Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:29:03
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 14:25:12
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:15:03
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door RodeDuivel
Vandaag om 13:52:33
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door NS264
Vandaag om 13:41:37
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 13:36:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:31:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 12:36:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 12:36:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:26:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ben
Vandaag om 11:35:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:28:54
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
  

Auteur Topic: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.  (gelezen 5072 keer)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Gepost op: 09 August 2008, 14:07:30 »
Hallo allemaal,

Momenteel wil ik een aantal seinen gaan plaatsen, echter zit ik met een vraagstuk waar ik zo 1-2-3 geen antwoord op gevonden krijg.

Zoals hier in Nederland overal een regel voor is, is er vast en zeker een regel of richtlijn welke aangeeft wat de min. en max. afstand moet zijn van een sein tot een wissel en de afstand t.o.v. het spoor (zijdelings).

Kan iemand dit mij vertellen?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Lvdwerf

  • Gast
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2008, 14:09:02 »
de seinpaal staat volgens mij altijd buiten pvr en thv de vrijruimte balk. Ik weet niet wat de situatie is waar je palen gaat zetten?
« Laatst bewerkt op: 09 August 2008, 14:12:08 door Lennert v.d. Werf »

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2008, 14:21:11 »
Het betreft hier een paar overloopwissels en in- en uitrijseinen.

Buiten PVR is inderdaad wel handig, maar is daar een bepaalde norm voor w.b.t. de afstand?
En is er een norm voor de afstand van de vrijbalk tot wissel?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2008, 14:21:58 »
Wellicht een idee om de nem 103 en de nem 104 + bijlage aan te houden voor de zijdelingse maat?
Mvg,
Frans

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12440
    • sleutelspoor
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2008, 14:25:01 »
Het zou handig zijn als je even vertel wat voor seinen je wil plaatsen. Staan ze langs de vrijebaan als bloksein, dienen ze als afdekking van een gevaarpunt, zijn het in- rij of uitrij- signalen of dienen zij alleen voor rangeerbewegingen. Zijn het licht, arm voor of hoofd signalen. Kortom een hele lijst met mogelijkheden waar zo een twee drie niet direct een pasklaar antwoord op te geven is.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2008, 14:39:00 »
NEM 102 en 103 (+ bijlage) ken ik inderdaad...
Ik vroeg me echter ook af of er een bepaalde norm is w.b.t. de afstand van een sein tot het PVR, of komt dat in 't echie ook niet zo nauw?

@Sobat:
Zoals aangegeven betreft het (nu) alleen een paar seinen bij een 2-tal overloopwissels (gevaarpunt?) en in- en uitrij-seinen. Allemaal 3-lichtseinen zonder cijferbak.
Maar is er dan een verschil w.b.t. de maatvoering/norm en de verschillende situaties?
Is dat niet altijd een bepaalde vaste of min. en max. afstand t.o.v. een achterliggende wissel?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2008, 14:50:53 »
Voor de afstand van een sein tot het PVR zijn voor zover mij bekend geen normen of regels voor binnen de modelbouw.
Mvg,
Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #7 Gepost op: 09 August 2008, 16:55:23 »
Nederlandse lichtseinen staan zeer dicht tegen het PVR aan. Daarbij wordt creatief gebruik gemaakt van de knik in het PVR om de lampen beter in het zichtveld van de machinist te brengen. Dus ongeveer zo:



In model moet je er op bedacht zijn dat lange wagens in bogen verder uitzwaaien dan in het echt. Dus even testen of het allemaal wel past.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.