BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: thijsdekok op 06 March 2015, 18:29:55
-
http://www.omroepbrabant.nl/?news/225807952/Passagierstrein+met+goederentrein+gebotst+in+Tilburg,+een+lichtgewonde,+trein+lekte+lpg+[LIVEBLOG].aspx
-
Net gezien op tv;
Een reizigerstrein bestaand uit twee stellen plan V is achterop een goederentrein gebotst bij Tilburg. Hier een link naar de telegraaf site voor meer info over de botsing.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23770400/__Passagierstrein_botst_op_goederentrein__.html
Groeten Ruud B.
-
Heel apart de laatste regel bij Telegraaf: Zat u aan boord van de goederentrein en wilt u uw verhaal vertellen? Mail ons dan.
Ik denk niet dat de machinist daar veel zin in zal hebben, lijkt me ook weinig zinvol.
-
Volgens mij is de plan v verkeert gewiseld als ik de foto's bekijk, zal morgen even langs fietsen.
-
ok ik weet, het is speculaas, maar als je naar de spoorsituatie ter plaatse kijkt lijkt het mij een kwestie van een niet oplettende machinist die bijna op zijn eindpunt was en normaliter (bijna) altijd sein 96 geel krijgt. door de aan de kant genomen goederentrien was de rijweg echter nog niet ingesteld en is de personentrein op de goederentrein gebotst. anders kan ik het niet echt verklaren.
Overigens werden goederentreinen eerder op Tilburg station aan de kant genomen, maar tsja, daar heeft men sporen weggesaneerd en zodoende een voor de mcn van de personentrien misschien niet gebruikelijke situatie....
[/speculaasmode]
-
De goederentrein stond achter ook nog niet vrij, de ketelwagen staat nog een stukje achter de vrijbalk waardoor misschien de rijweg geblokkeerd bleef. Nou ja, we wachten de onderzoeken maar weer af.
-
Hallo allemaal.
Ik heb het allemaal vanuit mijn kuekenraam mogen aanschouwen ::), en zal hieronder een beschrijving geven van het gebeuren.
Er zijn ter plaatse zes sporen naast elkaar, voor het gemak noem ik ze maar even spoor 1 t/m 6, waarbij spoor 1 het meest noordelijk gelegen spoor is:
Spoor 1 - Hoofbaan Tilburg --> Breda
Spoor 2 - Hoofdbaan Breda --> Tilburg
Spoor 3- Zijlijn Tilbug CS <--> Tilburg Universiteit en vv.
Spoor 4, 5, 6: Opstelsporen
Normaal gesporken rijdt de sprinter Tilburg Universiteit <--> Eindhoven over spoor 3. Deze stopper rijdt vanuit Centraal vertrekkend van Tilburg CS spoor 2, rijdt dan een stukje “spook” over hoodfspoor Breda --> Tilburg, om vervolgens het zijlijn spoor op te rijden, dus vanaf nu spoor 3 genaamd. De sprinter rijdt (langzaam, max 40 km/u) naar Universiteit over spoor 3, maakt daar kop, en vertrekt 10 minuten later(weer terug naar Eindhoven, over ditzelfde spoor 3 (feitelijk voor de sprinter dus een pendelspoor). Volgens mij beschikt dit spoor maar over beperkte, of geen ATB, aangezien treinen hier dus niet sneller gaan dan 40 km/u.
Gisteren zag ik, vlak voordat het ongeval plaatsvond het volgende tafereel: Op spoor 5 stond een goederentrein stil (rode 1600 met een aantal gaswagens/ketelwagens aan de haak). Deze stond in de riching Tilburg Centraal, op een normale positie op dit emplacement.
Van de andere richting kwam vanuit Tilburg Centraal een tweede goederentrein over spoor 3 aanrijden. Deze bestond uit een 6400 met een aantal gas/ketelwagens aan de haak, met in het midden een aantal gesloten goederenwagens.
Deze trein takte af van spoor 3, en liep naar spoor 4 over het wisselcomplex dat begint juist onder het viaduct met de ringbaan-west. Echter direct nadat deze trein spoor 4 opliep, werd een (snel?)remming ingezet. Ik kan niet beoordelen of er hard of normaal geremd werd, wel viel het remgeluid duidelijk op.
De 6400 lok kwam tot stilstand pal naast de 1600 lok op spoor 5, waarbij de trein midden op het wisselcompex tot stilstand kwam.
Ik vond dit wel apart en ben dus even blijven kijken. Ik had de indruk dat beide machinisten met elkaar mondeling overleg voerden, zeg maar "uit het raam hangend". Ik vroeg me nog af of dat gesprek wellicht ging over of twee treinen met mogelijk gevaarlijke stoffen wel pal naast elkaar op een emplacement in een woonwijk mochten staan. Verder was een gedachte dat als dat nog langer ging duren, de stoptrein niet naar Universiteit kon rijden.
Enfin, een paar minuten later reed deze trein een stukje verder en kwam min of meer normal tot stilstand op spoor 4. Ik kon niet beoordelen of de trein wel of niet ver genoeg doorgereden was om het wisselcomplex weer vrij te geven. Ik heb daar ook niet op gelet, het viel mij in ieder geval op dat moment niet op.
Even later ging de sprinter (twee gekoppelde Plan-V combinatie) vanuit Tilburg Centraal over spoor 3 richting Universiteit. Tot zover was alles nog redelijk normaal. Echter waar de sprinter gewoon over spoor 3 verder tot Universiteit had moeten rijden, ging deze op het wisselcomplex ook naar spoor 4. Maar daar stond reeds 6400 goederentrein. Aangezien de staart van deze trein vrij dicht bij het wisselcomplex stond, was er waarschijnlijk niet genoeg tijd meer voor de Plan-V machinist zijn Sprinter tijdig tot stilstand te brengen, en liep deze licht tegen de achterkant van de ketelwagen.
Vervolgens brak in het volgende uur een volledig pandemonium los, wat ik hier verder niet zal beschrijven.
Ik heb een aantal foto’s genomen van het gebeuren:
1) Overzichtsfoto (vanuit het keukenraam ;D )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0122_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0122_800.jpg)
2) Ingezoomd. Het ongeval had buiten mijn gezichtsveld plaatsgevonden. Het kantoorgebouw op de voorgrond werd direct ontruimd. Tot laat in de avond branden de verlichting nog; auto’s op de parkeerplaatsen moesten achtergelaten worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0123_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0123_800.jpg)
3) Ter plaatse nog even poolshoogte gaan nemen. Ik was nog juist op tijd, aangezien korte tijd later het vaduct en een groot deel van de Rinbaan-West ontruimd werd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0101_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0101_800.jpg)
4) Idem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0113_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0113_800.jpg)
5) Ik heb er niet echt op gelet, maar op deze foto lijkt het dat de achterzijde van de goederentrein nog juist voorbij de vrijbalk staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0099_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0099_800.jpg)
6) Idem, ingezoomd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0099_800a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0099_800a.jpg)
7) Op zaterdagochtend kwam de Rijkspolitie langs om een en ander vanuit de lucht vast te leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0148_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0148_800.jpg)
8 Let ook even op de positie van de fotograaf!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0141_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0141_800.jpg)
9) Branweer had diverse campementen ingericht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0154_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0154_800.jpg)
-
Die 1600 is met die keteltrein al weg gesleept zag he samen met een 6430 wegsleep loc door Tilburg reeshof komen.
gr Thijs
-
@PW100 woon je in de westpoint ? Wel mooi uitzicht op het spoor,woon zelf ook langs het spoor maar dan in de reeshof.
-
ok ik weet, het is speculaas, maar als je naar de spoorsituatie ter plaatse kijkt lijkt het mij een kwestie van een niet oplettende machinist die bijna op zijn eindpunt was en normaliter (bijna) altijd sein 96 geel krijgt. door de aan de kant genomen goederentrien was de rijweg echter nog niet ingesteld en is de personentrein op de goederentrein gebotst. anders kan ik het niet echt verklaren.
Overigens werden goederentreinen eerder op Tilburg station aan de kant genomen, maar tsja, daar heeft men sporen weggesaneerd en zodoende een voor de mcn van de personentrien misschien niet gebruikelijke situatie....
[/speculaasmode]
Ik heb toch het sterke idee dat er meer/wat anders aan de hand is. Waarom zou het anders minstens anderhalve dag duren voordat er überhaupt een prognose is van de hervatting van het treinverkeer onder het argument 'het is nog niet duidelijk wat de schade is', wat gezien de overzichtelijke situatie wel heel erg onwaarschijnlijk klinkt. Er is duidelijk relatief weinig schade, de twee hoofdsporen zijn zelfs vrij en toch is de situatie na 24 uur nog steeds bevroren. Dat doet mij vermoeden dat er meer aan de hand is dan een simpele sts.
-
Ik vermoed vanwege:
Uit een beschadigde ketelwagon wordt de brandbare stof butadieen overgepompt naar een andere wagon. Het overpompen gaat nog zeker tot het eind van de middag duren, zo laat een woordvoerder van de politie weten.
Gr, Bert
-
Buiten dat overpompen om zal men ook het wissel en de rails willen inspecteren. Een voor mij als leek altijd als stevig beschouwde tankwagon is toch niet zomaar lek door een tikje.
Dus als de wagon leeg is en weggesleept gaan ze denk ik wel even de infra nakijken. De energie van de botsing moet toch ergens zijn gebleven.
-
Buiten dat overpompen om zal men ook het wissel en de rails willen inspecteren. Een voor mij als leek altijd als stevig beschouwde tankwagon is toch niet zomaar lek door een tikje.
