BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Gerco van Beelen op 06 January 2008, 15:37:15
-
We zochten een omgeving ,waar in diesels die we gebouwd hebben en die in de toekomst nog gebouwd gaan worden, verantwoord konden rijden. De keus is gevallen op station Mariënberg (een beetje jeugdsentiment kan geen kwaad). In dit verhaal laten we stap voor stap zien hoe we aan onze informatie komen en hoe we dit verwerken tot een plot met autocad om een bouwpakket te maken en natuurlijk de bouw van het station.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/marienberg%20thump%201.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg.htm)
Gr. Gerco
-
Bijzonder leuk thema!
Denken jullie ook aan de handbediende overweg?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img571_1.jpg)
21 (tr. 8435) te Mariënberg, 24 mei 1985
PS
rechts stukje C-Kadett Marcel!
-
Hé, leuk ;D Een jaartje geleden heb ik mijn project "Mariënberg" juist afgebroken. Ergens in het draadje "Bij bouwen hoort slopen" staat daar nog het e.e.a. over. Overigens was mijn project gesitueerd begin jaren '90.
-
gaaf plan Gerco ik blijf dit draadje zeker met plezier volgen.
groetjes edwin
-
Leuk zo'n historisch plaatje Mispoes. Zo zie je maar een echt dieselstationetje heeft zelfs de wadloper gereden of veraad ik nu wat?
-
Nee, je verraadt niets maar of ze daar in Apeldoorn ook zo over denken valt te betwijfelen..... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img575.jpg)
41 (tr. 8427) komt Mariënberg binnen op 11 april in het jaar.....1985
Heb nog wel wat meer hysterisch verantwoorde plaatjes maar zal deze met mate (en dus gedoseerd) plaatsen.
-
Leuk initiatief Gerco. Ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien.
Komt de C-Kadett ook op je baan te staan? ;D
Grtz, Marcel
-
ahh leuk zo'n station, hoop dat het mooi wordt, het zal goed staan bij de plan U die veel forumleden hebben gebouwd/aan het bouwen zijn en de artitec DE 1 tjes ;D
Wesley
-
...maar of ze daar in Apeldoorn ook zo over denken valt te betwijfelen....
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Marienberg_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Marienberg_1.jpg)
:-X :-X
@Wiebe
Idd. DE-I, DE-II, DE-III, DE-V, Plan U, 600/2000, 2200, 2400, 2530, Plan E, DH-1, Lint en "Joe Neem It" aan dieselspul heeft daar gereden ;)
Maar ook, later, Mat '54, Railhopper (SM '90), ICM, Plan V...
Grtzz,
Karst
-
IRM heb ik daar ook wel eens gezien (en gefotografeerd (in 1997)).
-
ik heb hier in emmen nog zojuist een koploper gezien ,
-
Ik heb van Zwolle naar Mariënberg al een keer gezeten in een DD-AR. Eigenlijk hebben bijna alle huidige actieve electrische treinstellen op Zwolle-Emmen gereden, alleen heb ik hier nog nooit een SGM gezien.
-
:o Ik zie,ik zie...Een Wadloper in wording..... ;D ;D ;D
Leuk iniatief ;)
Tino
-
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Marienberg_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Marienberg_1.jpg)
:-X :-X
Is dat een plot van een DH 1?? :D 8)
mvg,
Matthijs
-
Vreemd hoe sommige draadjes telkens op plotjes van DE I/II/V of nu ook DH 1 uitkomen .. RUAAAARRR ;D
Ik wil plotjes van het gebouw zien ! GRMBL ! 8)
-
Ach Marijn, 't is gewoon een complot van de plotjesmaffia. ;D Gewoon 100 draadjes starten en steeds op hetzelfde uitkomen ;)
-
@Tino en Matthijs
Slechts een studie-objectje... ;)
@Marijn en Reinier
We zijn net begonnen met het documenteren.
De eerste plots duren nog wel even... :P
Maar in het kader van dit draadje, heb ik niet meer 'materieel-plot-vertrassingen' in petto ;) Al het materieel voor de lijnen langs dit station heeft idd al elders een eigen draadje ;D
Grtzz,
Karst
-
Ik ben aan het twijfelen geslagen in het andere draadje(van Sander) om toch een baan te gaan maken.(modules).
Nu ik dit zie helemaal ;D
Ben benieuwd!
Groeten,
Dennis
-
@Tino en Matthijs
Slechts een studie-objectje... ;)
aha ok maar verdient dat niet een apart draadje anders is het zo off topic in dit draadje :P ;D 8)
Maar het ziet er al goed uit,
mvg,
Matthijs
-
Zo, word een leuk project denk ik!
Willem
-
[Compleet Off Topic]
...aha ok maar verdient dat niet een apart draadje anders is het zo off topic in dit draadje...
Tzt krijgt het, als we er verder mee gaan wel een eigen draadje ;)
Voor nu was het slechts een reactie op een trigger van Mispoes ;D ;D ;D
[/Compleet Off Topic]
Grtzz,
Karst
-
Leuk jeugdsentiment,
Van Borne naar ponypark Slagharen via Almelo en dan met een DE1 naar Marienberg overstappen en dan naar Slagharen.
-
Aan deze zijde heeft een schuur gestaan. Nu is de vraag wanneer deze is verdwenen.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/marienberg%20thump%2018.jpg)
Je kan dit aan twee dingen zien. De betonstrook op 1/3 is onderbroken en bij de vergroting van de foto zie je ook verschil in het metselwerk.
Gr. Gerco
-
http://stationsweb.brinkster.net/gebouw.asp?rec=693
mvg,
Matthijs
-
aan de jaargetallen bij de foto's te zien is het schuurtje tussen '70 en '80 weggehaald
Wesley
-
Er vinden in 1980 in ieder geval de nodige bouwactiviteiten plaats.
Gr. Gerco
-
toen Mariënberg voor goederen werd gesloten als losplaats zal ook het loodsje zijn gesneuveld. Ga er maar van uit dat dat is gebeurd bij de grote snoei in het aantal openbare kleine laad- en losplaatsen rond 1971/'72 (naar aanleiding van het bezuinigingsrapport McKinsey).
In 1965 lag in ieder geval het betreffende kopspoor er nog voor. Zo'n goederenloodsje met bijbehorend spoortje doet het wel leuk; even een wagentje kolen aan de losweg en een gesloten wagen bij het goederenloodsje. Een rangerende Sik of 2400, op spoor 1 de DE-V die de Plan U op spoor 2 kruist, op spoor 3 bromt de aansluitende DE1 naar Almelo, zingende trekdraden bedienen overwegbomen en seinen...
Man man, wat kan dit een heerlijk NSostalgie-project worden :P
Vrij uniek in Mrb was de combinatie uitrij-armseinen met electrische richtingwijzers ("koeiekop") voor de richtingen Geerdijk en Ommen.
Wim
-
Ik herinner me nog daar over de opgebroken / op te breken rails te hebben gelopen. Ik zal zo ergens tussen de 10 en 13 jaar geweest zijn. Dus idd '71 - '74
Op een gegeven moment is eind '70-er jaren het station wat 'opgeknapt'. De pannen werden rood en er zijn perron slagbomen gekomen (was eerst een rood-witte ketting die door de stationschef 'bediend' werd).
Ik vermoed dat er rond die tijd ook korte metten met de 'goederenbergplaats' is gemaakt :'(
Maar sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_archief/overijssel/marienberg.html) meldt dat in 1969 (http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_archief/marienberg-08.gif) de losweg en het kopspoortje al opgebroken is... Nou weet ik niet of ik daar als 8-jarige al wel alleen rond mocht lopen... :-|
Grtzz,
Karst
Edit:
...Man man, wat kan dit een heerlijk NSostalgie-project worden :P
Dat is idd de bedoeling, ik droom al helemaal weg...
Vrij uniek in Mrb was de combinatie uitrij-armseinen met electrische richtingwijzers ("koeiekop") voor de richtingen Geerdijk en Ommen.
Klopt, de armseinen heb ik al ( de vleugels dan wel te verstaan :) ), waren trouwens ook verschillende hoogte en 1 met blauw en ander met groen glas :-|. Ik dacht dat Henckens de koeiekoppen had ???
-
Henckens heeft idd Koeiekoppen (art nr 2007):
http://www.henckens-seinen.nl/Basis.aspx?Tid=2&Sid=3207&Hmi=3202&Smi=3207
zelf maken (met kleine warmgele SMD-LED's is daarentegen véél leuker Karst!
gr.
Wim
-
Op deze foto is het schuurtje duidelijk waarneembaar.
(http://stationsweb.brinkster.net/marienberg/afb25.jpg)
http://stationsweb.brinkster.net/marienberg/afb25.jpg (http://stationsweb.brinkster.net/marienberg/afb25.jpg)
bron: http://stationsweb.brinkster.net/ (http://stationsweb.brinkster.net/)
Jeroen
-
Vrij uniek in Mrb was de combinatie uitrij-armseinen met electrische richtingwijzers ("koeiekop") voor de richtingen Geerdijk en Ommen.
Klopt ja, de koeiekop! Was hem al weer vergeten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img584.jpg)
Mariënberg, 11 april 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img585.jpg)
Ik moet hem ook nog van dichtbij hebben met seinveilig voor DE-1 21! Zoeken we op.....
-
wat materieel betreft rijden er 6400en van railion 6x per week 1200 van acts 3 x per week.
de protos heeft er vorig jaar ook 1 keer gereden irm, ddar, icm plan v en t.
voor de electrificatie reden er trekduw treinen met 2200 en plan E en daar voor met br 216 dus keuze zat.
-
De site over de NOLS (http://home.planet.nl/~wisse558/) van Robert van Wissen is ook niet te versmaden. Zie deze pagina over Mariënberg (http://home.planet.nl/~wisse558/Stations/Marienberg.htm)
Volgens deze pagina heeft er tussen tussen 1936 en 1943 een locomotorloods gestaan. Ik vraag me af of daar een benzinelocomotor (oersik) of een DE-locomotor in heeft gestaan.
Nog een leuk weetje van deze pagina: De Coöperatieve Aan- en Verkoop Vereniging Mariënberg heeft tot 1959 een fabrieksaansluiting waarvan het spoor liep aan de voorkant van het station.
Een OmBC kan toch ook onder diesels geschaard worden? Dan is deze foto uit het Het utrechtsarchief interessant. (http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=160971)
De samenstelling van deze trein met OmBC (http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=160972) naar Mariënberg opent ook perspectieven
Mogelijk niet jullie tijdperk, maar wel leuk.
Groet,
Marco
-
In het boek Locloodsen en tractieterreinen staan ook de nodige tekeningen van Marienberg. Ik weet niet meer exact wat er in staat, maar ik dacht in ieder geval een sporenplan en tekeningen van de locloods en het watergebouw.
-
we zijn weer een stapje verder en de eerste gevel is getekend in autocad. Wil je kijken hoe dit gebeurd klik dan op het plaatje.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/marienberg%20thump%2024.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg.htm#update1)
Gr. Gerco
-
Hallo,
Een vraagje?
Je spreekt over stenen in Vlaams verband. Is Kruisverband dan hetzelfde????
-
Kruisverband of hollandsverband is in dit geval hetzelfde. Is niet helemaal waar maar dan gaan we heel diep en dat is bijna niet te realiseren met de plot enzij je iedere steen apart gaat tekenen.
Gr. Gerco
-
Hallo Gerco,
Ik weet ondertussen het verschil tussen Vlaams en Kruisverband. En moet je bekennen dat ik altijd Vlaams verband heb aangezien voor Kruisverband.
zie verder onderstaande links
http://www.xs4all.nl/~desnor/bouwtechniek/pag.%20metselen/nn.kruis%20en%20staand%20verband.htm
http://www.xs4all.nl/~desnor/bouwtechniek/pag.%20metselen/oo.vlaams%20verband..htm
-
Toen ik de Belgische loods tekende was deze in eerste instantie echt vlaams verband maar toen werd ik er op gewezen dat het kruisverband moest zijn (wat ze nog steeds vlaams verband noemden). Veel gebouwen in België hebben kruisverband maar waarom ze het dan vlaams verband genoemd hebben ik weet het niet maar ja ik zit niet in de bouw van 1:1
Gr. Gerco
-
Niet zo gek dat ik het ook verwissel.
Omdat ik het jammer vind indien oude gebouwen worden gerestaureerd of er wordt aangebouwd, men geen rekening houdt met de bestaande metselverbanden. Dat geeft juist dat speciale aan de gebouwen. De bouwvakkers zeggen vaak dat dat niet gaat wegens de spouwmuren die men tegenwoordig maakt. Onzin natuurlijk. Stenen kappen dus.
Verder veel succes met het bouwen van Mariënberg.
Gr. Jaap
-
Hoi,
zoals gewoonlijk ;) hebben we ook hier weer verschillende taken ;D ;D
Na wat research, hier het sporenplan zoals het er uit gezien zou kunnen hebben, vertaald naar Tillig Elite...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Sporenplan_Tillig_1Medium.gif) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Sporenplan_Tillig_1.gif)
... de maatlat is 7.00 meter :o lang. Het onderste opstelspoor is ( zoals ook in werkelijkheid ) bemeten op 3 x 2400 met 21 NAM ketelwagens...
Dit sporenplan heeft tot ongeveer begin jaren '50 standgehouden...
Maar met de nodige 'dichterlijke vrijheid' gaat het naar omstreeks 1969 geteleporteerd worden. Dat er toen geen stoom meer reed... Maar in Duitsland wel, en dat is vlakbij ;)
Wat verder opvalt dat het nogal een 'pijpenla' station is, heel langestrekt. Dit had o.a. te maken met het feit dat er vaak goederentreinen aan de kant genomen moesten worden ter faveure van de reizigersdienst.
Ook is het eigenlijk kaarsrecht... een hele flauwe boog zou modelspoortechnisch wel mooier zijn... misschien is er met een iets diagonale ligging iets te doen...
Grtzz,
Karst
-
Heeft er iemand misschien foto's van die locomotorloods en locomotiefloods (en de C.A.V.)?
Mooi project hoor, dit soort stationnetjes vind ik altijd erg interessant. :)
-
De C.A.V. .....
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/lmd_2007/IMG_3958.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/lmd_2007/IMG_3958.jpg)
... zelfbouw van R. Vogelaar, Msg De Railspijker Hardenberg.
Grtzz,
Karst
-
Heeft dat niet ook ooit in de Railmagazine/Railhobby oid. gestaan?
Zag er erg goed uit, ik meen toen met een stoomloc op het emplacement...
Willem
-
mooi gebouw, maar t kleurtje is wat eng. weathere!
-
De C.A.V. .....
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/lmd_2007/IMG_3958.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/lmd_2007/IMG_3958.jpg)
... zelfbouw van R. Vogelaar, Msg De Railspijker Hardenberg.
Grtzz,
Karst
Karst, wat mooi! En zo herkenbaar! Dit gaan jullie zeker ook nog maken? Net als die maffe kerk?
-
Hoi Frank,
Ja ik was ook aardig onder de indruk van het kunstwerkje. Helemaal met ht handje uit allerlei styreenplaat 8)
En... er zijn foto's van genomen afgelopen zaterdag... ;)
En... nee, die kerk nu niet en nooit niet... :-X
Grtzz,
Karst
-
Jaloers op dit thema!
Aha geen kerk dus. Wel een koeiekop hoop ik! Nog een fotootje gevonden van de achterzijde. Soms heb je meer dan je denkt. En ik dacht alleen maar een olietrein met 3x2400 te hebben.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img602.jpg)
Mariënberg, 11 april 1985
Heb nog foto's van koeiekop met DE-1 21 maar ook met 41. Wordt t.z.t. geplaatst!
-
Jah !
Koeiekoppen zeker !
Naar mijn info hebben er in totaal 3 gestaan. Als ik wat verder ben met het sporenplan, zal ik ze wel eens gaan intekenen 8)
Maaruh: "Jaloers op dit thema!"
Hetzelfde heb ik wel met Kassenberg: Duitsche en Nederlandsche diesel door elkaar...
Ik peins me kapot hoe ik in Marienberg v60 - v200 en vt98 kan laten rijden... Om nog maar te zwijgen van een mooie BR 64 :-|
Grtzz,
Karst
-
Wat let je om de naam Mariënberg te veranderen in iets Nederlands fictiefs? Vervolgens maak je de verbinding Osnabrück-Bentheim-Neuenhaus-Coevorden-Zwolle tot iets belangrijks en je hebt je situatie zoals je hem hebben wilt. Elektrificatie begint pas in Zwolle, dus V200 moet wel doorrijden tot Zl, Mariënberg belangrijk overstapstation dus railbus rijdt tot Mrb. Ga zo maar door, overal is een excuus voor te verzinnen. Eigenlijk hoef je de naam Mariënberg niet eens te wijzigen.....
Waar hebben die andere twee koeiekoppen dan gestaan? Ik heb de 3 uitrijders zijde Hardenberg ook op de foto te staan (helaas alleen met lelijke moderne DE-3 (niet eens rood!)) maar geen koeiekoppen.....
-
Heb foto's van:
- Hoog uitrijsein aan de kop van spoor 1 ri Zl
- Laag uitrijsein tussen spoor 1 en 2 ri Zl tussen overpad en kop middenperron
Kan me herinneren:
- Laag uitrijsein aan de kop van spoor 3 ri Aml Dit sein had Blauw en Oranje glas ipv groen en rood ???
Dit is zeker van voor 1974, misschien wel van voor 1969 :-|
Grtzz,
Karst
P.S. Zoiets als een fictief grensstation had ik al aan zitten denken ;)
-
Ach ja, natuurlijk, die kunnen alleen maar aan de zijde Aml/Zl hebben gestaan, immers daar splitst de lijn!
-
Op het ogenblik aan het bedenken hoe ik de volgende lagen ga maken, voor ik verder ga met het uitwerken van de tekening.
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/marienberg%20VSM-116.jpg)
De dikte van deze lagen is 0,5 mm. Ze lopen schuin. Nu zijn er in het evergreen assortiment geen driehoekjes styreen. Ik heb wel andere maar daar is moeilijk aan te komen dus moeilijker reproduceerbaar. Nog even broeden hoe we dit gaan oplossen zonder te gieten.
Gr. Gerco
-
- Laag uitrijsein aan de kop van spoor 3 ri Aml Dit sein had Blauw en Oranje glas ipv groen en rood ???
Ik heb hier nog een originele seinarm liggen. De glaasjes van het groene licht waren bij de NS (en trouwens ook bij de DB-Formsignale) blauwachtig. Tesamen met de geelachtige pit van de gaslamp achter het sein gaf dit de beste weergave van groen licht dat van verre zichtbaar was voor de machinist.
groeten,
Wim (die Mrb een schitterend plattelandsstationnetje vindt op een module, maar wel een beetje bang is voor een dubbelontwikkeling van dit stationsgebouw... we wachten Neurenberg eerst maar eens af)
-
als je aan duits rijden denkt kun je ook iets duits aan de scenery toe voegen zit daar zelf te denken aan de loc loods van de BE te laar wald
-
Ik heb hier nog een originele seinarm liggen. De glaasjes van het groene licht waren bij de NS (en trouwens ook bij de DB-Formsignale) blauwachtig. Tesamen met de geelachtige pit van de gaslamp achter het sein gaf dit de beste weergave van groen licht dat van verre zichtbaar was voor de machinist.
Hier hangt een seinarm met glaskleuren blauw/groen en rood.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0878.jpg)
afkomstig van inrijbordes Lochem zijde Laren-Almen
-
toe maar wat een fraaie seinvleugel, waarempel nog eentje van model NS 1932 Frank, daar mot je zuinig op zijn. Mijn seinarm (afkomstigvan het traject Leeuwarden-Groningen) is van het bouwtype 1937, dus al met afgeronde glashouder.
groet,
Wim
-
Mijn seinarm (afkomstigvan het traject Leeuwarden-Groningen) is van het bouwtype 1937, dus al met afgeronde glashouder.
fotootje Wim?
Hier de hele seinarm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0880.jpg)
En ruim 21 jaar geleden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img603.jpg)
Lochem, 27 oktober 1986
Ben hier zuinig op! Heb ook nog uit Delden: combi hoofd/voorzein (uitrijsein richting Hengelo) en hoofdsein (inrijder zijde Goor). Deze drie zijn type 1937.
Mag wel even hè! Spoedig weer naar Mariënberg.
-
...Ach ja, natuurlijk, die kunnen alleen maar aan de zijde Aml/Zl hebben gestaan, immers daar splitst de lijn!
:-X :-X
...Nu zijn er in het evergreen assortiment geen driehoekjes styreen. Ik heb wel andere maar daar is moeilijk aan te komen dus moeilijker reproduceerbaar. ...
Plastruct heeft 0.8 x 0.8 mm driehoek strip (http://www.plastruct.com/Pages/OnlineProductDetail.lasso?-database=PI.PRODUCTS&-Layout=Complete&UCode=90841&-Search). Is hier in Apeldoorn goed aan te komen. Kan wel levertijd op zitten, maar nooit langer dan 3 weken.
Mag wel even hè! Spoedig weer naar Mariënberg.
Ja zeker, want de 'inrijders' vanuit Hbg Hdb stonden ook op een bordes !
Als iemand daar foto's van heeft... ??? Nu moet ik het met m'n geheugen doen. En dat zegt dat er 2 palen, een hoge en een lage op stonden. Ik moet nog even op Seinarm.nl studeren, want in principe heeft Mbg Mrb geen enkel doorgaand spoor :-| alle rijwegen lopen namelijk over afbuigende wissels...
Verder nog wat plaatsjes van de C.A.V. van Railspijker gevonden...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/update-01-04-07/IMG_4004.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/update-01-04-07/IMG_4004.jpg)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/update-01-04-07/IMG_3994.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/update-01-04-07/IMG_3994.jpg)
... alleen jammer dat er zo'n Rode Duivel in de weg staat :P
Grtzz,
Karst
-
Bovenleiding staat nog véééél meer in de weg!
-
Dit bordes (en rouwbrief) stond in Coevorden (uitijder naar Gramsbergen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img604.jpg)
Coevorden, 17 juli 1986
-
Klopt met Seinarm.nl:
Rechter, hoog, doorgaand naar Gramsbergen.
Linker, laag, afbuigend naar de BE.
-
indien je hem na wilt bouwen en een voorbeeld 1:1 nodig hebt in haaksbergen staat er een van het zelfde type als inrij sein
-
Nog weer een station verder, Nieuw Amsterdam:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img605.jpg)
Nieuw Amsterdam, zijde Coevorden, 17 juli 1986
-
Mariënberg roept bij veel hobbyïsten goede herinneringen op. Het traject vanuit Almelo was één van de laatste lijnen waar de rode DE-1 dienst deed. Met ingang zomerdienst 1985 (zondag 2 juni) zouden de oude rode diesels aan de kant gaan. Mariënberg zelf was nog klassiek beveiligd en dat maakte het station tot een aantrekkelijk pelgrimsoord. Voeg daarbij het feit dat Zwolle-Emmen onder de draad gebracht werd, in 1987 zouden daar elektrische treinen rijden, en dus was Mrb een plek om naar toe te gaan. Gelukkig had de bovenleiding Mrb nog niet bereikt in 1985. Wel was duidelijk aan de werkzaamheden te zien dat er veranderingen op komst waren.
Het doet mij deugd dat mijn gewaardeerde collega-modelbouwers Gerco en Karst het station Mariënberg als thema voor een volgend project hebben gekozen. Vandaar dat ik graag een steentje bijdraag aan deze draad met mijn foto's uit vervlogen tijden. Deze bijdrage bestaat uit een beschrijving van een bijzondere dag: 1 juni 1985, een zonovergoten zaterdag waarop afscheid genomen moest worden van de rode diesels. DE-1 34 zou hekkensluiter worden, hoe anders zou dit lopen.
Ik praat telkens in de "we-vorm" omdat ik met een paar vrienden de dag doorbreng op Aml-Mrb, een paar leeftijdsgenoten uit de Randstad sluiten zich aan bij ons.
De 34 maakt gewoon zijn slagen Aml-Mrb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img615.jpg)
34 vanaf het viaduct in de N36 bij Mrb.
Dan blijkt er toch iets niet goed te gaan, een complete slag wordt opgeheven. Als pleister op de wonde komt er nog wel een buurtgoederentrein met 2x2400 uit Almelo, hoewel beide locs geel/grijs wordt er wel een foto van gemaakt. Daarna komt ineens de 22 opdraven ter vervanging van de (naar later bleek: defect geraakte) 34. We reizen met de 22 naar Vroomshoop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img616.jpg)
22 op de brug bij Vroomshoop.
Met de 22 reizen we daarna naar Daarlerveen. Vlakbij de spoorlijn heeft een vriendelijke oude dame aan huis een ijsverkoop gesticht. Een Ola-vlaggetje en een diepvries buiten maakt dat duidelijk. Als we teruggaan blijkt de 34 het weer te proberen want de 22 is nu ook defect geraakt. Koelwaterproblemen blijken beide diesels toch parten te spelen. We rijden naar Mariënberg met de 34 en weer terug maar te Daarlerveen geeft de 34 er opnieuw de brui aan. Conducteur Falkman is het nu zat, sloopt een zitting uit de 34 en gaat lekker op het perron in de zon zitten. Dit tot hilariteit van de reizigers die voor het grootste deel uit fotografen bestaat. Wij halen nog even wat ijs bij mevrouw Daarlerveen.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img617.jpg)
34 te Daarlerveen.
Als de 34 na drie kwartier met pijn en moeite Almelo bereikt, staat de uit Hengelo gekomen rode DE-2 96 voor ons klaar. Dit treinstel zal nu de laatste ritten op Aml-Mrb voor zijn rekening nemen, inmiddels loopt de middag ten einde. We houden dezelfde conducteur, deze voelt feilloos aan wat fotografen beweegt. Om ons bij elk station voldoende gelegenheid te geven loopt hij uiterst langzaam van de ene naar de andere deur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img618.jpg)
96 te Vriezenveen.
We besluiten nog een paar foto's te Daarlerveen te maken en voor de 3e keer ijs te halen. Dan splitst de groep zich: de Randstedelingen gaan nog een paar keer op en neer. De Tukkers gaan in Oldenzaal even eten en opfrissen omdat we nog de laatste ritten willen meemaken. Op de terugweg naar Almelo blijken in Hengelo de 22 en 34 terzijde te staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img619.jpg)
22+34 te Hengelo.
Dan wacht ons de laatste ritten met een rode diesel. Wij pakken de draad weer op als onze vrienden uit Rotterdam moeten vertrekken. Wij kunnen hun laatste meters met de 96 vastleggen. Voor het laatst wachten wij nu op een rode diesel.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img620.jpg)
96 komt Almelo binnen.
Wij maken nog twee slagen. Mensen van de Stibans hebben voor de laatste rit nog een afscheidsplakaat bij zich, we realiseren ons dat het straks echt voorbij is. Als verrassing mogen we na aankomst ook nog meepassagieren naar Hengelo met de 96 (lege rit).....
Een dag later kom ik HC Falkman tegen in de ICR-trein van Asd naar Es, hij vraagt of ik een foto naar zijn huisadres wil sturen van de gebeurtenissen in Dlv. Natuurlijk wil ik dat, ik krijg een souvenir: hij sloopt het metalen NS-vignet van zijn conducteurspet. Het is al die tijd als een gedenkpenning bewaard door mij.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0928.jpg)
Een paar dagen later bleek dat de rode diesels nog even respijt kregen. Zelf hebben we nog weer een paar ritten mogen maken op dinsdag 4 juni, daar over later wellicht meer.....
-
Mjammie ! :P :P
Smaakt naar meer Frank ;D ;D
-
Via de PDF-bestanden komt er nog veel meer! 8)
-
De perrongevel is getekenend. Ik heb de stenenlaag uitgeschakeld en alle andere lagen even een kleur gegeven, zodat de tekening wat makkelijker te lezen is.
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/marienberg.gif)
Gr. Gerco
-
Frank,
Waarom moet ik toch altijd zo kwijlen als ik je foto´s zie?
Richard
-
Het schiet lekker op Gerco...
Helaas kan ik nu nog niet zo heel veel doen... :-|
Grtzz,
Karst
-
Dat komt later, als jij moet plakken :P
-
Het schiet lekker op Gerco...
Het meeste werk van het tekenen zit in de stenen omdat daar geen hatch van is. (ben ook aan het uitvogelen hoe een eigen hatch te maken).De driehoekjes zijn besteld maar nog niet aangekomen.
Gr. Gerco
-
...ben ook aan het uitvogelen hoe een eigen hatch te maken...
Deel 1 (http://www.caddigest.com/subjects/autocad/tutorials/select/parsai_hatch_patterns.htm) en deel 2 (http://www.caddigest.com/subjects/autocad/tutorials/select/parsai_hatch_patterns2.htm) van 'Custom Hatches'. Is wel voor ACAD 2004 maar wellicht werkt het ook vor LT :-|
Dezelfde website heeft nog veel meer interessante ACAD tips :)
Grtzz,
Karst
-
Ga eens kijken of ik hier mee aan de slag kan en zo een mooi steenpatroon kan maken.
Gr. Gerco
-
Mariënberg bijna zoals het had moeten blijven: dieseltreinen met armseinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img680.jpg)
152 (tr. 8034 Emmen-Zwolle) te Mariënberg op 11 april 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img681.jpg)
41 (tr. 8434) vertrekt uit Mariënberg, 11 april 1985.
Mariënberg was berucht om zijn vervelende seinhuiswachter, vrijwel iedere fotograaf werd lastiggevallen door dit heerschap dat zich blijkbaar kapot verveelde. Als er niet buiten de paden werd getreden dan zwaaide hij wel met een niet meer van kracht zijnd wetsartikel dat spoorwegfotografie verbood (anno 1985!!!). Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak waarom het uitrijsein zo snel werd teruggezet in onveilig. Hoe anders was dit op Zutphen-Hengelo waar seinhuiswachters met plezier lieten zien waar ze mee bezig waren.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img682.jpg)
We zouden ze haast vergeten: de uniformen die nog in de jaren tachtig te waren zien. Meester en HC poserend voor de 21 (tr. 8442) te Mariënberg op 24 mei 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img683.jpg)
21 vertrekt vervolgens uit een rommelig Mariënberg dat duidelijk in ombouw is om voorbereid te worden op de elektrificatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img684.jpg)
Sik 343 hadden we net al zien staan, Mrb, 24-05-85
Aan de oostkant (zijde Hardenberg) lijkt alles nog onaangetast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img685.jpg)
118 (tr. 8035) naar Emmen verlaat Mrb, 24-05-85
-
Zeer fraaie plaatjes Heer Poes ;D
Ze geven ook antwoord op de plaatsing van de seinen op spoor 1, 4 en 5 (dat er op de foto's al niet meer ligt... )
Grtzz en bedankt,
Karst
-
Hé, Sik 343, volgens mij stond die destijds in Coevorden gestationeerd.
Groet,
Marco
P.S. idd, zie deze pagina (http://home.hetnet.nl/~gertmeppelink/ns/ns.HTML)
-
De tekeningen voor het station zijn klaar (dus ook nog wat anders gedaan in de sneeuw behalve skieën, zoon is daar veilig aangekomen en zijn gebroken sleutelbeen geneest goed dus over een week kan hij weer skileraar spelen). Nu nog wachten tot de driehoekjes van plastruk binnenkomen dan kan ik weer verder met enkele proefjes voor het gebouw.
Gr. Gerco
-
Ik lees net hier
http://www.modeltrainservice.com/nurnberg/vriezenveen.htm
dat TSD (nog nooit van gehoord) dit jaar een model van het station Vriezenveen gaat uitbrengen. In Marienberg stond blijkbaar hetzelfde gebouw.
Dat wil ook!! Nu nog een DE1 van Artitec.
Groeten Jint, die als student vaak in Marienberg heeft staan wachten op de trein naar Almelo.
-
De dikte van deze lagen is 0,5 mm. Ze lopen schuin. Nu zijn er in het evergreen assortiment geen driehoekjes styreen. Ik heb wel andere maar daar is moeilijk aan te komen dus moeilijker reproduceerbaar. Nog even broeden hoe we dit gaan oplossen zonder te gieten.
Kun je een aantal lagen over elkaar plaatsen, waar iedere laag twee keer zover boven de vorige uitsteekt als het styreen dik is?
Schematisch gezien: 3
3
23
23
123
123
123
123
...
En dan een klein stukje geplot styreen op de raakpunten lijmen om het schuine gedeelte te imiteren?
- Peter
-
Peter,
Dit is een mogelijkheid maar ik ben wat verschillende dingen aan het uitproberen.
Gr. Gerco
-
Ben aan het experimenteren gegaan. Hier de eerste poging.
Dit is de gevel voor het experiment
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/proefmarienberg3.jpg)
we bouwen het op uit zes lagen
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/proefmarienberg1.jpg)
Die we op elkaar plakken nadat we de rand van de stenen met een mes hebben afgeschuind.
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/proefmarienberg2.jpg)
Volgende experiment is kijkenhoe het overkomt als we niks afschuinen.
In werkelijkheid loopt de de schuinte in lengtes van 1 mm. Nu is het in stappen van 0,5 mm gedaan.
Gr. Gerco
-
verry nice ;D
-
ziet er mooi uit Gerco ;)
-
Heel erg netjes :)
-
We zijn weer lekker aan het stoeien geweest en zijn met een andere oplossing voor de gevel gekomen.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/model%20thump%202.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg.htm#update2)
Gr. Gerco
-
dat word mooi
-
We zijn weer een stapje verder met de bouw en hebben wat beslissingen genomen over de problemen die we tegen gekomen waren.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/wand%20thump%201%201.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg.htm#update3)
Gr. Gerco
-
snotter snotter snotter
-
snotter snotter snotter
had ik maar een plotter......
-
snotter snotter snotter
had ik maar een plotter......
Dan ging het allemaal wat vlotter
-
En dan maakte Gerco me niet zotter. ;D
Groetjes,
David
-
verdorie hee, het wordt echt heel mooi ;D
Wesley
-
Weer een wand in elkaar gezet
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/marienberg40.jpg)
Nu moet ik opzoek naar de indeling van het gebouw in de jaren 60 zodat ik ook een soort van interieur kan maken met de deuren en openingen op de juiste plaats.
Gr. Gerco
-
Ik ben op zoek naar foto's van het interieur van deze stations (Nols) om een idee te krijgen voor de aankelding van het gebouw aan de binnenkant. Het mogen huidige foto's zijn maar het is de bedoeling dat het station rond 1960 nagebouwd gaat worden dus oude foto,s zijn welkom.
Gr. Gerco
-
Ik ben lekker bezig met het uitwerken van het gebouw en heb nog een vraag. De schoorsteen op de foto
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/marienberg41.jpg)
De steen boven de rand heeft een andere kleur en de schoorsteen is breder. Is dit altijd zo geweest of is er ooit een beschadiging geweest die hersteld is.
Gr. Gerco
-
Gerco,
Geen idee of je er iets aan hebt, maar dit is een foto van het interieur van het station Veendam. Ik neem aan gerestaureerd. Ik heb 'm ook nog in een groter formaat, dus als je er iets aan hebt hoor ik het wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/star11.jpg)
Groeten, Rob
-
Geweldig Rob, bedankt. De lambrisering wist ik al maar geeft toch een goede indruk van kleur en vorm van de loketten.
Gr. Gerco
-
...De steen boven de rand heeft een andere kleur en de schoorsteen is breder. Is dit altijd zo geweest of is er ooit een beschadiging geweest die hersteld is...
Hoi,
Dat is niet altijd zo geweest.
Tot zeker in 1970 zag het er zo uit:
(http://www.stationsweb.com/marienberg/afb25.jpg) (http://www.stationsweb.com/marienberg/afb25.jpg)
Bron: Wichor Bramer
Waarschijnlijk is de schoortsteen begin-midden jaren '70 verbouwd vanwege de komst van het aardgas in onze streek. Destijds waren er grote 'ombouw' projecten van Kolen- naar gaskachels. Tevens moest daarbij altijd de schoorsteen aangepast worden.
Grtzz,
Karst
P.S. Zie op deze foto ook, dat de binnenmuren uit de bagage/dienst/personeels ruimte zijn verdwenen :-|
[Edit:] Van het loket heb ik een hele mooie foto 'van binnen uit' uit ca midden jaren '70 ( uit 'het boek' )
-
Vraag is dus nu waneer die binnenmuren zijn verdwenen. Heeft het met spoorslag 70 te maken gehad dat deze zijn verdwenen.
Gr. Gerco
-
Veendam is een station eerste klas en Mariënberg tweede klas. De buitenkant van beide stations lijkt op het oog niet veel te verschillen, maar qua interieur waren de verschillen behoorlijk. Hoewel ik mij Mariënberg niet kan herinneren, met Hardenberg (ook tweede klasse) ben ik beter bekend. Toen ik station Veendam binnenliep viel me op dat het station een ruime stationshal had i.t.t. tot Hardenberg en veel ruimer oogde. Ik weet daarom niet of foto's van station Veendam ook een juiste indruk geven van het interieur van Mariënberg.
Groeten,
Marco
-
*De schoorsteen wordt dus gemaakt volgens oud recept.
*Van het interieur heb ik een tekening van Karst gekregen hoe de wanden stonden dat heeft te maken denk ik het ruimtelijk idee van de ruimte. Het ging me meer om een indruk te krijgen hoe de loketten, deuren er uitzagen welke kleuren gebruikt werden enz.
Gr. Gerco
-
@Marco
Zowel Hardenberg, als Marienberg en Vriezenveen zijn / waren NOLS 1e klas
Hardenberg had idd een geheel afwijkende indeling.
@Gerco
Kleuren en inrichting op de foto van Marco zijn van voor eind '60. Daarna werd het geheel wat versoberd met RVS, graniet en grijze verf.
Lambriseringen bleven, volgens mijn herinnering in gebroken wit.
De binnenmuren moeten ergens tussen '67 en '70 verdwenen zijn. Kan idd heel goed met spoorslag '70 te maken hebben. Mijn beste gok is 1968. Toen is ook de spooraansluiting naar de CAV opgeheven.
Grtzz,
Karst
-
Hardenberg, Vriezenveen en Mariënberg waren toch echt tweede klas, Veendam en Coevorden eerste klas.
zie deze kaart van de NOLS zelf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Nols.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Nols.jpg)
klik op de kaart voor een vergroting
Groeten,
Marco
-
Pardoen :-[ :-[
U heeft helemaal gelijk ;)
Grtzz,
Karst
-
Nog even over de buitenkant ... volgens mij zijn de dakpannen begin jaren tachtig vervangen. Waren eerst zwart en zijn daarna door oranje dakpannen vervangen ...
Zie "Dieselend door Nederland", Pagina 51.
Groet,
Jeroen
-
Leuke details op deze foto's:
rode pannen zijn van een andere veel rondere soort dan de eerste zwarte pannen, maar belangrijker nog voor het aangezicht van het gebouw zijn de boeiboorden. De rode pannen vallen over de boeiboorden heen, terwijl de boeiboorden bij de zwarte pannen met een lat bovenop worden afgedekt en de zijkanten ook veel beter te zien zijn.
Ook zie je dat het perron ingrijpend is gewijzigd tussen 1982 en 1984. Eerst betonnen abri's en gewone lantaarnpalen en later glazen abris met strakke rechte lantaarnpalen.
mvg,
Ivo
-
Vandaag hele mooie dingen gezien bij Gerco 8)
Grtzz,
Karst
-
Dat gebeurt nog wel eens wanneer je bij Gerco op bezoek gaat. :)
- Peter
-
Karst is hard aan het werk om de plotter te optimaliseren hij is de hele dag druk bezig geweest en weer een antal stappen verder gekomen maar we zijn r nog niet.
Gr. Gerco
-
Vandaag hele mooie dingen gezien bij Gerco 8)
Heb ik ook gezien ;D
(zie ook ): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10201.0
-
Karst was één en al gezelligheid..... ;D ;D ;D
Hij zat zwaar geconcentreerd in zijn optimalisatie programmering!
En ja alleen maar leuke dingen gezien, geleerd en gedaan gisteren bij Gerco.
Marc
-
We gaan rustig door zodat het lijntje niet breekt ;D ;D
Ik heb het naambord van Mariënberg in autocad getekend. Het is allemaal wel heel erg fijn. Nu wil ik kijken dat ik de de letters met plakfolie kan uitsnijden zodat ik het geheel netjes kan spuiten.Weet niet of het lukt want het is allemaal heel erg klein qua maatvoering.
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/naambord.jpg)
Hier de tekening in autocad. Iedere voeg is getekend en het is allemaal in verschillende lagen gedaan om het plotproces zo eenvoudig mogelijk te houden.
Gr. Gerco
-
900 serie gebruiken Gerco, die kan je fijner snijden en hecht beter, hoop alleen dat je verf daarna blijdft zitten bedenk ik me tijdens het typen.
Anders sjabllonfolie gebruiken, je weet wel waar je het kan krijgen ;)
-
Ik wil de kleur van de tegels spuiten en daarna de letters wegpellen zodat deze wit blijven.
-
Vandaag verschillende keren geprobeerd maar met plakfolie werkt niet het is te fijn. Sommige leters belijven zitten en andere trek je los. Op zoek naar een andere manier.
Gr. Gerco
-
Een nogal ingewikkelde manier, die wel zou moeten werken, is om drie plots te maken: een plot voor de tegels, een plot met iets meer dan de linkerhelft van de letters uitgesneden en een plot met iets meer dan de rechterhelft van de letters uitgesneden. Dan spuit je eerst de tegels, daarna wit voor de linkerkant en vervolgens wit voor de rechterkant.
Of kom je dan ook in de knoei, omdat de sneden te klein zijn?
- Peter
-
zij afwrijfletters niet iets ?
-
Ik weet niet hoe klein de letters zijn en hoe de voegen zijn maar bij Railzminiworld hebben we de loods van pakhuismeesterenstaan en daar staan de namen Java, Borneo Sumatra en Celebes op. Deze zijn in 1 gang met de bakstenen gegraveerd. Vervolgens heb ik na het spuiten van de bakstenen de letters met de hand in geschilderd, ging best omdat de voeg tussen de letters en de bakstenen zat.
-
hoe groot zijn de letters Gerco ?
-
Nou ben ik een leek op het gebied van plotten enzo. Maar is het ook een optie om geen plakfolie te gebruiken, maar een gewone folie en die vast te zetten met fotolijm? Fotolijm laat immers heel gemakkelijk los.
Groeten, Rob
-
Kun je geen sabloon plotten met daarin de naam?
Die kun je dan op meerdere plaatsen gebruiken als masker bij het spuiten.
-
Hoi,
Misschien een heel ander idee:
De nu geplotte afbeelding exporteren naar .bmp of .tiff oid.
Bijwerken en inkleuren in Photoshop, en dan op transferpapier afdrukken.
In de wand wel de lijnen graveren, en dan met MikroSet en MicroSol de transfer in de gegraveerde lijnen laten 'lopen'. Voor het wit kun je dan nog kiezen of je de transfer transparant laat, of wit print ( Met je mooie OKI ;) )
Grtzz,
Karst
-
De kleinste afstand is 0,3 mm
-
*klein schopje*
Hoe gaat het met dit project?
-
Inderdaad er wordt nog steeds aan gewerkt ik heb weer een paar problemen opgelost ;). Ik ben nu op zoek naar een foto van de goederenbergplaats met het puntdakje. Aan de zijkant zaten aan beide zijde een deur, maar ik wil weten hoe het raam er aan de kopzijde uitziet.
Gr. Gerco
-
Aan de hand van een foto en tekneningen laat ik het probleem van de kopse wand zien. Als iemand de ddorsnede tekening heeft van GH ben ik ook helemaal gelukkig. Voor verduidelijking van het probleem met plaatjes klik hier (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg.htm#update4) want dan kunnen ze vergroot worden.
Gr. Gerco
-
Hoi,
Heb nog wat in't archief zitten bladeren...
En kwam dit tegen in 'Het Spoorboek van Vriezenveen':
(http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_1Medium.jpg) (http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_1.jpg)
(http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_2Medium.jpg) (http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_2.jpg)
(http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_3Medium.jpg) (http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_3.jpg)
(http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_4Medium.jpg) (http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_4.jpg)
Misschien dat je hier wat aan hebt.
