Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Huup
Vandaag om 00:11:53
z21 Start opkrikken door Ronald Halma
Vandaag om 00:11:52
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
08 December 2025, 23:47:28
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale door Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
08 December 2025, 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
08 December 2025, 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Da's Daz 2 door defender
08 December 2025, 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 December 2025, 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
08 December 2025, 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 December 2025, 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
08 December 2025, 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
08 December 2025, 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
08 December 2025, 19:05:37
  

Auteur Topic: telegraafpalen nederland  (gelezen 2002 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
telegraafpalen nederland
« Gepost op: 12 March 2023, 13:57:26 »
Hi,

Op oude anzichten en foto's zijn er nogal wat draden naast het spoor te zien. Tot wanneer gebeurde dit? IS dit gestopt na de 2de wereld oorlog of al eerder?
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/A439821575565882930E66C24BA5B2C8
Even een voorbeeld uit het utrechts archief.

MVG,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 12 March 2023, 14:03:27 door orientexpress »

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3097
    • Mijn Flickr pagina
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2023, 14:26:35 »
Draden specifiek voor het spoor had je tot 1989 (Groningen -Nieuweschans).
Draden op de foto waren ook voor algemeen gebruik....

Gr Ed.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #2 Gepost op: 12 March 2023, 22:09:28 »
Ik weet het niet, maar iets zegt mij dat bij de elektrificatie veel onder de grond is gegaan. Had vermoedelijk ook te maken met draadbreuk 1500V icm zwakstroom telegraaflijnen:



Dordrecht, naar het westen gezien



Zelfde plek, maar dan geëlektrificeerd en naar het oosten gezien, zie Lips gebouw met de witgeschilderde strook op de gevel. De voetgangersbrug op de achtergrond is de plek waarvanaf foto 1 werd genomen.

Ik kan me voorstellen dat bij niet geëlektrificeerde baanvakken de telegraafpalen het langer hebben uitgehouden.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2023, 22:11:40 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #3 Gepost op: 13 March 2023, 08:31:53 »
Hi,

Dank voor de antwoorden. Gert dit is een interessante hypothese.
Op mijn baan met NS TP3 was ik aan het kijken of ik zoiets moest gaan aanbrengen. Voorlopig antwoord lijkt dus op een gelectrificeerde hoofdbaan niet en zijlijn zonder bovenleiding wellicht.
Zal eens door het HUA smitten of ik een voorbeeld kan vinden voor een na oorlogse zijlijn.

Mvg,

Adriaan

Mvg,

Adriaan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #4 Gepost op: 13 March 2023, 09:36:59 »
TP3 omvat in Nederland een periode van zo’n 25 jaar. In die tijd zijn bij NS nogal wat zaken gemoderniseerd. Het helpt echt om eens te kijken naar oude foto’s.
Kijken we naar de (toen) enkelsporige lijn Leeuwarden-Groningen, dan hing op foto’s van 1958 van Ankersmit en Van de Meene een telegraafleiding langs het spoor. Toen ik in 1971 langs die lijn kwam te wonen, was die er niet meer.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27021
    • Pagina van klaas
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #5 Gepost op: 13 March 2023, 11:38:58 »
Het verband met de elektrificatie lijkt wel te kloppen. Ik heb het boek over de Zeeuwse lijn doorgebladerd. Daar is de bovenleiding in 1957 in bedrijf gegaan. Op foto's van voor die tijd zie ik nog telegraafmasten, na die tijd niet meer.
Er lijkt een soort overgangsperiode te zijn geweest. Op een foto van Middelburg uit 1956 zijn de telegraafmasten al weg, maar er staan nog geen bovenleiding. Op een andere foto uit 1958 in de omgeving van Krabbendijke staat de bovenleiding al overeind, maar er staan ook nog een paar telegraafpalen langs de lijn. Op de foto is niet te zien of er nog draden aan hangen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #6 Gepost op: 13 March 2023, 12:45:27 »
In het IJmuidendraadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.315) zie je op diverse foto's draden die hoog bovenin de bovenleidingsmasten waren gespannen, met van die typische  'klokjes'. Dit was wel één van de vroegere lijnen die werden geëlektrificeerd (1927 al), ik weet niet of dat later, op andere plekken, nog zo werd gedaan. Zie bijvoorbeeld deze foto's:





Zijn dit telegraafdraden, daar helemaal bovenin die masten, of is het iets anders?
Over telegraafdraden gesproken, ik kwam bij het zoeken in het IJmuidendraadje zojuist ook nog deze plaat tegen, met een opvallende constructie op de voorgrond:


Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7298
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #7 Gepost op: 13 March 2023, 13:16:06 »
Ik vermoed dat dit normale el kabels zijn, in
bv Zweden gaan die nog steeds mee bovenop
de bovenleidingportalen.
Mvh Steef

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #8 Gepost op: 13 March 2023, 16:42:27 »
In het IJmuidendraadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.315) zie je op diverse foto's draden die hoog bovenin de bovenleidingsmasten waren gespannen, met van die typische  'klokjes'. Dit was wel één van de vroegere lijnen die werden geëlektrificeerd (1927 al), ik weet niet of dat later, op andere plekken, nog zo werd gedaan. Zie bijvoorbeeld deze foto's:
[...]

[...]
Zijn dit telegraafdraden, daar helemaal bovenin die masten, of is het iets anders?
Geen telegraafdraden, maar versterkingsdraden. Dat waren er toen nog twee, die bij de bevestiging op de mast een kort soort lusje kregen om op 2 isolatoren te steunen (ik vermoed iets met de treksterkte van 1 isolator die onvoldoende was voor de kabel en 1 dikke kabel die weer te zwaar was om op twee van die isolatoren te monteren).

Nog heel lang hebben bovenleiding-portalen ook twee isolatoren gehad, al zullen exemplaren die voldoende treksterk waren, toen al wel beschikbaar geweest zijn. Pas later werd de versterkingsleiding 1 draad die bovenop de draagkabel die op de draagbokken vastgesnoerd wordt, gemonteerd.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: telegraafpalen nederland
« Reactie #9 Gepost op: 13 March 2023, 22:35:05 »
Hi,

Dank voor alle reacties.
Wolter: Wat betreft TP 3 ja het is breed maar mijn intresse voor stoom zorgt ervoor dat ik vooral pre 1958 geintresseerd ben.

1938 bovenleiding en telegraafpalen maar ik vermoed dat de draden al zijn weggehaald.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/1BE6BD142C8D5367A88B5D2A6FD75E22

2 voorbeelden van lijnen met telegraafmasten na de 2de wereldoorlog, maar geen bovenleiding. ik denk dat de hypothese van de heer Arkema nog steeds klopt!

1954
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/5531DC901000510D82B1E21030C59692

1945/1946
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/4B2A628DA79D5EB493D205449E4DADA4

MVG,

Adriaan