BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: ReesCees op 12 December 2007, 00:01:07
-
Effe serie:
@ Peter v.d. L: Je hebt toch wel eerst van karton wat mallen geknipt en lopen passen?
Als je nog bouwtips wilt hebben let op:
-Koop 2 zakken lijmklemmen (Hornbach 9 eu per zak).
-als de spiraal "los"van de rest van de baan komt te staan maak dan eerst een frame er onder (met stelpootjes)
-Leg op het onderste frame één hele verdieping en boor die plankjes door op het frame.
-Nummer de losse plankjes en hou die als boormal.
-Dan de draadeinden op het frame plaatsen en vast zetten.
-Neem een stuk 5/8 pvcpijp en maak daarin de afdruk van een M8 moer aan de enekant en stop een bout (M8) in de anderekant > dit heb je nodig op de boortol om snel de moeren naar beneden te kunnen draaien.
-Lijm de eerste spiraal en zet de moeren al vast op de bijna goed hoogte.
-Dan de demping op de spiraal plakken en rails leggen.
-maak van één van de driehoeken die je over hebt van het zagen een mal om tussen iedere verdieping te kunnen houden (ivm de hoogte).
-boor de gaten in de plankjes 2mm groter dan de draadeinden (10mm) dan heb je speling met bouwen.
-gebruik ultra speed lijm ipv normale houtlijm.
vragen? mail me.
succes,
Kees-jan
-
Je hebt toch wel eerst van karton wat mallen geknipt en lopen passen?
Ja uiteraard. Ik had niet het geduld om een compleet rondje te knippen, bij 9 stukken ben ik gestopt. Maar het past... ;)
Heel erg bedankt voor je beschrijving! Alleen deze begrijp ik niet, heb je daar iets van een tekening van ofzo?
Neem een stuk 5/8 pvcpijp en maak daarin de afdruk van een M8 moer aan de enekant en stop een bout (M8) in de anderekant > dit heb je nodig op de boortol om snel de moeren naar beneden te kunnen draaien.
-
Waarschijnlijk maak je als het waren een Dopmoer, Die afdruk is er voor om je boutkop in te doen, en die andere M8 bout doe je het stuk met het schroefdraad in je boortol, zodat je tol houvast heeft. Want je bortol pas niet over het stuk pvc heen?
-
Klopt Beusi.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3441.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3441.jpg)
ziet er zo uit.
Kees-Jan
-
Zo dus dat is de man die ons allemaal jaloers maakt met zijn inmense baan;)
Ontopic:
Sla je die bouten er gewoon in?
-
Nee dat is vriendje Rob (ik heb de foto gemaakt).
Haha nee het zijn geen slagmoeren.
Kees-Jan
-
Kees,
Wat voor pootjes gebruik je onder de spiraal?
Marc
-
Marc,
De pootjes zijn custom made maar je kunt ook bij de bouw (keuken) markt verstelbare pootjes kopen (die bijv onder keukenkasten gemonteerd worden).
Kees-jan
-
Kees,
Duidelijk. Zie ik goed op de foto dat je een 2x3tje onder de eerste laag hebt gemaakt en dat daar de pootjes onder zitten?
Marc
-
Ja klopt Marc.
Dit zijn trouwens de pootjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3525.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP3525.jpg)
De bout is een M12
Kees-Jan
-
ziet er zo uit.
Aaaah, gewoon een methode voor luie mensen dus. Die bouten kan je toch ook met de hand naar beneden draaien? ;)
-
Ja dat kan ook....................15 draadeinden x 1 meter x 9 verdiepingen zijn heel veel moeren en zonde van de tijd.
Kees-Jan
-
indraaien van de moeren kan je ook heel vlot doen door op je boormachine een ronde staalborstel te zetten.
Dan even de staalborstel tegen de moer houden en gaat dan met een rotvaart naar beneden.
Werkt makkelijker dan die lange buis ;)
Wel veiligheidsbril dragen voor de ogen
Peter
-
Ja maar je krijgt het geen meter diep?
-
Kees,
Bedankt voor de info. Ik ben nu in Autocad één ronde van het spiraal aan het tekenen met de segmenten. Ik zal een recht stuk net als jou maken in de stijging. In autocad heb ik de halvecirkels getekend met daartussen 36 cm rechte rail. Dmv de excel berekening de afmetingen van de segmenten getekend. Op deze manier kan ik in autocad exact zien wat de afmeting gaat worden van de segmenten voor het rechte deel.
We hadden het vorige week even over Phytagoras. Houdt jij rekening met het feit dat de raillengte bij een stijgend deel langer is dan op een vlak gedeelte? Als je meerdere cirkels maakt zoals jij doet, 9 stuk, en je komt per cirkel 2 cm te kort is dat op het totaal 18 cm. Als je er rekening mee houdt hoe doe je dat dan?
Hieronder een screenshot van de tekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_3.jpg)
Mvg,
Marc
-
Ook geprobeerd met een tol en een rubber stickerverwijder wieltje ipv een staalborstel Petdig maar ik verzeker je die buis gaat veel makkelijker en je hoeft niet met de boormachine tegen de draadeinden aan te leunen met kans op wegschieten ed.
Mark: bij het vlakke deel zijn de rechte stukken korter dan bij de stijgende delen.
je raillengte is C
je stijging is B
je vlakke deel is A in de stelling v. P.
Je zult zien dat je het verschil enorm in de praktijk mee valt.
Kees-Jan
-
Kees Jan,
Klopt wat jij zegt. Ik zal het in de praktijk wel zien!!
Bedankt voor de info zover.
Marc
-
En iedere winding ligt recht boven de andere dus je verliest maar één keer lengte tov het vlakke deel. Volgens mij had ik het in het andere topic uitgerekend.
Kees-Jan
-
Marc,
je kan met minder zaagwerk ook de spiraal verlengen. Als je er 36 cm rail tussen zet heb je ook 36 cm meer plaatlengte nodig. Door dat in het trapezium te verlengen (2 per kant, maar dan moet je verschillende lengten trapezium -laten- zagen) of door 36 cm parallellogram in te voegen. Daarvan heb je er overigens ook twee per kant nodig.
Groet, Sicco Jan
-
Ik zou het hele bouwproces wel met foto's willen zien.
Ik moet binnenkort verhuizen, en hoewel ik nu nog niet precies weet waar ik ga wonen, wil ik mijn nieuwe baan uitvoeren in diverse lagen.
De bouw van een spiraal, of meerdere spiralen wil ik dan zeker toepassen.
De 5/8" buis is geen probleem, net als de draadeinden en de moeren.
Maar het bouwen zelf en de materiaalkeuze van de spiraal daar heb ik nog geen ervaring mee.
Harm
-
Wat is volgens jullie de meest ideale afstand tussen schaduwstation en de hoofdbaan? Theoretisch heb je natuurlijk niet veel ruimte nodig op een spoor N baan, maar je wilt er ook een beetje bij kunnen.
Hoeveel omwentelingen gebruiken jullie in de spiraal, 2, 3, 4?
-
Ligt er maar net aan.
Hoe "diep"alles wordt. Maw hoeveel sporen breed is het schaduw station.
Regel is: Je moet er makkelijk bij kunnen.
Kees-Jan
-
Van belang is hoe je erbij kunt komen. Open framebouw of dichte tafel. En hoe 'breed' is het station, hoever moet je reiken.
Kijk niet alleen naar de hoogte van een trein. Het kan heel makkelijk dat je met je arm over 'n trein op het eerste spoor heen moet reiken om bij spoor 2 of 3 te kunnen komen. Dan heb je dus ineens de hoogte van 'n trein plus de dikte van je arm nodig.
-
Het aantal omwentelingen is alleen maar afhankeliijk van het gewenste hoogteverschil en de klim per omwenteling. Die laatste waarde is heel verschillend voor een spiraal met alleen R3 bochten ten opzichte van een spiraal als een ovaal met lange rechte stukken.
Sander
-
Heren,
Ik ga over een paar maanden verhuizen en ben derhalve een nieuwe HO baan aan het ontwerpen.
Daarin gaat een klimspiraal komen.
Ik rijd met een aantal e-locs die in het zichtbare gedeelte (niet funktionele) bovenleiding krijgen. Wat doet men gewoonlijk in de spiraal; hoeveel vrije ruimte heb ik nodig ?
Ik kan helaas de hoogte van mijn locs met panto's op niet meer meten omdat alles al ingepakt is.
Gaarne jullie advies.
Groeten,
Ernest
-
Conrad verkoopt specifieke bovenleiding voor tunnels (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=212110). Dit is een messing strip die je aan masten kunt monteren maar ook met steunen aan de bovenliggende slag van de spiraal.
Sander
-
Ernest, kijk even bij de NEM normen hiernaast in de lijst. Daar staat precies hoeveel vrije ruimte je moet hebben.
-
Heren, bedankt voor de adviezen.
De "tunnel bovenleiding"van Conrad is zeker een optie.
Wat betreft de NEM-normen; die geven de vereiste vrije ruimte aan voor het werkgebied van de stroomafnemers. Zonder draad zullen de panto's waarschijnlijk buiten het omgrenzings gebied uitkomen.
Wanneer ik dus onder een stijgings percentage van ca 2.5% wil blijven bij een minimale boogstraal van 342.8mm (Roco R5) zal ik dus een maximale stijging van 90mm per winding krijgen. Trek daar 100mm hout en rail van af dan mag een loc met de panto's omhoog dus echt niet meer dan 80mm meten.
Wachten tot ik in mijn nieuwe huis zit en gewoon uitproberen....denk ik.
Groeten,
Ernest
-
De 100mm voor hout en rail zal wel een drukfout zijn .....
Sander
-
Inderdaad, ik bedoel 10mm
Ernest
-
Ernest, Ik heb 90 mm vrije ruimte tussen de verschillende windingen.
Rij wel met gewone kunstof rails dus zonder extra bedding. Met de 90 mm totaal kunnen al mijn loks met panto op maximale uitslag moeiteloos overal onderdoor. Dus ook geen nood om tunnelbovenleiding te leggen
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/detailspoorkruisinginspiraal-1.jpg)
Groetjes
Peter
-
Da's duidelijk, dank je wel Peter !
Groeten,
Ernest
-
Hoi,
Ik maak twee spiralen, een van 3,5 cirkel en een met 2,5 cirkel.
Maar hoe gaat een spiraal dwars door een treintafel??
lees hieronder, hoe ik het heb op gelost. Net hoorde ik, dat er ook zoiets in de Railhobby staat.
Eerst heb ik mallen gemaakt van karton met bogen van 1/8 cirkel.
Vervolgens heb ik die op triplex van 5 mm. dikte afgetekend. ( zo gaat er maar weinig hout verloren) Twee stukjes van 1/16 cirkel aan het begin en het einde v/d spiraal. De stukken triplex in een cirkel leggen en beginnen met 1/16, dan telkens 1/8 stuk , hierop met houtlijm in gesmeerde stukken van 1/8 cirkel. bij de tweede en derde (en/of meerdere lagen) ligt de onderste 1/8 voor de helft over de bovenste 1/8. Als je klaar bent met leggen en lijmen leg je wat zwaars op de spiraal op telkens 1/8 cirkel en laat het een nacht drogen.
Vervolgens heb ik blokjes gezaagd van 1 t/m 8 cm en van de 8 cm. een heleboel. Die heb ik onder en tussen de spiraal gelegd.
Fout!!!! Het dubbele triplex van de spiraal is 1 cm. dik, dus liep de spiraal van 7 cm over 1/8 cirkel naar 9 cm.
24 stukjes karton op elkaar was precies de dikte van de spiraal 1 cm, dus 7 cm kreeg 21 stukjes karton, 6 cm. 18 stukjes 5 cm 15 stukjes etc.
Ik had natuurlijk gewoon blokjes met de juiste hoogte moeten zagen met telkens 9/8= 1,125 cm verschil. Let hierop!!!!
Uit balkjes zaagde en beitelde ik steunen voor ze zijkanten om die tegen de vertikale hulpspanten van de spiraal te lijmen. Die zaagde ik midden door, zodat ik ze dubbel kreeg voor de binnen en buitenzijden v/d spiraal.
Vervolgens legde ik de spiraal op het frame v/d trein tafel.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/spiraalrechts5.jpg)
Ik maakte uit karton weer mallen voor de vertikale spanten op telkens 1/8ste cirkel. Die af getekend en uit gezaagd en vast geplakt aan de vertikale spanten. De spiraal gaf weer de juiste plaatsen aan.
Voor 45, 135, 225 en 315 graden maakte ik driehoekige blokjes.
Om twee stukken hout onder een hoek van 45 graden aan elkaar te lijmen klemde ik eerst een lijmklem zonder iets ertussen op de verticale spant. Net een driehoekig blokje tegen de schoefdraad van die lijmklem heb je weer een recht stuk om een andere lijmklem op te klemmen.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/spriraalrechts2.jpg)
Let op!!!De verticale spanten zijn ter plekke van de spiraal nog niet door gezaagd, anders zou het middenstuk v/d treintafel op de grond vallen wegens gebrek aan steun.
Met een hoop lijm klemmen werden de vertikale hulpsteunen v/d spiraal aan het frame van de treintafel gelijmd.
(Ik maak eerst een stevige lijmverbinding, wacht tot de lijm droog is en schroef daarna extra schoeven op de verbindingen. Dit in verband met ervaringen van vorige treintafels, er kwam altijd houtzaagsel van het voorboren in de lijm terecht.)
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/spiraalrechts3.jpg)
Als alle hulpspanten vast zitten, kunnen de afgetekende verticale spanten van de treintafel doorgezaagd worden, zodat er een goot voor de spiraal ontstaat.
Oei, oei, oei, oei!!!De net doorgezaagde vertikale spant zakte 3 cm. Wat nu? Ik heb er drie extra poten onder geschroefd.
Nu zakte er niets meer bij het zagen. Bij de lijmklemmen middenboven heb ik nog twee schuine spantjes gelijmd (en vast geschroefd!), want de middelste paal stond te wiebelen.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/spiraalrechts1.jpg)
De spiraal werd in de "goot gelegd en mbv de blokjes (en stukjes karton) weer opgebouwd.
Nu konden de balkjes met de uitsparingen tegen de spiraal en de hulpspanten gelijmd en geklemd worden.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/spiraalrechts.jpg)
Zie hierboven een prachtige spiraal met 8cm tussenruimtes en gelijkmatig oplopend dwars door de treintafel heen.
Succes
Groeten
Wil
-
Wil, hoe krijg je nu de rails er nog tussen? Volgens mij is het handiger om het spoor gelijkop te bouwen met de houtspiraal.
-
Quote: Wil, hoe krijg je nu de rails er nog tussen? Volgens mij is het handiger om het spoor gelijkop te bouwen met de houtspiraal. Unquote
Dat is geen probleem. In het midden kan ik nog ruim zitten.
Maar wel een goede tip. Bedankt. Bij het maken van de tweede spiraal zal ik er zeker gebruik van maken.
Overigens zal ik tijdelijk de hele spiraal nog niet volledig met dubbelspoor uitvoeren. Kijk hierhttps://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13538.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13538.0)
, maar slechts de bovenste ervan om redenen dat ik blut ben om nog meer rails en wissels te kopen voor het schaduw station.
Groetjes
Wil
-
hoe krijgen jullie dat hout zo dat de ene kant lager begint aan de andere kant?
-
Hallo Johan en iedereen,
Dat staat in de tekst.
Ik wilde 8 cm tussenruimte, dus voor een cirkel 8 X 8 cm. blokjes
De plaatdikte v/d spiraal is 2x 0,5 cm (triplex) =1 cm.
Te overwinnen hoogte 9 cm. 8 steunen om de 45 graden
9/8=1.125 cm. Eerste blokje onder de eerste 45 graden =1.125 cm
Tweede blokje hout is 2 X 1,125 cm = 2,25 cm onder excact 90 graden
Derde blokje hout onder 135 graden =3 x 1,125 cm. =3,375 cm.
etc. etc.
Op het begin van de spiraal komt een blokje hout van 8 cm. en zo om de 45 graden weer blokjes van 8cm. hoog.
Deze blokjes zijn slechts hulp middelen om steunen met uitsparingen te maken, die over de randen van de spiraal vallen.
Nadat die steunen vast gelijmd zijn kunnen de blokjes weg en blijft er vrije ruimte voor dubbel spoor over.
Ik zag via een link tips over het maken van een spiraal met draadeinden alleen aan de buiten kant.
Maak dan liever wel draadeinden aan beide kanten van de spiraal, omdat de rails anders niet recht ligt.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/spiraal.jpg)
Bovenstaand tekeningetje laat zien waarom.
Succes
Groetjes
Wil
-
Nog even een duidelijke foto hoe je een 45 graden hoek kan klemmen.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/100_1695.jpg)
Het onderste blokje rust tegen de kleine lijmklem, die alleen op de lange balk geklemd is.
De grote lijmklem zou het driehoekige blokje tussen de balken vast klemmen en als er lijm tussen zou zitten, zou er een stevige lijmverbinding ontstaan. Het is nu alleen maar om te laten zien.
Groetjes
Wil
-
Hier nog een foto van de hoogte steunen.
Je zaagt de balkjes half in en met een beitel en hamer hak je het stukje hout tussen de zaagsnedes uit.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/spiraalrechts7.jpg)
Hier heb ik wel heeeeeeel hard over na moeten denken, hoe ik het zou maken, maar nu is het gemaakt en ik ben er best tevreden erover.
Succes
groeten
Wil
-
Ziezo, het hout werk van de rechtse tafel is af.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/spiraalrechts7-1.jpg)
Nu nog een spiraal voor de linker kant van de treinbaan maken.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/spiraallinks1.jpg)
Dat schiet ook al lekker op voor 2,5 rondjes.
groet
Wil
-
Wil, hoe krijg je nu de rails er nog tussen? Volgens mij is het handiger om het spoor gelijkop te bouwen met de houtspiraal.
Ik heb de rail op kurkstroken geplakt buiten de spiraal en punaisses gebruikt om hem vast te houden tijdens het drogen van de lijm.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2389.jpg)
Ongeveer 200 punaisses in gebruik.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2409.jpg)
De binnen spiraal ligt niet op smalle stroken , maar op bredere voor de stevigheid. De binnen spiraal is van flex rail gemaakt. De railschoentjes van beide sporen zitten niet op gelijke afstand. Zo voor kom je knikken van de rails
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2387.jpg)
Voor de afstand tussen de twee rails heb ik een hulmiddel gemaakt. Dat past in twee platte wagens of ook in bieten wagens. (http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2388.jpg)
Van de andere kant gezien.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2400.jpg)
In onderdelen.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2386.jpg)
Toen de rails in de spiraal geschoven.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2411.jpg)
Eerst een stukje.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2412.jpg)
Toen een stukje verder.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2413.jpg)
Nou zit die bijna op z'n plek, maar het ligt nog los.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2431.jpg)
De boutjes kwamen tegen de onderkant van de spiraal. Toen heb ik punaisses in de blokjes hout gestoken, die precies tussen de rails vielen. In plaats van het gaatje heb ik daar ook een sleufje gemaakt. Zo kon ik het bovenste blokje hout (MDF) beter centreren.
Ik heb eerst de binnen spiraal vast geplakt en toen telkens schuivend over de beide rails (binnen en buiten spiraal) stukje voor stukje de buiten spiraal vast geplakt. De beide rails liggen op 6 cm uit elkaar van hart tot hart.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2429.jpg)
De beide spiralen zitten gelijmd met houtlijm. De lijm van de buiten spiraal moet nog drogen.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2430.jpg)
Met blokjes hout op kurk stroken op de rails (anders kwam het niet klem te zitten! :()heb ik de rail in de spiraal geklemd om de lijm te laten drogen.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2428.jpg)
Voor de rechter spiraal heb ik dunner kurk genomen en dat voor de stevigheid op zwart karton geplakt.
Hier zie je 3 en een kwart cirkel, waarvan de bovenste laag de lijm nog aan het drogen is.
Het is dus gelukt. :D ;) ;D Desalnietteminniettegenhetfeitstaandedat het wel te doen was, raad ik toch iedereen aan om spiralen in lagen op te bouwen. Maar dat geef ik toch niet toe. Ik ben er 6 weken mee bezig geweest. :-\
Je kunt er dan veel makkelijker bij, het werkt sneller en je kan tussendoor testen of de rail goed ligt.
Succes,
Groet
Wil
-
:) ;) Hallo,
Daar ben ik wederom.
De spiraal van drie en een kwart cirkels is nu ook af.
Dubbelspoor op kurk en karton gleed makkelijker in de spiraal.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2432.jpg)
De rails ligt drie dik op de bovenste cirkel en gaat naar de eerste van bovenaf.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2433.jpg)
Draaien, schuiven en een beetje goed leggen en twee cirkels zitten erin.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2434.jpg)
Nog maar een kwart cirkel en dat ging het lastigste.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2436.jpg)
De rails ligt er, maar nog niet vast geplakt. Het karton had ik gebruikt om de punaisses in vast te drukken. Dan verplaatste ik het een driekwart cirkel en plakte het volgende stuk. Zo had ik drie en een kwart cirkel gemaakt. (zie laatste foto van mijn vorige bericht.)
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2460.jpg)
Om genoeg vrije ruimte te krijgen bij de buiten spiraal, heb ik mijn breedste wagon genomen en daar 2 x 2 mm. karton langs met elastiek vast gezet. Die heb ik langs alle steunen geleid, maar samen met die van de foto hieronder.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2459.jpg)
Om genoeg vrije ruimte op de binnen spiraal te krijgen , heb ik mijn meest naar binnen uitstekende wagon genomen en daar in het midden 2 x 2 mm. karton met elastiek vast gemaakt. Deze wagon duwde ik samen met die andere langs alle steunen van onderen naar boven en plakte de rails vast door het op te tillen en een kast met houtlijm over het hout te smeren. Met blokjes hout en kurk drukte ik de rails, de kurk en het karton in een keer vast tot de lijm gedroogd was.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/Knijperbrug/IMG_2461.jpg)
De rails zit vast, de wagons kunnen zonder probleem naar onderen rijden en deze spiraal is ook af. ;D :D (y)
Groetjes
Wil
-
Op drehscheibe-online.de ben ik een spiraal tegengekomen, die een metalen basis heeft in plaats van een houten. klikkk (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,4466853).
Groet,
Basilicum
-
Dat zal een pokke herrie geven lijkt me.
Peter
-
Heren,
Nog een leuk sporen spiraaltje ;D bekijken?
kijk eens op:
www.youtube.com/zwederbaan (http://www.youtube.com/zwederbaan)
Veel kijk plezier!!
Deze helix is 130x180cm en 4 sporen breed, heling 3% maximale stijging en 3,25% maximale daling.
Moeten nog 2 lagen minimaal bovenop komen.
Dit is de onderbaan, de scenery moet hier nog bovenop komen.
Rijd nu van schaduwstation 1 (6x285-370cm + 2x135cm) naar schaduwstation 2 (6x285-370cm + 2x135cm) en weer terug.
Gebruikte materialen, afval multiplex van 8mm dik, houten frame gemaakt op 2 verstelbare poten met 4 draadeinden M10. De draadeinden waar de rij platen aan hangen zijn M8. De rijplaten zijn 4 gelijke delen vormen 1 heel Ovaal.
Elke plaat heeft 2 gaten voor de draadeinden, de platen zet ik onderling vast met dun hout. De platen zitten aan de onder- en bovenkant vast met een moer en een carroseriering.
De Montage gaten zijn bij mij 10mm doorsnede.
Op de platen zit onderleg folie voor laminaat vloeren gelijmd (lekker veel voor weinig ;D) en daar bovenop ligt de flexrail vast met dubbelzijdig plakband, en dus heel eenvoudig te corigeren, en geen herrie! ;) kan dan ook snachts rijden, terwijl de rest in de hut gewoon van hun nachtrust kan genieten. (y)
Foto`s volgen nog.
Garoeten
-
ik blijf deze volgen :D
-
kijk eens op:
www.youtube.com/zwederbaan (http://www.youtube.com/zwederbaan)
Hmm, valt niks te zien, link klopt niet.
mvg Peter
-
hoi!
Even bij Youtube gekeken en gezocht: denk dat het dit filmpje is: http://www.youtube.com/watch?v=hUquBQxnJpI voor de rest staan er nog meer filmpjes op...
En ook nog maar het draadje eens bekeken.... maar ik blijf de methode met de draadeinden de mooiste en gemakkelijkste vinden...
-
Chips :'( sorry, klopt helaas. :(
Maar niet getreurt. Het volgende klopt wel:
Ga naar www.youtube.com en zoek op "Zwederbaan".
Suc6. ;D
-
Vervolg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix001.jpg)
Ontwerp gemaakt met Wintrack.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix002.jpg)
Uitleg op de vloer, wordt best wel groot! =leuk ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix003.jpg)
Frame met verstelbare poten dmv M10 draadeinden, poot is feitelijk een balk op de vloer met 2 draadeinden aan elk uiteinde. Frame rust met moeren en carroserie ringen op de draadeinden. Helix in opbouw, passen of alles wel klopt als ik het bedacht had.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix005.jpg)
Bouwen, passen en testen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix006.jpg)
En weer een stapje verder. Valt niet tegen! :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix007.jpg)
Opbouw frame en poten nu duidelijker te zien, wederom testen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix008.jpg)
Weer een stukje verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix014.jpg)
Hout-hout verbinding lijmen, toevallig zit dit onder de rail vast ivm de ruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix015.jpg)
Nu ook de tijdelijke keerlus erbij gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix017.jpg)
Thalys is onderweg naar schaduwstation op laag 1, je ziet de sluitwagon.
Sprinter is opweg van laag 1 naar de keerlus en daarna naar laag 2.
Plan V komt van de keerlus en gaat naar laag 2, rijdt voor de sprinter.
Hondekop komt uit schaduwstation 2 en gaat via de keerlus naar het schaduwstation laag 1.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix018.jpg)
Helix functioneel, nu nog even zonder treinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix021.jpg)
Nog een laag er bovenop, foto vandaag genomen, let op de dopmoeren (y), willen niet zeggen dat dit de laatste laag is, maar als bescherming van de huid, die draadeinden maken van die lekker wonden >:( als je er tegen aan stoot.
Test treinte een rondje zien rijden klik op de volgende link:
http://www.youtube.com/watch?v=MVxu2DIt_A4
link werkt nu wel ;D
In deze helix zitten tot nu toe, 2 stroomkringen, 4 blokken.
Groeten Richard
-
Hallo,
Met veel interesse heb ik deze draad gelezen. Zelf wil ik een spiraal bouwen die 70 cm hoogte moet overwinnen in stapjes van 10 cm. I.v.m. ruimte wil ik dat deze spiraal niet breder wordt dan 120 cm.
Nu vraag ik mij af of er uit de praktijk een bepaalde minimale boogstraal is gebleken voor spiralen? Of is het hellingspercentage belangrijker?
Ik kan mij levendig voorstellen dat een lok het al zwaar genoeg heeft de hoogte te overwinnen en dat een krappe boogstraal ( bijvoorbeeld kleiner dan 550 mm) dan teveel extra weerstand oplevert.
Groet,
Rinus
-
hallo Rinus,
Kijk even in mijn draadje in de eerste post.... http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg334931.html#msg334931 daar staat een link naar een excel-sheet van een zwitserse bouwer die je kan gebruiken voor het berekenen van je spiraal. Het hellingspercentage is belangrijk, maximaal 3.00% de minimale straal? Ik zou niet kleiner gaan dan 419.2mm (Rocoline R3) eigenlijk 481.2 omdat niet alle loks door kleinere stralen dan 420mm kunnen rijden...
Tja... hoe steiler de helling en hoe krapper de boog hoe minder wagons de lok omhoog kan trekken.... dat is evenredig aan elkaar....
Groeten Ronald K.
-
Ronald bedankt!
Ik had dat draadje al geraadpleegd. Erg nuttig.
Zelf gebruik ik Marklin K Rails. Je info gebruikende, zou ik dan een buitenbocht radius 553.9 (grote cirkel 1) mm kunnen hanteren en een binnenbocht van flex rails die daar iets binnen ligt. Met een beetje passen en meten blijf ik dan binnen de 120 cm voor de complete spiraal.
Nu wil ik wel met 6 rijtuigen 1:87 rijtuigen kunnen rijden. Wellicht is het voor een probleemloze operatie dan beter te gaan voor een 618.5 mm buiten bocht en 553.9 mm binnen bocht (grote cirkel 1&2). Dan kom ik natuurlijk wel buiten de 120 cm uit. Aan de andere kant kan je dit soort dingen maar beter in één keer goed doen i.p.v. er na de bouw achter komen dat je loks het niet trekken.
Aangaande de hellingspercentage wil ik er naar streven niet boven de 2,5% uit te komen. Volgens die Excel sheet op de door jou genoemde site moet dat lukken.
Groet,
Rinus
-
Hallo Rinus,
6 rijtuigen is op zich niet zo heelveel... Je zou nog even kunnen spelen door een straal kleiner te nemen dan die van 553.9 (ik weet niet zo de maat) Ik heb zelf een spiraal van 542.8 buiten met binnen 481.2mm en dat gaat goed met een behoorlijke sleep... en je kan nog wat spelen met de ruimte tussen de niveaus zelf heb ik 85mm, dat kan naar 80 maar dan zonder pantograaf omhoog...
Succes!
Groeten Ronald K.
-
Hallo Ronald,
Als ik een 553.9 mm als buitenbocht neem en een binnenboocht van +/- 481 neem kom ik uit op hellings percentages van 2.5 en 2.9% en een spiraal afmeting van 130 cm diameter (model Gleiswendel).
Dat is volgens jou goed te doen met een sleep van 6 rijtuigen?
Enkele van mijn modellen (Roco Aln 442 en de Roco Rh 1044 met flink wat rijtuigen in het bijzonder) had bijzonder veel moeite met hellingen op mijn vorige baan, vandaar dat ik er voor wil waken dit probleem nu weer te krijgen.
-
Ik weet niet wat de hellingen van je vorige baan waren :) Goed... Wat is de hoogte tussen de niveau's? Kan je daar nog wat mee spelen? de 2.5 zou ik dan gebruiken om te stijgen en de 2.9 voor te dalen. Op zich is 6 rijtuigen niet veel, maar hangt ook een beetje af of er meer weerstand is door slepers voor de binnenverlichting, enz... En als je het inderdaad op save wil gaan: toch een groter diameter nemen... Wat is trouwens een behoorlijke sleep?
Groeten Ronald K.
-
Ronald,
Bedankt. Ik ga het gewoon bouwen met de grote boogstralen (618.5 mm buiten bocht en 553.9 mm binnen bocht ). Ik wil op safe spelen.
Het viel mij op dat je voor een spiraal van 7 lussen al snel 70 plaatjes nodig hebt (volgens het recept op gleiswendel). Dat is echt veel. Bovendien krijj je bij de standaard 120*62 platen echt veel snijverlies.
Ik denk dat ik dit maar ga uitvragen bij een houtbewerkingsbedrijfje. Hoe heb jij dit aangepakt?
Groet,
Rinus
-
Rinus,
ik heb nog geen spiraal gebouwd, maar wil het op de volgende manier gaan doen:
http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=154725
hopenlijk is je kennis van de duitse taal voldoende
Erich
-
Het viel mij op dat je voor een spiraal van 7 lussen al snel 70 plaatjes nodig hebt (volgens het recept op gleiswendel). Dat is echt veel. Bovendien krijg je bij de standaard 120*62 platen echt veel snijverlies.
Dat snijverlies valt wel mee... de standaard platen in de bouwmarkt van 120x61cm zijn namelijk halve platen.... de hele platen meten 1220 x 2440mm / 2500mmm.
Ik denk dat ik dit maar ga uitvragen bij een houtbewerkingsbedrijfje. Hoe heb jij dit aangepakt?
Bij de houthandel heb stroken laten zagen van 165mm breed met een lengte van 1220mm. Zelf heb ik met een afkortzaag / zaagtafeltje op maat gezaagd. Volgens onderstaande shema-tje...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_zaaglijnenplaten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_zaaglijnenplaten.jpg)
Eigenlijk heb ik zoveel mogelijk houtwerk laten zagen bij de houthandel. Dit hebben ze bij mij op basis van een offerte gedaan, al het hout en zagen in één prijs.
Succes
Groeten Ronald K.
-
Nou, mijn eerrste spiraal is ook af! Resultaten zijn hier te vinden http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27657.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27657.0.html)
Ronald bedankt voor je hulp. Met jou tips en de "Gleiswendel site" is het prima gelukt.
Wat mij wel opvalt is dat de maten die uit dat programma komen rollen voor de max. diameter van de buitenring wel erg aan de forse kant zijn. Het is eerder een ovaal, wat natuurlijk komt omdat we het over een zeskant hebben.
-
Het is eerder een ovaal, wat natuurlijk komt omdat we het over een zeskant hebben.
Eeuh, een zeskant is toch echt rond hoor, als je het maakt volgens die site..
:)
-
Eeuh, een zeskant is toch echt rond hoor, als je het maakt volgens die site..
:)
Een zeskant is rond ... hmmm
Op zijn hoogst bij benadering. Wat ik bedoel is dat je redelijk wat ruimte overhoud tussen de randen van de secties en de denkbeeldige cirkel. Als je je frame dus maakt met de diameter van de denkbeeldige cirkel in het achterhoofd, hou je ruimte over.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zeskant.jpg)
-
Ben nu bezig met het leggen van spoor in de spiraal. Nu vroeg ik mij af of het nodig is het spoor ind e spiraal onder verkanting te leggen?
Wat doen jullie?
Groet,
Rinus
-
tis een beetje als plassen in een zwart pak..
rijtechnische maakt het in de modelbouw weinig uit, tis wel mooier
-
Hallo Rinus,
Het ligt er een beetje aan hoe scherp de bocht is.
Ik zelf heb het zonder verkanting gelegd, met bochten van Fleischmann H0 profi rail R3. (ongeveer 100 cm diameter).
Naar alle tevredenheid. Ook de lange treinen worden er zonder problemen doorheen getrokken.
Is de bocht scherper, bijvoorbeeld met een diameter van 85 centimeter of zelfs nog scherper (70cm), wat niet aan te raden is,
dan is verkanting aan te bevelen.
Met jouw bochten is verkanting dus niet nodig.
Groet, Enrico
-
Wij hebben in H0 met een diameter van 120 cm geen verkanting in de sporen!
-
In een spiraal wordt verkanting afgeraden. Verkanting wordt alleen op de baan in het zicht toegepast al men het echte voorbeeld wil nabootsen. Verkanting bij modelspoor heeft geen enkel nuttig effect. Integendeel, het wordt in spiralen afgeraden omdat de kans groter wordt dat een trein naar binnen gaat kantelen.
-
Is de bocht scherper, bijvoorbeeld met een diameter van 85 centimeter of zelfs nog scherper (70cm), wat niet aan te raden is,
dan is verkanting aan te bevelen.
Kun je dit ook wetenschappelijk onderbouwen? Juist in een scherpe boog zou ik geen verkanting leggen. De krachtverhoudingen in model zijn heel anders dan in het grootbedrijf. Verkanting is in model technisch niet nodig, en vaak zelfs ongewenst. Dus op een plek waar je het toch niet ziet, niet verkanten.
-
Klaas,
Wetenschappelijk onderbouwen? Moet je niet (op z'n minst) glimlachen als je dit terug leest?
Ik heb daar "helaas" geen wetenschappelijk bewijs voor. Ik dacht dat op dit forum ervaringen met elkaar gedeeld werden. Vraag me ook af of alles wat jij te zeggen hebt op het forum "wetenschappelijk onderbouwd" is.
Rinus,
Mijn ervaring: Bij scherpe bochten komen er grotere krachten op de trein, vooral als het een langere trein betreft, wil de trein wel eens breken. Het helpt als er bij scherpe bochten verkanting wordt toegepast om de trein makkelijker door de bocht te trekken. De lok heeft het dan ook makkelijker. Overigens niet overdrijven met de verkanting! Zie opmerking Huub. Maar nogmaals, met jouw bochtdiameter zou ik het zeker niet doen.
Zelf pas ik overigens ook geen verkanting toe in mijn huidige spiraal. De bochten in mijn spiraal hebben nu een diameter van 100cm.
Groet, Enrico
-
Let wel op: op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkanting) is te vinden dat verkanting bij spoorwegen in het echt maximaal 150mm is.
Bij h0 wordt dit dus maximaal 1,7mm en bij N zelfs maar 0,9mm. Dat is voor het oog nauwelijks waarneembaar.
-
Vraag me ook af of alles wat jij te zeggen hebt op het forum "wetenschappelijk onderbouwd" is.
Het zal je misschien verbazen, maar het antwoord is: het meeste wel. Alleen geef ik die wetenschappelijke onderbouwing er maar zelden bij, omdat dat voor de meesten hier toch te ver gaat.
Bij jouw opmerking vroeg ik om de onderbouwing omdat die opmerking niet juist is. Bij modeltreinen zijn de bogen veel krapper dan in het grootbedrijf, waardoor de koppelingen aanzienlijke dwarskrachten op de wagens uitoefenen. En die dwarskrachten zijn juist naar de binnenkant van de boog gericht. Daardoor krijgen de wagens de neiging om naar die kant om te vallen, en die neiging maak je alleen maar groter door verkanting toe te passen. In een spiraal zijn de krachten op de koppelingen nog groter dan op de vlakte. Dat is dus de reden waarom je zeker in een spiraal geen verkanting moet toepassen.
Als je er voor de vlakke baan echt aan gaat rekenen, op de manier van het grootbedrijf, dan kom je tot de conclusie dat de benodigde verkanting nauwelijks zichtbaar is. Dus verkanting op een modelbaan is zuiver kosmetisch, en dient geen enkel technisch doel.
-
Bij h0 wordt dit dus maximaal 1,7mm en bij N zelfs maar 0,9mm. Dat is voor het oog nauwelijks waarneembaar.
In de NEM114 (http://www.morop.org/de/normes/nem114_d.pdf) wordt aanbevolen om de verkanting bij H0 niet groter te maken dan 1 mm, en bij N maximaal 0,6 mm.
En dat zijn verkantingen die duidelijk zichtbaar zijn, zeker als er een trein in de boog staat.
-
Bedankt! Geen verkanting dus. In mijn ijver had ik al een stukje gebouwd met verkanting, maar dat valt nog wel te verhelpen.
Groet,
Rinus
-
Het zal je misschien verbazen, maar het antwoord is: het meeste wel. Alleen geef ik die wetenschappelijke onderbouwing er maar zelden bij, omdat dat voor de meesten hier toch te ver gaat.
Bij jouw opmerking vroeg ik om de onderbouwing omdat die opmerking niet juist is. Bij modeltreinen zijn de bogen veel krapper dan in het grootbedrijf, waardoor de koppelingen aanzienlijke dwarskrachten op de wagens uitoefenen. En die dwarskrachten zijn juist naar de binnenkant van de boog gericht. Daardoor krijgen de wagens de neiging om naar die kant om te vallen, en die neiging maak je alleen maar groter door verkanting toe te passen.
Mischien kun je dit nog eens beter/anders opschrijven Klaas. Het rammelt nogal. Ik zie je bijvoorbeeld nergens over snelheid schrijven, wat bij verkantingen toch een redelijk belangrijk element is.
-
Verkanting is er volgens mij om de snelheid in de bogen te vergroten.
Bij de bouw van een spiraal zou ik zelf eerder nog "tegen" verkanting maken, juist om de reden die Klaas aangeeft.
Je hebt namelijk niet alleen dwars- maar ook nog steigende krachten op je koppelingen.
Dit maakt de zijwaartse krachten op de wagons extra groot.
tinus.
-
Verkanting passen de spoorwegen toe voor het comfort van de reizigers.
Door de middelpunt vliedende kracht zouden die bij vlak spoor opzij gedrukt worden in een boog. Door de verkanting merk je niet dat de trein door een boog rijdt.
Ben ik even blij , dat ik geen verkanting heb toegepast in mijn spiralen.
Alle andere bogen komen ook uit het zicht, dus heb ik het zowiezo niet nodig.
Groetjes
Wil
-
Mischien kun je dit nog eens beter/anders opschrijven Klaas. Het rammelt nogal. Ik zie je bijvoorbeeld nergens over snelheid schrijven, wat bij verkantingen toch een redelijk belangrijk element is.
Toch wel. Onder de regels waar je op reageert heb ik dit geschreven:
Als je er voor de vlakke baan echt aan gaat rekenen, op de manier van het grootbedrijf, dan kom je tot de conclusie dat de benodigde verkanting nauwelijks zichtbaar is.
Met de tussenvoeging 'op de manier van het grootbedrijf' bedoel ik: rekening houdend met snelheid en boogstraal. Het staat er dus wel, maar een beetje verborgen.
-
Klaas is erg goed in wat krom is toch recht te lullen.
Rekening houdend met het onderwerp is dat best knap!
Groet, Enrico
-
Enrico, wat is je probleem nou eigenlijk?
-
Wat bedoel je? Ik heb geen probleem.
-
Verkanting passen de spoorwegen toe voor het comfort van de reizigers.
Door de middelpunt vliedende kracht zouden die bij vlak spoor opzij gedrukt worden in een boog. Door de verkanting merk je niet dat de trein door een boog rijdt.
Ben ik even blij , dat ik geen verkanting heb toegepast in mijn spiralen.
Alle andere bogen komen ook uit het zicht, dus heb ik het zowiezo niet nodig.
Groetjes
Wil
Ook voor het materieel is het beter, zowel vast (het spoor) als rijdend. De krachten op beide spoorstaven worden beter verdeeld.
Ik weet nog goed dat de speelgoedtreintjes van vroeger - 40/50 jaar geleden... zo hard konden rijden dat ze de eerste de beste boog eruit vlogen. Daar zou verkanting goed zijn geweest...
-
Wat bedoel je? Ik heb geen probleem.
Des te beter. Dan hoeven we het ook niet op te lossen. 8)
-
Bij sommigen korte koppelingen komen de buffers van de wagons bij het dalen tegen elkaar aan en duwen ze elkaar uit de rails, dat gebeurde bij mij voornamelijk met de korte koppelingen van Fleischmann. Aangezien op mijn baan alleen bepaalde treinen het traject via de spiraal rijden was het voor mij het makkelijkst de koppelingen te vervangen door Roco koppelingen waarmee het probleem verholpen was. Bij de spiraal die ik later heb gemaakt de straal vergroot waardoor het euvel van het buffer botsen wordt vermeden. SUCCES.
-
Ik ben gewoon begonnen met het leggen van de rails op een 9 mm dikke multiplexplaat. Vervolgens ben ik met een wagon gaan aftekenen hoe ver de langste wagon uit zou steken bij de bochten. Vervolgens heb ik daar een centimeter bij op geteld en af en toe ruimte gelaten voor M10 schroefdraad. Vervolgens ben ik gaan zagen schuren en ziehier het resultaat van m´n eerste klimovaal
Succes groeten Jake
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Klimspiraal029.jpg)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Klimspiraal028.jpg)
-
Ziet er goed uit zeg. Bij mij was het euvel (mag het eigenlijk zo niet noemen, bofkont die ik ben) dat ik een bestaande baan met spiraal heb overgenomen - als ik de problemen en beperkingen met deze te krappe spiraal van te voren had geweten had ik het niet gebruikt en zelf iets gebouwd. Maar om nu een hele berg weer af te breken gaat me iets te ver. Succes met de verdere opbouw.
-
Ik heb redelijk succesvol een klimspiraal gebouwd filmpje is te zien op youtube: Jakes Helix test
De bouw van mij baan kan je zien op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34608.msg534188.html#msg534188
Groeten succes Jake
-
Ik heb inderdaad eerst de rails gelegd om te kijken wat de binnen= en buitenmaat moest zijn. Toen heb ik de onderplaat afgetekend en een sleuf voor het verloop van de onderplaat naar de bovenliggende plaat gezaagd. Ik heb wel alle platen op elkaar gelegd en afgetekend. Mijn klimspiraal is in 2 delen op elkaar want het zijn modules van 170x109 cm en 36 cm hoog. Onderplaat is 12mm en tussenplaten zijn 9mm.
Mijn baan is H0 1:87.
Ziehier m'n klimpiraal:
(http://img695.imageshack.us/img695/7034/2eklimspiraal03.jpg)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/Overzicht_Jakes_bahn_4Juni_2011_2.jpg)
(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/JakesKlimspiraaldeel02.jpg)
Groeten Jake
-
Op Drehscheibe-online.de vond ik weer een tip.
Deze keer om de moeren (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5721007) sneller op hun plaats te krijgen.
Handig? Zeker wel. Veilig? Iets minder.
Een andere tip uit hetzelfde topic: een moer (http://twinnut.de/) in twee delen.
Groet,
Bas
-
Bij ons op de club hebben ze de moeren afgesteld met een boormachine. Doe in de boormachine een staaf met een rond stuk rubber er op en dan tegen de moer aandrukken. Voila, draaien maar. Daarna even fijnafstellen en het is allemaal weer zo gepiept. (y) ;D
-
Heb jij nou ook al verstand van spiraaltjes, Tom.... ;D
-
Bij ons op de club hebben ze de moeren afgesteld met een boormachine.
Dat wordt toch ook zo gedaan in de link van Basilicum? ;D
-
Oh sorry, las dat er iets gevaalijk zou kunnen zijn en dacht dit maar ff hier te droppen. Goeie idee waas dus al in gebruik. Nou eh, goed gedaan hoor (y)
Ben overal in thuis, spiraaltjes incluis ;D :P