Het lijkt mij overeenkomen met de tekeningen.
Zeker de schuifdeuren zijn mij bijgebleven in herinnering.
In Gramsbergen stond een kleiner station. In Hardenberg hetzelfde als in Vriezenveen en Marienberg. Nu bij het zien van de foto's van Vr* weet ik vrijwel zeker dat Marienberg er ook zo uitzag.
Grtzz,
Karst
-
Zo te zien is de loods groter in Vriezenveen want in Mariënberg zater geen ramen in de zijwanden volgens de tekening. ;D
Gr. Gerco
-
Die slag is U ! ;D
Tenminste... Op nog een andere tekening uit hetzelfde boek, staan de ramen waar je op doelt getekend als onderdeel van het hoofdgebouw, in steen !
Het houten deel komt weer overeen met de tekening van Marienberg... :P
(http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_6Medium.jpg) (http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_6.jpg)
(http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_5Medium.jpg) (http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_5.jpg)
Als je echter de tekening van de 'schuur' bekijkt, zie je daar ( links ) wel de 3 ramen zitten zoals op de foto van Vr* ;)
Voor de interne constructie:
Foto's van de afbraak... :'(
(http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_7Medium.jpg) (http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_7.jpg)
(http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_8Medium.jpg) (http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Vriezenveen_Goederen_8.jpg)
... duideliljk te zien, de extra muur die laat lijken alsof de schuur groter was ;)
Grtzz,
Karst
-
Dit is de enige foto die ik tot nu heb kunnen ontdekken met de goederenbergplaats ::)
(http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Marienberg_70_2.jpg) (http://sleutelspoor.nl/img/marienberg/Marienberg_70_2_medium.jpg)
Gr. Gerco
-
Ik heb hier wel een oude foto, maar daar is dat hok niet op te zien want er staat nog een groot serre-achtige uitbouw op het perron voor.
Wel zie ik op een oude foto van station Lemelerveld (http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=lemelerveld&num=3) dat daar precies zo'n schuurtje aangebouwd is.
Groet Stephan.
-
De loods in Lemelerveld ziet er ook weer anders uit zelfs 4 ramen. Ik heb er dit van gebakken
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/tekening_bergplaats.gif)
De plotter is al druk bezig met snijden en graveren
-
Iets noordelijker hadden de stations wel de drie bovenramen, maar slechts één onderraam.
http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=weiwerd&num=1 (http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=weiwerd&num=1)
heb van de aanbouwtjes in weiwerd, nieuwwolda en noordbroek ook nog wel tekeningen liggen.
-
Misschien overbodig, maar in het nieuwe 1700'en boek staan de nodige Marienberg foto's, vrijwel allemaal rond 1950-1955.
@Karst : meenemen zaterdag?
-
Heeeeel erg graag ;D 8)
-
**Schop**
Gerco & Karst, al bijna een jaar geen nieuws meer??? :o
Inmiddels zijn we maar uitgegaan van OntraXS! 2011... ;D
Mvg,
Henk
-
Hier weer een update. We zijn begonnen om er ook een binnenkant in te maken.
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/marienberg%2042.jpg)
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/marienberg%2043.jpg)
We zijn nu bezig met de middenbeuk in elkaar te lijmen om daarna het interieur daar ook in aanbrengen.
-
Gerco, dat ziet er super uit, heb al heel veel uren op dit station door gebracht,ook andere stations op de lijn Emmen Zwolle zoals Gramsbergen, Coevorden en Nieuwamsterdam, bij Gramsbergen kan ik mij nog herinneren dat er een apart toilet gebouw aanwezig was, dat moet ergens in de begin jaren 70 afgebroken, ik neem aan dat Mariënberg ook zon gebouw had.ik blijf dit draadje volgen
mvgr Evert masselink
-
Zo Gerco :o (y)
Heb je die ramen gedaan zoals ik denk dat je ze gedaan hebt ?
Ziet er perfect uit ! 8)
Grtzz,
Karst
-
Zo weer een gedeelte klaar om te spuiten
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/marienberg%2044.jpg)
-
Is er nog iets aan gebeurt?
-
Woow ziet er erg goed uit! Een vraagje hoe maak jij die balkjes over de muur?
-
Inderdaad al een tijdje niks over gepost. De wanden zijn klaar en nu moet er wat interieur in gemaakt worden. Binnenkort zal ik weer wat vorderingen laten zien maar nu eerst lekker op vakantie.
De balkjes in de muur zijn er ingegraveerd met de plotter. Daarna afgeplakt en netjes gespoten.
-
Oow oké ziet er wel erg goed uit! (y)
-
Hoi,
Meer dan 30 dagen geleden zegt de forumsoftware... Maar... we gaan door ;)
Als proefobject ben ik allerlei technieken aan het uitproberen op de DigitaleDemoPendelBaan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg619679.html#msg619679).
1 ervan is het maken van het naambord/naammozaiek van Marienberg...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Naambord_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Naambord_1.jpg)
... foto recht getrokken met Photoshop, decal van gemaakt met de Alps printer en op een stukje 0.3mm styreen geplakt.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Naambord_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Naambord_2.jpg)
... en dat weer als naambord op het vernederlandste station Krakow van Auhagen.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/marienberg 3.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/marienberg_3.jpg)
... het origineel
Iets anders typisch voor Marienberg en de andere NOLS lijnen waren de betonnen abri's. Natuurlijk zijn deze niet op de markt, dus is het zelf maken...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_1.jpg)
... uiteraard in AutoCad de abri nagetekend van wat foto's. Als test de delen even met de oude handwerk methode uitgesneden...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_2.jpg)
... en in elkaar gelijmd. De ronding is gemaakt met 1.5mm kwartrond, waarop vervolgens een 1x1mm strip is gelijmd.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_3.jpg)
... en op de DDPB gelijmd.
(http://www.stationsweb.nl/marienberg/afb44.jpg) (http://www.stationsweb.nl/marienberg/afb44.jpg)
... helaas zijn er weinig foto's met de abri's er op. Dit is 1 van de weinigen, gevonden op StationsWeb.nl
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_4.jpg)
... een net uit Almelo binnengelopen DE-2 ;) ( alles is in spiegelbeeld hier :P )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10176_Marienberg_26_04_1984.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10176_Marienberg_26_04_1984.jpg)
( foto uit '25 jaar geleden' )
... terwijl deze uit Hardenberg komt. Heeel in de verte op het perron is de abri te zien. Door deze foto te vergroten heb ik de contouren van de zijwanden van de abri kunnen maken. Hulde aan de maker van de foto (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_5.jpg)
... als het echte Marienberg af is, zullen we zien dat dat een stuk slanker gebouw is dan het plompe pruisische Krakow ;)
Hopelijk tot gauw, met meer frutsels voor Marienberg.
Grtzz,
Karst
-
Karst, van een medeforumlid: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35630.msg539552.html#msg539552
Even naar beneden scrollen.
Misschien heeft Marc nog meer?
-
Hallo Karst,
Heb nog een foto van de straat kant uiteraard heb ik meer,maar dan moet ik even mijn externe schijf aan de laptop prikken.ook heb ik dia's van rond 1985 maar mijn (aldi)diascanner werkt niet op windows 7, er schijnt wel een programma te zijn maar heb het nog niet gevonden.wie heeft er tips voor mij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_09_02_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_09_02_1.jpg)
mvgr Evert.
-
Eerst de standaard driver installatie uitvoeren vanaf de CD dan krijg je een foutmelding dat je scanner niet is gevonden. Dat los je als volgt op:
Configuratiescherm -> hardware en geluiden -> USB Camera
Bij de eigenschappen van de USB camera kiest u voor hardware -> eigenschappen -> instellingen wijzigen -> stuurprogramma bijwerken -> op mijn computer naar stuurprogramma’s zoeken.
Vervolgens klik je op bladeren -> computer -> DVD-rw-station: AUTORUN -> drivers -> windows en om af te sluiten selecteer je volgende.
-
heb wel wat scans gevonden hoop dat je er wat aan hebt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_11_2009_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_11_2009_012.jpg)
hier zie je nog net een stukje abri.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_4_2009_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_4_2009_004.jpg)
de DE1 kwam uit Gramsbergen,deze trein reed iedere avond ik dacht vanuit Almelo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_07_16_marinberg_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_07_16_marinberg_10.jpg)
nog even een plaatje van afgelopen zomer
Karst ik hoop dat je wat met deze plaatje kan, voor meer oude plaatjes moet je wat geduld hebben, weet zeker dat ik tijdens de ombouw van het station in 1985 of 86 de abri gefotografeerd heb ook in onderdelen naast het station.
mvgr Evert.
-
Eerst de standaard driver installatie uitvoeren vanaf de CD dan krijg je een foutmelding dat je scanner niet is gevonden. Dat los je als volgt op:
Configuratiescherm -> hardware en geluiden -> USB Camera
Bij de eigenschappen van de USB camera kiest u voor hardware -> eigenschappen -> instellingen wijzigen -> stuurprogramma bijwerken -> op mijn computer naar stuurprogramma’s zoeken.
