Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 23:21:31
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 23:19:05
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
Vandaag om 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
Vandaag om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:41:34
Houten 23 Augustus 2025 door Edsko Hekman
Vandaag om 22:40:27
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
  

Auteur Topic: bocht in helling  (gelezen 1463 keer)

Bart51

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
bocht in helling
« Gepost op: 23 June 2012, 21:58:25 »
Hallo modelspoorders,
Ik kom een probleem tegen bij het maken van mijn modelbaan met Fleischmann Piccolo. Het probleem komt zodra ik een bocht ga maken in een helling. De helling zaag ik uit een plaat hout: voor de bocht een 1/4 of een 1/2 cirkel. Wanneer ik deze bocht nu plaats tegen een plaat op nivo 0 dan komt het begin en einde scheef te liggen bij het voor de bochtliggende horizontale stuk en het eerstvolgende hogerliggende rechte spoor. Hoe kan je dit oplossen? Ik dacht zelf aan het aanbrengen van een verkanting maar wordt dan de straal van de rails niet korter?
Wie o wie weet het?

alvast dank.

Groet Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re:bocht in helling
« Reactie #1 Gepost op: 23 June 2012, 22:08:12 »
Ik zie het probleem niet helemaal voor me. Maar als je cirkel in de dwarsrichting scheef ligt, dan moet je meer steunpunten aanbrengen en door schroeven de zaak in de juiste vorm dwingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:bocht in helling
« Reactie #2 Gepost op: 23 June 2012, 22:35:51 »
precies wat klaas zegt: dwingen.

Een alternatief is draadeinden, en neem een plaat wat zich laat dwingen.
Mijn favoriet is populieren multiplex. Stabiel wat betreft luchtvochtigheid en
goed vervormbaar.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re:bocht in helling
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2012, 10:40:51 »
Hallo,

Bij een bocht in een helling is de binnenbocht altijd steiler dan de buitenbocht. De buitenbocht is nu eenmaal langer dan de binnenbocht, dus om dezelfde hoogte te overwinnen hoeft de buitenbocht minder steil te zijn dan de binnenbocht.

Om dit te bereiken moet het hout steeds wat verdraaid worden. Bij een helling omhoog moet de buitenkant steeds wat naar beneden gedrukt worden t.o.v. de binnenkant. Dwingen, zoals Klaas en Fred al schreven.

De spanning in het hout wordt minder als: de helling minder steil is, de strook die je uitzaagt niet breder maakt dan nodig en zoals gezegd, dunner en minder stug hout neemt.

Jan