BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Miniature Holland op 20 August 2013, 16:45:30
-
Hallo
Ik zit al een hele tijd na te denken om de huidige baan helemaal uit elkaar te halen en een totaal nieuwe baan te gaan bouwen. De huidige baan is modelbaan schiedoorn. De baan die ik wil gaan bouwen heb ik alleen nog het zichtbare gedeelte uitgewerkt. Het schaduwstation heb ik nog geen idee van hoe het moet gaan worden. Ideeën daarover zijn van harte welkom. Ik heb de uitwerking ouderwets op papier gemaakt. Zelf beschik ik niet over een programma op de computer. Als iemand er 1 weet die ik gratis kan downloaden zeer graag. Alleen moet ik er wel met fleischmann profi gleiss in kunnen werken.
De bebouwing en het spoor gebruik ik van de merken: Fleischmann, sommerfeldt, holland scale, faller, roco, piko, mastica, auhagen en nog een aantal waar ik nu even de naam niet van weet.
Het rijdende materieel is als volgt.
Trix koploper
Trix koploper olympische versie
Roco ns 2400 geel/grijs met roco VAM
Rivarossi mddm
Rivarossi virm
Roco 1600/1800 met ls models ic rijtuigen en stuurstand
Husa 1600 met erts trein
Raillon 6400 met rail pro ballast
Piko mat 54 geel dubbeltractie
Roco plan V geel dubbeltractie
Roco plan t geel
Roco 1100 blauw met plan D blauw
Rivarossi ns 1300 geel/grijs met artitec plan E geel/blauw
En als er een productie van komt een ns plan U.
Hier het baanplan van de opbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_841.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_841.jpg)
De weg met de blauwe lijn is met het faller car system. De playwe stippen zijn de stopplaatsen. De rode vlakken zijn de gebouwen.
Het spoor is van fleischmann profi gleis met bovenleiding va. Sommerfeldt
Ik hoop voor nu even genoug info te hebben gegeven.
Groetjes jason
-
Het schaduwstation wil ik uit 8 sporen laten bestaan waarvan 1 in elke tichting als doorrijspoor zal worden gebruikt. De besturing van de treinen word gedaan met een roco multi maus. De wissels blijven analoge. De baan gaat uit modules bestaan zodat deze op beurzen zal kunnen staan en ook zeker te zien zal zijn.
Groetjes jason
-
Hoi Jason,
op zichzelf een plan met aardige mogelijkheden, maar ik heb twee kritiekpuntjes:
-ik vind het geheel nogal statisch overkomen, dat zou je kunnen doorbreken door bijvoorbeeld het spoor niet consequent parallel aan de baanrand te laten lopen. Bovenaan bijvoorbeeld zou je de sporen meer diagonaal kunnen laten lopen, zodat ze elkaar ergens in het midden (maar liever a-symetrisch) kruisen. Dat zou al wat geloofwaardiger overkomen.
- Je hebt, komend uit de rechterkant van het station, drie wisselverbindingen ingepland, twee keer links-rechts en één keer rechts-links. De links-rechts verbinding met meegebogen wissels zou je best weg kunnen laten.
Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden!
Groet,
Jan
-
Mijn eerste indruk is: stijf, steriel doordat het allemaal recht is. Recht langs de kanten, zelfs je scenerytekening is uitgelegd op het ruitjespatroon. Nu je de toevoeging hebt gemaakt, mee naar beurzen, kan ik dat wel begrijpen. Maar ik zou het iets "losser maken". Ook je station vind ik te veel sporen
maken hebben. Haal de sporen aan de buiten kant weg en maak je rangeersporen anders. Mijn suggestie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_841_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_841_1.jpg)
(weggehaald).
Wat zijn de afmetingen van je platen/modulebakken?
voor gratis ontwerpprogs: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Ontwerpprogramma%27s
-
Zoals anderen al zeggen loopt het spoor te parallel met de muur. Probeer eens wat spoorlijnen van de muur af te laten lopen.
Ook moet je proberen zo groot mogelijke bochten te gebruiken, dan ziet het er veel realistischer en vaak ook mooier uit.
Dit is misschien ene slecht voorbeeld, maar met 'sporen van de muur af laten lopen' bedoel ik dit.
(http://farm4.staticflickr.com/3700/9556689674_9ee9040630_o.jpg)
Voorbeeld is mijn baanplan.
