Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site Uhlenbrock door Ronaldk
Vandaag om 07:48:11
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Overbufferen  (gelezen 2663 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2690
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Overbufferen
« Reactie #15 Gepost op: 05 June 2025, 09:24:32 »
@Rogier,
ik denk dat het probleem niet zit in de boogstraal, maar ik het feit dat de locs geen kortkoppelmechaniek hebben. Dan worden in een boog de buffers naar elkaar toe getrokken. Bij een kk-mechaniek worden ze juist uit elkaar gedrukt.

Dat zou goed kunnen, ik herken het probleem in elk geval niet bij mijn Piko locs. Hoewel ik alleen 1100en heb, die hebben misschien minder last ervan omdat de koppelingen aan de draaistellen zitten.

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #16 Gepost op: 05 June 2025, 10:50:31 »
ik heb twee Piko locs, één uit de Hobbyreeks en één uit de Expert reeks. Beide hebben ook de koppeling aan het draaistel zitten. Ik rijd nog met beugelkoppelingen, dus geen probleem met overbufferen. Overstap naar kortkoppelingen staat op de wensenlijst. Als het zo ver is zie ik vanzelf of er een probleem is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22524
Re: Overbufferen
« Reactie #17 Gepost op: 05 June 2025, 11:54:38 »
Die 1100 heeft nu net een korte schacht, zodat een gesloten bufferbalk kan worden geplaatst. Voor het plaatsen van een koppeling is altijd een voorzetstukje nodig. Zelfde voorzetstukje voor de beugelkoppeling of een kortkoppeling.

Het ontbreken van een mechaniek is maar één element. Ook zonder mechaniek kan je bij bijna alle modellen met nem-schacht zonder risico op overbufferen een kortkoppeling plaatsen. Alleen dus kennelijk niet bij een paar Piko hobbymodellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #18 Gepost op: 05 June 2025, 12:36:59 »
Maar zonder kk-mechaniek kun je niet buffer aan buffer rijden. In de bogen gaat het dan altijd knellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22524
Re: Overbufferen
« Reactie #19 Gepost op: 05 June 2025, 16:45:25 »
Zeker, er is ook niemand die anders beweert Klaas.

Het is pas vrij recent dat nieuw ontwikkelde modellocs als het even kan een kortkoppelmechaniek krijgen. Veel modellen hebben dat mechaniek dus niet en in de regel staat de nem-schacht dan ver genoeg naar voren om een beugelkoppeling te kunnen vervangen door een kortkoppeling (starre koppeling) zonder risico op overbufferen. Van buffer aan buffer rijden is dan inderdaad geen sprake. Wel zal de koppelafstand wat kleiner zijn dan met een beugelkoppeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Overbufferen
« Reactie #20 Gepost op: 05 June 2025, 20:22:22 »
Ik heb geen hobby, ............

Groeten,
Rogier

 ;D
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

MadhouseNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Overbufferen
« Reactie #21 Gepost op: 05 June 2025, 23:53:58 »
Iedereen super bedankt voor jullie advies , ik ben er nu helemaal uit nu hoe je dit kunt toepassen . Ook niet roco/fleischmann oplossing (koppeling houder in de schat schuiven en vervolgens kortkoppeling plaatsen) ga ik eens mee spelen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #22 Gepost op: 06 June 2025, 10:43:15 »
Ik bedacht me dat ik een aantal rijtuigen heb met Roco kortkoppelingen. Daar heb ik er een van geleend om die in mijn Piko Hobby loc te steken. Samen met een rijtuig rondjes laten rijden en overal blijven de buffers minstens 2 mm van elkaar. Een verlengingsbus is dus niet nodig. De loc heeft de koppelingsschacht aan het draaistel, zonder kk-mechaniek. Het rijtuig heeft wel een kk-mechaniek. Ik wil ook nog andere combinaties proberen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.