Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Bedrading digitaal versus analoog  (gelezen 9778 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #30 Gepost op: 04 May 2009, 11:10:57 »
1- Common/massa (spoor/voeding wissels)
2- Rijstroom (spoor)
3- Loconet
4- AC Voeding voor Loconet IO kaarten, wissels, verlichting, seinen e.d.

Rene, heb je dat werkelijk zo zitten? Wat de Loconetverbinding betreft zou ik dat niet zo doen. Het signaalniveau op de Loconetverbinding is van een andere orde dan het digitale geweld op de voedingsdraden.
Dus ik zou de Loconetmassa niet van de algemene massa betrekken. Dat kun je beter origineel houden in de Loconet kabel zoals het bedoeld is. De massadraden in de Loconetkabel dienen nl. niet alleen als referentie, maar ook als afscherming van de Loconet signaaldraden. Dus de Loconetmassa zit maar op één punt aan de rest van de massa vast, nl. via de connector aan de IB.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #31 Gepost op: 04 May 2009, 11:14:50 »
.....beide MM trafo voedingen (lees vanaf versterker) moeten van elkaar gescheiden blijven. Is me niet geheel duidelijk of dit ook geldt voor de massa.
De trafo's die de multimaus voeden moet je niet aan de gemeenschappelijke massa verbinden. Je kiest aan de spoorzijde één rail als massa. Maar bij de multimaus is er geen doorgaande massa van de trafo naar de rail, aangezien de multimausversterker een z.g. H-brug uitgang heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Aspelix

  • Gast
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #32 Gepost op: 04 May 2009, 11:35:14 »
De trafo's die de multimaus voeden moet je niet aan de gemeenschappelijke massa verbinden. Je kiest aan de spoorzijde één rail als massa. Maar bij de multimaus is er geen doorgaande massa van de trafo naar de rail, aangezien de multimausversterker een z.g. H-brug uitgang heeft.


Dus:
De rail-uitgang van de Roco versterker/booster (10761/10764 en booster 10762) komen aan massa te liggen?
Begrijp ik dat goed?

Groet, Ruurd

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #33 Gepost op: 04 May 2009, 11:36:44 »
schema in elkaar gezet. Dikke lijnen in het midden zijn de ringleidingen.

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #34 Gepost op: 04 May 2009, 13:10:43 »
Ben,

In hoofdzaak zit het zo goed in elkaar.
Alleen, die wisseldecoder, waarom sluit je die aan op de niet gedecteerde railstaaf? Op die manier wordt hij gevoed via de diodeschakeling, en dat is nergens voor nodig. Dus die wisseldecoder zet je het beste direct tussen massa en voeding (zwarte en rode ringleiding)

Linksonder heb je twee trafo's parallel staan. Dat is linke soep, want als je per ongeluk één van de trafostekkers omdraait heb je kortsluiting. Bovendien mag je dit alleen maar doen als je twee identieke trafo's hebt. Maar nog beter is om de paarse voeding ook in twee groepen te splitsen.

Ruurd, ja dat begrijp je goed.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Aspelix

  • Gast
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #35 Gepost op: 04 May 2009, 13:20:20 »
Ok, dank je, Klaas.
Weer wat duidelijk.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #36 Gepost op: 04 May 2009, 13:38:19 »
Het gaat al jaren goed zo ook al zal ik het niet direct aan iedereen aanraden om het zo te doen. In de IB heb ik het nagemeten en zijn de massa's met elkaar verbonden, voor andere systemen kan ik daar geen zinnig woord over zeggen.
De massa van het loconet kan ik niet bepaald een afscherming noemen als ik zie welke kabels gebruikt worden voor loconet. In die kabels zijn de massa en het loconet signaal dubbel uitgevoerd. Het rail sync signaal verschild in het geval het als zodanig gebuikt wordt, in de meeste gevallen worden die draden niet gebruikt of alleen als voeding voor handregelaars.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #37 Gepost op: 04 May 2009, 14:29:29 »
Rene, de massa's zitten in de IB inderdaad allemaal aan elkaar. Maar wat de Loconetmassa betreft is dit dan ook het enige punt waar hij met de overige massa verbonden mag zijn. Hetzelfde geldt overigens voor de massa van het s88 systeem.

De massadraden van het Loconet zijn geen afscherming in de traditionele zin, maar fungeren wel als zodanig omdat de signaaldraden tussen de twee massadraden liggen. Daardoor wordt het hele stelsel van signaaldraden en massadraden symmetrisch, waardoor stoorsignalen grotendeels buiten de deur worden gehouden.

Zolang het om een spoorbaantje gaat van bescheiden afmetingen zal het op jouw manier ook werken. Maar Loconet is in principe geschikt om honderden meters te kunnen overbruggen, en als je dan op jouw manier werkt gaat het gegarandeerd fout.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #38 Gepost op: 04 May 2009, 14:46:29 »
Renez, en bij het Digitrax systeem gaat dit met garantie niet goed.
Want ook dit zijn geen common-ground systemen.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #39 Gepost op: 27 May 2009, 14:00:40 »
Ben,

In hoofdzaak zit het zo goed in elkaar.
Alleen, die wisseldecoder, waarom sluit je die aan op de niet gedecteerde railstaaf? Op die manier wordt hij gevoed via de diodeschakeling, en dat is nergens voor nodig. Dus die wisseldecoder zet je het beste direct tussen massa en voeding (zwarte en rode ringleiding)

Linksonder heb je twee trafo's parallel staan. Dat is linke soep, want als je per ongeluk één van de trafostekkers omdraait heb je kortsluiting. Bovendien mag je dit alleen maar doen als je twee identieke trafo's hebt. Maar nog beter is om de paarse voeding ook in twee groepen te splitsen.
Klaas,

Alles aangepast en uitgebreid met terugmelders etc.



Vraagje: mag de massa van de Lenz ook op de gemeenschappelijke massa?

Als ik zo kijk twijfel ik om een ringleiding voor de voeding van bezetmelders te maken. Per module komen er max. drie bezetmelders dus dat zou maar drie draden zijn.



« Laatst bewerkt op: 27 May 2009, 14:09:09 door Ben »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #40 Gepost op: 28 May 2009, 08:00:23 »
Hallo Ben,

Schema ziet er goed uit, alleen zou ik de gemeenschapelijke aansluiting van de Fl trafo's niet op de gemeenschapelijke aansluiting van de Roco boosters aansluiten.
Dit kan wel eens tot problemen leiden.
Gezien de Roco (en ook Lenz) een H-bridge uitgang hebben, is het aansluiten van een gezamelijke aansluiting van andere spanningbronnen niet zonder risico.
Het aanleggen van een extra draad weegt niet op tegen de problemen die je kunt veroorzaken.

Willem.

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #41 Gepost op: 28 May 2009, 08:23:56 »
Dank je Willem, :)
Zal het schema wat betreft de Fl. trafo's aanpassen.
De trafo voor de Lenz dus ook maar zo houden en niet op de gemeenschappelijke massa zetten?!! ???
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #42 Gepost op: 28 May 2009, 08:54:33 »
Ben,

Dit kun je houden  (y)

Willem.