Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 10:50:45
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 10:49:15
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 10:48:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
S88n bus splitsen door Dirk
Vandaag om 10:37:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:11:10
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 09:38:11
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:47:25
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
  

Auteur Topic: verlichting in 1951  (gelezen 1568 keer)

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
verlichting in 1951
« Gepost op: 15 February 2008, 15:20:00 »
Kan iemand mij een plekje wijzen waar ik kan vinden wat voor verlichting treinen in 1951 voerden? Ik kan daar weinig zinnigs over vinden, zeker niet even lekker bij elkaar gezet.
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: verlichting in 1951
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2008, 15:23:29 »
in ieder geval geel of witr aan de voorkant en rood aan de achterkant.

Flauw he:  kun je je vraag wat nauwkeuriger stellen?

Land, treinstel, rangier dienst/goederendienst/reizigersdienst
Dag / nacht
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: verlichting in 1951
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2008, 22:31:22 »
1951:
Alle elektrische en dieselelektrische treinen twee (gele) frontlichten en twee rode sluitlichten. De interieurverlichting voor de passagiersafdelingen bestond hoofdzakelijk uit gloeilampen.

Goederentreinen voerden aan het eind (meestal bij het Dg-tje) overdag hoekboerden en in het donker twee rode lichten.

Stoomlocs hadden aan de voorkant twee lantarens, overdag waren deze uit, maar in de het donker als ze ontstoken waren, gaven ze een witgeel achtig licht.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26616
    • Pagina van klaas
Re: verlichting in 1951
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2008, 23:59:26 »
In 1951 waren de frontseinen volgens mij nog wit. Geel is uit de jaren '60 of '70.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: verlichting in 1951
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2008, 09:56:49 »
Misschien hoort het niet in deze sectie maar ik dacht hier zitten de lampjes knutselaars ook, dus die weten hier alles van. Dus stoomloks hoef ik geen achterlichten te geven? Een lok met goederen wagens of rijtuigen er achter, heeft/had die altijd zijn achterlichten uit? Bedankt vast zover, doorgaan aub!
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: verlichting in 1951
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2008, 11:48:43 »
Een stoomloc voert geen achterlichten, tenzij het een losse machine is.

Gerard

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: verlichting in 1951
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2008, 15:57:09 »
In dat geval 2 rooie in 1951?
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: verlichting in 1951
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2008, 23:07:03 »
Wanneer stopte de verlichting met olie? Dat was ook meer geel dan wit, lijkt me.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: verlichting in 1951
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2008, 11:12:05 »
die stopte met de stoomlocs, al t andere spul had electriciteit aan boord dus dat had electrisch licht. (hoekseinlantaarns even uitgezonderd, maar die geven rood licht dus dat telt niet  ;))

arjen

  • Gast
Re: verlichting in 1951
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2008, 11:45:51 »
In 1951 waren de frontseinen volgens mij nog wit. Geel is uit de jaren '60 of '70.

Bij het elektrische stroomlijnmaterieel uit 1935 (de 'Hoek van Hollanders') waren ze al geel. Het Handboek voor Spoorwegtechniek, dat ook uit die tijd stamt, geeft een uitgebreide beschrijving van de elektrische installatie, en spreekt daarbij van gele frontseinlampen.

Arjen.

arjen

  • Gast
Re: verlichting in 1951
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2008, 11:49:56 »
die stopte met de stoomlocs, al t andere spul had electriciteit aan boord dus dat had electrisch licht

In de jaren vijftig hadden dieselrangeerlocs (series 200/400/500/600/700) gewoonlijk 2 elektrische lampen (eentje op elke bufferbalk) en één olielamp. Dat is op heel veel foto's te zien. Of ze die olielamp nog gebruikten of dat het alleen reserve was, weet ik niet.

Arjen.