Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:55:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:53:34
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 19:51:59
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door Bahn-AG
Vandaag om 19:43:29
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:35:02
Train o Matic smart power pack door Menno
Vandaag om 19:18:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
Vandaag om 18:45:05
herrmann door Eric B
Vandaag om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:46:29
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:09:54
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:51:53
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Jan-Peter
Vandaag om 14:01:08
The Micro Model Railway Dispatch door Noordernet
Vandaag om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:39:28
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:29:11
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
  

Auteur Topic: Kasten bij overwegen  (gelezen 2775 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2022, 22:57:32 »
Dit wordt al wat concreter. Maar het verklaart nog steeds niet waarom er bij overwegen in de lijn Zutphen-Winterswijk-Zevenaar zo veel kasten staan. Het zijn allemaal bescheiden overwegen en in de verste verte is er geen sein te bekennen.

De betonnen kasten van Scheidt und Bachmann ken ik, er staat een aantal in het Sloegebied.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #16 Gepost op: 06 October 2022, 20:27:25 »
Hoeveel kasten er bij een overweg staan, is afhankelijk van wat er allemaal met de kasten verbonden is: de overweg (soms zo groot dat meerdere kasten nodig zijn voor de aansturing), seinen, spoorstroomlopen en assentellers.
Bij een overweg of langs de baan zijn het voor de assentellers zogenoemde kabelkasten. De werkelijke systemen voor de assentellers staan vrijwel altijd opgesteld in Relaishuizen of straatkasten (de grotere betonnen varianten). Ik zou niet graag de kasten met de electronica in weer en wind buiten hebben staan.

Dit wordt al wat concreter. Maar het verklaart nog steeds niet waarom er bij overwegen in de lijn Zutphen-Winterswijk-Zevenaar zo veel kasten staan. Het zijn allemaal bescheiden overwegen en in de verste verte is er geen sein te bekennen.

De betonnen kasten van Scheidt und Bachmann ken ik, er staat een aantal in het Sloegebied.
Klaas, qua kabelkasten zou dat best kunnen voor de assentellers, op de betreffende lijn staan nog meerdere systemen van het type AzL90 en is het mogelijk dat er kabels lopen van 2 verschillende AzA's (Assentellersysteemkast) om een stukje overlap qua beveiliging te krijgen. Dit heeft te maken met de beperking van het aantal telpunten per seriële bus waarvan er 2 per kast zijn.
Bovendien zijn er per overweg al 4 telpunten nodig bij enkelspoor en 8 bij dubbelspoor. Dat is bij het oude systeem al gelijk een kwart tot de helft van het systeem.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #17 Gepost op: 06 October 2022, 21:17:11 »
Het heeft dus te maken met het feit dat ze daar met assentellers werken.
Toen ik op streetview inzoomde kon ik de opschriften op de kasten lezen. Enkele heten RK, dat zal relaiskast betekenen. Er zijn er 3, twee heten RK...A en RK...B.
Een KK is dan een kabelkast? Er staat ook een VK, wat betekent dat dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #18 Gepost op: 06 October 2022, 21:33:16 »
VK = voedings kast

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #19 Gepost op: 06 October 2022, 21:45:37 »
Het is me duidelijk.
Intussen heb ik ook mijn plan getrokken. Mijn spoorbaan werkt niet met assentellers maar met stroomdetectie. De fictieve werkelijkheid werkt ook niet met assentellers maar met kortsluitdetectie. ik ga dus de 3 standaardkasten plaatsen: de RK, de HS en de batterijkast.
En als op een tentoonstelling iemand komt vertellen dat het niet klopt dan mag die haarfijn uitleggen wat er fout is.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.