Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 21:20:40
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen  (gelezen 1227 keer)


RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 918
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2023, 09:23:50 »
Kan het helaas niet geheel lezen. Vrees dat de bedenker van de naam wunderline een vooruitziende blik had. Zal een wonder zijn als dit met Friesenbrucke, stations, en politiek gekonkel ooit goed komt.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2023, 09:40:03 »
Tja waar blijven er geen problemen zich voordoen op station's . Groningen had eens ( jaren 70tig ) minstens 5 sporen die voor "doorgaande" treinen gebruikt kon worden en 6 kopsporen . Straks nog maar 4 kopsporen ? Vreemd hoor dat te lezen . Zal wel verkeerd geschreven zijn in dat artikel . In een tussen periode waren er van 3 doorgaande sporen 6 kopsporen ontstaan waarvan er maar 4 gebruikt konden worden voor in-uitstappen reizigers . Veel eerder zijn 2 oude kopsporen "verkort" en is daar toen een winkelgalerij gekomen . Ook kopspoor ( vermoedelijk toen spoor 47 geheten ) nu spoor 1b is verkort . Daarop hebben ze een gebouw neergezet met oa een WC deel . Helaas slecht ter been zijnde passagiers , dat jullie ook hier zo veel verder moeten lopen bij de overstap .
Dat is op station Leeuwarden ook gebeurt . Er waren lange tijd 3 doorgaande sporen waarvan er maar 1 gebruikt kon worden voor reizigerstreinen namelijk spoor 5a/b . Nu is er maar 1 doorgaand spoor meer spoor 6a/b waarvan alleen 6b gebruikt kan worden voor reizigerstreinen . Spoor 5a/b is gedeeltelijk opgebroken . Namelijk 5b en is perron geworden . 5a is iets langer , kon langer gemaakt worden maar is niet gedaan en is nu spoor 5 geworden . Een wel heel lang perronspoor voor maar 3 of 4 wagen treinstel voor de stoptreinen van/naar Zwolle . Dat gebeurt nu ook vaak niet meer en lopen reizigers naar het verkeerde spoor . Niet al het personeel is tevreden ermee daar er vaak "gewacht ( met alle gevolgen die daardoor ontstaan )" moet worden om rangeerbewegingen te laten plaatsvinden . 
Ik denk dat de "planners/ontwerpers" wel eens niet verder kijken dan hun neus lang is . En dat is niet alleen bij de spoorwegen zo .

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2023, 10:08:47 »
Straks nog maar 4 kopsporen ? Vreemd hoor dat te lezen . Zal wel verkeerd geschreven zijn in dat artikel .
Groningen heeft/krijgt drie doorgaande sporen voor Arriva en vier kopsporen voor NS, deze zijn niet met elkaar verbonden door wissels 'ontvlecht' in Prorail-jargon..
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2023, 10:58:46 »
Ontvlecht is een leuke uitdrukking van Prorail. Feit blijft dat er treinen van de Eemshaven en Delfzijl richting Assen kunnen doorrijden. Zou dat niet het geval zijn, dan loopt het goederenverkeer in het honderd of zorgt ook hier Prorail van een toename in vrachtverkeer over de weg? Besluiten van deze aard kunnen er wel voor zorgen dat een trein Assen-Bremen wel mogelijk is, wanneer Groningen wordt overgeslagen.

De (wissel-)besparingswoede van de spoorontwerpers en uitvoerders zijn niet altijd toekomst gericht. Dat blijkt ook hier weer.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2023, 11:10:06 »
Okay, dan noemen we Assen toch gewoon Assen-Groningen Zuid. Vinden ze vast niet erg in Assen.
Volgens NS heb ik jaren in Schiedam-Rotterdam West gewoond.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2023, 11:12:07 »
 ;D
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 07 August 2023, 11:16:24 »
En als straks de Lelylijn doorgaat.... :o :-X

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 07 August 2023, 11:19:16 »
... dat wordt dan gewoon een stukje duurder en dan is station Groningen toch weer geschikt.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • Steel is king!
Re: Wunderline past niet op vernieuwd Hoofdstation Groningen
« Reactie #9 Gepost op: 07 August 2023, 11:21:35 »
En als straks de Lelylijn doorgaat.... :o :-X

dan gaat die dus niet via Groningen  ;D 

Nabrander, zelf verwacht ik niet dat deze lijn de komende 2 a 3 decennia wordt aangelegd (brug over de Weser is toch niet voor 2036 geschikt las ik eerder ergens). Dan kan ik andere projecten bedenken die wel (eerder) zinvoller zijn. Misschien niet voor de Randstedelingen maar wel voor de mensen in het oosten van Nederland. Denk aan Groningen - Enschedé waar je station Groningen niet voor hoeft te verbouwen want de verbinding naar Veendam is al beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2023, 11:29:36 door Montanbahn. Reden: station Groningen toegevoegd met Nabrander »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje