Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door spoorijzer
Vandaag om 15:55:43
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 15:52:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door FraWi
Vandaag om 15:23:32
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Zolderbaan 2025 door mass am see
Vandaag om 14:32:10
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:36:56
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Edelweisz in model door grossraumwagen
Vandaag om 13:22:50
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
  

Auteur Topic: Peco wissel, kortsluiting?  (gelezen 3361 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #15 Gepost op: 26 November 2011, 12:26:00 »
Oranje, zwart en geel is het puntstuk

Klaas,

Bij mij zijn de contacten anders bezet. Ik heb het nog even nagekeken: Spoorstaven: oranje en zwart, puntstuk geel.
Die laatste zit op de middelste poot. (de bewegende) De spoorstaven op de twee buitenpootjes. In mijn tekening heb ik de kleuren verwisseld. Volgens mij komt het wel op hezelfde neer.

Ik ga het zometeen even proberen, laat hier weten of lukt. Maar dat moet wel, want door beide schakelaars te gebruiken wordt de schakeltijd langer, waardoor de wisseltongen veel meer tijd hebben om om te gaan. Deze digibeet legt het zo goed uit, toch?

Zo dus:

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #16 Gepost op: 26 November 2011, 14:45:52 »
Hallo Klaas en anderen!

Ik heb twee wissels omgebouwd en het werkt perfect. Geen sluiting meer. Uiteraard worden alle wissels omgebouwd, ook die die geen probleem opleveren. Zo langzaam aan begin ik te twijfelen of Braggels Baenke niet naar digitaal omgebouwd gaat worden, met analoog als back-up...

Zie hier de foto's van de oorspronkelijke situatie en daarna de nieuwe:



Duidelijk te zien dat de microswitch links niet gebruikt is. De rechter neemt het ompolen in zijn geheel voor z'n rekening. Dat gebeurd door het heen en weer gaan van de zwarte "hefboom" die van links naar rechts beweegt. Hier staat deze helemaal naar rechts.



Nu de nieuwe situatie: Puntstuk (gele draad) is doorgelust naar de linker microswitch. Één spoorstaaf is van de rechter- naar de linker microswitch overgehaald. (zwarte draad) Hierdoor is de schakeltijd langer geworden omdat de "hefboom" meer tijd nodig heeft om de linker switch om te duwen. Voorheen was het zo dat de schakeling al plaats vond zo gauw de "hefboom" de rechter switch losliet. Door de veerwerking van het u vormige lipje schoot de switch naar het andere contact.  Doordat de wisseltongen door allerlei messingdraadconstucties omgeduwd worden gaat dat nooit mooi sinchroon. Dit verklaart ook waarom de ene wissel het wel kortsluiting maakt en de andere niet.

De oplossing van Klaas is dus net zo simpel als doeltreffend! Klaas bedankt!

Grt,

Ger.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2011, 16:10:56 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #17 Gepost op: 27 November 2011, 14:36:46 »
Nog een kleine aanvulling op mijn foto's:

Het kan zijn dat de nieuwe situatie nog niet helemaal bedrijfszeker is. Bij mij ben ik één aandrijving tegen gekomen die evengoed te snel schakelde. Er was dus geen spanningsloze periode, zogezegd. Omdat de contacten verder niet af te stellen zijn heb ik de spoorstaafdraden OMGEWISSELD (van de ene naar de andere microswitch-oranje + zwarte draad) en van het buiten gelegen contact naar het binnengelegen contact verplaatst. (anders klopt de polariteit van het puntstuk niet met de stand van de wissel) Dat was de oplossing.

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26697
    • Pagina van klaas
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #18 Gepost op: 27 November 2011, 14:51:11 »
Dan heb je het dus toch gemaakt zoals op mijn tekening stond. ;)
Tijdens het omlopen moeten beide contacten open staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Peco wissel, kortsluiting?
« Reactie #19 Gepost op: 27 November 2011, 15:13:54 »
Klaas,

Eerlijk is eerlijk, toen ik de zaak nog een keer bekeek kwam ik tot dezelfde conclusie. Ik begreep jouw "andersom" verhaal verkeerd: ik dacht dat je de draden bedoelde, niet de contacten. En in mijn domme geluk heb ik de eerste wissel precies zo aangesloten zoals jij getekend had. Maar dat kwam meer door de bereikbaarheid van de contacten dan wat anders.. ::)

Maar goed, het werkt. Mijn 3700 gaat inmiddels luid fluitend door het Braggels landschap! ;D
Met groet,

Ger.