Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:03:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Jos B.
Vandaag om 01:01:35
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: Netspanning en netfrequentie  (gelezen 12354 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #30 Gepost op: 01 February 2010, 12:29:36 »
Citaat van: Menno
...@ fransx: Karst heeft wel degelijk gelijk...

....je hebt het hier tegen Karst: ...

Excuse SVP, maar ik denk niet dat ik in dit verhaal iets beteken ;)

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #31 Gepost op: 01 February 2010, 13:17:09 »
Nu schrijft Wurlitzer voor dat bij 50Hz er een weerstand voor de aandrijfmotor van de draaitafel geschakeld moet worden.
Ik begrijp dat dan de spanning teruggebracht wordt.
Mijn vraag is: Waarom wordt dit voorgeschreven?
Als je dat helemaal zeker wil weten zou je het eens aan Wurlitzer kunnen vragen.  ;)
Maar als ik een gok zou moeten doen zou ik zeggen dat die weerstand dient om de aanloopstroom te beperken.
Die is bij 50Hz groter dan bij 60Hz, en dat dan ook bij de veronderstelling dat het om een éénfasige inductiemotor gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #32 Gepost op: 01 February 2010, 13:20:12 »
Hallo

Inderdaad moet om voor, b.v. een jukebox, het toerental naar 45t/m te veranderen of de tandwielset vervangen worden of een andere aandrijfpuley. Soms wordt een frequentie omvormer gebruikt.
Nu schrijft Wurlitzer voor dat bij 50Hz er een weerstand voor de aandrijfmotor van de draaitafel geschakeld moet worden.
Ik begrijp dat dan de spanning teruggebracht wordt.
Mijn vraag is: Waarom wordt dit voorgeschreven?

Jaap
Omdat deze motor in frequentie teruggaat zal de reactantie (zuivere spoelweerstand) en daarmee de impedantie afnemen. In combinatie met de eerder beschreven mogelijke verzadiging kan dit tot te hoge stromen leiden. De in serie geschakelde weerstand vookomt dit.
Tjibbe

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #33 Gepost op: 01 February 2010, 15:05:17 »
Excuse SVP, maar ik denk niet dat ik in dit verhaal iets beteken ;)
Mijn excuses... ik heb het aangepast.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #34 Gepost op: 01 February 2010, 19:47:17 »
Hallo

@Klaas.  Helaas kan ik het niet meer vragen aan de Amerikaanse fabriek. Deze bestaat al geruime tijd niet meer.
De Duitse maakt(e) de laatste jaren alleen nog kopieën.

Nog een laatste vraag: Hoe zit het met de uitgangstrafo's van buizenversterkers? Deze moeten toch frequenties
van 15Hz tot ver boven 20kHz kunnen verwerken.

Jaap

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #35 Gepost op: 01 February 2010, 20:17:35 »
Nou, tot ver boven 20 kHz is wel erg ver. Meestal kwamen ze maar net aan de 20kHz, daarboven ging het snel bergafwaarts.
Die trafo's waren op een speciale manier gewikkeld. Maar de details daarvan weet ik niet meer, het is al meer dan 40 jaar geleden dat ik voor het laatst een buizenversterker heb gebouwd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #36 Gepost op: 01 February 2010, 21:47:56 »

Nog een laatste vraag: Hoe zit het met de uitgangstrafo's van buizenversterkers? Deze moeten toch frequenties
van 15Hz tot ver boven 20kHz kunnen verwerken.

Ja en dan zit op die dingen ook nog eens een spoel (luidspreker) als belasting aangesloten, maakt het allemaal niet eenvoudig.
De transformator was dan ook een dure compromis, met name Philips heeft buizen ontwikkeld die zonder uitgangstrafo werkten, de moderne electronica heeft toch ook zo zjn voordelen.

Tjibbe