Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 12:52:11
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 12:45:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Noordster
Vandaag om 11:43:49
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:29:30
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door V200-G2000
Vandaag om 11:04:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
  

Auteur Topic: Station Mariënberg  (gelezen 71714 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Station Mariënberg
« Reactie #60 Gepost op: 09 January 2008, 16:39:38 »
Dit bordes (en rouwbrief) stond in Coevorden (uitijder naar Gramsbergen):


Coevorden, 17 juli 1986
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #61 Gepost op: 09 January 2008, 16:53:51 »
Klopt met Seinarm.nl:

Rechter, hoog, doorgaand naar Gramsbergen.
Linker, laag, afbuigend naar de BE.


wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Station Mariënberg
« Reactie #62 Gepost op: 09 January 2008, 16:58:59 »
indien je hem na wilt bouwen en een voorbeeld 1:1 nodig hebt in haaksbergen staat er een van het zelfde type als inrij sein

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Station Mariënberg
« Reactie #63 Gepost op: 09 January 2008, 17:05:26 »
Nog weer een station verder, Nieuw Amsterdam:


Nieuw Amsterdam, zijde Coevorden, 17 juli 1986
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Station Mariënberg
« Reactie #64 Gepost op: 11 January 2008, 23:43:39 »
Mariënberg roept bij veel hobbyïsten goede herinneringen op. Het traject vanuit Almelo was één van de laatste lijnen waar de rode DE-1 dienst deed. Met ingang zomerdienst 1985 (zondag 2 juni) zouden de oude rode diesels aan de kant gaan. Mariënberg zelf was nog klassiek beveiligd en dat maakte het station tot een aantrekkelijk pelgrimsoord. Voeg daarbij het feit dat Zwolle-Emmen onder de draad gebracht werd, in 1987 zouden daar elektrische treinen rijden, en dus was Mrb een plek om naar toe te gaan. Gelukkig had de bovenleiding Mrb nog niet bereikt in 1985. Wel was duidelijk aan de werkzaamheden te zien dat er veranderingen op komst waren.

Het doet mij deugd dat mijn gewaardeerde collega-modelbouwers Gerco en Karst het station Mariënberg als thema voor een volgend project hebben gekozen. Vandaar dat ik graag een steentje bijdraag aan deze draad met mijn foto's uit vervlogen tijden. Deze bijdrage bestaat uit een beschrijving van een bijzondere dag: 1 juni 1985, een zonovergoten zaterdag waarop afscheid genomen moest worden van de rode diesels. DE-1 34 zou hekkensluiter worden, hoe anders zou dit lopen.

Ik praat telkens in de "we-vorm" omdat ik met een paar vrienden de dag doorbreng op Aml-Mrb, een paar leeftijdsgenoten uit de Randstad sluiten zich aan bij ons.

De 34 maakt gewoon zijn slagen Aml-Mrb.


34 vanaf het viaduct in de N36 bij Mrb.

Dan blijkt er toch iets niet goed te gaan, een complete slag wordt opgeheven. Als pleister op de wonde komt er nog wel een buurtgoederentrein met 2x2400 uit Almelo, hoewel beide locs geel/grijs wordt er wel een foto van gemaakt. Daarna komt ineens de 22 opdraven ter vervanging van de (naar later bleek: defect geraakte) 34. We reizen met de 22 naar Vroomshoop.


22 op de brug bij Vroomshoop.

Met de 22 reizen we daarna naar Daarlerveen. Vlakbij de spoorlijn heeft een vriendelijke oude dame aan huis een ijsverkoop gesticht. Een Ola-vlaggetje en een diepvries buiten maakt dat duidelijk. Als we teruggaan blijkt de 34 het weer te proberen want de 22 is nu ook defect geraakt. Koelwaterproblemen blijken beide diesels toch parten te spelen. We rijden naar Mariënberg met de 34 en weer terug maar te Daarlerveen geeft de 34 er opnieuw de brui aan. Conducteur Falkman is het nu zat, sloopt een zitting uit de 34 en gaat lekker op het perron in de zon zitten. Dit tot hilariteit van de reizigers die voor het grootste deel uit fotografen bestaat. Wij halen nog even wat ijs bij mevrouw Daarlerveen.....


34 te Daarlerveen.

Als de 34 na drie kwartier met pijn en moeite Almelo bereikt, staat de uit Hengelo gekomen rode DE-2 96 voor ons klaar. Dit treinstel zal nu de laatste ritten op Aml-Mrb voor zijn rekening nemen, inmiddels loopt de middag ten einde. We houden dezelfde conducteur, deze voelt feilloos aan wat fotografen beweegt. Om ons bij elk station voldoende gelegenheid te geven loopt hij uiterst langzaam van de ene naar de andere deur.


96 te Vriezenveen.

We besluiten nog een paar foto's te Daarlerveen te maken en voor de 3e keer ijs te halen. Dan splitst de groep zich: de Randstedelingen gaan nog een paar keer op en neer. De Tukkers gaan in Oldenzaal even eten en opfrissen omdat we nog de laatste ritten willen meemaken. Op de terugweg naar Almelo blijken in Hengelo de 22 en 34 terzijde te staan.


22+34 te Hengelo.

Dan wacht ons de laatste ritten met een rode diesel. Wij pakken de draad weer op als onze vrienden uit Rotterdam moeten vertrekken. Wij kunnen hun laatste meters met de 96 vastleggen. Voor het laatst wachten wij nu op een rode diesel.....


96 komt Almelo binnen.

Wij maken nog twee slagen. Mensen van de Stibans hebben voor de laatste rit nog een afscheidsplakaat bij zich, we realiseren ons dat het straks echt voorbij is. Als verrassing mogen we na aankomst ook nog meepassagieren naar Hengelo met de 96 (lege rit).....

Een dag later kom ik HC Falkman tegen in de ICR-trein van Asd naar Es, hij vraagt of ik een foto naar zijn huisadres wil sturen van de gebeurtenissen in Dlv. Natuurlijk wil ik dat, ik krijg een souvenir: hij sloopt het metalen NS-vignet van zijn conducteurspet. Het is al die tijd als een gedenkpenning bewaard door mij.....



 

Een paar dagen later bleek dat de rode diesels nog even respijt kregen. Zelf hebben we nog weer een paar ritten mogen maken op dinsdag 4 juni, daar over later wellicht meer.....
« Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 00:08:05 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #65 Gepost op: 11 January 2008, 23:55:42 »
Mjammie !  :P :P

Smaakt naar meer Frank  ;D ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Station Mariënberg
« Reactie #66 Gepost op: 12 January 2008, 00:08:47 »
Via de PDF-bestanden komt er nog veel meer! 8)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #67 Gepost op: 13 January 2008, 20:20:38 »
De perrongevel is getekenend. Ik heb de stenenlaag uitgeschakeld en alle andere lagen even een kleur gegeven, zodat de tekening wat makkelijker te lezen is.



Gr. Gerco

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Station Mariënberg
« Reactie #68 Gepost op: 13 January 2008, 20:23:24 »
Frank,

Waarom moet ik toch altijd zo kwijlen als ik je foto´s zie?

Richard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #69 Gepost op: 13 January 2008, 20:46:18 »
Het schiet lekker op Gerco...

Helaas kan ik nu nog niet zo heel veel doen...  :-|

Grtzz,

Karst

WillemNS

  • Gast
Re: Station Mariënberg
« Reactie #70 Gepost op: 13 January 2008, 20:59:17 »
Dat komt later, als jij moet plakken :P

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #71 Gepost op: 13 January 2008, 21:34:51 »
Het schiet lekker op Gerco...


Het meeste werk van het tekenen zit in de stenen omdat daar geen hatch van is. (ben ook aan het uitvogelen hoe een eigen hatch te maken).De driehoekjes zijn besteld maar nog niet aangekomen.

Gr. Gerco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #72 Gepost op: 13 January 2008, 21:41:13 »
Citaat van: Gerco van Beelen
...ben ook aan het uitvogelen hoe een eigen hatch te maken...

Deel 1 en deel 2 van 'Custom Hatches'. Is wel voor ACAD 2004 maar wellicht werkt het ook vor LT  :-|

Dezelfde website heeft nog veel meer interessante ACAD tips :)

Grtzz,

Karst

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #73 Gepost op: 13 January 2008, 21:44:40 »
Ga eens kijken of ik hier mee aan de slag kan en zo een mooi steenpatroon kan maken.

Gr. Gerco

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Station Mariënberg
« Reactie #74 Gepost op: 23 January 2008, 23:01:32 »
Mariënberg bijna zoals het had moeten blijven: dieseltreinen met armseinen.


152 (tr. 8034 Emmen-Zwolle) te Mariënberg op 11 april 1985


41 (tr. 8434) vertrekt uit Mariënberg, 11 april 1985.
Mariënberg was berucht om zijn vervelende seinhuiswachter, vrijwel iedere fotograaf werd lastiggevallen door dit heerschap dat zich blijkbaar kapot verveelde. Als er niet buiten de paden werd getreden dan zwaaide hij wel met een niet meer van kracht zijnd wetsartikel dat spoorwegfotografie verbood (anno 1985!!!). Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak waarom het uitrijsein zo snel werd teruggezet in onveilig. Hoe anders was dit op Zutphen-Hengelo waar seinhuiswachters met plezier lieten zien waar ze mee bezig waren.....


We zouden ze haast vergeten: de uniformen die nog in de jaren tachtig te waren zien. Meester en HC poserend voor de 21 (tr. 8442) te Mariënberg op 24 mei 1985


21 vertrekt vervolgens uit een rommelig Mariënberg dat duidelijk in ombouw is om voorbereid te worden op de elektrificatie.


Sik 343 hadden we net al zien staan, Mrb, 24-05-85

Aan de oostkant (zijde Hardenberg) lijkt alles nog onaangetast.

118 (tr. 8035) naar Emmen verlaat Mrb, 24-05-85
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.