Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door tijgernootje
Vandaag om 18:23:28
Wissels werken niet of vreemd door ReinBijlsma
Vandaag om 18:22:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 18:21:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 17:28:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Deetrein
Vandaag om 17:13:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 17:12:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:53:41
Een Rotterdams gebouw door Rob Ellerman
Vandaag om 16:51:26
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 16:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:14:39
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 16:13:20
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Sikko
Vandaag om 15:55:49
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:42:18
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:19:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:41:03
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 14:22:05
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:46
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 13:43:56
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:33
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 12:44:43
TurnControl: aansluiting verwijderen door Hans Gvz
Vandaag om 12:14:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:10:33
Contactgegevens oud lid door Pauldg
Vandaag om 11:51:06
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 11:11:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Vonkentrekker
Vandaag om 11:10:55
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 10:27:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:09:51
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Tomasso
Vandaag om 09:24:55
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:58:11
Rijden met de 3737 op een commodore 64 door NL-modelspoor
Vandaag om 07:08:27
  

Auteur Topic: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit  (gelezen 29321 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #105 Gepost op: 17 March 2015, 19:56:14 »
Ik snap dat ook machinisten verwachtingspatronen kunnen/zullen ontwikkelen.
Dat dat in combinatie met slecht zichtbare seinen, tot risico's kan leiden, snap ik ook.
Maar zover ik kan beoordelen is het bewuste sein goed zichtbaar, ook van afstand.
Zelfs met een verwachtingspatroon dat na het standaardvertrek op geel altijd groen volgt, rij je toch niet honderden meters op een stoptonend sein af in de verwachting dat het wel uit de stand stop zal komen zonder dat het besef komt dat het deze keer misschien wel stoptonend blijft?

Kortom, ik ben benieuwd wat uit het onderzoek naar voren komt, want dit lijkt me wel sterk.

Huub

Sorry hoor, maar natuurlijk zijn er tal van redenen te bedenken waarom de mcn het sein miste....
Normaal gaat het sein altijd na geel op groen.....verwachtingspatroon
De trein was nog enkele honderden meters van het eindpunt. Misschien zat de machinist alvast zijn tas in te pakken, of ff te appen???? hij reed tenslotte met een sukkelgang en zoals gezegd, het sein gaat normaal altijd groen....

Uit eigen ervaring als chauffeur van een normale ot ook wel eens verrast door het stoplicht vlak voor mijn huis, dat Normaliter midden in de nacht ALTIJD groen gaat als je er bijna bent.....

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #106 Gepost op: 17 March 2015, 20:08:38 »
Even volgens de logica:

Het is een mens die een trein bestuurt. De mens maakt fouten en is daarmee feilbaar. Om eventuele schade(s) te beperken zijn er verkeersregels opgesteld, zodanig dat de kans op fouten worden geminimaliseerd.

Maatregelen ter voorkoming van fouten EN ook de hieruit ontstane schade(s):
1. Hou je aan de verkeersregels
2. Hou rekening met remweg; hoeveel meter remweg moet je hebben bij een snelheid van 40 km/uur?

Rekening houdend met de bovenstaande is er dan niet één fout, maar zijn er TWEE fouten gemaakt:
1. Door rood rijden --> schuld ligt dan bij machinist
2. De tegenligger staat verkeerd geparkeerd; nauwelijks remweg!

Probeer hier maar eens recht te breien........
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #107 Gepost op: 17 March 2015, 20:49:12 »
De truc is dat die remweg begint bij het gele sein wat vooraf gaat aan de rode, en niet pas bij de rode, je hoort immers ook vóór het rode sein stil te staan :)

En dat gele sein staat juist op (minstens) remwegafstand voor het rode sein, of anders wordt de remweg al door het sein daarvoor afgedwongen maar dat is hier niet van toepassing.
« Laatst bewerkt op: 17 March 2015, 20:51:21 door Thom »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #108 Gepost op: 17 March 2015, 20:56:35 »
Sorry hoor, maar natuurlijk zijn er tal van redenen te bedenken waarom de mcn het sein miste....
Zeker, dat weerspreek ik ook niet. Maar dat het missen een resultaat is van een verwachtingspatroon, zou ik in dit geval vreemd vinden. Tenzij je langere tijd gewoon geen aandacht voot je werk hebt, maar dat lijkt me bij een machinist ook niet heel waarschijnlijk.
Even aangenomen dat het betreffende sein inderdaad vrij overzichtelijk is opgesteld spreek je over een geruime tijd dat het sein stoptonend blijft, terwijl dat niet gebruikelijk is. Dan wordt dat verwachtingspatroon echt wel doorbroken hoor.


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #109 Gepost op: 18 March 2015, 09:15:54 »
Juist voor dit soort zaken is ATB-VV bedacht.
De vraag is dan ook, waarom dat ene sein nou net geen ATB-VV heeft.
Bezuinigingsmaatregel?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #110 Gepost op: 18 March 2015, 10:01:31 »
2. De tegenligger staat verkeerd geparkeerd; nauwelijks remweg!
Probeer hier maar eens recht te breien........
Het ging hier niet om een tegenligger maar om een trein in dezelfde richting.
En fout parkeren  ??? ??? ??? Treintje stond niet vrij binnen het de seintjes.
Als mcn kan je vaak alleen maar gokken of je veilig binnen staat omdat niet overal mooie km-bordjes staan of dat je ook niet altijd op bepaalde sporen past qua lengte.
Maar daar is ook een treindienstleider voor die dat in de gaten dient te houden of je compleet binnen staat of niet.
Persoonlijk bel ik ook altijd even met de trdl om te vragen of die binnen staat als ik het zelf niet vertrouw.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #111 Gepost op: 18 March 2015, 11:13:53 »
Kan die het zien dan, of je helemaal binnen staat, en/of voorbij de vrijbalk (veilig) staat?
Hebben ze bezetmelders op de wissels..?

Gr, Bert

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #112 Gepost op: 18 March 2015, 11:23:03 »
Niet op de wissels specifiek, maar hij kan wel zien welke secties bezet blijven.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #113 Gepost op: 18 March 2015, 11:27:53 »
Maar, heel theoretisch: kan de laatste wagon nog vóór de vrijbalk staan (onveilig), terwijl het wissel dan al vrijgegeven wordt? En ik leg geen enkel verband met dit ongeluk met deze vraag...!

Gr, Bert

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4013
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #114 Gepost op: 18 March 2015, 11:28:27 »
 Inderdaad ,er zijn geen meld"lampjes "voor de wisselsecties.
 Maar de  bezette wissel blijft wel vergrendeld en mag dus niet om, omdat hij bezet is.
      Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #115 Gepost op: 18 March 2015, 16:30:34 »
Echt wel. Ieder wissel of een aantal wissels worden gewoon gedetecteerd en gesignaleerd.

Is een wisselsectie bezet kan het wissel (gelukkig) niet omgestuurd worden en geeft het een geel lijntje op het beeldscherm van de treindienstleider.

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #116 Gepost op: 18 March 2015, 21:40:42 »
Dus in het kort........ er zijn mogelijk twee zwarte pieten:

Treinmachinist en treindienstleider.

Maar.....ook al is de wissel vergrendeld, dan nog is hantering van een remweg best wel een handige optie; vooral als je in de buurt van het ongeval woont.
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #117 Gepost op: 18 March 2015, 22:43:23 »
Gewoon het rapport van IL&T afwachten. Daar komt alles wat er gebeurt is in te staan. Daarnaast zullen er conclusies en aanbevelingen in het rapport staan.

Het heeft totaal geen zin om hier een pak speculaas open te trekken waardoor betrokkenen bij voorbaat als Zwarte Piet worden uitgemaakt. En Zwarte Piet, dat mag toch niet meer........

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #118 Gepost op: 18 March 2015, 22:55:16 »
Maar, heel theoretisch: kan de laatste wagon nog vóór de vrijbalk staan (onveilig), terwijl het wissel dan al vrijgegeven wordt? En ik leg geen enkel verband met dit ongeluk met deze vraag...!
Nee, eigenlijk kan dat niet - alleen zou de trein weer kunnen uitveren bij het lossen van de rem, maar dat praat je ook niet over meters. Was hier niet van toepassing want het wissel was niet omgezet.

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #119 Gepost op: 18 March 2015, 23:47:42 »
Gewoon het rapport van IL&T afwachten. Daar komt alles wat er gebeurt is in te staan. Daarnaast zullen er conclusies en aanbevelingen in het rapport staan.

Het heeft totaal geen zin om hier een pak speculaas open te trekken waardoor betrokkenen bij voorbaat als Zwarte Piet worden uitgemaakt. En Zwarte Piet, dat mag toch niet meer........

Andre

Ik ben het geheel roerend met je eens!

Dat gezwets over welles en nietes in de vorm van een kwebberig theekransje moet men overlaten aan het vrouwvolk.
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen