Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 22:20:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 22:10:18
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:12:38
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
  

Auteur Topic: Startrain NS1300, ervaringen?  (gelezen 25774 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Spoor N
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #45 Gepost op: 05 June 2015, 17:19:51 »
En nu heb ik eraan gedacht om de 1311 te testen. Met 7 plan W en 3 Silberlingen waarvan eentje met verlichting heeft de loc vrolijk zijn rondjes gereden op de baan. 24 vierassige kolenwagens van Fleischmann was ook geen probleem.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #46 Gepost op: 21 September 2015, 17:12:23 »
Mmm... mijn 1312 loopt nu met wat werk aan de draaistellen weer netjes, maar hij kan niks hebben. Op een vlakke baan trekt ie er nu een stuk of 6 wagons, maar met meer, of als er een minimale helling is (1%) of in bochten, dan stopt ie er al mee... alsof er geen slipbandjes onder zitten.

Ik heb een blauwe 1300 besteld van startrain (die wilde ik toch al een tijdje), ik ben benieuwd of die het beter doet...

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #47 Gepost op: 27 September 2015, 19:20:10 »
Nou... de blauwe 1301 ingereden, 6 personenwagons er achter, vlak rijden gaat prima, maar bij 2% stijging, ho maar. Hij komt nog nét niet stil te staan. Het probleem is dus niet alleen bij mijn geel/grijze... misschien eens andere slipbandjes proberen, of op een andere plek? Ze zitten nu op de voorste asjes van de draaistellen. Misschien de middelste eens proberen, die zit midden onder het fysieke draai/ophangpunt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26763
    • Pagina van klaas
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #48 Gepost op: 27 September 2015, 19:29:18 »
Hoe stoppen ze er mee? Staat de loc stil met malende wielen, of staan de wielen ook stil? In het laatste geval heeft het niks met slipbandjes te maken, maar met onvoldoende motorkracht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #49 Gepost op: 27 September 2015, 20:05:50 »
Hij gaat slippen, en staat vervolgens stil met draaiende wielen, als ik er nog een wagon achter hang, of de helling iets steiler maak dan 2%.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #50 Gepost op: 27 September 2015, 21:00:46 »
Kun je er nog gewicht in kwijt? Plakjes lood.

Dat zou weer een stukje kunnen helpen.

Gr, Bert

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #51 Gepost op: 28 September 2015, 16:59:05 »
Nee, hij is zwaar genoeg. Het probleem lijkt te zijn dat de draaistellen precies boven het middelste wiel scharnieren, terwijl de slipbandjes om de voorste assen zitten. Zodra hij kracht zet, wipt ie het voorste asje daardoor iets omhoog, waardoor de slipband los komt van de rails... Dit gaat om het voorste draaistel, dus in de rijrichting gezien. Wat wel raar is, je zou verwachten dat ie juist het voorste setje wielen op de rails zou drukken... daarom zitten daar ook de bandjes normaal om.

Als ik van het voorstel draaistel de wielen met de slipbandje in het midden zet, dan trekt ie het voorste asje nog verder omhoog, zodat het wiel bijna uit de rails loopt... zet ik hem in het voorstel draaistel, op de achterste as, dan heeft ie wel meer traktie maar trekt ie nog steeds de voorste wielen uit de rails.

ik heb nu alleen op het achterste draaistel de slipbandjes gewisseld van 'voor' (dus de koppelingkant) naar 'achter' (dus naar het midden van de lok). Aangezien dit draaistel een tegenovergestelde kanteling heeft bij aandrijven, duwt deze wel de bandjes op de rails, en trekt ie bijna probleemloos de boel naar boven...

Ik denk dat ik even op zoek moet naar verschillende diktes in bandjes, en dan nog eens experimenteren, want het moet nog beter kunnen. De lok heeft uit zichzelf erg veel kracht, maar hij kan het door de constructie van de draaistellen icm wielen die iets dikker zijn door de bandjes, niet goed kwijt lijkt het.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Spoor N
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #52 Gepost op: 28 September 2015, 19:11:23 »
Hier heeft de blauwe 1307 even proefgedraaid met de kolentrein van 24 wagens en dat rijdt vrolijk zijn rondjes. Wel valt me inderdaad op dat het voorste draaistel steigert waardoor de eerste as van de rails komt. De trein een heling op laten rijden kan ik niet testen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #53 Gepost op: 29 September 2015, 08:02:14 »
Nou, ik heb nog wat varianten geprobeerd, maar niets werkt echt lekker. Als ik de wielen-met-bandjes verplaats naar een andere plek dan rijd de lok erg hobbelig, met sterk kantelende draaistellen tijdens het rijden. Hij heeft wel meer trekkracht, maar mooi is anders :( ik ga denk ik maar de boel terugzetten zoals het was, en dan eens een potje bullfrogsnot bestellen, en daarmee op elk draaistel 1 of misschien 2 van de middelste wielen eens behandelen. Misschien dat dat helpt.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 08:03:53 door jowi »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #54 Gepost op: 29 September 2015, 09:47:53 »
Kun je iets met een veerconstructie bedenken? De stoomlocjes hadden ook vaak problemen met de loop draaistellen. Die worden vaak door een veer op de baan gedrukt.
Misschien kun je daarmee wat extra druk op de voorkant van het draaistel uitoefenen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #55 Gepost op: 29 September 2015, 12:12:32 »
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken om iets mee te doen ;D
Er is wel wat ruimte tussen de draaistellen aan de voorkant.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #56 Gepost op: 29 September 2015, 18:31:39 »
Weet iemand toevallig waar reserve-onderdelen (los van de winkel waar ik de lok vandaan heb) te krijgen zijn? Ik kan werkelijk niets vinden onder 'Startrain' op internet... op de doosjes staat ook nog "Nowell Creacionses SL" te Spanje, maar dat geeft ook geen website oid.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #57 Gepost op: 04 October 2015, 12:06:18 »
Na wat experimenteren blijkt het voorzien van een beetje bullfrog snot op 1 wieltje op het achterste draaistel, van het middelste paar wielen, al genoeg om de 1300 moeiteloos met 10 lange personenwagons een helling van 2% op te laten rijden ;) meer wielen voorzien van snot heeft weer het nadeel dat de lok minder spanning krijgt en veel gevoeliger wordt voor onderbrekingen door vuil- en of wissels.

Op het voorstel draaistel zorgde de verdikking van het middelste wieltje er voor dat hij de voorste wielen van het draaistel op gaat tillen. Kan ook zijn omdat de snot er iets te dik op zat, daar ga ik nog even verder mee spelen.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2015, 19:09:59 door jowi »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #58 Gepost op: 07 October 2015, 08:57:02 »
Toch niet helemaal tevreden; de middelste wielen zorgen zo te zien voor de meeste stroomtoevoer; door 1 wiel te voorzien van snot heeft ie genoeg trekkracht, maar hij heeft bij sommige bochtjes erg veel moeite en blijft dan gewoon stilstaan. De verdikking op de middelste wielen maakt dat de draaistellen en hele lok blijkbaar in sommige bochten zo wordt opgetild dat de hele lok stroomloos is >:( ik gebruik nu de 2 binnenste wielen van het (in de rijrichting gezien) achterste draaistel, en die heb ik voorzien van een zo dun mogelijk laagje snot. Dit lijkt goed te werken.