Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0  (gelezen 7603 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #30 Gepost op: 02 June 2025, 13:31:54 »
Knap staaltje werk (y)
Ik doe het je niet na.
Ben je bijna wel verplicht om ook een 6700 te regelen in ACTS kleuren  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #31 Gepost op: 02 August 2025, 11:00:30 »
Het is even stil geweest omtrent de class 58, maar er zit op het moment weer lekker
progressie in de ombouw van de voormalige British Railways locmotief.

Ik ben langzamerhand begonnen met het aanbrengen van de weathering op het model,
iets waar ik de tijd voor neem en daarom ben ik begonnen met de cabineramen.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Het model is natuurlijk groot en daardoor kan er ook meer op detail gelet worden zoals
de ruitenwissers en hun "bereik" wat betreft het schoonmaken van de frontruiten.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

De ruitenwissers maken een nagenoeg 90 graden slag, maar dat in model vertalen ging
niet zonder slag of stoot, de draaipunten voor de ruitenwissers zaten verkeerd en deze
moesten eerst 2,5mm verder naar buiten verplaatst worden alvorens het plaatje klopte.

Daarna een laagje verdunde Revell n.0. 9 er over gevolgt door een mengseltje acrylverf
met een heel diep donker bruine kleur.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Na het weghalen van het tape het gewenste resultaat, echter, de linkerruit waar de
2e man zit is nagenoeg altijd veel smeriger dan de rechter, dus met verdunde bruine
acrylverf een laagje aangebracht en daar de ruitenwisser doorheen getrokken voor het
maken van strepen over de ruit, het verschil is duidelijk zichtbaar.


De grootste uitdaging is toch wel het onderstel, een hoop details en die moet ik allemaal
zien te vangen middels de weathering, zonder er afbreuk aan te doe.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Een eerste aanzet met bruin om zo meer diepte te krijgen voor de vervolgstappen.

De laagjes volgden elkaar gestaag op, een lichte bruine waas over het geheel, een mengsel
van Ammo "Dust" en "Dark Rust"  en Vallejo "Dark Rust" omdat ik geen passende kleur had.

De verenpakketen en enkele kleine delen zijn verder aangezet met Ammo "Dark Rust" zodat
er wederom meer diepte in de weathering ontstaat.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr


Vanmorgen ze laatste hand gelegd aan de draaistellen, een mixje verdunde acrylverf bruin/zwart over
de aspotten en enkele delen van het draaistel gesmeerd en dat gaf het gewenste resultaat.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Alle verfjes zijn aangebracht met de kwast en daarna met een grote fijne kwast ge-drybrushed over de
oppervlakken, er is geen airbrush aan te pas gekomen.

Dadelijk de bufferbalken eens afnemen en voorzien van alle slangen alvorens deze ook nog een laagje
extra vervuiling krijgen en dan komt het einde van de ombouw wel in zicht  :D


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #32 Gepost op: 02 August 2025, 12:30:35 »
Mooi gedaan!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #33 Gepost op: 02 August 2025, 12:37:27 »
Op z'n half engels zou ik zeggen: dit is modelbouw Next level!
Op z'n Grunnigs: schier
Station Baarn HIJSM

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #34 Gepost op: 02 August 2025, 16:29:02 »
oftewel een Groninger die er meer woorden aan besteed: "mooi waark mien jong"
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #35 Gepost op: 03 August 2025, 10:55:10 »
Het is zeker een schiere machine geworden en, Uniek!


Gister tussen de buien door even snel buiten een paar plaatjes geschoten in het
natuurlijke licht, en dat maakte mij erg blij, de weathering ziet er buiten zo veel
beter uit, maar oordeel zelf.

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr


Het aanbrengen van diverse laagjes weathering heeft z'n vruchten afgeworpen, de
draaistellen hebben een mooie dieptewerking gekregen, net als bij de echte machine.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5