Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 21:33:00
Stalen rijtuigen van NS
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 20:49:44
Tram reageert niet
door
phdirk
Vandaag
om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Jelmer
Vandaag
om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 20:10:53
Pendel module
door
Golden Oldie
Vandaag
om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Falcon10
Vandaag
om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen
door
Chrisjantje
Vandaag
om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762)
door
Chrisjantje
Vandaag
om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124
door
Wumpus
Vandaag
om 17:36:11
Märklin 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:33:50
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:16:35
Klompentrein
door
Huup
Vandaag
om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen
door
Eenerspoor
Vandaag
om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025
door
Caterpillar
Vandaag
om 15:58:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 14:57:19
De wijntrein
door
Frits C
Vandaag
om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam
door
bmwpiet
Vandaag
om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 13:44:48
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Ronald69
Vandaag
om 13:28:44
't Boemeltje
door
Wim1969
Vandaag
om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 09:46:04
Seinschakelaar
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:45:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Licht- en armseinen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Licht- en armseinen. (gelezen 1398 keer)
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Licht- en armseinen.
«
Gepost op:
20 January 2013, 12:43:19 »
Heren,
Zeg ik heb een vraag met betrekking tot licht- en armseinen. Wat is het geval, ik ben van plan een baan te bouwen waar op een enkelsporige hoofdbaan ligt met vertakkingen naar een verschillende goederenemplacementen. Zoals een haven en een tankopslag.
Mijn vraag is nu: kan ik op de hoofdbaan lichtseinen plaatsen en op het goederen gedeelte armseinen. De hele baan wordt gesitueerd in de jaren 50/60.
Vriendelijke groet Jaap Smith
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7171
46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #1 Gepost op:
20 January 2013, 13:04:48 »
Lijkt me wel.
Je zou ook alles met armseinen kunnen doen, maar in de jaren 50-60 kwamen de lichtseinen al behoorlijk op, zeker op de hoofdlijnen.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #2 Gepost op:
20 January 2013, 13:10:43 »
@Hendrik Jan,
Dat was ik eerst van plan, maar het lijkt mij juist leuk om beide te hebben zodat je de overgang ziet. Maar ik wil zeker weten dat dit ook in werkelijkheid zo is geweest.
Vriendelijke groet Jaap Smith
«
Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 14:56:35 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd!! Gebruik de antwoordknop S.v.p.!
»
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #3 Gepost op:
20 January 2013, 13:15:33 »
Even dan nog een vraag Jaap.
Wordt het een nederlandse baan of iets naar duits voorbeeld ?
Kan miss van belang zijn bij hoe t in de werkelijkheid was
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #4 Gepost op:
20 January 2013, 13:18:53 »
Het is een Nederlandse baan.
Vriendelijk groeten Jaap Smith
«
Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 14:56:02 door WesleyMunnik. Reden: Onnodig citaat verwijderd!! Gebruik de antwoordknop S.v.p.!
»
Gelogd
hubertus
Offline
Berichten: 3270
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #5 Gepost op:
20 January 2013, 13:24:19 »
Utrecht Goederen heeft tot 2006 armseinen gehad, als enclave in de lichtseinwereld van Utrecht Centraal en de rest van Nederland.
Dus wat je wilt, kan wel. Al denk ik wel dat de aansluiting op de hoofdbaan in die gevallen dan wel altijd hetzelfde soort seinen als op de hoofdbaan waren.
Huub
Gelogd
stomer2010
Offline
Berichten: 165
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #6 Gepost op:
20 January 2013, 13:36:02 »
bij de zlsm staan ze nog steeds en hier komt ook modern spul
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7171
46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #7 Gepost op:
20 January 2013, 19:43:29 »
Combinaties zag je wel vaker, vooral bij knooppunten.
De grote doorgaande lijn was dan al gemoderniseerd, terwijl de aftakkende zijlijn nog niet zover was.
Dit zag je in de jaren '80 nog vrij veel in Nederland. Ik reed in 2004 in Duitsland per trein door de Eiffel, en zag daar hetzelfde. De hoofdlijnen allemaal modern, maar het lokaaltje van Keulen naar Trier nog met klassieke armseinen, bediend met trekdraden.
Afgelopen herfst in Bacharach (in Duitsland, langs de Rijn) zelfs nog een overweg gezien die door een mannetje werd bediend. De seinen waren daar wel modern, maar werden ook nog lokaal bediend (door hetzelfde mannetje). Dus niet zoals in Nederland vanuit de centrale verkeersleiding, die dan meteen een hele provincie doet.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2187
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #8 Gepost op:
20 January 2013, 19:51:37 »
Voor zover ik weet, mag het rustig naast elkaar (niet dóór elkaar
) en het is zélfs "voorbeeldgeoriënteerd" om lichtseinen te bedienen vanuit een klassiek bloktoestel...
Uit eigen ervaring roep ik HgII (Haarlem Goederen bij de Pijlslaan), waar een klassiek bloktoestel stond, je ook aan "den Overweg" moest denken en Hlm-Ldn al heel lang lichtseinen had...
Amuseer je dus/leef je uit!
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
stomer2010
Offline
Berichten: 165
Re:Licht- en armseinen.
«
Reactie #9 Gepost op:
20 January 2013, 20:35:54 »
in duitsland worden ze door elkaar gebruikt.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Licht- en armseinen.