Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door AlbertG
Vandaag om 17:38:46
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
  

Auteur Topic: Batterijtreinen op dunne spoorlijnen goedkoop alternatief voor elektrificatie  (gelezen 10184 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Wat is er dan goedkoper aan?
er hangt nog steeds bovenleiding op het station
en er zitten dure accu's in de trein.

Voor een leek als ik lijkt me dit juist duurder  ::)

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
en bovendien minder flexibel denk ik.

gr

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Wat is er dan goedkoper aan?
er hangt nog steeds bovenleiding op het station
en er zitten dure accu's in de trein.

Voor een leek als ik lijkt me dit juist duurder  ::)

Groeten Martijn
Je spaart nu het aanleggen van bovenleiding van 90% van het traject uit, en dat kost normaal juist een knap kapitaal...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Zou dat over de afschrijfperiode niet reuze meevallen?

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Maar die accu's in die treinen zijn ook niet goedkoop. En zo'n accu trein zal dus waarschijnlijk meer kosten dan eentje die draad nodig heeft.

Ik zie er zelf het nut niet van om en bovenleiding op de stations en daartussen accu's.
Ik heb ook ergens gelezen dat ze bussen op accu's op de hallte snel bijladen met een lasergestuurde arm aan een paal boven de weg. Komt een beetje neer op dit idee alleen dan trekt die bus gewoon op op dr stroom in de accu's.

Groeten martijn

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Besparing aan bovenleiding valt ook tegen denk ik. Op de vrije baan liggen maar twee sporen, terwijl op een emplacemnet er toch een paar meer naast elkaar liggen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Bovenleiding gaat wel 50 jaar mee... bij goed onderhoud.
Een accu daartegen...
Of bij elk station een (super)snellaad punt dat in 3 minuten vol knalt  (y) (fantasie!)
Goedkoper doen is niet altijd beter, en laat staan comfort en al die aanpassingen, waarom hebben ze dan bijv in het verleden niet alles voorzien van bovenleiding, dan waren de dieseltreinstellen nooit nodig geweest, want de meeste trajecten hebben inmiddels bovenleiding wat eerst niet zo was.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Op druk bereden trajecten is bovenleiding het goedkoopst. Als het wat minder druk wordt komt op een gegeven moment dieseltractie in beeld. Echter diesel wordt ook iedere keer duurder, dus zullen daar alternatieven voor gezocht moeten worden. De oude batterij techniek is een alternatief. Je zou ook op het station een ketel water aan de kook kunnen brengen e flink wat stoom verzamelen en dan naar het volgende station rijden. Dit kan je dan weer herhalen  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Ik denk dat accu's in treinen ten opzichte van een bovenleiding toch wel goedkoper is in normale omstandigheden. Accutreinstellen rijden al sinds de tijd van de Pruisische spoorwegen. Het ligt ook aan de situatie ter plekke waar je voor kiest.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Bovenleiding gaat wel 50 jaar mee... bij goed onderhoud.
Een accu daartegen...

Vergt geen onderhoud en kan volledig worden gerecycled in nieuwe accu's. Ik vraag me af of 'goed onderhoud' van bovenleiding goedkoper is.
Een belangrijk verschil lijkt me dat de accutechniek zich nog razendsnel ontwikkelt, terwijl bovenleiding wel zo'n beetje is uitontwikkeld. Als de accucapaciteit zich blijft ontwikkelen zoals dat de laatste 30 jaar is gebeurd, dan wordt accuvoeding van treinen en auto's interessanter.

Overigens waren batterijauto's 100 jaar geleden ook populair. Dat had toen te maken met de onbetrouwbaarheid van de toenmalige verbrandingsmotoren. De Amsterdamse GGD had bijvoorbeeld ambulances met accu's. Wel zo prettig dat een ambulance zonder meer start.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Heeft nu echt niemand door dat dit een "briljant idee" is van een jonge ingenieur die zijn werkgever op een gekunstelde manier een extraatje wil laten verdienen aan niet-geëlektrificeerde spoorlijnen?

Dirk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Natuurlijk wel. Edison had een heel bedrijf dat op dat uitgangspunt was gebaseerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Overigens waren batterijauto's 100 jaar geleden ook populair.
En véél later nog, de bekende melkboeren en SRV-mannen met hun Spijkstaal wagens. Waren ooit een normaal verschijnsel in het straatbeeld.
No dress rehearsel, this is our life.