Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit  (gelezen 29004 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #45 Gepost op: 10 March 2015, 08:49:13 »
Ik heb ooit als trdl gesolliciteerd.
Op voorhand al het veld moeten ruimen omdat je hobbyist was?
Citaat
Wat Arjen bemoemt. ARI is leading, mits. En dan moet je goede redenen hebben.
ARI is zeker niet leading hoor. Waar nodig grijpt de trdl gewoon in. Zonder allerlei redenen te hoeven aandragen.
Citaat
Tijdens mijn uitleg moet een aannemer spoormetingen doen aan spoor 1 in Hvs na inschuiven tunneldelen. Op een geschikt momen greep de trdl in en blokkeerde aan beide zijdes van spoor 1 de wissels. Spoor 1 was dus een no-go voor ARI. Binnen de gestelde tijd was de aannemer klaar. Echter, wat de trdl ook probeerde op zijn scherm, spoor 1 bleef afgekruisd.
Er werd dus een verhindering aangebracht. Seinen kruist men af als ze nog niet in dienst zijn. Wat hier dus een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn is dat de aannemer vergeten is een kortsluitlans uit het spoor te halen. En daardoor kreeg de trdl een bezet spoor melding.
Citaat
En toen zag je rap een file ontstaan vanaf Muiderpoort en allemaal bellende mcn'n.
Je benoemt 2 gescheiden gebieden op. Ik weet niet in welk gebied je zat, maar Asdm valt onder Asd en Hvs valt onder Amf.
Citaat
Moet je de situatie onder stress zien te tackelen en tussendoor/tegelijkertijd talloze malen ook nog eens e.e.a. aan vragende/klagende mcn'n uitleggen. Stramien is in princiepe handen af van ARI.
Mcn moeten wel even weten wat er loos is, zodat ze IBO kunnen geven. Klagen zal wel los lopen, al zal er misschien een enkele tussen gezeten hebben die bijna einde dienst had :D
Citaat
Zelf heb ik in mijn helaas gestrande opleiding tot mcn (hobbyisten moesten het veld ruimen),
Wat een BS opmerking zeg. Als dat de ware reden zou zijn geweest, dan heeft NS een groot probleem. Een kwart (krap gemeten) heeft naast dat spoor hun broodheer is, er ook meteen maar hun hobby van gemaakt. Of je mentoren hebben geconstateerd dat je niet geschikt was, of je was een eigenwijze hobbyist die het allemaal beter weet.(let op! Geen waardeoordeel naar jou, ken je verder niet) Maar dat er enige vorm van rancune in deze opmerking zit moge duidelijk zijn. Jammer, want het klopt echt niet.
Citaat
Maak a.u.b. failsafe systemen daar waar nodig!!!
Fail Safe krijg je alleen als er 1 bepalende factor uitgebannen wordt, de mens. ;)

Groeten Joop, machinist Lls

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #46 Gepost op: 10 March 2015, 12:49:15 »
Zag vanmorgen de twee stellen in Eindhoven staan.
Ik kon het niet goed zien omdat ik het te laat in de gaten had, maar had de indruk dat beide stellen schade hadden. Van het eerste stel sowieso aan de voorkant omdat die op de tankwagon zat.
Maar bij de twee gekoppelde koppen meende ik ook het e.e.a. aan onderdelen te missen.
Verder leken me de koppelingen wat vreemd aan elkaar bevestigd. In het voorbijgaan leek het net of die met uit de kluiten gewassen tyraps vast zaten.

Iemand een idee?

Zal proberen vanmiddag nog eens beter te kijken.
Gr.
Eric

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #47 Gepost op: 10 March 2015, 13:52:58 »
Uiteraard beide stellen schade, de koppeling tussen de treinstellen kan de impact van de klap niet opvangen en knikt uit, kan de foto waarop dat enigszins te zien was alleen niet zo snel terugvinden.
Groeten, Ronald.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #48 Gepost op: 10 March 2015, 14:20:18 »
Die "tiewraps" zal wel een koppelboom zijn geweest. Wordt gebruikt als nood-koppeling. Zoals Zweistein al schreef, zal de normale Scharfenberg-koppeling de klap niet overleefd hebben, en is het stel met deze koppelbomen afgesleept naar Eindhoven.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #49 Gepost op: 10 March 2015, 14:48:38 »

Dat schrijft Zweistein niet. De Scharfenberg koppeling kan heel wat aan!
Ik denk eerder dat de koppelbomen waar de Scharfenbergkoppeling aan hangt de klap niet overleefd heeft.
Maar voordat we speculeren inderdaad eerst maar de officiele verslagen afwachten.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2015, 14:57:22 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #50 Gepost op: 10 March 2015, 15:04:07 »
Beste,








Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #51 Gepost op: 10 March 2015, 15:24:06 »
Relatief geringe schade, zo te zien. Wat me aan het ongeval nog het meeste heeft verbaasd is dat de ketelwagen een lek heeft opgelopen, ondanks de lage snelheid en de lichte constructie van Plan V. Of zou dat koppeloog een gaatje geprikt hebben? Destijds in Goes in 1976 werd een ketelwagen volop achteropgereden door mat.'54. De eerste bak van de 786 (?) werd verwoest, maar de ketelwagen bleef heel (lees: lekte niet). Daar worden ze ook op gebouwd, vandaar mijn verbazing over dit lek.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #52 Gepost op: 10 March 2015, 15:46:00 »
Het lijkt inderdaad aannemelijk dat het koppeloog het was, als ik zo naar de foto's van de aanrijding kijk. De AK zit te laag en heel veel anders dat een beetje stevig is, zit er niet aan zo'n V'tje.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #53 Gepost op: 10 March 2015, 16:13:32 »
Die "tyrap" blijkt dus een bundel slang te zijn voor de lucht doorkoppeling.  8)
Mysteri ook opgelost  ;D
Gr.
Eric

Romeo373

  • Gast
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #54 Gepost op: 10 March 2015, 22:57:56 »
Relatief geringe schade, zo te zien. Wat me aan het ongeval nog het meeste heeft verbaasd is dat de ketelwagen een lek heeft opgelopen, ondanks de lage snelheid en de lichte constructie van Plan V. Of zou dat koppeloog een gaatje geprikt hebben? Destijds in Goes in 1976 werd een ketelwagen volop achteropgereden door mat.'54. De eerste bak van de 786 (?) werd verwoest, maar de ketelwagen bleef heel (lees: lekte niet). Daar worden ze ook op gebouwd, vandaar mijn verbazing over dit lek.

1787, is daarna weer gecompleteerd met een bak van 2-tje 380.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #55 Gepost op: 10 March 2015, 23:13:20 »
Wat me aan het ongeval nog het meeste heeft verbaasd is dat de ketelwagen een lek heeft opgelopen, ondanks de lage snelheid en de lichte constructie van Plan V.

Precies om die reden heeft de Onderzoeksraad een onderzoek ingesteld naar het lekraken. Bron:

http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2113/onderzoek-lekkage-ketelwagen-bij-treinbotsing-tilburg-6-maart-2015

http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/onderzoeksraad-onderzoekt-lek-na-treinbotsing-1.4802045

Gr, Bert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #56 Gepost op: 10 March 2015, 23:32:39 »
De foto's van Sander heb ik (tijdelijk) verwijderd omdat ik er eerst zeker van wil zijn dat Sander toestemming heeft foto's te plaatsen van een treinstel dat betrokken is geweest bij een ongeval waar op dit moment nog onderzoek naar gedaan wordt.

Eelco
team forummoderatoren

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #57 Gepost op: 10 March 2015, 23:41:32 »
@ Eelco

Ik heb jouw PB beantwoord.

Samenvattend; Ik heb geen toestemming gevraagd en daarmee ook niet gekregen voor het nemen en plaatsen van betreffende foto's.  Verdere uitleg en motivatie in PB

Om niemand in verlegenheid te brengen het verzoek de foto's (voorlopig) niet te herplaatsen. Ondanks dat ik persoonlijk van mening ben dat het zou moeten kunnen.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #58 Gepost op: 10 March 2015, 23:44:44 »
En de foto's zijn weer terug, duidelijk verhaal Sander.

Eelco

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #59 Gepost op: 11 March 2015, 02:59:49 »
@ Arjen-V: kom eens gezellig een dagje op TWO, kun je je lol op  ;)
Been there, done that, gauw weer terug gegaan naar goederen.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA