Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:43:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 18:31:18
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 18:26:28
Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6  (gelezen 16760 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #45 Gepost op: 16 May 2011, 22:57:27 »
Misschien heb je hier iets aan...



Bron: Waldorp.

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #46 Gepost op: 17 May 2011, 10:21:36 »
@ Gert,

Het lijkt inderdaad raar, het machinistenhuis is er later opgezet nadat de loc omgebouwd
werd van een loc+tender naar tenderloc, dit heeft ook zijn invloed gehad op het
loopwiel wat er om die reden ook ondergeplaatst is.

@ Ronald,

Klopt precies  ;D

@ Karst,

Bedankt voor de opload, deze is een stuk groter dan het kopietje waarmee ik werk.
Dat is overigens precies het zelfde maar nu kan ik gemakkelijk zien dat de hoogte van
de ketel en water/kolenkast gelijk is. Top  (y)

Er komt dus even 2mm bij de water/kolenkast op en dan is de hoogte gelijk aan de
ketel. Voor de veiligheden heb ik de originelen van Sango nog en die doen het denk ik
ook wel goed, ik moet ze alleen nog even solderen en klaarmaken voor montage.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #47 Gepost op: 17 May 2011, 11:15:12 »
Hoi,

De staande gietdelen van de veiligheid heb ik ook nog origineel Philo voor je. Alleen de hendel en veer naar het machinistenhuis moet je zelf maken.

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #48 Gepost op: 18 May 2011, 10:25:50 »
Ik heb gister nog wat plaatjes in de inbox gevonden van de
loc zoals deze voor haar verbouwing naar tenderloc door het leven ging.



Zo zie ik ook wat er achter de waterkasten schuilgaat, voor zover dit op de loc
komt te zitten, want zien doe je het toch niet.



Gister de waterkasten verhoogd met 2mm en ook direct maar de vulopeningen voor
het water er op gezet, daarvoor moet ik nog een messing handel maken om deze te
kunnen openen. Evenals dat de zijkant van de waterkast nog bijgewerkt moet worden
met de vijl want die is toch niet helemaal vlak zie ik nu.



De zijkant welke nu wel beter overeenkomt met het origineel, het frame lijkt gebogen maar dat is omdat de
achterzijde niet vast zit.



Het begint er steeds meer op te lijken  :)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #49 Gepost op: 18 May 2011, 11:48:13 »
Leuk om de evolutie van een 8400 te zien. Ik dacht eerst dat de acterste drijfas met de verbouwing tot tenderloc naar voren was geplaatst, dus niet.

Het model smoelt nu veel beter met de verhoogde waterkasten, alleen is het nu wel erg duidelijk dat de dom te klein is.

mvg,
Rick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #50 Gepost op: 18 May 2011, 11:56:06 »
Is de dom te klein, of is de schoorsteen te lang?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #51 Gepost op: 18 May 2011, 12:17:06 »
Beide volgens mij. Op de tekening komt de vaasdom net boven de cabine uit, en de onderkant van de schoorsteenkrans is een stukje daar boven. De dom op het model is duidelijk lager dan het dak, en de schoorsteen is een stukje te hoog volgens mij. Robbert Jan toonde even terug ook al de loc met de dom van een 5500, en dat komt beter in de buurt. Alleen hij kan uitslag geven, want hij kan het model opmeten.

mvg,
Rick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS 8400 op basis van een Sango B6
« Reactie #52 Gepost op: 18 May 2011, 12:53:49 »


Oordeel zelf, 2mm van de schoorsteen af gehaald, let niet op de rare kronkel op
de foto, dat zit hem in het toestel niet in de schoorsteen.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2011, 11:18:52 door RobbertJan. Reden: Juist, wel een foto toevoegen! »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5