Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
Stefan88
Vandaag
om 17:13:46
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:11:39
Pfarrerwinkel bahn
door
basjuh1981
Vandaag
om 17:10:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
wob
Vandaag
om 17:07:57
Modelwensen 2026
door
Eelco Storm
Vandaag
om 16:51:59
Fleischmania Nostalgia
door
g-j
Vandaag
om 16:37:38
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw
door
NS264
Vandaag
om 16:17:33
Rheinburg, TP V/VI
door
Eric B
Vandaag
om 16:09:06
Ontraxs 2026
door
Eric B
Vandaag
om 16:02:21
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 16:00:39
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
Eric B
Vandaag
om 15:33:23
Bahnstrecke 5867
door
gdh
Vandaag
om 15:30:26
Yamorc 7001 dood
door
Dirk
Vandaag
om 15:30:15
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Frank 123
Vandaag
om 15:28:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 15:21:18
Station Steenwijk poging 2
door
Eric B
Vandaag
om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
NS264
Vandaag
om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
door
mikeya
Vandaag
om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 13:44:21
Goede wensen voor 2026
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Bierwagen
Vandaag
om 12:49:03
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950
door
Met een sik
Vandaag
om 12:05:08
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
Vandaag
om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:48:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer (gelezen 3742 keer)
SVT137
Offline
Berichten: 26
SVT137
Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Gepost op:
27 June 2006, 15:53:37 »
Hallo iedereen,
Ik was de encyclopedie aan het lezen, en toen las ik dat de schrijver van dat stuk in zijn baanplan niet alle wissels aandreef. Het ging om de wissels die altijd in een richting bereden werden uit de kant van de 2 sporen. De wissel zou dan automatisch goedklikken.
Het gaat het volgende artikel:
Klik
Ik wil Peco Code 55 (Schaal N) gaan gebruiken, dan moet ik denk ik wel de veer eruit halen, omdat dan anders m'n wagons eruit wippen. Nu ben ik een beetje aan het plannen, en mijn vraag was of er geen nadelen zitten hieraan, misschien kwa slijtage. Ik heb een schaduwstation die in richting bereden wordt, en als ik hier dus de helft van de wissels niet hoef aan te drijven, zo dat flink schelen.
Alvast bedankt!
-Fred
Gelogd
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27076
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Reactie #1 Gepost op:
27 June 2006, 16:08:12 »
Ik denk dat het met de slijtage erg mee zal vallen. Als je de veer er uit haalt dan liggen de tongen los, dus de eerste as van de trein duwt ze in de goede stand en zo blijven ze vanzelf liggen.
Waar je wel aan moet denken is dat je de puntstukken niet kunt polariseren. Daarom kun je beter de Insulfrog uitvoering gebruiken, en niet de Electrofrog. Anders krijg je een veel te grote lengte zonder stroomafname.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
SVT137
Offline
Berichten: 26
SVT137
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Reactie #2 Gepost op:
28 June 2006, 07:48:43 »
Hallo,
Bedankt voor je reactie Klaas!
Ook bedankt voor de tip over insulfrog wissels, die ga ik meteen inplannen
-Fred
Gelogd
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6651
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Reactie #3 Gepost op:
28 June 2006, 07:53:09 »
@Fred,
Het gaat hier om F* wissels, die "zelfdenkend" zijn gemaakt. Hiertoe dient bij dit soort wissels de paperclip die beide railstaven verbindt te worden weggenomen.
Ik weet niet of dit zomaar kan met wissels van andere merken.
groetjes,
Hans van de Burgt
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Dirk J
Offline
Berichten: 1461
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Reactie #4 Gepost op:
28 June 2006, 08:29:24 »
Hans, dat is iets in de vorm van een nietje, niet een paperclip. En dat heeft met het niet bediend zijn van de wissels niets te maken, maar met het stroomloos schakelen van een stuk spoor door het wissel in de andere stand te zetten. Dat wissel moet dus juist wel bediend zijn.
Als er door Fred al F* wissels gebruikt worden, moeten die in dit geval juist hun nietjes behouden.
Klaas heeft het over electrofrog wissels, dat zijn wissels met een geleidend puntstuk en dat is een heel ander verhaal dan dat van de F* zelfdenkende wissels.
«
Laatst bewerkt op: 28 June 2006, 08:32:14 door djtimmer
»
Gelogd
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 851
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Reactie #5 Gepost op:
30 June 2006, 09:10:22 »
In mijn schaduwstation heb ik aan de uitrijzijde de veren van alle wissels verwijderd. Nu worden de wisseltongen door de eerste as van de locomotief of stuurstandwagen goed gelegd.
In eerste instantie had ik de veren laten zitten, maar enkele lichte goederenwagens (vooral ketelwagentjes) hadden er toch problemen mee.
Dus weg met de veertjes.
Daarna geen problemen meer en het bespaarde bij mij zes aandrjvingen.
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer