Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: verlichting in 1951  (gelezen 1614 keer)

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
verlichting in 1951
« Gepost op: 15 February 2008, 15:20:00 »
Kan iemand mij een plekje wijzen waar ik kan vinden wat voor verlichting treinen in 1951 voerden? Ik kan daar weinig zinnigs over vinden, zeker niet even lekker bij elkaar gezet.
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: verlichting in 1951
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2008, 15:23:29 »
in ieder geval geel of witr aan de voorkant en rood aan de achterkant.

Flauw he:  kun je je vraag wat nauwkeuriger stellen?

Land, treinstel, rangier dienst/goederendienst/reizigersdienst
Dag / nacht
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: verlichting in 1951
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2008, 22:31:22 »
1951:
Alle elektrische en dieselelektrische treinen twee (gele) frontlichten en twee rode sluitlichten. De interieurverlichting voor de passagiersafdelingen bestond hoofdzakelijk uit gloeilampen.

Goederentreinen voerden aan het eind (meestal bij het Dg-tje) overdag hoekboerden en in het donker twee rode lichten.

Stoomlocs hadden aan de voorkant twee lantarens, overdag waren deze uit, maar in de het donker als ze ontstoken waren, gaven ze een witgeel achtig licht.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: verlichting in 1951
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2008, 23:59:26 »
In 1951 waren de frontseinen volgens mij nog wit. Geel is uit de jaren '60 of '70.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: verlichting in 1951
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2008, 09:56:49 »
Misschien hoort het niet in deze sectie maar ik dacht hier zitten de lampjes knutselaars ook, dus die weten hier alles van. Dus stoomloks hoef ik geen achterlichten te geven? Een lok met goederen wagens of rijtuigen er achter, heeft/had die altijd zijn achterlichten uit? Bedankt vast zover, doorgaan aub!
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: verlichting in 1951
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2008, 11:48:43 »
Een stoomloc voert geen achterlichten, tenzij het een losse machine is.

Gerard

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: verlichting in 1951
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2008, 15:57:09 »
In dat geval 2 rooie in 1951?
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: verlichting in 1951
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2008, 23:07:03 »
Wanneer stopte de verlichting met olie? Dat was ook meer geel dan wit, lijkt me.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: verlichting in 1951
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2008, 11:12:05 »
die stopte met de stoomlocs, al t andere spul had electriciteit aan boord dus dat had electrisch licht. (hoekseinlantaarns even uitgezonderd, maar die geven rood licht dus dat telt niet  ;))

arjen

  • Gast
Re: verlichting in 1951
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2008, 11:45:51 »
In 1951 waren de frontseinen volgens mij nog wit. Geel is uit de jaren '60 of '70.

Bij het elektrische stroomlijnmaterieel uit 1935 (de 'Hoek van Hollanders') waren ze al geel. Het Handboek voor Spoorwegtechniek, dat ook uit die tijd stamt, geeft een uitgebreide beschrijving van de elektrische installatie, en spreekt daarbij van gele frontseinlampen.

Arjen.

arjen

  • Gast
Re: verlichting in 1951
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2008, 11:49:56 »
die stopte met de stoomlocs, al t andere spul had electriciteit aan boord dus dat had electrisch licht

In de jaren vijftig hadden dieselrangeerlocs (series 200/400/500/600/700) gewoonlijk 2 elektrische lampen (eentje op elke bufferbalk) en één olielamp. Dat is op heel veel foto's te zien. Of ze die olielamp nog gebruikten of dat het alleen reserve was, weet ik niet.

Arjen.