Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
Vandaag om 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
Vandaag om 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
Vandaag om 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
  

Auteur Topic: Semi-Automatisch rijden  (gelezen 6134 keer)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #15 Gepost op: 08 March 2010, 10:30:37 »
Anne,

we hebben nu verteld hoe het in koploper zou moeten kunnen.

Wil jij niet met ons delen hoe Raptor hier mee omgaat?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar de mogelijkheden voor zijn !

groet,
Guus
OpenDCC fan

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #16 Gepost op: 08 March 2010, 23:18:58 »
Beste Guus, natuurlijk wel,

Naast volledig automatisch rijden kun je ook zelf de treindienstleider zijn, daarvoor zet je de rijwegen, waaruit je zelf een keus wilt maken, (je bent tenslotte de treindienstleider, dus de baas) in een zogenaamd seinhuis.

Raptor heeft dan geen zeggenschap meer over die rijwegen, en zal de opdracht van de treindienstleider uitvoeren, mits de gevraagde rijweg veilig is.

Er zijn meerdere seinhuizen mogelijk, ze zijn in- en uitschakelbaar, dus je kunt altijd een ander stuk van je baan (lees stations) zelf "leiden".

Zo'n seinhuis is d.m.v. S88 terugmelders ook koppelbaar aan een seinhuistableau.

Ook kun je zelf de machinist worden van een trein, de trein is dan niet meer onder controle van de "Raptormachinist", maar wel onder de controle van de "Raptortreindienstleider".

Dit vereist dat je, net als een echte machinist, de seinstanden moet kunnen zien en natuurlijk ook de afstand tot de seinen, er worden in het scherm wel mededelingen gedaan over seinstanden maar dat is wat te rudimentair om op te rijden.

Medio dit jaar komt er een interface naar een computer, incl. freeware baanplan e.d. (onder Linux), de bovengenoemde seinhuizen worden dan ook, net als wissels, seinen en andere digitaal te schakelen apparatuur, bedienbaar met de muis, wellicht dat dan ook de functie van deze machinist wat lichter wordt door terugmeldingen in het baanplan.

De interface met computer is waarschijnlijk te zien bij de Silberberg-Strecke van de MSG/Den Bosch dit weekend op Rail in Houten.

Groet, Anne W

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8841
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #17 Gepost op: 09 March 2010, 08:10:58 »
Naast volledig automatisch rijden kun je ook zelf de treindienstleider zijn, daarvoor zet je de rijwegen, waaruit je zelf een keus wilt maken, (je bent tenslotte de treindienstleider, dus de baas) in een zogenaamd seinhuis.

Er zijn meerdere seinhuizen mogelijk, ze zijn in- en uitschakelbaar, dus je kunt altijd een ander stuk van je baan (lees stations) zelf "leiden".

Zo'n seinhuis is d.m.v. S88 terugmelders ook koppelbaar aan een seinhuistableau.

Dus Anne als ik het goed begrijp is er geen verschil hoe Raptor door een extern tableau aangestuurd wordt en hoe computersoftware aangestuurd wordt? Allebeide op basis van een S88-terugmelder en drukknopjes op een tableau of lees ik het verkeerd?

Medio dit jaar komt er een interface naar een computer, incl. freeware baanplan e.d. (onder Linux), de bovengenoemde seinhuizen worden dan ook, net als wissels, seinen en andere digitaal te schakelen apparatuur, bedienbaar met de muis, wellicht dat dan ook de functie van deze machinist wat lichter wordt door terugmeldingen in het baanplan

Wat is dan nog het verschil tussen besturen met computersoftware met een digitale centrale (IB / Ecos / multimaus) en de Raptor?

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #18 Gepost op: 10 March 2010, 10:42:05 »
Beste Ronald,

Voor zover ik het kan beoordelen (ik ken de details van Koploper nagenoeg niet), werken beiden op het zelfde principe.

Computersofware met Centrale en Raptor met Computersoftware:

In de manier van opschrijven staat het eigenlijk al: bij Raptor is en blijft de Raptor altijd de "baas" en is de computersofware een "hulpdienst".

Als er in computerland weer eens iets grondigs wijzigt moet voor de computersoftware eerst wijzigingen ontwikkelt en geimplementeerd worden voordat er weer automatisch gereden kan worden.

Bij Raptor is dan alleen de "hulpdienst" uitgevallen, het automatische bedrijf gaat gewoon door, Raptor is dus geheel onafhankelijk van de grote computerjongens.

Ik denk dat ik het zo duidelijk heb opgeschreven, zo niet dan hoor ik dat wel.

Groet, Anne W