Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
Vandaag om 22:59:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:52:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 22:52:20
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Wim Vink
Vandaag om 22:42:33
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 22:32:01
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Sven
Vandaag om 22:19:36
Stub switches door Frank 123
Vandaag om 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
Vandaag om 21:34:24
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:26:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 21:08:03
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
Vandaag om 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
Vandaag om 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
Vandaag om 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
  

Auteur Topic: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.  (gelezen 22312 keer)

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3386
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #150 Gepost op: 29 February 2024, 11:27:40 »
Inderdaad, de flexrail voorbuigen, zodat deze spanningsvrij blijft liggen in de gewenste radius.
Daarna met een paar dotjes Bisonkit monteren op de ondergrond, zodat de rail niet meer verschuift. Een paar dotjes zijn voldoende, het integrale vastleggen gebeurt bij het ballasten.
Zo deed ik dat tenminste bij mijn bak Tolbert Landbouw.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #151 Gepost op: 29 February 2024, 22:25:39 »
Mijn eerste poging om flexrail te leggen. Ik heb ze met houtlijm op kurk vastgelijmd. Het is nog op een los stuk triplex, om te proberen. Maar als alles werkt kan ik er op de 'echte' baan een bocht mee leggen.

Aandachtspunten:
- de verspringende las sluit nog niet mooi (laatste twee foto's)
- blijft de flexrail in de opgedroogde lijm zitten als de pinnen weg zijn ?
- ik heb de bochen gelegd met radiussen van resp. 415 en 357,5 mm. Ze lijken erg dicht bij elkaar te liggen: even proberen met een sleep lange wagons.
- het kurkbed is wat aan de brede kant voor een ballastbed. Naast de rails zit nu 1 cm, dat mag best 0,5 cm of minder worden.

Hout zagen met mijn budget lintzaagje:


Kurk lijmen:


Flexrails leggen. Links zijn twee gewone rails als referentie (R 415 mm). Rechts de flexrail met R 357,5 mm.




Ik heb de las laten 'verspringen' maar die sluit aan één kant niet mooi. Ik vraag me ook af of er geen 'knik' in de rail zit; ik denk dat ik die beter kan solderen.





« Laatst bewerkt op: 01 March 2024, 00:55:25 door Cyril Mariën »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #152 Gepost op: 29 February 2024, 22:37:20 »
Volgens NEM112 is deze spoorafstand bij deze boogstralen niet geschikt voor lange wagens.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #153 Gepost op: 29 February 2024, 22:41:37 »
Volgens NEM112 is deze spoorafstand bij deze boogstralen niet geschikt voor lange wagens.

Ik heb dat al geprobeerd; mijn lange loks en wagons halen allemaal de bocht met R 375,5 mm. Maar ik ga het zeker nog testen, als het te krap is moet ik inderdaad ruimere bochten leggen.

Een ander verhaal is of die krappe bochten wel mooi 'ogen'. Ik ga ze zoveel mogelijk alleen in 'verborgen' stukken van de baan leggen.
« Laatst bewerkt op: 29 February 2024, 22:46:18 door Cyril Mariën »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #154 Gepost op: 29 February 2024, 23:16:48 »
Ze halen die boog wel, maar de onderlinge afstand is te klein. Als er op beide bogen een lange wagen rijdt, dan zullen ze elkaar raken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #155 Gepost op: 29 February 2024, 23:29:25 »
Okee, dank je ! Ik vond de afstand tussen de sporen al krap ... Ik ga het morgen proberen.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #156 Gepost op: 01 March 2024, 00:36:04 »
Toch even geprobeerd, de rails lijken al goed vast te zitten.
Het is inderdaad krap aan met de langste wagons, maar ze halen het nét. Op de tweede foto heb ik het buitenste spoor een halve centimeter naar buiten geschoven, dat scheelt al iets. Ik zal bij het definitief leggen minstens een centimeter meer ruimte tussen de bochten maken. Bedankt voor de tip, Klaas !

Mission accomplished. So far so good !

- de wagon rijdt soepel over de las
- de afstand tussen de sporen is echt heel krap. De lange wagons raken elkaar nét niet.
- de rails blijven in een dunne streep houtlijm voorlopig goed zitten.





Bewegend beeld:

https://youtube.com/shorts/4XVjfRahP8M?si=zY8XX2SnLG7zf6Q3
« Laatst bewerkt op: 01 March 2024, 00:57:54 door Cyril Mariën »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #157 Gepost op: 01 March 2024, 08:18:28 »
Volgens mij zijn deze Fleischmann wagons tekort voor 1:87 (eerder 1:10 of nog korter). In het echt zijn ze 26.4 meter, wat 30.3 cm zou moeten zijn op schaal. Dat is waarschijnlijk de reden dat de lange rijtuigen elkaar wel kunnen passeren.

Kortom, als je ooit met langere rijtuigen wilt gaan rijden, dan is het zeker verstandig om meer afstand te maken.

Voor de rest ziet het er netjes uit! Je zou kunnen proberen om met een klein hamertje oid de railstaaf door te tikken zodat deze weer aansluit. In het echt werkt het wel zo (heb ik regelmatig gedaan bij smalspoor), maar of dat in model werkt weet ik niet  ;D

Groeten,
Rogier

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #158 Gepost op: 01 March 2024, 16:35:44 »
Het solderen van de rails lukt niet. Mijn bout is goed heet, dus ik denk dat ik de verkeerde soldeer heb, of dat ik vloeimiddel moet gebruiken. De rails zijn van messing.

Deze soldeer had ik nog liggen:


« Laatst bewerkt op: 01 March 2024, 16:43:26 door Cyril Mariën »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #159 Gepost op: 01 March 2024, 17:09:40 »
Bij dit soldeer is de verhouding van tin en lood 40/60. Bij elektronicasoldeer is de verhouding precies andersom, 60/40.
De 60/40 variant vloeit iets makkelijker. Toch zou het met jouw soldeer ook moeten lukken.
Heb je de soldeerplaats goed schoongemaakt? Met de punt van een mes of een vijltje flink krabben.
En niet bang zijn om de rail goed heet te maken. Het soldeer moet niet alleen aan de bout smelten, maar ook aan de rail. Ook de bout punt moet schoon zijn.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.