Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Bartje81
Vandaag om 22:15:39
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Frank 123
Vandaag om 22:14:13
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Roco wagon openen door FreekH
Vandaag om 21:49:35
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 21:49:10
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
  

Auteur Topic: Lima TGV open maken  (gelezen 9113 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2014, 15:38:26 »
Hoi Freek,

Daar zitten alleen de draden, geen elektronica o.i.d.

Daar zit nu juist de gedachtenkronkel!
Op de plekken waar geen elektronica zit, lopen WEL printsporen. En die koperen banen dienen nu juist voor het afvoeren van de warmte van de daarmee verbonden elektronicacomponenten.

De decoder staat een beetje schuin omhoog, juist vanwege de luchtcirculatie.

En nu ga jij die verbeterde luchtstroming, die je krijgt door het schuin plaatsen van de decoder, gedeeltelijk blokkeren met een stuk foamschuim. Door dat foamschuim kan de lucht nu niet vrijelijk toetreden aan de kant waar nu juist wel een goede luchtstroming moet zijn. Moet je zelf weten hoor, het is jouw decoder.  :D

Maar wil je de best mogelijke oplossing, dan zou ik het toch met twee reepjes foamschuim in de lengterichting doen, en zorgen dat het laagste gedeelte van de decoder ongeveer 4 mm vrije ruimte heeft.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2014, 17:27:58 »
Ok, dat is helder en duidelijk. Ik zal de boel gaan veranderen  ;D
Groet Freek

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2014, 17:40:45 »
Hoi Freek,

Zal binnenkort een artikel over de decoderkoeling in de ''encyclopie'' zetten (met schematische weergave van de luchtstromingen). Is wel zo gemakkelijk voor andere gebruikers, die niet (of onvoldoende) in de materie thuis zijn.  ;)
Decoderkoeling is nog (te) vaak een stiefkindje.  :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2014, 21:22:29 »
Is nu helemaal open in de lengterichting. Nu heb ik hier toevallig behoorlijk wat ruimte. Ik vraag me af hoe het moet als de ruimte maar heel beperkt is.

Groet Freek

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2014, 22:13:13 »
Nu heb ik hier toevallig behoorlijk wat ruimte. Ik vraag me af hoe het moet als de ruimte maar heel beperkt is.

Hoi Freek,

Wanneer je inderdaad maar een heel beperkte ruimte in je loc/treinstel hebt, moet je gaan denken aan het gezegde "Roeien met de riemen die je hebt." Ofwel, proberen om de decoder zo goed mogelijk in te bouwen in die beperkte ruimte.
In jouw GTV zie ik achter het voorste draaistel een behoorlijke vrije ruimte. Je zou dus eventueel kunnen overwegen om daar (na eventueel verlengen van de bedrading) de decoder te plaatsen.
Maar, even een vraagje, lijkt het je niet handiger om dat middelste stripje aan weerszijden in te korten tot 1/3 van de lengte? Dan kun je de decoder weer iets schuin monteren (twee stripjes achter en drie aan de voorzijde) en zit ''het decodert'' optimaal ingebouwd. Eventuele (een soort wigvormige) ruimte tussen het eerste en derde stripje (per ''stapel'') kun je dan (heel voorzichtig) opvullen met boekbinderslijm.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.