Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 22:33:38
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 22:33:12
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 21:28:03
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
  

Auteur Topic: Electrische verbinding van losse rijtuigen tot stam  (gelezen 2831 keer)

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Electrische verbinding van losse rijtuigen tot stam
« Gepost op: 06 October 2014, 12:06:21 »
Beste medespoorders,
Ik ben bezig met het verfraaien van alle spoorwegmaterieel zoals binnenverlichting en passagiers in mijn treinen. In de treinstellen is het vrij goed gelukt, maar nu wil ik de losse rijtuigen ook met binnenverlichting gaan verfraaien. Ik heb bv. een Roco Plan D rijtuig voorzien van op elk draaistel een stroomafname, zodat ik via 2 draadjes mijn stroom binnen krijg. Ik heb me laten vertellen dat je dit niet met elk rijtuig van een vaste stam (elke stam bestaat uit 4 rijtuigen) moet doen, daar anders de rolweerstand van deze stam te groot wordt en de lok deze stam haast niet van de plaats krijgt, klopt dat?? Het alternatief hiervoor zal zijn via een rijtuig de stroom binnen halen en doorlussen naar de volgende 3 rijtuigen. Dit heeft natuurlijk ook een groot nadeel, je kan ze nl. niet meer opbergen naar de bedoelde OVP.
En zou je eens willen wisselen van trein, hoe haal je dan in een keer 4 gekoppelde rijtuigen van de baan?? Een ander alternatief zijn stroom voerende koppelingen, maar dat is ook geen goedkope oplossing. Ik heb buiten mijn treinstellen de beschikking over 5 stammen van elk 4 rijtuigen. Van deze stammen zijn: Lima dubbeldekker, Lima IC en Lima IC+; van deze rijtuigen weet ik niet hoe ze te openen. Als iemand mij ook hierin een hint kan geven, heel graag en alvast bedankt.
Met spoorse groeten van
Frank.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Electrische verbinding van losse rijtuigen tot stam
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2014, 12:15:35 »
Ik heb indertijd een Blokkendoostrein voorzien van doorgaande bedrading. Niet alleen voor verlichting, maar ook voor de motor.
Daar heb ik een artikel over geschreven voor RM. De bestanden van dat artikel kan ik je toesturen als je een e-mail adres opgeeft. Wellicht staat er iets bruikbaars in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Electrische verbinding van losse rijtuigen tot stam
« Reactie #2 Gepost op: 06 October 2014, 12:42:05 »
Hoi Frank,

Die lima rijtuigen open je aan de bovenkant. De ramen zitten aan het dak vast en in de rijtuigbak geklikt.
In dit recente draadje zie je ze open liggen : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60680.60.html

Ronald
Ronald Brandt

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6346
  • ***
Re: Electrische verbinding van losse rijtuigen tot stam
« Reactie #3 Gepost op: 06 October 2014, 13:09:00 »
Gewoon stroom afnemers op elke as. Wel zorgen dat ze licht lopen, door de contactveren te voorzien van putjes. Zie hier voor de ic+ of hier voor de planW of hier voor de planE of LS models benelux.
Voor treinstellen of stammen kan het ook zo als hier bij mijn lima icIII.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Electrische verbinding van losse rijtuigen tot stam
« Reactie #4 Gepost op: 06 October 2014, 13:14:39 »
Ronald en Ruud,
bedankt, dit zijn weer voor mij opstekertjes.
Groetjes Frank.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Electrische verbinding van losse rijtuigen tot stam
« Reactie #5 Gepost op: 06 October 2014, 13:20:46 »
Ik zou me bij een stam van 4 rijtuigen nog geen zorgen maken over de rolweerstand. Het is wat anders als je er tien bakken achter gaat hangen. Je zou dan gebruik kunnen maken van stroomvoerende koppelingen of zelf stekkertjes maken van pin headers of IC voetjes.

Als je gebruik maakt van ledverlichting zou ik er wel een condensator per rijtuig in zetten. Door een beetje vuil op de rails gaat het al snel zichtbaar knipperen. Hoe dat te doen is hier wel te vinden. Bijvoorbeeld in het draadje over ledstrip van de rol.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Electrische verbinding van losse rijtuigen tot stam
« Reactie #6 Gepost op: 06 October 2014, 13:36:26 »
Hoi Frank,

Die lima rijtuigen open je aan de bovenkant. De ramen zitten aan het dak vast en in de rijtuigbak geklikt.
In dit recente draadje zie je ze open liggen : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60680.60.html

Ronald

Klopt, maar bij de dubbeldekkers moet je weer de kap verwijderen. Ter hoogte van de draaistellen kan je aan de onderkant een cocktailprikker of zoiets tussen bodem en kap schuiven. Dan prikker(s) verschuiven en de kap komt los.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Electrische verbinding van losse rijtuigen tot stam
« Reactie #7 Gepost op: 06 October 2014, 20:52:04 »
Hallo,

Je kan van één IC voetje (zie conrad bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/nl/search.html?search=IC+voetje )
heel veel stekkertjes maken. Neem de IC voetjes met ronde pootjes.
Merk het stekkertje en contra stekkertje zodat de polariteit niet verwisseld kan worden.
Dit is veel goedkoper als stroomvoerende koppelingen en veel echter. In het echt hangen er ook stroom draden en perslucht slangen tussen de wagons.

groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Electrische verbinding van losse rijtuigen tot stam
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2014, 11:38:46 »
Hallo Timo, Henk en Wil,
Ik ga het eerst proberen de Lima rijtuigen te openen en dan eens proberen of ik met enige rijtuigen veel weerstand krijg, zoja dan lijkt me het beste en de mooiste oplossing om met IC-voetjes te werken. Bedankt alweer voor de ideeën.
Groetjes Frank.