Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door FritsT
Vandaag om 18:34:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: Startrain NS1300, ervaringen?  (gelezen 26198 keer)

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #15 Gepost op: 05 April 2015, 10:04:54 »

Wat heb je station ermee te maken als je een loc wilt testen met meerdere rijtuigen op zijn trekkracht,
je rijdt dan gewoon op de vrije baan rond?

Mvg, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #16 Gepost op: 05 April 2015, 10:08:04 »
Ja dat vroeg ik me ook af maar ik was bang dat ik het niet helemaal begreep dus ik denk ik zeg maar niks ;D

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #17 Gepost op: 05 April 2015, 13:26:55 »
Precies, in 1989 waren de stations ook niet lang genoeg voor 60 rijtuigen  ;D
Dat was toen ook geen reden om het niet te doen  ;) ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #18 Gepost op: 11 April 2015, 16:47:28 »
Ik denk dat Hielke bedoelt te zeggen dat 'ie niet meer dan vier rijtuigen heeft omdat hij er gewoon niet meer kwijt kan langs zijn perron? Maar ik ben ook wel nieuwsgierig of dat inderdaad de goede uitleg is  ;)

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #19 Gepost op: 11 April 2015, 21:02:01 »
@1200blauw, dh3201, jowi, IPIO'er:

Rijtuigen heb ik meer dan genoeg, zelfs meer dan de baan aankan.

Wat betreft mijn reactie, vond ik hem zelf ook vreemd waarom ik niet gewoon ging testen. Omdat ik ook toch nieuwsgierig begon te worden t.o.v. de roco (die diezelde trein met gemak trok), heb ik het maar even gedaan.

De startrain 1300 kon met moeite de 10 rijtuigen aan (waarvan 3 dubbeldeks). De lengte was dusdanig dat de lok in de ene bocht stond en het achterste draaistel van het laatste rijtuig in de andere. Dit had ik al verwacht, vandaar ook niet mijn behoefte om dit te testen. Deze behoefte had ook te maken dat ik toch nooit met meer dan 3 of 4 rijtuigen zal rijden.

Mijn excuses voor dit gedeelte van de discussie.

MVG, Hielke1501

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #20 Gepost op: 11 April 2015, 21:33:14 »
Kijk, dat betekent dat ik mijn 1300 maar eens goed moet bekijken, waarom die dat niet kan en al heel snel begint door te slippen...

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #21 Gepost op: 23 April 2015, 14:48:58 »
Ik snap er niks van. Mijn 1312 begint bij het minste te slippen, de draaistellen lijken ook te 'wippen' als er kracht van de motor op komt, hou je de lok tegen met de hand hoor je op hogere snelheid de worm daarna over de tandwielen ratelen...

Ik heb echt geen flauw idee hoe de draaistellen van de lok af te halen zijn; ik trok wel per ongeluk al het framepje van het onderstel af, wielen vlogen er meteen uit, maar ook zonder wielen zie ik niet hoe het draaistel er uit moet, en of ie nou wel of niet goed zit?

Iemand enig idee hoe dit in elkaar zit, en/of waar je op moet letten?

henkoia

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #22 Gepost op: 23 April 2015, 17:43:27 »
hallo jowi, volgens mijn ervaringen hiermee weet ik wel hoe het in elkaar zit en waardoor jouw probleem veroorzaakt wordt

het draaistel "hangt" bovenin aan het chassis; (niet echt zichtbaar) en valt onderaan in een palletje
de ophanging zelf (dus boven in het chassis) is een kliksysteem wat snel los schiet als iets te hard aan het draaistel wordt getrokken
(bv door het losmaken van de kap)

je kan het vrij eenvoudig weer op zijn plaats klikken (dus naar beneden te duwen) met een fijn schroevendraaiertje of pincet

omdat ze nu bezig zijn met mijn schoorsteen kan ik even geen verklarende foto's bijvoegen
ik heb nl zelf inmiddels een sloop 1300 welke mij deze info verschafte

na het weekend zal ik foto's plaatsen

ik denk dat meer mede1300startraingangers hier baat bij hebben

groet

henk

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #23 Gepost op: 23 April 2015, 17:55:06 »
Oh een paar foto's zou heel fijn zijn ja (y)
Ik heb wel het idee dat eea van zijn plek is geraakt, inderdaad bij het openmaken van de kap.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #24 Gepost op: 29 April 2015, 19:50:58 »
En, nog kans gezien om foto's te maken?

henkoia

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #25 Gepost op: 29 April 2015, 20:00:15 »
Neen, nog steeds niet.
Ik schaam mij een beetje, maar zat me een beetje tegen deze week.
Zal ze morgen maken en plaatsen.
Ook eerst effies de accu van mij fototoestelletje opladen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #26 Gepost op: 29 April 2015, 20:02:37 »
Geeft niet, was gewoon benieuwd :)
Ik zie ze wel verschijnen!

henkoia

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #27 Gepost op: 02 May 2015, 12:34:21 »


chassis en gedemonteerd draaistel



wormwieltje weer in draaistel geplaatst; het "klik"kapje waar het nu omgaat staat schuin omhoog



draaistel weer in chassis geplaatst; kapje naar beneden drukken

door de klik valt het schuine kapje over het chassis heen en klemt het draaistel hiermee tussen de bovenkant van het chassis

aan de onderkant van het chassis moet het draaistel in een palletje vallen



in de situatie dat je de kap verwijderd kan je aan de voor en achterzijde (tussen printplaat en chassis) met een fijn schroevendraaiertje o.i.d. het kapje weer naar beneden op zijn plek drukken

ik hoop dat je er wat aan hebt!

Henk


henkoia

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #28 Gepost op: 02 May 2015, 12:47:07 »
laatste 2 foto's voor de duidelijkheid wat lichter gemaakt

groet

Henk




jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Startrain NS1300, ervaringen?
« Reactie #29 Gepost op: 02 May 2015, 13:38:12 »
Bedankt! Helaas geen effect... de kapjes zitten bij mij al goed zo te zien, kan ze ook niet verder aandrukken. Geratel blijft... ik vermoed dat er een tandwieltje ofzo gebroken is in 1 van de draaistellen. En bij het terugplaatsen van de kap is een rode led er ook maar mee gestopt. Het zit niet mee met dit lokje... :-X