Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:27:55
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
Bahnstrecke 5867 door william_2
Vandaag om 11:13:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 11:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tinus Trein
Vandaag om 11:07:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door 3Dbuildr
Vandaag om 10:59:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 09:25:53
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
  

Auteur Topic: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022  (gelezen 9300 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #60 Gepost op: 16 September 2022, 16:16:44 »
Het is zeker heet geweest er lag een gesmolten velg in de ballast ter plaatse.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #61 Gepost op: 16 September 2022, 16:38:24 »
Dat denk ik ook. En daarna door de hitte de bovenleiding doorgesmolten.

Bart


Niet in dit geval. De pantograaf is van de lok getrokken en dat kan niet als de brand halverwege de trein is. Ook ga ik er vanuit dat de trein reed, en dan smelt de bovenleiding niet zo heel snel als hij niet lang op één plek verhit wordt.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #62 Gepost op: 16 September 2022, 20:07:32 »
Bericht in BN De Stem vandaag, https://www.bndestem.nl/breda/treinen-tussen-breda-en-roosendaal-rijden-vrijdag-vanaf-10-00-uur-weer-na-brand-goederentrein~a5506e39/
Daarin staat onder andere dat de trein voor DB Cargo op weg was van Bochum naar Vlissingen Sloehaven.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #63 Gepost op: 17 September 2022, 01:01:44 »

Niet in dit geval. De pantograaf is van de lok getrokken en dat kan niet als de brand halverwege de trein is. Ook ga ik er vanuit dat de trein reed, en dan smelt de bovenleiding niet zo heel snel als hij niet lang op één plek verhit wordt.
Volgens mij was de reactie waar je op reageert zo sarcastisch als maar kan ;)

Aan de andere kant, bovenleiding staat door de afspan gewichten op een flinke spanning, als die dan ergens breekt dan wil je denk ik niet weten wat er voor krachten vrij komen ;)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #64 Gepost op: 17 September 2022, 07:49:17 »
Vrijdag stond er in de papieren krant ook een zeer uitgebreid artikel over de mogelijke oorzaken van deze wel heel uitzonderlijke brand, omdat normaal een draadbreuk niet deze gevolgen heeft.
Het vermoeden van Prorail is dat de val van de rijdraad op de auto’s kortsluiting in de accu’s heeft veroorzaakt.
De accu zit natuurlijk met de -pool aan de carrosserie van de auto maar dat is theoretisch nog geen reden dat dit schadelijk voor de accu zou kunnen zijn. Omdat de auto door zijn banden geïsoleerd staat van de ground. Een vogel kan ook gewoon op een bovenleiding gaan zitten zolang hij maar geen (geleidend) hengeltje uitgooit om iets van de grond op te vissen. Maar dit is puur theoretisch, in de praktijk zal de elektronica waar de auto vol mee zit mogelijk wel sneuvelen.
Als dit de uitkomst van het onderzoek gaat worden, moet ik er niet aan denken dat dit nogmaals gebeurd met een autotrein vol met volledig elektrische auto’s, want dan moet er een hele wagon in een bak water gezet worden.  ;D
Maar laat duidelijk zijn, dit is een vermoeden maar wat werkelijk de oorzaak van deze brand is geweest is nog steeds in onderzoek, dus dat zullen we moeten afwachten.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1288
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #65 Gepost op: 17 September 2022, 07:55:47 »
Dure merken (Mercedes, Porsche ed) worden in gesloten wagons vervoerd, dan moeten de e-auto's voortaan ook maar als luxe voertuigen in gesloten wagons vervoerd worden.

Mvg, Johan

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #66 Gepost op: 17 September 2022, 08:08:48 »
Dat is voor het transport een oplossing, maar als deze reactie van Prorail klopt dan is de tip die gegeven wordt om bij onweer in je auto te gaan zitten omdat je dan beschermd wordt doordat het een kooi van Faraday is, geen oplossing voor mensen met een hybride of volledig elektrische auto.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7784
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #67 Gepost op: 17 September 2022, 08:33:40 »
Sowieso voor alle mensen met een auto waarvan het koetswerk voor een groot deel niet van metaal is gemaakt ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #68 Gepost op: 17 September 2022, 10:57:58 »
Eerder schreef ik:

Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn.
Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica.
Maar dat is een proefballonnetje van mij. Er zijn hier genoeg experts die er wat zinnigs over kunnen zeggen  ;D

En vandaag lees ik dit:

Vrijdag stond er in de papieren krant ook een zeer uitgebreid artikel over de mogelijke oorzaken van deze wel heel uitzonderlijke brand, omdat normaal een draadbreuk niet deze gevolgen heeft.
Het vermoeden van Prorail is dat de val van de rijdraad op de auto’s kortsluiting in de accu’s heeft veroorzaakt.


hmmm, zo gek was mijn hypothese dus niet  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Goederentrein met auto's in brand bij Etten Leur 14 september 2022
« Reactie #69 Gepost op: 19 September 2022, 22:35:45 »
Zal mijn achtergrond bij een elektriciteitsbedrijf zijn. ;) Officieel heb je gelijk, laagspanning loopt volgens de NEN1010 tot 1000V. Dus strikt genomen is 1800V hoogspanning. Maar bij ons spraken we pas over hoogspanning vanaf 3kV.

Overigens is het Nederlandse bovenleidingstelsel geïsoleerd voor 3kV. Kijk maar eens naar het stuk tussen de spanningssluis bij Roosendaal en de Belgische grens. De isolatoren daar zijn precies hetzelfde als in Nederland.

Maar ik blijf erbij dat die 1800V over een autoband niet zomaar overslaat. Daarvoor is de afstand te groot.

Volgens voormalig hoofd Mw3 (afdeling materieel constructie) prof. ir. N.H.C.E. Zeevenhooven is de NS-bovenleiding geïsoleerd op 6 kV. Vandaar dat hij in het kader van de studie naar alternatieve systemen voor tractie energievoorziening (ASTEV) ooit het voorstel heeft gedaan de spanning te verhogen naar deze niet in UIC-verband genormaliseerde waarde.