Vervolgens klik je op bladeren -> computer -> DVD-rw-station: AUTORUN -> drivers -> windows en om af te sluiten selecteer je volgende.
Hallo Johan,
Deze had ik ook gevonden op google, via seniorenweb maar bleef fout melding aangeven,maar probeer het nog een keer in ieder geval hartelijk dank.
mvgr Evert.
-
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_1.jpg)
... uiteraard in AutoCad de abri nagetekend van wat foto's. Als test de delen even met de oude handwerk methode uitgesneden...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Abri_2.jpg)
... en in elkaar gelijmd. De ronding is gemaakt met 1.5mm kwartrond, waarop vervolgens een 1x1mm strip is gelijmd.
Als je nog iets hebt, dan kan ik het ook frezen, als de plotter nog plaat ligt...
-
Hallo Johan,
Deze had ik ook gevonden op google, via seniorenweb maar bleef fout melding aangeven,maar probeer het nog een keer in ieder geval hartelijk dank.
mvgr Evert.
PB verstuurd...
-
Als je nog iets hebt, dan kan ik het ook frezen, als de plotter nog plaat ligt...
Dank voor het aanbod Bernd (y), maar Gerco melde dat tenminste A4 plotten weer goed gaat. We gaan 20 Nov kijken aldaar ;)
Grtzz,
Karst
-
:)
-
Dank voor het aanbod Bernd (y), maar Gerco melde dat tenminste A4 plotten weer goed gaat. We gaan 20 Nov kijken aldaar ;)
Dat klinkt goed! Zal ik Gerco binnenkort maar eens een mailtje doen, halte Klarenbeek is geheel getekend....
-
Het ziet er echt prachtig uit Karst!
Gr,
Mathyn
-
is station Dalfsen nou precies het zelfde?
-
Nope.
Lijkt er wel heel sterk op, maar op details toch anders.
kijk eens op www.stationsweb.nl (http://www.stationsweb.nl/lijnlijst.asp?lijn=93) voor meer informatie.
Grtzz,
Karst
-
Wat zijn die details dan?
Hardenberg lijkt weer hetzelfde
-
Nou Karst, dat gaat iets heel moois worden dan.
Maar, hoe is het bezoek verlopen ? :)
-
@Chris,
Heel goed ! Lees maar hier ;) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33303.msg638611.html#msg638611)
En we zijn Sleutelspoor.nl aan het updaten/upgraden (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg.htm), zeg maar klaar maken voor het begin van de bouw ;)
@Tijmen
Doe nu even de moeite om de foto's van de verschillende stations op de genoemde site aandachtig te bekijken...
Grtzz,
Karst
-
(y) Toppie !
-
Ik woon vlakbij station Mariënberg, dus als jullie nog foto's nodig hebben van de buitenkant dan hoor/lees ik het wel :)
-
daar gaan we zeker gebruik van maken je hoort nog van me.
Gr. Gerco
-
Dit gaat een mooi model worden! (y)
Ga dit draadje graag volgen
-
Hoi,
Vanmiddag in Houten dit...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/station/Station_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg_gebouwen.htm#update_1)
... een hele berg geplotte styreenplaten die uiteindelijk het station moeten gaan opleveren. 8) (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/station/Station_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg_gebouwen.htm#update_1)
... kon het natuurlijk niet laten om er alvast iets mee te gaan doen. Klik op de plaatjes om te zien wat dan wel ;)
Grtzz,
Karst
-
je mag wel rap opschieten, je zou het vanavond afhebben :)
-
nee hij had dan wat om in de kerstvakantie te doen ;D ;D
-
ja heuhh, van beele, niet hier gaan zitten lezen.... jij bent >:(
-
bezig met het Het retirade, alias magazijn gebouwtje
-
Hoi,
Zo, het begin is er...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/station/Station_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg_gebouwen.htm#update_2)
... iets dat op een schuurtje lijkt ;D 8)
@marty
Moest het nog voor 2012 dan ??? :o
@gerco
(y) ben erg benieuwd naar dat gebouwtje. Echt een karakteristiek ding ;)
Grtzz,
Karst
-
Dat ziet er retegoed uit (y)
Mvg, Gerben
-
Neuhhhh haast je niet, ik heb je op de lijst staan pas voor 2013 :)
-
Oh...
Ik was al bang dat ik m'n werk moest afzeggen de komende 2 maanden ;) :P
Grtzz,
Karst
-
ja daahggg, heb net de plattegrond klaar, dat ga ik nier weer helemaal omgooien hoor >:(
-
Russstiggggg.... diieeeep ademhaaaaalen.... let it goooo.... ;D ;D ;D
Grtzz,
Karst, die nu nog even een keer de gelegenheid heeft her en der te spieken ;)
-
we zijn begonnen met de bouw van een proefmodelvoor het toiletgebouw van Mariënberg. We hadden een tekening van een ander nols toiletgebouw wat halve foto's en een sporenplan met de contouren van het gebouw dus als iemand van jullie nog foto's heeft waar het gebouw helmaal of gedelltelijk op staat plaats die dan of stuur ze op dat we de info totaal kunnen maken.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/retirade/400/retirade%20marienberg%2011.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg_retirade.html)
klik op het plaatje voor meer info
-
heb je het utrechtsarchief al gebrobeerd
anders kan ik wel kijken ik moet er toch al heen
-
Via internet daar gezocht maar niks gevonden
-
er staat ongeveer 20 procent op internet de rest is nog niet digitaal
-
@Gerco
Top man !! 8) 8) (y)
@Tijmen
Als je er toch bent... :D 8) (y)
Grtzz,
Karst
-
er staat ongeveer 20 procent op internet de rest is nog niet digitaal
Geweldig als je dan ook voor ons wil zoeken.
Gr. Gerco
-
het is wel handig als ik weet wat er nog nodig is
en ik ga deze week nog
-
Wat we nodig hebben is tekeningen van het toilet gebouw (de retirade) en indien er zijn andere tekeningen behalve het station want die hebben we al. Alvast bedankt.
Gr. Gerco
-
bij welke stations stond het gebouwtje nog meer
-
Dalfsen, Ommen, Marienberg, Hardenberg
Waarvan bij de eerste twee met 'beschot' op de gevels, net als bij de stations uit die plaatsen.
Grtzz,
Karst
-
Hallo,
Ik kan mij herinneren dat in Gramsbergen ook zo iets stond.
mvgr Evert.
-
ik wouw van daag naar het het utrechts archief helaas niet gelukt.
terwijl het maar 5 minuten fietsen is
-
want???
-
Heb je het hier al geprobeerd?
http://www.historischcentrumoverijssel.nl/
Hier heb ik onder andere de tekeningen van het retiradegebouwtje vandaan.
Mvg, Gerben
-
We hebben nu het toilet gedeelte gemaakt. Altijd even puzzelen om de juiste constructie te maken.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/retirade/400/retirade%20marienberg%2031.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg_retirade.html#update1)
klik op het plaatje voor meer info
-
(y) (y) (y) 8) 8) 8) ;D
Prachtig man !
Grtzz,
Karst
-
tis maar een plee hoor (y)
-
Ach laat um toch, de een heeft wat met treinen, de ander met toiletten ;D
-
Eens met Karst, prachtige plee! (y)
-
Nu ik dat gebouwtje zie leken allemaal hetzelfde,Ben vroeger niet verder gekomen dan Emmen Gramsbergen VV om daar mijn grootouders te bezoeken.
Dus weet niet hoe die van Mariënberg er uit zag, wat ik mij nog wel uit mijn prille jeugd herinner was de enorme z**k lucht ,en denk dat het wildplassen toen is ontstaan. ;D
Maar vindt het bouwwerk geweldig helemaal omdat het op de NOLS spoorlijn is (y),jullie weten toch wel dat er 5 sporen op het station lagen en een spoor naar de landbouw.
In het boek dieselend door Nederland staat een diesel 3 of 5 op het vijfde spoor.
Mvgr Evert.
-
Ja hoor Evert, kijk maar....
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Marienberg-mod-10.png) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Marienberg-mod-10.png)
[Edit]
Laatste versie van het ontwerp er op gezet.
[/Edit]
Grtzz,
Karst
-
hier (http://home.planet.nl/~wisse558/) heb ik onder het kopje tekeningen een tekening gevonden van het gebouw. Het blijkt een type 02b te zijn. We kunnen dus weer verder aan de slag.
-
8) (y)
Zit alleen een klein foutje in de tekening van de 'schutting'. Die loopt te ver door aan de 'heren' kant. ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi Karst,
Hoe krijg je aan de linkerkant het binnenste spoor op zo'n kleine ruimte weggewerkt onder de weg?
Laat je die weg naar de voorkant toe omhooglopen?
mvg,
Gert
-
Er staat ook een raam in bij het urinoir wat volgens mij niet klopt maar we krijgen steeds meer het idee van hoe het gebouw er uitgezien heeft.
