Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door basjuh1981
Vandaag om 16:18:01
Info gezocht voor vakantie Dresden 2026 door maartenvdb
Vandaag om 16:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:04:16
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 15:47:01
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door grossraumwagen
Vandaag om 15:36:38
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor door Josephes
Vandaag om 15:26:22
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 15:12:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 15:09:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:04:22
Camp 3 door GD
Vandaag om 14:50:37
Probleem bij inbouw decoder door Marcel112
Vandaag om 14:38:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:32:01
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
Vandaag om 14:13:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 14:06:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:47:07
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
Vandaag om 12:23:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
Vandaag om 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
Vandaag om 12:07:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 11:53:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:47:30
Speno ongeluk Stavoren 2010 door KNed
Vandaag om 11:32:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 11:18:42
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:55:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
  

Auteur Topic: Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?  (gelezen 1361 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Gepost op: 10 June 2013, 02:31:12 »
Dag heren, (dames?),

Ik ben mezelf aan het inlezen over de zelfbouw van wissels en ik begrijp alles in principe, op een punt na. Bij conventionele wissels is het puntstuk in de wissels eenvoudig vervangen door een plastic stukje. Maar bij de zelfbouw wordt heel mooi een puntstuk gevijld om deze daarna netjes aan elkaar te solderen... Maar, dan soldeer je toch de + en -railzen aan elkaar? Hoe wordt dat dan opgelost? Want daar lees ik niks over?! Niets over de railsen gescheiden of geisoleerd houden... Misschien is het een domme vraag, maar ik zie 'm effe niet!

Wes
Check ook mijn Facebook

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
    • J.M.Models
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2013, 02:58:22 »
Bij zelfbouwwissels worden de 2 rails die vanuit het hartstuk lopen electrisch apart aangesloten. Via de wisselaandrijving komt er vervolgens in elke wisselstand de juiste + of - op geschakeld. M.a.w. de 2 railstukken worden samen met het hartstuk mee omgepoold bij het schakelen van de wissel.
Vervolgens zijn dan de 2 rails vanuit het hartstuk ook geïsoleerd met de andere rails die in het velengde ervan lopen.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #2 Gepost op: 10 June 2013, 03:13:36 »
Ha J. Moors,

Bedankt voor je antwoord. Jammer dat er dan toch nog zoveel gedoe om zit. Ik dacht dat je binnen een dag een toffe wissel kon maken, zonder gedoe met ompoling en dergelijke...

Laat ik toch maar eens een bovenleiding overwegen. Maakt het geheel wat simpeler!

Groet.
Check ook mijn Facebook

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
    • J.M.Models
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2013, 03:20:56 »
Tja. Het maken van ee wissel is toch wel even wat anders. Er zijn wel bouwsets voor wissels beschikbaar van bijvoor het merk Tillig.
Mischien dat dat wat voor je is?

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #4 Gepost op: 10 June 2013, 06:08:37 »
Met Tillig wissels (ook de bouwpaketten) zal je ook moeten ompolen , Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn ?

guest7823

  • Gast
Re:Kortsluiting bij zelfbouw wissels. Toch?
« Reactie #5 Gepost op: 10 June 2013, 09:54:21 »
Wes,

Sec gezien hoef je bij zelfbouwwissels de puntstukken niet te polariseren. Wat je WEL in ieder geval moet doen is de puntstukken isoleren.

Je eerste wissel zal je wat tijd kosten (al vermoed ik niet dat het een volle dag is). Misschien moet je die daarna trots bewaren, maar niet in je baan gebruiken. Je tweede wissel zal aanzienlijk sneller gaan en bij je tiende wissel zal je je de rust van je leven afvragen wat er zo moeilijk aan is.

Een (zelfbouw)wissel met enkel een geïsoleerd puntstuk zal minstens net zo goed rijden als een wissel met een plastic puntstuk. Als je het in de baan plaatst, soldeer er in ieder geval van te voren alvast een draadje aan vast. Dan kan je dat polariseren altijd nog later doen  ;)

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41194.0.html

https://www.facebook.com/Modelhandwissel