Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:31:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
  

Auteur Topic: Keerlus probleem, hulp gevraagd  (gelezen 7386 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 22 July 2014, 15:23:51 »
Volgens mij voeren we deze discussie nu al meer dan 10 jaar. :o :o

Groetjes

Het beste bewijs dat deze discussie zinloos is  8)
modulebaan.nl

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #31 Gepost op: 22 July 2014, 15:28:37 »
Citaat
Fehlerstrom is foutstroom ofwel KORTSLUITSTROOM http://de.wikipedia.org/wiki/Fehlerstrom
Een aardlekschakelijk werkt ook op een dergelijk principe

Ik hoop dat bij jou de aardlekschakelijk (ofwel aardlekschakelaar) het goed doet... KORTSLUITSTROOM=Kurzschlussstrom dus geen Fehlerstrom.

Zie dat Fritsprt me net voor was, maar zo is het wel.

Willem

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #32 Gepost op: 22 July 2014, 15:42:18 »
Volgens mij kunnen we beter een nieuw draadje starten met dit onderwerp.
Sleep ik er even een krat bier bij en een zak chips. ;D

Groet,
Gerrit

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #33 Gepost op: 22 July 2014, 15:45:13 »
Ha.. Proost.....

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #34 Gepost op: 22 July 2014, 15:49:41 »
Oeps, aardlek is id fout voorbeeld  :-X 
Excuus...
 
Chips heb ik hier, bier mag niet op m'n werk  :-\

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #35 Gepost op: 22 July 2014, 16:01:37 »
Als wij nou met z'n allen bier gaan drinken en chips eten kan Marco (de initiator van dit draadje) eens rustig zijn keerlus aansluiten. Misschien kunnen we dan weer gewoon zijn vragen beantwoorden.  ;D

gr. Frits
Groet Frits

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #36 Gepost op: 22 July 2014, 17:40:39 »
Keerlus kortsluit methode/stroomdetectie/ultieme keerlus en zo kunnen we verder gaan met verschillende oplossingen.
Ook ik heb een oplossing en jawel, met een PIC, anderen hebben een afkeer hierover maar ik heb gewoon deze keuze gemaakt.
Goed hoe doe ik het, gebruik slechts een sectie, dus geisoleerde gedeelte, twee infrarood reflectie dedectors en een gepoold relais met twee wissel contacten.
Wel een voorwaarde, de langste trein moet in deze sectie passen, maar dat is idem met al die andere keerlus methodes.
Dedectie wordt net voor het geisoleerde sectie gedaan en hierdoor is deze in twee richtingen te berijden en indien de trein in deze sectie staat wordt bij uitschakelen deze positie in het geheugen bewaard.
Na detectie zal het geisoleerde sectie in de binnekomst stand worden gezet en zodra er geen detectie meer is zal na enkele seconde de polariteit worden gewisseld en is deze aangepast aan de aansluitende  rail polariteit. Het vrijgeven wordt gedaan nadat de tweede detector de trein registreerd en ook na de laatste wagon weer geen detectie signaal geeft.
Zo kan de trein van A naar B maar ook van B naar A, de werking blijft hetzefde. De voeding voor de elektronica kan uit de booster/rail spanning worden verkregen bij digitale systemen of een externe voedings bron van 7 tot 15 volt, wissel of gelijk stroom voor digitaal of analoge systemen.
Mijn voordelen, slechts een sectie, onafhankelijke detectie en zelf te gebruiken bij booster overgang secties.
Zo zie je maar dat knutselaars verschillende oplossingen hebben, eigenlijk zou er een topic moeten worden gestart met wat ben ik aan het bouwen met elektronica voor de modelbaan.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 22 July 2014, 18:45:25 door Fransx »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #37 Gepost op: 22 July 2014, 18:55:08 »
Citaat
twee infrarood reflectie dedectors

@ Frans.
Zoals jij het oplost zou ik het ook doen (als ik een baan had......maar dat komt nog  ;))

Hoe werken jouw reflectie detectors. werken ze echt op basis van reflectie of is het een sluis? Het verbaast mij nl dat ik altijd lees over stroomdetectie (en rails doorzagen) en nooit over reflectiedetectors die je tussen de bielzen kan wegwerken zonder je rails door te zagen.

Inmiddels even op het forum gezocht en ik vond jouw draadje

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 22 July 2014, 21:29:27 door Fritsprt. Reden: link verkort »
Groet Frits

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #38 Gepost op: 22 July 2014, 19:21:57 »
Keerlus kortsluit methode/stroomdetectie/ultieme keerlus en zo kunnen we verder gaan met verschillende oplossingen.

Snap even niet waarom hier specifiek een ultieme keerlus als een aparte oplossing wordt genoemd. Geeft volgens mij aan dat de werking ervan niet wordt begrepen na al die jaren. Henk Funk en Patrick Smout hebben dat toch duidelijk uitgelegd.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #39 Gepost op: 23 July 2014, 10:31:43 »
Ik vond een oplossing waarbij omgepoold wordt zodra (kort) een kortsluiting gedetecteerd wordt een mindere oplossing. Ik heb een keerlus perfect zien werken waarbij de blokken in de keerlus voor automatisch bedrijf stroomdetectie gaven en de keerlus werd bereden in 2 richtingen, dit werd aangesloten met een paar relais prints. Het werkte perfect en dus zonder kortsluitingen. De lichtsluis en de infrarood optie lijken me ook een leuke oplossing, naast alle oplossingen die zonder kurzschluss arbeiten. :)

Het belangrijkste lijkt me, plezier te beleven aan het bouwen en zien rijden van je materieel. Wie hoe of wat graag op zijn manier aansluit 2500 oplossingen en nog wel meer meningen en smaak, leuke discussies, allemaal prima :)

Met vriendelijke groet, Jake

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #40 Gepost op: 23 July 2014, 12:53:30 »
Wel een voorwaarde, de langste trein moet in deze sectie passen, maar dat is idem met al die andere keerlus methodes.

Een kleine toevoeging buiten de andere discussie/ standpunten.

Zimo heeft een 3-voudige keerlusmodule, waarmee bijvoorbeeld in een spoordriehoek toch met langere treinen probleemloos "gekeerlusd" kan worden.
In feite 3 keerlusmodules achter elkaar, dus mogelijk ook met andere merken te realiseren.
Bron en condities:  Zimo.

Maarten.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem, hulp gevraagd
« Reactie #41 Gepost op: 23 July 2014, 18:13:31 »
Maarten, de xTreme keerlus bied deze optie ook, is erop voorbereid.  ;)

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net