-
Hoe krijg je aan de linkerkant het binnenste spoor op zo'n kleine ruimte weggewerkt onder de weg?
Laat je die weg naar de voorkant toe omhooglopen?
De weg ligt in werkelijkheid in zijn geheel op een taluud. De sporen lopen daar onder twee kleine viaductjes door.
@Gerco
Yep :) Met vereende krachten komen we er wel ;)
Grtzz,
Karst
-
ik ben bij het utrechts archief geweest zonder resultaten
ze hadden geen retriade geboutje :(
-
Bedankt voor de moeite Tijmen. Hadden ze nog wel andere objecten uit Mariënberg.
-
ja veder haden ze nog het sporenplan en de hele nols lijn van km tot km
-
geen gebouwen dus ???
-
dat moet wel ik heb ze niet gezien ik heb ook een keer tekeningen van het malibaan station gehaald.
dat is dan wel een ander maatschappij. maar het moet wel ik moet toch terug want ik mis zelf nog een tekening.
-
We hebben intussen ontdekt dat er aan de linker kant van het gebouw een trein personeel verblijf was. Het is maar een klein stukje uitbreiding maar de uitstraling van het gebouw veranderd meteen. Ik ben nog steeds bezig met de dakconstructie die naar vier pogingen nog steeds niet goed is (enkele kieren) maar wel steeds beter wordt. Ik vergeet af en toe de overlap van de muren dus nu goed op letten en dan moet de vijfde keer lukken maar daarover meer de volgende keer
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/retirade/400/retirade%20marienberg%2047.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/marienberg_retirade.html#update2)
klik op het plaatje voor meer info
-
Man,
Je gaat als een speer ;D (y) (y)
En inderdaad, het zou op een willekeurige baan best te plaatsten zijn. Hoeft niet typisch NOLS te zijn ;)
Grtzz,
Karst, die erg benieuwd is naar het dak ;)
-
Mooi werk Gerco! Dat dak is inderdaad lastig, zo op het oog 'zou het niet moeilijk moeten zijn' maar om daar in een tekenprogramma een goede uitslag van te maken is niet makkelijk. Succes (y) , we blijven volgen.
-
Mooi hoor (y)
-
Gerco,
Komen de plots van deze gebouwen beschikbaar?
gr. Rob
-
Mooi werk Gerco! Dat dak is inderdaad lastig, zo op het oog 'zou het niet moeilijk moeten zijn' maar om daar in een tekenprogramma een goede uitslag van te maken is niet makkelijk. Succes (y) , we blijven volgen.
Ik ben weer druk bezig. Ik had geen rekening gehouden met de dikte van het materiaal 1 mm vergeten ben het nu weer opnieuw aan het uitwerken. Het gaat lukken.
Gerco,
Komen de plots van deze gebouwen beschikbaar?
gr. Rob
Ja zelfs verschillende versies. De hele de halve en ook met de houten opbouw.
-
5 x ook mislukt met het dak, wordt een beetje frustrerend ???
Ik kan het denk ik beter gewoon met het handje doen maar ja dat wil ik eigenlijk niet.
-
met het handje is altijd het lekkerst 8)
Neem gewoon die dakpannen van Goover, makkelijk zat, strippies eromheen jenzen en klaar is Gerco
-
Kerstvakantie gebruiken om het station maar eens af te maken
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/station/model/marienberg%20wanden%2001.jpg)
Een overzichtje van de wanden
-
(y) (y)
-
dat is een goed idee van dit zeer fraaie stations gebouw, heb het deze zomer nog wat plaatjes gemaakt er zit nu een restaurant in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_15_marinberg_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_15_marinberg_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_15_34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_15_34.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_15_33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_15_33.jpg)
zo ziet het er nu uit, toch nog veel details te zien van eerder.
mvgr Evert en Bas
-
Bitburger ? ;D
-
Kerstvakantie gebruiken om het station maar eens af te maken
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/station/model/marienberg%20wanden%2001.jpg)
Een overzichtje van de wanden
Zo dat ziet er heeeel goed uit zeg. (y)
Welk merk en kleurnummer heb je gebruikt voor de gevels en de grijze sierstrepen?
Mvg jamie diks
-
Mooi man ! ;D ;D (y)
-
Ja Karst, hier zit jij volgens mij met enige spanning op te wachten :) :)
Ted
-
De kleur die het eerst gebruikte voor de muren was revell mat 35 alleen deze kleur is veranderd dus een potje erbij halen omdat de verg op was ging niet meer. Het was een tijd zoeken om weer een goede kleur te vinden en die hebben we gevonden in de vorm van 0073 detail driscoll Tone (is acryl verf)
Voor de beton stroken gebruik ik revell 31143 medium grey matt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0370_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0370_4.jpg)
en wat in het vat zit verzuurd niet het ligt alleen soms lang te rusten ;D ;D
-
Nou dan slaap ik nog ff verder ;D
Ik zie wel wanneer het komt.
-
Er wordt tenminste wel goed bier geschonken.
Cor
-
Na de zeer juiste opmerking van Cor is dit zeer interessante draadje tien jaar geleden plots gestopt. Wat is er van het project geworden eigenlijk?
Is ooit een tekening van de locomotorloods gevonden?
-
Is Gerko niet bezig met de tramlijn toendertijd in de Rijnstraat van Katwijk binnen? Dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62281.600) topic.
-
Ja en Karst is natuurlijk druk met YAMoRC, maar toch: er moet toch ook tijd voor ontspanning zijn?
-
Was Karst ook niet bezig met een baan waarin hij geen hout als ondergrond gebruikte, maar plexiglas?
-
Ja en Karst is natuurlijk druk met YAMoRC, maar toch: er moet toch ook tijd voor ontspanning zijn?
Ga maar eens met hem praten op een expo... hij is erg druk momenteel.
-
Na de zeer juiste opmerking van Cor is dit zeer interessante draadje tien jaar geleden plots gestopt. Wat is er van het project geworden eigenlijk?
Is ooit een tekening van de locomotorloods gevonden?
Helaas, we hebben wel een Staatsspoor locloods gevonden, zoals die in Ommen heeft gestaan maar niet de sikken-stal ;)
Buiten de reseach en alle (!!) öndergrondse modules inclusief 1 spiraal, is er aan het "bovengrondse deel" nooit begonnen.
Sterker, daar is nu een Duits BW "op gegroeid". Ooit gemaakt als een demo baan voor o.a. digitale draaischijfbesturing op OnTraXS.
Ja en Karst is natuurlijk druk met YAMoRC, maar toch: er moet toch ook tijd voor ontspanning zijn?
Eigenlijk wel... :'( Maar dat komt vast wel weer. Momenteel is het door externe factoren heel erg druk.
Was Karst ook niet bezig met een baan waarin hij geen hout als ondergrond gebruikte, maar plexiglas?
Klopt, dat was diezelfde baan: De Atelierbaan.
Groet,
Karst
-
Dank voor je reactie, Karst. Ik heb nog wel iets van die locomotorloods, want die was immers in 1943 vanuit Mariënberg overgebracht naar Weert. Op deze uitsnede van een oude kleurenfoto is de locomotorloods in Weert nog aanwezig. De kwaliteit is abominabel (ik zal eens kijken of ik het negatief nog kan vinden) en je ziet ook nog eens maar weinig van dat ding, maar hij stond er nog wel. Hij is afgebroken toen rond 1963 aan de goederenloods een apart douanegedeelte werd gebouwd en het spoor naar de locomotorloods nodig was om goederenwagens voor douanebehandeling daar te kunnen plaatsen. Dat kwam overigens maar vrij sporadisch voor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Weert-Begin-jaren-zestig-646771c324afe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Weert-Begin-jaren-zestig-646771c324afe.jpg)
-
Nu ik bezig ben met de voorbereiding van het bouwen van een model van station Mariënberg kom ik al zoekend dit draadje tegen. Had op de site van sleutelspoor dit project ook gevonden.
Ik heb de tekeningen van het station via het archief van de gemeente Hardenberg (bouwvergunningen archief). Ik zie dat er interesse is in een tekening van de locmotorloods. Die is daar vast ook te vinden. De tekeningen zijn allemaal gedigitaliseerd. Middels een mailtje naar het gemeentearchief met verwijzing naar de betreffende vergunning kunnen ze de tekeningen/blauwdrukken digitaal toesturen. Daar zijn overigens wel kosten aan verbonden.
Hierbij een link naar de vergunning voor de bouw van de loods.
https://proxy.archieven.nl/0/00FB4944E60C4D079065BBEF372C2FF4 (https://proxy.archieven.nl/0/00FB4944E60C4D079065BBEF372C2FF4)
Vriendelijke groet, Albert Jan
(die dit station kent van de vele reisjes vanuit Hardenberg naar Almelo/Enschede als scholier/student)
-
Albert Jan schreef:
>>>die dit station kent van de vele reisjes vanuit Hardenberg naar Almelo/Enschede als scholier/student)
Idem dito hier, ik ben als student vaak met de trein van Emmen naar Enschede gereden.
Een kit in een of andere vorm van station Marienberg zou ik wel leuk vinden.