geweest ten tijde dat de oorlog begon en zij door oorlogs geweld niet meer terug naar Nederland konden keren. Dan is vorderen normale gang van zaken. Compensatie was dan normaal, dat ging ook zo in de scheepvaart. HAL kreeg na vordering van hun nog in aanbouw zijnde Statendam 2 in Ierland en het zinken na torpedering, 60.000 staal en enkele scheepsmotoren als compensatie.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 16:07:01 door Maasdam »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #47 Gepost op: 28 March 2011, 17:05:10 »
Inderdaad, ze waren in aanbouw of net klaar bij de Engelse fabriek en zijn vanwege het feit dat Engeland in oorlog was gevorderd. Ze hebben dus nooit op NL bodem gestaan, maar er zat een label met "Nederland, Staatsspoorwegen' op. Misschien zelfs al in de juiste kleuren geschilderd en van bronzen Staatsplaten voorzien. En toen werden ze gevorderd en naar Frankrijk verscheept en moest de locfabriek opnieuw beginnen locs voor de Staatsspoorwegen te bouwen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11722
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #48 Gepost op: 28 March 2011, 18:10:23 »
Nope, nadat de Staatsspoorwegen schadeloos gesteld waren voor het verlies van deze loc's, hebben ze nog een aantal 700'den (3700'den) besteld, als ik me niet vergis. Ze hebben dus niet alsnog een paar exemplaren van de 6000'den laten maken.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #49 Gepost op: 28 March 2011, 18:45:45 »
Inderdaad, ze waren in aanbouw of net klaar bij de Engelse fabriek en zijn vanwege het feit dat Engeland in oorlog was gevorderd. Ze hebben dus nooit op NL bodem gestaan, maar er zat een label met "Nederland, Staatsspoorwegen' op. Misschien zelfs al in de juiste kleuren geschilderd en van bronzen Staatsplaten voorzien. En toen werden ze gevorderd en naar Frankrijk verscheept en moest de locfabriek opnieuw beginnen locs voor de Staatsspoorwegen te bouwen.

Precies zoals ik geschreven had met de Statendam. Dat verklaard alles..... bedankt voor de aanvullend informatie.

Groet Ben.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #50 Gepost op: 04 April 2011, 08:23:15 »
Dit kan niet Nederland was tijdens WO 1 neutraal, dan was het onmogelijk voor de Railway Operating Division Nederlandse locomotieven te vorderen.

Ze werden ook niet gevorderd op Nederlands grondgebied bij de Staatsspoorwegen, maar bij de fabriek waar ze klaarstonden voor verzending... De SS is trouwens tamelijk ruimhartig schadeloos gesteld door de Britse regering, en liet ter vervanging van de 14 gevorderde 1200'en 12 700'en bouwen bij Werkspoor.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #51 Gepost op: 04 April 2011, 09:16:03 »
Volgens mij was deze conclusie al lang duidelijk maar legt iedereen het op een ander manier uit ;D ;)

Maar het ging hier om de ombouw van een Liliput BR 78 en niet om de geschiedenis van het grote voorbeeld... ;)
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11722
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #52 Gepost op: 04 April 2011, 09:17:08 »
Maar dat is wel een hele boeiende geschiedenis...  ;D