Dus als de wagon leeg is en weggesleept gaan ze denk ik wel even de infra nakijken. De energie van de botsing moet toch ergens zijn gebleven.
Waar staat dat deze lek is? Hij is beschadigd maar dan hoeft deze nog niet meteen lek te zijn. Uit voorzorg kan dan wel de inhoud overgepompt worden, en daarbij zal uit voorzorg dan weer de omgeving worden ontruimd.
-
Eerder berichtgevingen spraken van een klein lek wat middels bevriezing gedicht was. Dus van daar de opmerking over het lek zijn van de wagon.
-
Vast gelopen wissel misschien ? ;D
-
Eerder berichtgevingen spraken van een klein lek wat middels bevriezing gedicht was. Dus van daar de opmerking over het lek zijn van de wagon.
Ok bedankt. Dat had ik nog nergens gelezen.
-
Voor als je het interesseert http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3889074/2015/03/06/Passagiers-bij-treinbotsing-Tilburg-rondgeslingerd.dhtml (http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3889074/2015/03/06/Passagiers-bij-treinbotsing-Tilburg-rondgeslingerd.dhtml).
Hier had ik het gelezen van het lek.
Gr Peter
-
Vast gelopen wissel misschien ? ;D
Als een wissel niet, of niet geheel omloopt naar de gewenste positie komen de eindschakelaars niet in en kan een rijweg niet vrij gegeven worden, dus dat kan inprincipe nooit een oorzaak zijn.
-
Volgens dit bericht is de stoptrein door rood gereden: http://www.pzc.nl/algemeen/binnenland/treinongeluk-tilburg-machinist-reed-door-rood-sein-1.4799277
Is naar mijn idee ook wel de meest voor de hand liggende verklaring.
-
Inmiddels hoor ik uit de wandelgangen van de Veiligheidsmaffia berichten komen dat voortaan bij goederentreinen de eerste en laatste 3 wagens GEEN wagens met gevaarlijke stoffen meer mogen zijn......zucht
-
Als ze tegelijkertijd maar drie buffer-vrachtwagens voor en achter elke tankauto laten rijden ;D
Reinout
-
Volgens dit bericht is de stoptrein door rood gereden - Is naar mijn idee ook wel de meest voor de hand liggende verklaring
Door rood rijden zou e-e-n verklaring kunnen zijn. Maar ik denk dat er ook nog een andere mogelijkheid is, die hoor je niet in de media.
De trein van Tilburg naar Tilburg Universiteit gaat kort na Tilburg links de goederensporen op. Ik weet niet of die sporen volledig zijn beveiligd, of dat er sprake is van een lager beveiligingsniveau. In dat geval zou het seinbeeld voor de machinist geel-knipper zijn. Verder rijden naar een bezet spoor (spoor 4, het spoor waar de goederentrein stond) geeft dan hetzelfde seinbeeld als doorrijden naar spoor 3 (de gewenste route voor de stoptrein).
Als het wissel door de treindienstleiding niet goed zou zijn gelegd, maar wel een route zou zijn ingesteld voor de stoptrein, dan zou het voor de machinist aan het sein niet zichtbaar zijn naar welk spoor hij zou gaan. Naar bezet spoor (spoor 4) of naar vrij spoor (spoor 3). De goederentrein stond zo kort achter het wissel, dat na het opmerken van een verkeerde wisselstand deze niet meer zou kunnen stoppen, met het bekende resultaat.
Misschien weet onze Tilbugse poster meer van de beveiliging ter plekke?
-
Regulier binnenkomen op geel-knipper lijkt mij erg onwaarschijnlijk... en dan nog : geel knipper betekent voor alles kunnen stoppen.
-
Als ik lees 'hoor je niet in de media' dan krijg ik op een of andere manier de neiging om een aluminium hoedje op te zetten.
-
Inmiddels hoor ik uit de wandelgangen van de Veiligheidsmaffia berichten komen dat voortaan bij goederentreinen de eerste en laatste 3 wagens GEEN wagens met gevaarlijke stoffen meer mogen zijn......zucht
Dat worden dan voortaan bij treinladingtreinen of bloktreinen maar schutwagens bij plaatsen....... stelletje stumpers zijn het ook weer allemaal makkelijk l*llen achten een computerscherm.
-
Door rood rijden zou e-e-n verklaring kunnen zijn. Maar ik denk dat er ook nog een andere mogelijkheid is, die hoor je niet in de media.
De trein van Tilburg naar Tilburg Universiteit gaat kort na Tilburg links de goederensporen op. Ik weet niet of die sporen volledig zijn beveiligd, of dat er sprake is van een lager beveiligingsniveau. In dat geval zou het seinbeeld voor de machinist geel-knipper zijn. Verder rijden naar een bezet spoor (spoor 4, het spoor waar de goederentrein stond) geeft dan hetzelfde seinbeeld als doorrijden naar spoor 3 (de gewenste route voor de stoptrein).
Als het wissel door de treindienstleiding niet goed zou zijn gelegd, maar wel een route zou zijn ingesteld voor de stoptrein, dan zou het voor de machinist aan het sein niet zichtbaar zijn naar welk spoor hij zou gaan. Naar bezet spoor (spoor 4) of naar vrij spoor (spoor 3). De goederentrein stond zo kort achter het wissel, dat na het opmerken van een verkeerde wisselstand deze niet meer zou kunnen stoppen, met het bekende resultaat.
Misschien weet onze Tilbugse poster meer van de beveiliging ter plekke?
Tbge is normaal beveiligd met dwergseinen. Het betreft 40km/h gebied. Het sein waarachter het is mis gegaan toont rood bij geen rijweginstelling, geel knipper bij rijweginstelling naar bezet spoor, geel bij rijweginstelling naar vrij spoor of groen bij rijweginstelling verder dan het volgende sein (lees Tbu of Hoofdbaan richting Bd.
Techniek en mens (of in combinatie) kan falen. Gelukkig is eea met een letterlijke sisser afgelopen.
Mvg
Sander
-
Ik had al zo'n vermoeden wat betreft de sts-passage.
Wat ik me wel afvraag, waarom krijgt de stopper vanaf Tilburg tóch veilig terwijl die bij het volgend sein ( waar al eerder sts-passages hebben plaatsgevonden ) er weer gestopt moet worden. Valt wat mij betreft in de categorie deelrijwegen en daarvan hadden we toch afgesproken dat we die niet meer zouden krijgen... Er mag weer eens nadrukkelijk gekeken worden naar ARI en de taak van de treindienstleider. De eindfout wordt gemaakt door de betreffende machinist die het rode sein mist, maar daar gaat wel wat aan vooraf... Hopelijk blijft dat niet onbenoemd.
-
Deelrijwegen bestaan niet. Je rijdt van sein A naar sein B. Simpel als wat. Vertrek je op geel, dan kan/mag/moet je verwachten dat het volgende sein Rood kan tonen.
-
Citaatje uit een rapport van Inspectie Verkeer & Waterstaat:
Deelrijweg
Een rijweg van een geel (vertrek-)sein tot een volgend rood sein elders op het emplacement wordt in dit rapport een deelrijweg genoemd. Als er direct achter dit rode sein sprake is van een ingelegde rijweg voor een andere trein, wordt gesproken van een kruisende rijweg. Inspectie Verkeer en Waterstaat constateert in het rapport STS-passages 2006 (kenmerk TER/KAB/07/T42.004/100 d.d. 20 september 2007) dat de vertreksituatie “vertrek op Geel” gepaard gaat met een relatief groot risico van botsing na een roodseinpassage
-
Nou en? Seinenboek zegt voldoende lijkt mij. Wat il&t ook schrijft, je blijft gewoon van sein A naar sein B reden, met de daarbij horende regelgeving in acht nemend.
-
Kijk, met jouw instelling wordt het spoor veiliger, goed zo (y)
Als je weet dat de menselijke factor een grote rol speelt, sterker nog het laatste stukje in de keten, en je hebt allang uitgevonden dat vertrekken met geel een extra gevaar oplevert... Steek lekker je kop in het zand, zeik alleen de machinist af en kijk vooral niet naar de omstandigheden waarin een sts-passage plaatsvind. Als je sts-passages kan voorkomen door een trein niet met geel te laten vertrekken omdat je allang hebt uitgevonden dat dat een vergroot risico met zich meebrengt, dan moet je dat doen. Helemaal op plekken waar ATB-vv als vangnet niet aanwezig is.
-
Je toon mag ook wel wat minder naamgenoot helemaal als je zelf ook tot de collega's behoort.
-
....de ellende is dat er bewust voor gekozen wordt op geel te vertrekken en dat ARI de rest van de rijweg over Tbge pas instelt als je het perron verlaten hebt en dus aan het rijden bent.
Er zijn plaatsen waar ik enig begrip hiervoor heb, maar in het geval Tbge ontgaat mij nut en noodzaak volledig.
Geen mens is onfeilbaar, maar als vertrekken op geel afwijkend is van het gangbare, zit je toch nog weer een tandje extra alert op de stoel.....
Maar wellicht wordt de seingeving/rijweginstelling nu wel aangepast na dit incident. Na het vorige akkefietje thv de uitrijseinen van Tbge (mat64 vs class66 weet u nog?) heeft er ook al een positieve wijziging plaatsgevonden.
Jammer dat er zulks aan vooraf moet gaan.
Mvg
Sander.
-
Kijk, met jouw instelling wordt het spoor veiliger, goed zo (y)
Dank je! ;D
Steek lekker je kop in het zand
Neuh, doen ik niet. Ik heb er alleen een andere kijk op dan dat jij hebt. Blijkbaar strookt mijn kijk niet met wat andere hebben, jammer dan. Niet mijn probleem.
zeik alleen de machinist af en kijk vooral niet naar de omstandigheden waarin een sts-passage plaatsvind.
Ik zeik nergens wie dan ook af. Heb ook nergens mijn vermoeden over een mogelijke oorzaak uitgesproken, dat heb jij wel gedaan. Pot verwijt de ketel......
Als je sts-passages kan voorkomen door een trein niet met geel te laten vertrekken omdat je allang hebt uitgevonden dat dat een vergroot risico met zich meebrengt, dan moet je dat doen. Helemaal op plekken waar ATB-vv als vangnet niet aanwezig is.
Uhm, voordat vv geïmplementeerd, deed niemand, maar dan ook echt niemand moeilijk over het vertrekken op geel. Omdat het er nu ineens niet ligt steigeren er ineens mensen dat het ongehoord is dat men op geel vertrekken moet... Kom op zeg..... Scherpte en alertheid zijn 2 zaken waarop men getest is.
Ik heb hier en op Somda al mogelijke oorzaken en conclusies mogen lezen. Niemand weet precies hoe en wat, maar men heeft inmiddels, vooruitlopend op het lopende onderzoek, zijn zegje al gedaan. Lekker voorbarig allemaal, en erg ongeduldig. Wacht gewoon af wat de bevindingen van de diverse onderzoekers op papier staan.
@Sander
Geen mens is onfeilbaar, maar als vertrekken op geel afwijkend is van het gangbare, zit je toch nog weer een tandje extra alert op de stoel.....
Gangbare is er niet. Vanaf dag 1 van de opleiding wordt er met klem benadrukt dat verwachtingspatronen voorkomen moet worden. Niks is vanzelfsprekend op het spoor.
-
Vanaf dag 1 van de opleiding wordt er met klem benadrukt dat verwachtingspatronen voorkomen moet worden.
Dat lijkt me zinvol, maar ik hoop dat het beveiligingsbeleid daar niet op gebaseerd is. Dat is namelijk een complete ontkenning van hoe de mens in zijn aard nu eenmaal is, en daarmee een recept voor een ramp.
Bovendien zijn hectiek, werkdruk en stress dusdanig toegenomen dat iets wat 50 jaar geleden adequaat kon zijn, dat nu veelal niet meer zal zijn.
-
Vroeger veegde je een sts ook gewoon onder het tapijt, 'niet meer doen ventje' was vooral gebruikelijk... Vroeger werden STS'en niet eens serieus bijgehouden. Het feit dat men nu pas ophef maakt over op geel vertrekken is wat dat betreft niet zo verbazingwekkend.
Met je reactie op mijn bericht over de situatie wek je wel degelijk de indruk er wat over te vinden. Je schept bij mij de indruk dat iedere sts-passage geheel aan de machinist te wijten is, verwijzend naar een regeltje in het seinenboek. Maar zo zit het volgens mij ( en daar ben ik alles behalve alleen in ) niet in elkaar. Mocht dat niet zo zijn dan lees ik dat graag, in dat geval mijn excuus voor mijn post, maar dat is wat ik uit je bericht op heb gemaakt.
De enige conclusie die ik heb getrokken over dit ongeval is dat er een sts-passage heeft plaatsgevonden. En dat doe ik op basis van wat ik weet, wat het verleden ons heeft geleerd en hoe ons spoorsysteem werkt. Ik vraag mij vervolgens vooral af, ingegeven door de situatie, waarom vermoedelijk op geel vertrokken is. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik bij voorbaat gelijk heb, maar ik denk dat iedere machinist die bekend is met de situatie daar best een logisch beeld kan hebben van wat er gebeurt is. Of het dan klopt lees ik uiteindelijk wel in het officiële rapport.
Natuurlijk moet een verwachtingspatroon voorkomen worden, maar keer op keer in alle takken van sport, of het nu spoor, luchtvaart, wegverkeer of wat dan blijkt dat een verwachtingspatroon menselijk is.
@ Arjen-V: kom eens gezellig een dagje op TWO, kun je je lol op ;)
-
Joop, ik ken de leuke theorie.
het gangbare is er weldegelijk. Ieder half uur exact hetzelfde ritueel.... het sein wordt geel en de trein vertrekt..... dag in dag uit, week na week etc. Ik voer dat trucje aldaar misschien wel een kleine 100 keer per jaar uit.....
Hoe simpel is het om aldaar bij de normale situatie op groen knipper te vertrekken en alleen bij bijzonderheden op geel ??
Als jij niet vatbaar bent voor een zeker onbewust verwachtingspatroon dan ben je een machine.
Dieper kan ik op dit bewuste voorval hier niet in gaan, maar ik ben van mening dat standaard geel onbewust "minder" geel is dan afwijkend danwel noodzakelijk geel.
Als het niet nodig is, dan ook niet doen. Uitgangspunt zou moeten zijn dat je ten alle tijden het meest gunstige seinbeeld voorgeschoteld krijgt. In Tilburg dus 95 van de 100 keer per jaar groen knipper.
Daarmee vooorkom je verwachtingspatronen.
Met vriendelijke groet,
Sander (al 13 jaar "onfeilbaar")
-
Welke V's betroffen het?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150306_231520.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150306_231520.jpg)
-
Met je reactie op mijn bericht over de situatie wek je wel degelijk de indruk er wat over te vinden. Je schept bij mij de indruk dat iedere sts-passage geheel aan de machinist te wijten is, verwijzend naar een regeltje in het seinenboek. Maar zo zit het volgens mij ( en daar ben ik alles behalve alleen in ) niet in elkaar. Mocht dat niet zo zijn dan lees ik dat graag, in dat geval mijn excuus voor mijn post, maar dat is wat ik uit je bericht op heb gemaakt.
Ik vind er degelijk wel wat van ja, alleen dat ga ik extern niet uiten. Maar jouw conclusie over wat ik geschreven heb, zijn de verkeerde. Elke STS heeft een oorzaak, en over elke STS doe ik geen vingerwijzende uitspraak. Enige wat ik zeg is dat je na geel rood moet/kan/mag verwachten. Niks meer, niks minder.
@ Arjen-V: kom eens gezellig een dagje op TWO, kun je je lol op ;)
Is ie mee bekent ;)
@Sander, dat was voor mij niet duidelijk dat je bekent bent met de klappen van de NS-zweep, nu wel :D
Joop (al 12,5 jaar scherp en alert :D )
-
Wellicht niet echt on-topic deze discussie, desalniettemin wel een erg interessante en veel gevoerde.
Naar mijn mening hebben zowel Joop als Arjen valide argumenten.
Natuurlijk is het grondbeginsel dat verwachtingspatronen voorkomen moeten worden maar dit is
nooit voor 100% te voorkomen. Machinisten lijken wat dit betreft soms mensen. ;D
Op plekken waar dit bekend is lijkt het me inderdaad logisch om ,indien mogelijk, hier extra ( technische )
maatregelen te treffen. In sommige gevallen kan dit door simpele aanpassingen in de rijwegen in procesleiding ,
in andere gevallen krijg je dingen als rood-rood schakelingen of ATB-VV.
Alleen een belangrijke kanttekening die ik hierbij even wil vermelden is dat TRDL's alleen zien of een sein
veilig/ROZ of onveilig toont. Welk seinbeeld er bij dit veilige seinbeeld hoort is dus niet bekend en eigenlijk ook niet relevant.
Ik ben het eens met Arjen dat bij een STS meer factoren meespelen en in het belang van het voorkomen van herhaling
er gekeken moet worden naar de omstandigheden etc, echter dit bij de uitvoerenden ( de trdl's dus ) te leggen is
simpelweg onjuist en tevens onterecht. Ik zou denken dat bvb een IL&T hier ook een signalerende en preventieve taak
in zou kunnen nemen, echter het lijkt alsof zij zich liever bezig houden met achteraf het overduidelijke te vermelden en een
schuldige te vinden.
Ten slotte blijft het heel zwart wit gezegd zo dat hoeveel technische of anderzijdse maatregelen er ook getroffen worden,
uiteindelijk het altijd zo blijft dat seinbeelden opgevolgd dienen te worden. Ik denk dat Joop dit min of meer ook bedoelde ...
mvg Rik
-
Wat ik bedoel Rik, is dat de trdl in de gaten zou moeten hebben dat er een onwenselijke situatie ontstaat. Maar daar moet hij dan wel de tijd voor krijgen. Dus een minder groot gebied, minder administratief werk en bovenal moet hij in kunnen grijpen in ARI zonder dat er meteen commentaar op komt. Ik bedoel mijn opmerking niet als kritiek naar de trdl in persoon, maar bij het uitgangspunt dat ARI teveel leidend is naar mijn idee. De trdl zou weer treindienstleider moeten kunnen zijn in plaats van systeemcontroleur. Dat is de indruk die ik nu namelijk krijg in mijn contact met treindienstleiders. Vaak willen ze graag, maar mogen ze niet. Hopelijk is mijn punt nu wat duidelijk.
@ Joop: no offence verder, ik heb jouw post dan zodanig verkeerd geïnterpreteerd, excuus.
-
Dat bedoel ik exact Rik. (y)
Overigens lees ik net dat men altijd op geel vertrekt daar > Universiteit.
Replay zal al wel hebben uitgewezen wat er precies is gebeurd. Nu nog even wachten op de openbare rapporten, dan weten we het zeker.
@AlfaArjen No Problem ;)
-
De trdl zou weer treindienstleider moeten kunnen zijn in plaats van systeemcontroleur. Dat is de indruk die ik nu namelijk krijg in mijn contact met treindienstleiders.
Couldn't agree more.
Hoewel ik vertrekken op geel nou niet perse als onwenselijk zou omschrijven is het niettemin logisch dat wanneer dit structureel
gebeurd een verwachtingspatroon kan bevorderen. Het wordt alleen niet als onveilig beschouwd en dus wordt er ook niks mee
gedaan. Maar wellicht dat hier nu verandering in komt..
-
Ik heb ooit als trdl gesolliciteerd. Wat Arjen bemoemt. ARI is leading, mits. En dan moet je goede redenen hebben. Tijdens mijn uitleg moet een aannemer spoormetingen doen aan spoor 1 in Hvs na inschuiven tunneldelen. Op een geschikt momen greep de trdl in en blokkeerde aan beide zijdes van spoor 1 de wissels. Spoor 1 was dus een no-go voor ARI. Binnen de gestelde tijd was de aannemer klaar. Echter, wat de trdl ook probeerde op zijn scherm, spoor 1 bleef afgekruisd. En toen zag je rap een file ontstaan vanaf Muiderpoort en allemaal bellende mcn'n. Moet je de situatie onder stress zien te tackelen en tussendoor/tegelijkertijd talloze malen ook nog eens e.e.a. aan vragende/klagende mcn'n uitleggen. Stramien is in princiepe handen af van ARI. Zelf heb ik in mijn helaas gestrande opleiding tot mcn (hobbyisten moesten het veld ruimen), dat ik van Ut tot Gd achter een lege kolentrein zat. Tussen Gvw en Gd werd de kolen opzij genomen. Ik kwam voor Gd langzij. Beide voor rood. Krijgt de kolen groen. Trdl aan de phone. "Sorry, foutje ......" ;) Mcn'n zijn maar mensen. Trdl's ook. Maak a.u.b. failsafe systemen daar waar nodig!!!
Mvg, Michel
-
Ik heb ooit als trdl gesolliciteerd.
Op voorhand al het veld moeten ruimen omdat je hobbyist was?
Wat Arjen bemoemt. ARI is leading, mits. En dan moet je goede redenen hebben.
ARI is zeker niet leading hoor. Waar nodig grijpt de trdl gewoon in. Zonder allerlei redenen te hoeven aandragen. Tijdens mijn uitleg moet een aannemer spoormetingen doen aan spoor 1 in Hvs na inschuiven tunneldelen. Op een geschikt momen greep de trdl in en blokkeerde aan beide zijdes van spoor 1 de wissels. Spoor 1 was dus een no-go voor ARI. Binnen de gestelde tijd was de aannemer klaar. Echter, wat de trdl ook probeerde op zijn scherm, spoor 1 bleef afgekruisd.
Er werd dus een verhindering aangebracht. Seinen kruist men af als ze nog niet in dienst zijn. Wat hier dus een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn is dat de aannemer vergeten is een kortsluitlans uit het spoor te halen. En daardoor kreeg de trdl een bezet spoor melding. En toen zag je rap een file ontstaan vanaf Muiderpoort en allemaal bellende mcn'n.
Je benoemt 2 gescheiden gebieden op. Ik weet niet in welk gebied je zat, maar Asdm valt onder Asd en Hvs valt onder Amf. Moet je de situatie onder stress zien te tackelen en tussendoor/tegelijkertijd talloze malen ook nog eens e.e.a. aan vragende/klagende mcn'n uitleggen. Stramien is in princiepe handen af van ARI.
Mcn moeten wel even weten wat er loos is, zodat ze IBO kunnen geven. Klagen zal wel los lopen, al zal er misschien een enkele tussen gezeten hebben die bijna einde dienst had :D Zelf heb ik in mijn helaas gestrande opleiding tot mcn (hobbyisten moesten het veld ruimen),
Wat een BS opmerking zeg. Als dat de ware reden zou zijn geweest, dan heeft NS een groot probleem. Een kwart (krap gemeten) heeft naast dat spoor hun broodheer is, er ook meteen maar hun hobby van gemaakt. Of je mentoren hebben geconstateerd dat je niet geschikt was, of je was een eigenwijze hobbyist die het allemaal beter weet.(let op! Geen waardeoordeel naar jou, ken je verder niet) Maar dat er enige vorm van rancune in deze opmerking zit moge duidelijk zijn. Jammer, want het klopt echt niet. Maak a.u.b. failsafe systemen daar waar nodig!!!
Fail Safe krijg je alleen als er 1 bepalende factor uitgebannen wordt, de mens. ;)
-
Zag vanmorgen de twee stellen in Eindhoven staan.
Ik kon het niet goed zien omdat ik het te laat in de gaten had, maar had de indruk dat beide stellen schade hadden. Van het eerste stel sowieso aan de voorkant omdat die op de tankwagon zat.
Maar bij de twee gekoppelde koppen meende ik ook het e.e.a. aan onderdelen te missen.
Verder leken me de koppelingen wat vreemd aan elkaar bevestigd. In het voorbijgaan leek het net of die met uit de kluiten gewassen tyraps vast zaten.
Iemand een idee?
Zal proberen vanmiddag nog eens beter te kijken.
-
Uiteraard beide stellen schade, de koppeling tussen de treinstellen kan de impact van de klap niet opvangen en knikt uit, kan de foto waarop dat enigszins te zien was alleen niet zo snel terugvinden.
-
Die "tiewraps" zal wel een koppelboom zijn geweest. Wordt gebruikt als nood-koppeling. Zoals Zweistein al schreef, zal de normale Scharfenberg-koppeling de klap niet overleefd hebben, en is het stel met deze koppelbomen afgesleept naar Eindhoven.
-
Dat schrijft Zweistein niet. De Scharfenberg koppeling kan heel wat aan!
Ik denk eerder dat de koppelbomen waar de Scharfenbergkoppeling aan hangt de klap niet overleefd heeft.
Maar voordat we speculeren inderdaad eerst maar de officiele verslagen afwachten.
-
Beste,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150308_WA0005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150308_WA0005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150308_WA0004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150308_WA0004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150308_WA0003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150308_WA0003.jpg)
Mvg
Sander.
-
Relatief geringe schade, zo te zien. Wat me aan het ongeval nog het meeste heeft verbaasd is dat de ketelwagen een lek heeft opgelopen, ondanks de lage snelheid en de lichte constructie van Plan V. Of zou dat koppeloog een gaatje geprikt hebben? Destijds in Goes in 1976 werd een ketelwagen volop achteropgereden door mat.'54. De eerste bak van de 786 (?) werd verwoest, maar de ketelwagen bleef heel (lees: lekte niet). Daar worden ze ook op gebouwd, vandaar mijn verbazing over dit lek.
-
Het lijkt inderdaad aannemelijk dat het koppeloog het was, als ik zo naar de foto's van de aanrijding kijk. De AK zit te laag en heel veel anders dat een beetje stevig is, zit er niet aan zo'n V'tje.
-
Die "tyrap" blijkt dus een bundel slang te zijn voor de lucht doorkoppeling. 8)
Mysteri ook opgelost ;D
-
Relatief geringe schade, zo te zien. Wat me aan het ongeval nog het meeste heeft verbaasd is dat de ketelwagen een lek heeft opgelopen, ondanks de lage snelheid en de lichte constructie van Plan V. Of zou dat koppeloog een gaatje geprikt hebben? Destijds in Goes in 1976 werd een ketelwagen volop achteropgereden door mat.'54. De eerste bak van de 786 (?) werd verwoest, maar de ketelwagen bleef heel (lees: lekte niet). Daar worden ze ook op gebouwd, vandaar mijn verbazing over dit lek.
1787, is daarna weer gecompleteerd met een bak van 2-tje 380.
-
Wat me aan het ongeval nog het meeste heeft verbaasd is dat de ketelwagen een lek heeft opgelopen, ondanks de lage snelheid en de lichte constructie van Plan V.
Precies om die reden heeft de Onderzoeksraad een onderzoek ingesteld naar het lekraken. Bron:
http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2113/onderzoek-lekkage-ketelwagen-bij-treinbotsing-tilburg-6-maart-2015 (http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2113/onderzoek-lekkage-ketelwagen-bij-treinbotsing-tilburg-6-maart-2015)
http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/onderzoeksraad-onderzoekt-lek-na-treinbotsing-1.4802045 (http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/onderzoeksraad-onderzoekt-lek-na-treinbotsing-1.4802045)
Gr, Bert
-
De foto's van Sander heb ik (tijdelijk) verwijderd omdat ik er eerst zeker van wil zijn dat Sander toestemming heeft foto's te plaatsen van een treinstel dat betrokken is geweest bij een ongeval waar op dit moment nog onderzoek naar gedaan wordt.
Eelco
team forummoderatoren
-
@ Eelco
Ik heb jouw PB beantwoord.
Samenvattend; Ik heb geen toestemming gevraagd en daarmee ook niet gekregen voor het nemen en plaatsen van betreffende foto's. Verdere uitleg en motivatie in PB
Om niemand in verlegenheid te brengen het verzoek de foto's (voorlopig) niet te herplaatsen. Ondanks dat ik persoonlijk van mening ben dat het zou moeten kunnen.
Mvg
Sander.
-
En de foto's zijn weer terug, duidelijk verhaal Sander.
Eelco
-
@ Arjen-V: kom eens gezellig een dagje op TWO, kun je je lol op ;)
Been there, done that, gauw weer terug gegaan naar goederen.
-
Voor mij de omgekeerde weg ;)
-
Als dan over een jaartje of anderhalf wordt aanbevolen om de sleepogen te verwijderen, is net de laatste plan V uit de reizigersdienst genomen ;)
-
Word het treinstel toch hersteld?
Ik had dan toch eerder verwacht enkeltje snijbrander,omdat er al veel stellen naar sloop zijn gegaan.
groet dennie
-
Ik had het over alle stellen, niet over de 957 (??) in het bijzonder. Dat achterop lopende V'tje zal ongetwijfeld weer in dienst komen, dat voorste stel heeft nog maar een halfjaar te gaan dus die maakt niet zoveel kans meer vermoed ik.
-
Dat de achteroplopende plan V wel weer in dienst zal komen lijkt mij stug, de neus is er dan wel redelijk doorheen gekomen, maar ik ben bang dat alles uit het zicht, waar de koppeling vast zit, zo krom is als een hoepel.
-
Dat stel is nog nodig tot december 2016. Als NS tientallen miljoenen aan DD-AR en DDM-1 kan uitgeven vanwege acute materieelnood zal een nieuwe koppeling er nog wel vanaf kunnen, gok ik zomaar...
Haarlem heeft hele bakken nieuw opgebouwd die uitgebrand, doorgezakt, verkreukeld, doorzeefd of anderszins in puin lagen, ik denk niet dat dit echt een punt is.
-
Kunnen is wat anders dan economisch zijn. Ik zou er niet verbaasd van zijn als de hele wagenbak ontzet is, sowieso zal het 'onmisbare' treinstel tijdens het herstel ontbreken, maar de eventuele verborgen schade valt voor mij vanaf hier ook niet te beoordelen. Kortom, we gaan het zien.
-
Gewoon voor de leuk en de beeldvorming:
https://youtu.be/bVVMHKScVck
Mvg
Sander.
-
Verhelderend filmpje, Sander! Goed idee om dat te posten.
Ik klikte in eerste instantie een beetje door het filmpje heen, gewoon elke 15 seconden even klikken. En ik was bij de ongeluksplek (net na het viadukt) zonder een sein gezien te hebben. Pas bij een tweede keer zorgvuldig kijken viel me het dwergsein op, vlak voor het viadukt. Met de juiste wegbekendheid weet je natuurlijk wel dat er daar eentje staat, maar hij is wel wat onopvallend.
Rare situatie. Eigenlijk rij je met je reguliere reizigerstrein een beetje achteraf over een rangeerterreintje, tenminste die indruk wordt door het filmpje gewekt. (Volgens mij is dit eerder ook al opgemerkt).
Reinout
-
Mi dwergseinn vervangen door hoge seinen en omdat hier dus ook passagierstreinen rijden voorzien van ATB-VV!
Dit maakt dit fimpje dus wel duidelijk.
-
Dwergsein op een verhoogde voet zetten is al voldoende. Verder vind ik, maar dat is mijn mening, de situatie nou niet echt zorgwekkend of onoverzichtelijk. ATB VV installeren is wel een optie ja.
-
Het dwergsein staat al enigszins verhoogd, ik weet zat seinen die slechter zichtbaar zijn...
Wel opvallend dat bijvoorbeeld in andere rijrichting, waar 3e spoor aansluit op hoofdspoor (sein 108, voor wissel 101) er wel ATBvv ligt maar voor sein 96 niet... heeft sein 74 wel ATBvv? Kan ik 1-2-3 niet vinden (ben er ook niet bekend)
-
Dwergsein op een verhoogde voet zetten is al voldoende.
Volgens mij staat het dwergsein toch al op een verhoogde voet?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_01.jpg)
Maar of het dwergsein daardoor beter opvalt betwijfel ik...
Groet,
Bert
die (gezien de eerdere reactie hieronder) weer teveel tijd nodig had om e.e.a. te produceren.... ;)
Het dwergsein staat al enigszins verhoogd, ik weet zat seinen die slechter zichtbaar zijn...
-
Dat had ik wel gezien, en ik ben bekend met de situatie daar. ;)
-
Ik ben maar een leek, maar als deze "opstelling" zich op de weg zou voordoen verdient de wegbeheerder geen compliment...
Zoekplaatje voor de machinist... :-[ Hoe moeilijk kun je het iemand maken...
Groet,
Bert
-
Nou, zo'n zoekplaatje is het niet, zoals ik in een eerdere reactie ongeveer al zei.
Verder vind ik, maar dat is mijn mening, de situatie nou niet echt zorgwekkend of onoverzichtelijk.
-
Sorry, maar als "passagier" vind ik de situatie en jouw mening als machinist daarover zeker zorgwekkend....
Hebben jullie geen verplichting potentieel "onveilige" situaties te melden?
Groet,
Bert
-
Ik zie in de plaatsing van dit sein anders weinig onveiligs :
- er staat niets voor dat zicht ontneemt, ook niet van een afstand
- het staat enigszins verhoogd voor goede zichtbaarheid
- wat uit de film niet goed blijkt maar het straalt behoorlijk licht uit dat zelfs overdag al moeilijk te missen is
Combineer dit met wegbekendheid en het feit dat ter plaatse maximaal 40 km/h toegestaan is en ik zie toch echt geen probleem. Dat jij als passagier van een andere mening bent toegedaan komt toch een beetje over als "beste stuurlui aan wal"
-
Zoals ik als "leek" al opmerkte vind ik de situatie onoverzichtelijk en kan mij voorstellen dat zo'n sein gemist kan worden zoals ook blijkbaar is gebeurd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_01.jpg)
Maar als de "betere stuurlui op de bok" een andere mening zijn toegedaan mag dat natuurlijk...
Jullie geven daarmee wel een oordeel af over jullie eigen collega...
Dat jij als passagier van een andere mening bent toegedaan komt toch een beetje over als "beste stuurlui aan wal"
Mijn "plaats" als passagier is mij inmiddels duidelijk...
Groet,
Bert
PS: Ik heb mijn toevoeging onder #72 aangepast omdat die mogelijk verkeerd kon worden opgevat...
-
Jullie geven daarmee wel een oordeel af over jullie eigen collega...
Groet,
Bert
Ik denk niet dat iemand een oordeel geeft over een collega.
Feit is dat er iets fout is gegaan.
Rijden met 40 zou bij het zien van een onjuiste wisselstand tot een remming moeten leiden bij de betreffende machinist.
Waarom dat niet gebeurt is kunnen wij niet over oordelen, dat is aan degene die het onderzoek doen.
Ik denk dat de betrokken machinist dit liever niet gehad zou hebben.
Maar frappant is dat men valt over het "dwergseintje".
In de youtube versie zie in een laag groen seinbeeld.
Maar in de betreffende situatie van vlak voor de botsing lijkt me dat een onmogelijk seinbeeld.
Geel of roob brandend licht lijkt waarschijnlijker, MITS de lampen branden en niet door een defect gedoofd waren.
In de situatie van een gedoofd sein is het sein te missen, alhoewel hier dan de wegbekendheid een rol gaat spelen.
Laten we eerst maar afwachten wat er uit het onderzoek komt.
De tijd die men nodig had voor een eerste onderzoek komt bij mij al zeer ruim over, maar ook dat is een persoonlijke mening zonder waardeoordeel.
Henk Boshuyzen
-
verhelderend filmpje! (y)
Wat in mijn ogen vreemd is, dat de trein vanaf Tb vertrekt met een GEEL sein. Dit schijnt standaard te zijn? Ik hoor nergens in de cabine een of andere pingel dat het volgende sein (dat best ver door staat) groen gegaan is. Deze situatie zal voor de machinist een "gewoonte" gevoel geven, in de trant van ïk vertrek ALTIJD met geel en het volgende seintje is ALTIJD groen. Beter zou zijn te vertrekken met GROEN KNIPPER. Dat zou de attentiewaarde voor evt rood sein bij Tbg vergroten als het uitrijsein dan een keer wel GEEL zou tonen.....
-
verhelderend filmpje! (y)
Wat in mijn ogen vreemd is, dat de trein vanaf Tb vertrekt met een GEEL sein. Dit schijnt standaard te zijn?
Nee. Dit is niet standaard. Ik heb net even voor je gekeken. Als sein 96 (het dwergsein) geel of beter toont zal het sein 114 (op Tilburg) groen knipper tonen. Toont sein 96 rood of geel knipper dan toont sein 114 geel.
In het voorbeeld filmpje is de trein vanuit Tilburg vertrokken met seinbeeld geel. Waarschijnlijk is na het passeren van sein 114 het sein 96 bediend en uit de stand stop gekomen. Er vindt geen snelheid verhoging plaats omdat sein 96 ook bij groen niet met een hogere snelheid dan 40 km/u mag worden gepasseerd. Vandaar dat je ook geen ping hebt gehoord nadat sein 96 van rood naar groen is gegaan.
Andre.
-
Dan is er dus sprake van een deel rijweg.... Dacht dat dat niet meer mocht?
-
Een deelrijweg bestaat niet. Een rijweg loopt altijd van sein tot sein/S-bord/Stootjuk.
-
Je vertrekt idd standaard op geel in Tb. Zodra je dat sein gepasseerd bent "ziet" ARI dat je aan het rijden bent en komt de rest van de rijweg tot Tbu erbij. Dat is naar mijn idee ook het grootste probleem.
Zoals terecht wordt opgemerkt zou vertrek op groen knipper veel beter zijn. Als je dan een keer op geel vertrekt heeft dat zondermeer meer "attentie waarde".
Voor de hele rit van Tb naar Tbu geldt dat er geen veranderingen in de ATB signalering plaatsvinden. Deze blijft geel ongeacht welk seinbeeld. Het betreft immers 40km/h gebied.
Vwb het signaleren van een "onjuiste" wisselstand; pas het laatste engels wissel voor de aanrijding lag "verkeerd". De stoptrein had er immers via het meest linker spoor omheen kunnen worden geleid. We hebben op de foto's kunnen zien dat de afstand van Engelsman tot achterkant goederentrein dusdanig klein was dat een remming weinig tot niets meer uithaalde.
Met de aanhalingstekens wil ik aangeven dat er geen wissel onjuist lag. Ze lagen gewoon in de correcte stand voor de rijweg van betreffende goederentrein....
Als blijkt dat wissels zomaar in een onjuiste stand kunnen liggen dan heb ik gister mijn laatste dienst gedraaid, ga ik ander werk zoeken en stap ik never nooit meer in een trein.....mij te gevaarlijk !!
Ik kan wil en zal nooit oordelen,( laat staan veroordelen) over een collega machinist.
Betreffende collega genoot en geniet alle vertrouwen en ik heb binnen het bedrijf (terecht) ook niemand iets anders horen beweren. Enkel uitingen van medeleven en respect.
Een ongeluk komt nooit zomaar uit de lucht vallen. Het is altijd een optelsom. Ik ben en blijf alleen van mening dat de factor seinbeeld bij vertrek uit de optelsom gehaald moet worden. Ik zie geen reden om standaard op geel te vertrekken. Kost niets en verhoogd de veiligheid en alertheid.
Mvg
Sander.
-
Sorry, maar als "passagier" vind ik de situatie en jouw mening als machinist daarover zeker zorgwekkend....
Spijtig, maar daar kan ik verder niks mee.
Hebben jullie geen verplichting potentieel "onveilige" situaties te melden?
Ja, dat hebben we en dat zullen we, als er zo'n situatie zich voordoet ook zeker niet nalaten.
Jullie geven daarmee wel een oordeel af over jullie eigen collega...
Uhm, nee. Dat doen we niet. We beoordelen de situatie, niks meer, niks minder. En wat Sander ook al gezegd heeft, daar sta ik volledig achter.Geen oordeel of veroordeling richting de collega die er bij betrokken is. Enkel medeleven en steunbetuiging.
-
Joop,
Je visie als machinist is mij nu duidelijk, bedankt voor de extra toelichting....
Groet,
Bert
-
Een deelrijweg bestaat niet. Een rijweg loopt altijd van sein tot sein/S-bord/Stootjuk.
Dat dus. Ik doe zelf geen dienst als TRDL op de werkplek TB, maar heb wel dit gebied bediend tijdens mijn opleiding en
ken ook vergelijkbare situaties in de gebieden die ik wel bedien. Ik kan dit dus niet met zekerheid zeggen, maar het zou zomaar
kunnen dat de rijweg van TB naar TBU niet in 1 keer in zijn geheel ingesteld wordt om te voorkomen dat door deze seinbediening
de overweg ( overpad ) vroegtijdig gaat sluiten. Aangezien het hier allemaal bediende seinen betreft acht ik het waarschijnlijk
dat de aankondiging van dit overpad op seinbediening is en niet op baanaankondiging, wat normaal is op vrije baan overwegen.
Daarnaast is het nou eenmaal zo dat procesleiding / ARI zo gebouwd is dat rijwegen ingesteld worden zodra er aan
een aantal voorwaarden is voldaan. Een rijweg kan meerdere seinstappen bevatten en als de eerste stap mogelijk is maar de 2e nog
niet wordt de eerste al wel ingesteld. Op deze manier wordt de infra zo min mogelijk geclaimed en blijft deze zo veel mogelijk vrij
voor andere bewegingen. Dit is op een intensief gebruikt net als het onze toch wel handig.
Deze 2 dingen samen zouden de verschillende seinbeelden kunnen verklaren. Vertrekken op groen knipper zou dus wel getoond worden
als de hele rijweg in 1 keer (handmatig ) ingesteld wordt of ARI anders geconfigureerd wordt. Maar dan zou het dus weer kunnen dat het overpad
al dicht ligt vanaf het moment dat het sein op TB veilig komt. Als dit te lang duurt krijgen we een storingsmelding en moeten we een alarmoproep plaatsen
met alle overlast en risico's daarvan ten gevolge.
Bovengenoemde is dus NIET wat bedoelt wordt met de zgn. " deel - rijwegen " , hoewel ik begrijp dat dit misverstand ontstaat. Dit is een ander verhaal wat ontstaan is na aanleiding van de frontale botsing in Amsterdam, waarvan ik de uitleg hier achterwege zal laten.
gr Rik
-
Ik snap in deze wel dat ARI de schuldige is, maar het feit blijft dat het ALTIJD vertrekken op GEEL de ATTENTIEWAARDE van dit gele sein verlaagd.....
Lijkt me dat er dan maar iets aan die overpadschakeling moet worden gedaan.....
-
Het overpad wordt pas geactiveerd bij passeren van de potjes op 3:17 , vlak voordat je het gele sein passeert zie je dan de bomen dalen en pas bij passeren van het laatste wissel zijn de bomen volledig gedaald.
De uitgangspositie (vertrek in Tb) zou dus ook groen knipper, geel, rood kunnen zijn. In dat geval hoeft ARI alleen nog het laatste seintje te bedienen als hij "ziet" dat de trein vanaf Tb vertrokken is. Zelfs groen knipper, groen, geel, stootjuk moet daar prima kunnen. Die ene keer in het schrikkeljaar dat er rond hetzelfde tijdstip een goederentrein uit de richting Breda (Bd) op Tbge aan de kant genomen moet worden kan de TRDL met een paar muisklikken wel een correctie op ARI uitvoeren.
ARI is overigens niet de schuldige. Dat is immers een computer(programma). Die Arme sloeber doet ook alleen maar wat hem is opgedragen door...... ??? iig niet de mensen die er in de praktijk mee werken. (TRDL en MCN)
Ik ben en blijf als machinist verantwoordelijk voor de seinopvolging, maar zoals eerder gesteld is een ongeval altijd een optelsom van een aantal factoren. De kans dat die allemaal samenvallen is uiterst gering, maar dus niet nul. Het standaard op geel vertrekken is zondermeer 1 van de factoren, maar tevens een wat mij betreft volledig onnodige....
Mvg
Sander.
-
Tja , als je dit zo zegt Sander ontgaat mij eigenlijk ook de reden waarom het hier dan zo geregeld is.
Van ons TRDL wordt verwacht dat we mcn'en altijd een zo gunstig mogelijk seinbeeld moeten proberen
te geven. Blijkbaar geld dit dus niet voor de seintechnische kant van deze zaken...
Erg jammer dat het eerst schade aan MCN , reizigers en materieel moet kosten voor er iets mee gedaan wordt.
Laten we hopen dat onze mening ( althans ik heb het idee dat we m.b.t. altijd vertrekken op geel het eens zijn dat dit
niet wenselijk is ), ook uitkomt in het onderzoek er in elk geval op deze locatie, maar nog beter bij vergelijkbare situaties
in het land verbeteringen gaan uitkomen.
-
Hallo mensen.
Ik heb mee gekeken en wil mijn menig geven. Ik ben zelf een seinwezenmonteur in het spoor. Ik maak de beveiliging van het spoor.
De eerste foto waar de mat 64 tegen de tankwagon aan staat.
De tankwagon staat in de buurt van de vrijbalk. Net na de vrijbalk staat een potje. Daar zitten de kabels van de sectie in af gemonteerd. Als de tankwagon nog net met zijn laatste wiel over de ES-las staat. Dan is de sectie bezet. De sectie van het wissel. Als de die wissel sectie bezet is dan kun je ook niet naar spoor 3. Vanwegen mijn vasthoud circuit van het wissel. Omdat eerste wissel wat de trein tegen komt is een enkele wissel. Maar omdat het een A B wissel is. Kun je die enkele wissel niet omleggen. Om zo naar spoor 3 te kunnen komen.
Het verhoogde dwergsein kan alleen uit de stand stop komen met geel knipper.
Dat zou mijn kennis in het NX emplacementbeveiliging zeggen.
Maar ik kan het ook fout hebben. Bind me niet aan de hoogste boom als het anders is.
Groetjes Sebastiaan
-
Het overpad wordt pas geactiveerd bij passeren van de potjes op 3:17 , vlak voordat je het gele sein passeert zie je dan de bomen dalen en pas bij passeren van het laatste wissel zijn de bomen volledig gedaald.
De uitgangspositie (vertrek in Tb) zou dus ook groen knipper, geel, rood kunnen zijn. In dat geval hoeft ARI alleen nog het laatste seintje te bedienen als hij "ziet" dat de trein vanaf Tb vertrokken is. Zelfs groen knipper, groen, geel, stootjuk moet daar prima kunnen. Die ene keer in het schrikkeljaar dat er rond hetzelfde tijdstip een goederentrein uit de richting Breda (Bd) op Tbge aan de kant genomen moet worden kan de TRDL met een paar muisklikken wel een correctie op ARI uitvoeren.
Als die trein in een daarvoor gereserveerd goederenpad ingelegd is, is dat pad in de treindienst, ookal rijdt die niet, daar in principe altijd voor beschikbaar en staat die dus standaard gepland in de jaardienst.
Andersom als die trein geen pad heeft heeft, kun je je afvragen of die incidentele trein daar dan wel ingelegd kan zijn als dat ten koste gaat van die stopper...
-
Ik snap je betoog niet en het verband met het ongeval.
Trein kan in theorie daar ook aan de kant zijn genomen ivm een calamiteit (elders) ,dat zou niks uit moeten maken.
Bovendien kun je zonder pad überhaupt geen trein rijden.
-
Remco het kan wel rijden zonder een pad maar het mag niet meer... :o ;D
-
Silvester,prutsrail doet er van alles aan om te proberen dat het ook niet kan 8)
-
Remco het kan wel rijden zonder een pad maar het mag niet meer... :o ;D
Vroeger op de Havenspoorlijn was je al onderweg en je pad moest nog ingelegd worden, leuke tijden waren dat....
-
Ja dat klopt haha, zelf de keco bellen.....dat waren mooie tijden, maar we dwalen af...
-
Hallo mensen.
De machinist van de Mat 64 is door rood gereden.
Dat komt nu al van uit het onderzoeksraad.
Zie Spoorpro.
http://www.spoorpro.nl/materieel/2015/03/10/onderzoeksraad-start-onderzoek-naar-treinbotsing-tilburg/
De machinist zat denk ik niet met zijn hoofd bij. En dacht misschien het dwergsein staat voor mij altijd op groen.
Groetjes Sebastiaan
-
In het artikel wordt gesproken over stoptrein van het type plan T. Rijdt dat dan nog. Het zal wel plan V moeten zijn.
http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2015/03/09/machinist-passeerde-rood-sein-in-tilburg-sein-had-geen-atb-vv/
Goede berichtgeving, hum hum hum.....
Groet,
Lodewijk
-
Maar het is duidelijk dat de stopper door rood heeft gereden.
Of het nu om plan T of plan V gaat. Dat maakt niet zo veel uit.
Iedereen kan een fout maken. Zelfs de machinist van de Stopper.
We zijn allemaal maar mensen.
gr Sebastiaan
-
Ik hoor niemand over het ooggetuigeverslag (post 6 van dit topic) over het stoppen van de 6400 naast de 1600. Volgens PW100 reed de 6400 na enkele minuten een stukje verder. Wellcht stond het dwergsein daardoor op rood en heeft de machinist van de stopper dat rood over het hoofd gezien.
-
Of de goederentrein even is gestopt, niet ver genoeg is doorgereden of überhaupt te lang was is natuurlijk maar secundair, het probleem blijft in eerste instantie dat een rood sein is gepasseerd. Achterliggende oorzaak daarvoor kan inderdaad zoals genoemd verwachtingspatroon zijn met alle daar weer achter liggende redenen. En daar komt weer uit naar voren dat het altijd op geel vertrekken eigenlijk niet zo wenselijk is, zoals Prorail enkele jaren geleden al constateerde. De belangrijkste conclusie blijft dus dat het jammer is dat Prorail dát nog steeds niet heeft veranderd...
Al dat gemiep over deelrijwegen etcetera leidt af van het belangrijkste punt: het IS niet erg om in sommige situaties korte rijwegen te gebruiken in plaats van alles in één keer in te stellen, maar zorg dan dat je het óf beveiligt (VV) óf (voorkeur) zorg dat het opvalt door in normale situaties op groen te vertrekken. Ik durf wel te wedden dat als je normaal op groen (met of zonder knipper) vertrekt, een vertrek op geel er uitspringt als bijzonderheid!
-
Ik snap dat ook machinisten verwachtingspatronen kunnen/zullen ontwikkelen.
Dat dat in combinatie met slecht zichtbare seinen, tot risico's kan leiden, snap ik ook.
Maar zover ik kan beoordelen is het bewuste sein goed zichtbaar, ook van afstand.
Zelfs met een verwachtingspatroon dat na het standaardvertrek op geel altijd groen volgt, rij je toch niet honderden meters op een stoptonend sein af in de verwachting dat het wel uit de stand stop zal komen zonder dat het besef komt dat het deze keer misschien wel stoptonend blijft?
Kortom, ik ben benieuwd wat uit het onderzoek naar voren komt, want dit lijkt me wel sterk.
Huub
-
Wat betreft verwachtingspatronen: ik heb ooit geleerd dat waarneming beïnvloed wordt door bewuste en onbewuste verwachting. Dat maakt dat "gewoon" een groot gevaar is, overal waar het gaat om veiligheid.
Als ik dit draadje lees - zonder dat ik treinbestuurder ben - met welke vertrekgewoontes deze mcn in dit geval te maken had, dan denk ik dat een dergelijk ongeval in deze situatie vroeg of laat wel plaats moest vinden en dus een kwestie van tijd was.
Hoewel het erop lijkt dat hier de mcn van de mat64 een rood sein gemist heeft, neig ik er dan toch toe hiervoor meer de gecreëerde situatie te blameren dan de betreffende mcn. Ook voor de meest nauwgezette en gewetensvolle persoon geldt namelijk waar ik mee begon, waarneming wordt beïnvloed door bewuste en onbewuste verwachting. Ieder mens heeft tenminste onbewuste verwachtingen, en die zijn niet uit te bannen of af te leren. Systemen die veilig moeten zijn, kun je alleen veilig inrichten als je daar rekening mee houdt. Van de deskundigen die hier hun verhaal gedaan hebben krijg ik de indruk dat bij het regulier op geel vertrekken met dit gegeven géén rekening is gehouden.
-
Ik snap dat ook machinisten verwachtingspatronen kunnen/zullen ontwikkelen.
Dat dat in combinatie met slecht zichtbare seinen, tot risico's kan leiden, snap ik ook.
Maar zover ik kan beoordelen is het bewuste sein goed zichtbaar, ook van afstand.
Zelfs met een verwachtingspatroon dat na het standaardvertrek op geel altijd groen volgt, rij je toch niet honderden meters op een stoptonend sein af in de verwachting dat het wel uit de stand stop zal komen zonder dat het besef komt dat het deze keer misschien wel stoptonend blijft?
Kortom, ik ben benieuwd wat uit het onderzoek naar voren komt, want dit lijkt me wel sterk.
Huub
Sorry hoor, maar natuurlijk zijn er tal van redenen te bedenken waarom de mcn het sein miste....
Normaal gaat het sein altijd na geel op groen.....verwachtingspatroon
De trein was nog enkele honderden meters van het eindpunt. Misschien zat de machinist alvast zijn tas in te pakken, of ff te appen???? hij reed tenslotte met een sukkelgang en zoals gezegd, het sein gaat normaal altijd groen....
Uit eigen ervaring als chauffeur van een normale ot ook wel eens verrast door het stoplicht vlak voor mijn huis, dat Normaliter midden in de nacht ALTIJD groen gaat als je er bijna bent.....
-
Even volgens de logica:
Het is een mens die een trein bestuurt. De mens maakt fouten en is daarmee feilbaar. Om eventuele schade(s) te beperken zijn er verkeersregels opgesteld, zodanig dat de kans op fouten worden geminimaliseerd.
Maatregelen ter voorkoming van fouten EN ook de hieruit ontstane schade(s):
1. Hou je aan de verkeersregels
2. Hou rekening met remweg; hoeveel meter remweg moet je hebben bij een snelheid van 40 km/uur?
Rekening houdend met de bovenstaande is er dan niet één fout, maar zijn er TWEE fouten gemaakt:
1. Door rood rijden --> schuld ligt dan bij machinist
2. De tegenligger staat verkeerd geparkeerd; nauwelijks remweg!
Probeer hier maar eens recht te breien........
-
De truc is dat die remweg begint bij het gele sein wat vooraf gaat aan de rode, en niet pas bij de rode, je hoort immers ook vóór het rode sein stil te staan :)
En dat gele sein staat juist op (minstens) remwegafstand voor het rode sein, of anders wordt de remweg al door het sein daarvoor afgedwongen maar dat is hier niet van toepassing.
-
Sorry hoor, maar natuurlijk zijn er tal van redenen te bedenken waarom de mcn het sein miste....
Zeker, dat weerspreek ik ook niet. Maar dat het missen een resultaat is van een verwachtingspatroon, zou ik in dit geval vreemd vinden. Tenzij je langere tijd gewoon geen aandacht voot je werk hebt, maar dat lijkt me bij een machinist ook niet heel waarschijnlijk.
Even aangenomen dat het betreffende sein inderdaad vrij overzichtelijk is opgesteld spreek je over een geruime tijd dat het sein stoptonend blijft, terwijl dat niet gebruikelijk is. Dan wordt dat verwachtingspatroon echt wel doorbroken hoor.
-
Juist voor dit soort zaken is ATB-VV bedacht.
De vraag is dan ook, waarom dat ene sein nou net geen ATB-VV heeft.
Bezuinigingsmaatregel?
-
2. De tegenligger staat verkeerd geparkeerd; nauwelijks remweg!
Probeer hier maar eens recht te breien........
Het ging hier niet om een tegenligger maar om een trein in dezelfde richting.
En fout parkeren ??? ??? ??? Treintje stond niet vrij binnen het de seintjes.
Als mcn kan je vaak alleen maar gokken of je veilig binnen staat omdat niet overal mooie km-bordjes staan of dat je ook niet altijd op bepaalde sporen past qua lengte.
Maar daar is ook een treindienstleider voor die dat in de gaten dient te houden of je compleet binnen staat of niet.
Persoonlijk bel ik ook altijd even met de trdl om te vragen of die binnen staat als ik het zelf niet vertrouw.
-
Kan die het zien dan, of je helemaal binnen staat, en/of voorbij de vrijbalk (veilig) staat?
Hebben ze bezetmelders op de wissels..?
Gr, Bert
-
Niet op de wissels specifiek, maar hij kan wel zien welke secties bezet blijven.
-
Maar, heel theoretisch: kan de laatste wagon nog vóór de vrijbalk staan (onveilig), terwijl het wissel dan al vrijgegeven wordt? En ik leg geen enkel verband met dit ongeluk met deze vraag...!
Gr, Bert
-
Inderdaad ,er zijn geen meld"lampjes "voor de wisselsecties.
Maar de bezette wissel blijft wel vergrendeld en mag dus niet om, omdat hij bezet is.
Peter
-
Echt wel. Ieder wissel of een aantal wissels worden gewoon gedetecteerd en gesignaleerd.
Is een wisselsectie bezet kan het wissel (gelukkig) niet omgestuurd worden en geeft het een geel lijntje op het beeldscherm van de treindienstleider.
Andre
-
Dus in het kort........ er zijn mogelijk twee zwarte pieten:
Treinmachinist en treindienstleider.
Maar.....ook al is de wissel vergrendeld, dan nog is hantering van een remweg best wel een handige optie; vooral als je in de buurt van het ongeval woont.
-
Gewoon het rapport van IL&T afwachten. Daar komt alles wat er gebeurt is in te staan. Daarnaast zullen er conclusies en aanbevelingen in het rapport staan.
Het heeft totaal geen zin om hier een pak speculaas open te trekken waardoor betrokkenen bij voorbaat als Zwarte Piet worden uitgemaakt. En Zwarte Piet, dat mag toch niet meer........
Andre
-
Maar, heel theoretisch: kan de laatste wagon nog vóór de vrijbalk staan (onveilig), terwijl het wissel dan al vrijgegeven wordt? En ik leg geen enkel verband met dit ongeluk met deze vraag...!
Nee, eigenlijk kan dat niet - alleen zou de trein weer kunnen uitveren bij het lossen van de rem, maar dat praat je ook niet over meters. Was hier niet van toepassing want het wissel was niet omgezet.
-
Gewoon het rapport van IL&T afwachten. Daar komt alles wat er gebeurt is in te staan. Daarnaast zullen er conclusies en aanbevelingen in het rapport staan.
Het heeft totaal geen zin om hier een pak speculaas open te trekken waardoor betrokkenen bij voorbaat als Zwarte Piet worden uitgemaakt. En Zwarte Piet, dat mag toch niet meer........
Andre
Ik ben het geheel roerend met je eens!
Dat gezwets over welles en nietes in de vorm van een kwebberig theekransje moet men overlaten aan het vrouwvolk.
-
De machinist van de Mat 64 is door rood gereden.
Dat komt nu al van uit het onderzoeksraad.
Zie Spoorpro.
http://www.spoorpro.nl/materieel/2015/03/10/onderzoeksraad-start-onderzoek-naar-treinbotsing-tilburg/
Volgens mij wordt niemand hier voor zwarte piet uitgemaakt? We hebben altijd geroepen dat je geen speculaas voor waarheid op dit forum mag verkondigen als het gaat om ongelukken en incidenten. Nu is een voorlopig rapport openbaar gemaakt (feit), en wordt er tot nu toe alleen gesproken over de achterliggende, mogelijke, oorzaken van het ongeval. En hoe bezetmeldingen werken.
Dus dit soort opmerkingen slaat kant nog wal!
Gr, Bert
-
Nee, eigenlijk kan dat niet - alleen zou de trein weer kunnen uitveren bij het lossen van de rem, maar dat praat je ook niet over meters.
Daar vergis je je lelijk!
misschien niet met een kort treintje maar aangezien de trein net zo lang was als het spoor en als theoretisch alle koppelingen NIET strak zijn aangedraaid (wat zou kunnen ivm krappe bogen op het DSM terrein in Sittard)
30 wagens van 20 meter is 60x invering buffersx 30cm= 18 meter + losse koppelingen kan zomaar 40 meter zijn hoor :o
We praten niet over een modelspoortreintje he!
-
Dus in het kort........ er zijn mogelijk twee zwarte pieten:
Treinmachinist en treindienstleider.
NEE, absolute onzin. Ik hoop dat deze opmerking voortkomt uit onwetendheid of dat er een vraagteken
ontbreekt, zo niet ; kijk uit wie je als zwarte piet aanwijst zonder te weten wat je zegt.
Ik wordt er een beetje weemoedig van dat ik tijdens het meelezen in dit topic waarbij het intussen duidelijk is
dat het gaat om een gepasseerd stoptonend sein alsnog meerdere keren de treindienstleider als (mede) schuldige genoemd wordt.
Inderdaad ,er zijn geen meld"lampjes "voor de wisselsecties.
Maar de bezette wissel blijft wel vergrendeld en mag dus niet om, omdat hij bezet is.
Peter
Meld lampjes ? De tableau's zijn intussen de deur uit he ?! ;D
Wat je zegt is tegenstrijdig.. De wissel kan idd niet om omdat hij 'bezet' is , wat ik kan zien doordat de wisselsectie
als bezet toont. Dat is zegmaar jou 'meld lampje'.
Daar vergis je je lelijk!
Idd een trein van 700 meter kan behoorlijk uitbufferen, zeker na een fikse remming. Alleen is er dan nog niks
aan de hand want zoals al eerder gezegd is wordt zodra de laatste wagon weer voorbij het potje zou komen
de sectie weer bezet en als er in deze sectie een wissel is kan deze dus niet meer omlopen.
Maar, heel theoretisch: kan de laatste wagon nog vóór de vrijbalk staan (onveilig), terwijl het wissel dan al vrijgegeven wordt? En ik leg geen enkel verband met dit ongeluk met deze vraag...!
Gr, Bert
Ja, theoretisch zou dit kunnen, maar dat betekend dan dat OF de vrijbalk OF het potje niet goed ligt.
Tot zover een stukje ( hopelijk ) duiding van een TRDL.
-
Hallo,
Ik wweet best dat er geen tabeau's meer zijn, maar ik weet niet tegen wie ik praat ,of zij dat weten ...
Maar er zal best nog wel een indicatie zijn dat een wisssel bezet is.
En de apparatuur weet dat ook,waardoor een rijweg niet ingesteld kan worden.
Even technisch :
De voorbereiding en voltooiingscircuits zijn al lang geleden door "de computer "overgenomen.
Maar de wisselbesturingscircuits zullen nog altijd een spoorrelais contact hebben om wisselbediening te voorkomen.
Vr Gr,
Peter
-
Klopt Peter , de onderste beveiligingslaag is nog steeds het EPB systeem met relais.
Hoewel meer en meer emplacementen en trajecten met EBS worden uitgerust waarbij
de veiligheidscircuits echter vervangen zijn door elektronica. ( net zoals bij VPI trouwens. )
-
Dat klopt niet helemaal.
De EBP (Elektronische BedienPost) zit boven de relaisbeveiliging (en VPI, wat een elektronische nabootsing van de relaislogica is) en bevat wat vroeger in het bedientableau zat - o.a. de rijweglogica (welke wissels moeten er om om van beginsein naar eindsein te komen) en sinds invoering van Procesleiding Rijwegen de koppeling daarmee (daarvoor bediende je op EBP zelf). De EBP zal niet proberen een wissel om te sturen als het nog bezet is, maar al zou hij het proberen, dan nog zou de beveiliging dat verhinderen. EBP is géén beveiliging.
De elektronische beveiligingen zoals een EBS of een SmartLock bevatten deze rijweglogica ook al - daar hoeft geen EBP meer boven te zitten maar nog wel een doos om te koppelen met Procesleiding Rijwegen.
-
...... betreffend sein te tbge is inmiddels voorzien van ATB vv , dat hebben we er iig mee bereikt.
Mvg
Sander
-
Wie is 'we'?
-
Rijdend personeel in samenwerking met NS Saftey en Prorail
-
Wie is 'we'?
Niet te letterlijk nemen.... we = men = alle mensen die het aangaat (mcn ,HC en reizigers die ter plekke passeren en omwonenden en andere voorbijgangers) hebben er een stukje veiliger spoor bij gekregen.
"Er" = het ongeval.
Mvg
Sander.
-
Ik zag van de week op Tilburg de stopper naar Universiteit op "groen knipper" vertrekken i.p.v. op "geel", zal hier mee verband houden?
Gr, Ben.
-
Dat seinbeeld geeft die altijd als de rijweg tot aan het kopspoor in Tilburg West is ingelegd. Een beter seinbeeld kan die niet tonen. Als hij op geel vertrekt vanuit Tilburg staat het tussensein stoptonend of geeft seinbeeld ROZ (rijden op zicht).
-
Het seinbeeld was altijd geel André, ook als er een volledige rijweg was. Daar ging het nu juist om in dit topic.
Gr, Ben.
-
Nou, niet altijd hoor. Ik kom er regelmatig en zag hem regelmatig dat seinbeeld tonen.
-
Daar vergis je je lelijk!
misschien niet met een kort treintje maar aangezien de trein net zo lang was als het spoor en als theoretisch alle koppelingen NIET strak zijn aangedraaid (wat zou kunnen ivm krappe bogen op het DSM terrein in Sittard)
30 wagens van 20 meter is 60x invering buffersx 30cm= 18 meter + losse koppelingen kan zomaar 40 meter zijn hoor :o
We praten niet over een modelspoortreintje he!
Ik zie weleens vaker treinen van dichtbij hoor ;) je mag de baan niet op met een langgedraaide trein, als je daar vanuit gaat dan kun je aan meters komen inderdaad, maar dan zeg je dus dat een machinist/wagenmeester doelbewust zijn werk niet heeft gedaan en dat geloof ik niet. Het rijdt ook gewoon ***...
Een buffer kan geen 30 cm inveren (weleens eentje open gehad? ik wel), 10 is al veel. Dus 5 meter komt eerder in de buurt, bij die treinlengte.
-
Ik kom er regelmatig en zag hem regelmatig dat seinbeeld tonen.
Ik ook maar gek genoeg dus altijd geel gezien.
Gr, Ben.