Het belangrijkste wat de afgewerkte stoom doet, doordat het met grote snelheid de schoorsteen verlaat, is het verhogen van de trek op het vuur. En het mooie van de stoom locomotief is: hoe harder zij rijdt en hoemeer zij moet trekken, hoe sneller de afgewerkte stoom uit de schoorsteen komt en hoe meer het vuur weer wordt aangewakkerd. GroetFred
Dat is ook afhankelijk van de afstand die je tot de loc hebt. Was vroeger bij de les Natuurkunde iets met het verschil tussen de snelheid van het licht en de snelheid van het geluid.Dus als je op afstand van de loc staat zie je de zuigerstang op het moment van de stoomstoot in een andere (verdere) positie dan wanneer je er naast staat.En om het nog een beetje ingewikkelder te maken: licht en geluid hebben in 1:87 dezelfde snelheid als in 1:1. Dus als je op 2 meter van je model staat, moet je de het verschil tussen de zichtbare stand van de zuigerstang en de hoorbare stoomstoot berekenen alsof de afstand 174 meter is.Misschien kan je hier beter het woord "ongeveer" tussen plakken Grtz, Ton
Wat ik me afvraag is, waarom je iets aan de kwartering/wielen/beweging zou willen veranderen. Je hebt die sensor toch ? Is die niet makkelijker te verplaatsen ?
... ik denk dat Peter graag met zijn neus op zijn model zit, om van het geluid te genieten...