Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:31:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Thom
Vandaag om 18:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
  

Auteur Topic: NS2900  (gelezen 1967 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8941
  • Het leven op de weg.
    • Midland
NS2900
« Gepost op: 20 August 2012, 17:40:32 »


Ik ben me nu aan het verdiepen in de geschiedenis van 2200,2300,2400,2500; maar deze ken ik niet. Beetje raar om een loc met de cabine van een 6400 te zien.

Hoe is deze uitvoering ontstaan?

Groeten Koen


« Laatst bewerkt op: 23 August 2012, 10:01:29 door Bob Rodenburg. Reden: I.v.m. foto rechten en op verzoek van de maker van de eerdere foto, is deze vervangen door een ander exemplaar. wil je een foto plaatsen van een ander link die dan of vraag om toestemming! »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:NS2900
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2012, 17:44:24 »
Wikipedia heeft een artikel over deze locs waar deze vragen beantwoord worden: link.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re:NS2900
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2012, 19:32:09 »
Bij de Staatsmijnen moesten de machinisten ook omhoog kunnen kijken...

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:NS2900
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2012, 19:32:26 »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:NS2900
« Reactie #4 Gepost op: 20 August 2012, 19:44:08 »
Of zoek eens op het forum zelf.
Vr. groeten,
Bob

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:NS2900
« Reactie #5 Gepost op: 20 August 2012, 23:05:11 »


In originele toestand van de staatsmijnen (allemaal een andere kleur). De NS kleur kwam later toen ze zijn overgenomen. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:NS2900
« Reactie #6 Gepost op: 20 August 2012, 23:10:39 »
zijn ze ook nog licht blauw geweest zoals de 2801?

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:NS2900
« Reactie #7 Gepost op: 20 August 2012, 23:17:20 »
Ja er is een blauwe geweest, nadat deze bij de NS de deur uit is gegaan. Heeft geloof ik in Spanje in een blauw jasje rondgereden (pin me er niet op vast).

Ten tijde van de staatsmijnen kan het goed zijn dat er een blauwe was. 5 locs, verschillende kleurcombi's dus grote kans dat. Bij overname door NS werden ze voor zover ik weet wel meteen geel/grijs. Blauwe kleur onder NS zal er niet geweest zijn, dat is namelijk ook onlogisch in het tijdsbeeld waarin de rest van de NS diesellocs deels bruin maar ook deels al geel/grijs waren.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2012, 23:20:15 door Hammondman »
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:NS2900
« Reactie #8 Gepost op: 20 August 2012, 23:21:18 »
de 2801 reed in dezelfde tijd hoor ;D

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:NS2900
« Reactie #9 Gepost op: 20 August 2012, 23:24:12 »
Die is toch van een paar jaar eerder? 1962 of rond dat jaar? Die 2900 is pas naar NS gegaan na de mijnsluiting. Da's toch echt een paar jaar later. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re:NS2900
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2012, 13:45:58 »
DE 2801 is in 1968 buiten dienst gegaan, de 2900-en kwamen (bij de NS) pas in 1970 in dienst,

Dick

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:NS2900
« Reactie #11 Gepost op: 21 August 2012, 14:58:10 »
Bij de Staatsmijnen was de 151 inderdaad blauw.
Bij de FEVE in Baskenland waren ze allemaal blauw en reden ze in de reizigersdienst vanuit het station Gijon.

Dirk

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8941
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:NS2900
« Reactie #12 Gepost op: 21 August 2012, 20:04:25 »
Waren het nou zwaardere motoren dan 2200-en etc, wat ik gelezen heb?
@Bob overigens het enige modelbouwplaatje wat ik bij googlen tegenkwam.
@Wijbe ;D.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 21 August 2012, 20:06:54 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:NS2900
« Reactie #13 Gepost op: 22 August 2012, 10:11:00 »
De 2900 heeft 1400 pk versus circa 900 voor een 2200 dus ja, veel zwaarder sterker. Al was het ding maar 2 ton zwaarder (74 vs 72) dan een 2200 dus of het nou zo veel geholpen heeft  ??? Verder had de 2900 was een GM 12-cilinder motor tegenover een 8-cilinder Stork Superior in de 2200.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden