Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30

Auteur Topic: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit  (gelezen 29009 keer)

Joop_L

• Offline Offline
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #75 Gepost op: 13 March 2015, 23:09:39 »
Nou, zo'n zoekplaatje is het niet, zoals ik in een eerdere reactie ongeveer al zei.
Citaat
Verder vind ik, maar dat is mijn mening, de situatie nou niet echt zorgwekkend of onoverzichtelijk.
Groeten Joop, machinist Lls

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #76 Gepost op: 13 March 2015, 23:20:20 »
Sorry, maar als "passagier" vind ik de situatie en jouw mening als machinist daarover zeker zorgwekkend....

Hebben jullie geen verplichting potentieel "onveilige" situaties te melden?

Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 13 March 2015, 23:27:09 door Bert_Apd »

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #77 Gepost op: 13 March 2015, 23:25:40 »
Ik zie in de plaatsing van dit sein anders weinig onveiligs :

- er staat niets voor dat zicht ontneemt, ook niet van een afstand
- het staat enigszins verhoogd voor goede zichtbaarheid
- wat uit de film niet goed blijkt maar het straalt behoorlijk licht uit dat zelfs overdag al moeilijk te missen is

Combineer dit met wegbekendheid en het feit dat ter plaatse maximaal 40 km/h toegestaan is en ik zie toch echt geen probleem. Dat jij als passagier van een andere mening bent toegedaan komt toch een beetje over als "beste stuurlui aan wal"
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #78 Gepost op: 13 March 2015, 23:36:16 »
Zoals ik als "leek" al opmerkte vind ik de situatie onoverzichtelijk en kan mij voorstellen dat zo'n sein gemist kan worden zoals ook blijkbaar is gebeurd.

Maar als de "betere stuurlui op de bok" een andere mening zijn toegedaan mag dat natuurlijk...

Jullie geven daarmee wel een oordeel af over jullie eigen collega...

Dat jij als passagier van een andere mening bent toegedaan komt toch een beetje over als "beste stuurlui aan wal"

Mijn "plaats" als passagier is mij inmiddels duidelijk...

Groet,

Bert

PS: Ik heb mijn toevoeging onder #72 aangepast omdat die mogelijk verkeerd kon worden opgevat...
« Laatst bewerkt op: 14 March 2015, 00:17:32 door Bert_Apd »

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #79 Gepost op: 14 March 2015, 08:33:10 »

Groet,

Bert

Ik denk niet dat iemand een oordeel geeft over een collega.
Feit is dat er iets fout is gegaan.
Rijden met 40 zou bij het zien van een onjuiste wisselstand tot een remming moeten leiden bij de betreffende machinist.
Waarom dat niet gebeurt is kunnen wij niet over oordelen, dat is aan degene die het onderzoek doen.
Ik denk dat de betrokken machinist dit liever niet gehad zou hebben.
Maar frappant is dat men valt over het "dwergseintje".
In de youtube versie zie in een laag groen seinbeeld.
Maar in de betreffende situatie van vlak voor de botsing lijkt me dat een onmogelijk seinbeeld.
Geel of roob brandend licht lijkt waarschijnlijker, MITS de lampen branden en niet door een defect gedoofd waren.
In de situatie van een gedoofd sein is het sein te missen, alhoewel hier dan de wegbekendheid een rol gaat spelen.
Laten we eerst maar afwachten wat er uit het onderzoek komt.
De tijd die men nodig had voor een eerste onderzoek komt bij mij al zeer ruim over, maar ook dat is een persoonlijke mening zonder waardeoordeel.

Henk Boshuyzen

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #80 Gepost op: 14 March 2015, 08:52:32 »
verhelderend filmpje!  (y)

Wat in mijn ogen vreemd is, dat de trein vanaf Tb vertrekt met een GEEL sein. Dit schijnt standaard te zijn? Ik hoor nergens in de cabine een of andere pingel dat het volgende sein (dat best ver door staat) groen gegaan is. Deze situatie zal voor de machinist een "gewoonte" gevoel geven, in de trant van ïk vertrek ALTIJD met geel en het volgende seintje is ALTIJD groen. Beter zou zijn te vertrekken met GROEN KNIPPER. Dat zou de attentiewaarde voor evt rood sein bij Tbg vergroten als het uitrijsein dan een keer wel GEEL zou tonen.....

Spoorrelais

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 14 March 2015, 10:07:09 »
verhelderend filmpje!  (y)

Wat in mijn ogen vreemd is, dat de trein vanaf Tb vertrekt met een GEEL sein. Dit schijnt standaard te zijn?

Nee. Dit is niet standaard. Ik heb net even voor je gekeken. Als sein 96 (het dwergsein) geel of beter toont zal het sein 114 (op Tilburg) groen knipper tonen. Toont sein 96 rood of geel knipper dan toont sein 114 geel.

In het voorbeeld filmpje is de trein vanuit Tilburg vertrokken met seinbeeld geel. Waarschijnlijk is na het passeren van sein 114 het sein 96 bediend en uit de stand stop gekomen. Er vindt geen snelheid verhoging plaats omdat sein 96 ook bij groen niet met een hogere snelheid dan 40 km/u mag worden gepasseerd. Vandaar dat je ook geen ping hebt gehoord nadat sein 96 van rood naar groen is gegaan.

Andre.
« Laatst bewerkt op: 14 March 2015, 17:29:42 door Spoorrelais »
De bouw van Berkendam is begonnen.

Floris

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 14 March 2015, 10:47:06 »
Dan is er dus sprake van een deel rijweg.... Dacht dat dat niet meer mocht?

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #83 Gepost op: 14 March 2015, 11:16:51 »
Een deelrijweg bestaat niet. Een rijweg loopt altijd van sein tot sein/S-bord/Stootjuk.

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 14 March 2015, 11:52:01 »
Je vertrekt idd standaard op geel in Tb. Zodra je dat sein gepasseerd bent "ziet" ARI dat je aan het rijden bent en komt de rest van de rijweg tot Tbu erbij. Dat is naar mijn idee ook het grootste probleem.
Zoals terecht wordt opgemerkt zou vertrek op groen knipper veel beter zijn. Als je dan een keer op geel vertrekt heeft dat zondermeer meer "attentie waarde".

Voor de hele rit van Tb naar Tbu geldt dat er geen veranderingen in de ATB signalering plaatsvinden. Deze blijft geel ongeacht welk seinbeeld. Het betreft immers 40km/h gebied.

Vwb het signaleren van een "onjuiste" wisselstand; pas het laatste engels wissel voor de aanrijding lag "verkeerd". De stoptrein had er immers via het meest linker spoor omheen kunnen worden geleid. We hebben op de foto's kunnen zien dat de afstand van Engelsman tot achterkant goederentrein dusdanig klein was dat een remming weinig tot niets meer uithaalde.

Met de aanhalingstekens wil ik aangeven dat er geen wissel onjuist lag. Ze lagen gewoon in de correcte stand voor de rijweg van betreffende goederentrein....
Als blijkt dat wissels zomaar in een onjuiste stand kunnen liggen dan heb ik gister mijn laatste dienst gedraaid, ga ik ander werk zoeken en stap ik never nooit meer in een trein.....mij te gevaarlijk !!

Ik kan wil en zal nooit oordelen,( laat staan veroordelen) over een collega machinist.
Betreffende collega genoot en geniet alle vertrouwen en ik heb binnen het bedrijf (terecht) ook niemand iets anders horen beweren. Enkel uitingen van medeleven en respect.

Een ongeluk komt nooit zomaar uit de lucht vallen. Het is altijd een optelsom. Ik ben en blijf alleen van mening dat de factor seinbeeld bij vertrek uit de optelsom gehaald moet worden. Ik zie geen reden om standaard op geel te vertrekken. Kost niets en verhoogd de veiligheid en alertheid.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 14 March 2015, 12:39:26 »
Sorry, maar als "passagier" vind ik de situatie en jouw mening als machinist daarover zeker zorgwekkend....
Spijtig, maar daar kan ik verder niks mee.

Citaat van: Bert_Apd
Hebben jullie geen verplichting potentieel "onveilige" situaties te melden?
Ja, dat hebben we en dat zullen we, als er zo'n situatie zich voordoet ook zeker niet nalaten.

Citaat van: Bert_Apd
Uhm, nee. Dat doen we niet. We beoordelen de situatie, niks meer, niks minder. En wat Sander ook al gezegd heeft, daar sta ik volledig achter.Geen oordeel of veroordeling richting de collega die er bij betrokken is. Enkel medeleven en steunbetuiging.
Groeten Joop, machinist Lls

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #86 Gepost op: 14 March 2015, 16:44:17 »
Joop,

Je visie als machinist is mij nu duidelijk, bedankt voor de extra toelichting....

Groet,

Bert

Genralrik

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 14 March 2015, 17:48:50 »
Een deelrijweg bestaat niet. Een rijweg loopt altijd van sein tot sein/S-bord/Stootjuk.

Dat dus. Ik doe zelf geen dienst als TRDL op de werkplek TB, maar heb wel dit gebied bediend tijdens mijn opleiding en
ken ook vergelijkbare situaties in de gebieden die ik wel bedien. Ik kan dit dus niet met zekerheid zeggen, maar het zou zomaar
kunnen dat de rijweg van TB naar TBU niet in 1 keer in zijn geheel ingesteld wordt om te voorkomen dat door deze seinbediening
de overweg ( overpad ) vroegtijdig gaat sluiten. Aangezien het hier allemaal bediende seinen betreft acht ik het waarschijnlijk
dat de aankondiging van dit overpad op seinbediening is en niet op baanaankondiging, wat normaal is op vrije baan overwegen.

Daarnaast is het nou eenmaal zo dat procesleiding / ARI  zo gebouwd is dat rijwegen ingesteld worden zodra er aan
een aantal voorwaarden is voldaan. Een rijweg kan meerdere seinstappen bevatten en als de eerste stap mogelijk is maar de 2e nog
niet wordt de eerste al wel ingesteld. Op deze manier wordt de infra zo min mogelijk geclaimed en blijft deze zo veel mogelijk vrij
voor andere bewegingen. Dit is op een intensief gebruikt net als het onze toch wel handig.

Deze 2 dingen samen zouden de verschillende seinbeelden kunnen verklaren. Vertrekken op groen knipper zou dus wel getoond worden
als de hele rijweg in 1 keer (handmatig ) ingesteld wordt of ARI anders geconfigureerd wordt. Maar dan zou het dus weer kunnen dat het overpad
al dicht ligt vanaf het moment dat het sein op TB veilig komt. Als dit te lang duurt krijgen we een storingsmelding en moeten we een alarmoproep plaatsen
met alle overlast en risico's daarvan ten gevolge.

Bovengenoemde is dus NIET wat bedoelt wordt met de zgn.  " deel - rijwegen " , hoewel ik begrijp dat dit misverstand ontstaat. Dit is een ander verhaal wat ontstaan is na aanleiding van de frontale botsing in Amsterdam, waarvan ik de uitleg hier achterwege zal laten.

gr Rik

Floris

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 14 March 2015, 18:23:43 »
Ik snap in deze wel dat ARI de schuldige is, maar het feit blijft dat het ALTIJD vertrekken op GEEL de ATTENTIEWAARDE van dit gele sein verlaagd.....
Lijkt me dat er dan maar iets aan die overpadschakeling moet worden gedaan.....

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 14 March 2015, 21:16:55 »
Het overpad wordt pas geactiveerd bij passeren van de potjes op 3:17 , vlak voordat je het gele sein passeert zie je dan de bomen dalen en pas bij passeren van het laatste wissel zijn de bomen volledig gedaald.
De uitgangspositie (vertrek in Tb) zou dus ook groen knipper, geel, rood kunnen zijn. In dat geval hoeft ARI alleen nog het laatste seintje te bedienen als hij "ziet" dat de trein vanaf Tb vertrokken is. Zelfs groen knipper, groen, geel, stootjuk moet daar prima kunnen. Die ene keer in het schrikkeljaar dat er rond hetzelfde tijdstip een goederentrein uit de richting Breda (Bd) op Tbge aan de kant genomen moet worden kan de TRDL met een paar muisklikken wel een correctie op ARI uitvoeren.

ARI is overigens niet de schuldige.  Dat is immers een computer(programma). Die Arme sloeber doet ook alleen maar wat hem is opgedragen door...... ??? iig niet de mensen die er in de praktijk mee werken. (TRDL en MCN)

Ik ben en blijf als machinist verantwoordelijk voor de seinopvolging, maar zoals eerder gesteld is een ongeval altijd een optelsom van een aantal factoren. De kans dat die allemaal samenvallen is uiterst gering, maar dus niet nul. Het standaard op geel vertrekken is zondermeer 1 van de factoren, maar tevens een wat mij betreft volledig onnodige....

Mvg

Sander.

Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!