-
Hallo
Iedereen bedankt voor de reacties. De oostelsporen onderaan zijn alleen met de rest verbonden zodat er stroom op staat. Verder word dat gedeelte alleen gebuikt om sloopmaterieel op te stellen. Er zal dus ook alleen ee. Sik of een hippel gaan rijden. Ik heb het langs de mhren laten lopen zodat er meer aandacht op de scenery valt. Dit baanplan is geteken 1:10 dus het is maar 2 bij 3 meter. Lange bochten gaat t m dus niet worden vanwege dat er het car system rijd wat met de kant en klare baanstukken zal worden gereden. Ook rijd ik met fleischmann profi rail zoals eerder gezegt en gebruik ik de delen (r1 r2 ) daar rijd ik nu ook mee en de bochtwissels zijn juist fijn om dat te gebruiken voor het snel wisselen als het nodig is. Ik begrijp wel dat het erg statisch is maar er is helaas niet genoeg ruimte om dat tot werkelijkheid te laten worden.
Ik heb nog 1 treinstel wat erbij gaat komen dat is de piko fyra loc met 6 ls models fyra rijtuigen. Deze stopt niet op het station maar rijd alleen erdoorheen.
Ik hoop weer leuke tips en reacties te ontvangen.
Groetjes jason
-
Hallo,
Ik denk zelfs dat het niet uit te voeren is.
Ik tel op 70 cm (60,9 meter), een weg met dubbele rijstroken, een stationsgebouw, 3 perrons en 7 sporen.
Verder zijn je bogen krap zat.
Mijn advies, download http://www.anyrail.com/index_nl.html en probeer maar raak (max 50 railstukken of anders kopen.)
Theo
-
@funtrucker. Bedankt voor je reactie. Op de baan die ik nu heb liggen 6 sporen in 35 cm dus het moet wel passen denk ik en anders wat inproficeren. Een kleiner stationsgebouw ofzoiets. Voor dat programma ga ik dat met 50 railstukken helaas niet redden. Dus ik denk dat ik een ander programma moet vinden dan maar.
Groetjes jason
-
Idee prima, uitvoering kan beter. Zoals al veel gemeld mag het iets losser. Ik zou kiezen voor de ruimst mogelijke bogen. Liever een grote cirkel/ovaal dan een vierkant met in elke hoek een R1/R2. Dat zal de uitstraling van materieel en baan beiden ten goede komen. Maar denk vooral niet te moeilijk, zoals ik al zei 'idee is goed' uitvoerbaar.
-
Een aardig plan, maar een beetje bijwerken.
Een tip voor de aanleg van wegen op een modelbaan: Ooit in oude modelspoorboeken gelezen (ik ben verder ook niet de wijstte)dat je juist niet te veel onderdelen van je baan moet verbinden met wegen. Dit om een meer realistische weergave van een functionele spoorbaan. Vervoer van A nr B. Geld ook voor de weg maar het gaat om de spoorweg. De wegen en waterwegen zijn in modelbouw bijzaak. In plaats van autowegen rond je spoorweg kun je ze beter gedeeltelijk laten zien en dwarsleggen op je modulen.
Zo creeer je ook meer hoekjes op je spoorbaan.
Succes. Gr Koen.
-
@koenF bedankt. Met het faller car system gaat dat nogal moeilijk je kan geen scherpe bochten maken. Vandaag datik het heb aangehouden met het spoor en dan 3 aftakkingen heb gemaakt die doorlopen onder het spoor.
Groetjes jason
-
Ow dat had ik nie in de gaten. Maar dan nog zou je iets kunnen verzinnen dat carsystem ergens onder of achter verdwijnt. Tunnels is bij een NL baan lastig. Maar denk bv achter huizen langs of door een bos verdwijnen. Zo zou je je bochten ook een beetje kunnen camoufleren.
Gr Koen.
-
jason, heb je al eens gekeken of je niet zoiets kunt doen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_24.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_24.png)
Ook zou ik als ik jouw was even kijken of je niet bijvoorbeeld de sloperij ergens anders kunt leggen, deze zijn zover ik weet namelijk nooit bij het station in de buurt.
-
Ik zou de sporen ook iets verder van de rand leggen.
Verder is alles eigenlijk al benoemd. Bochten ruimer maken, de rails minder steriel leggen. Wat je ook kan doen is een een plaat voor de weg aan de achterkant zetten zodat je een verdwijnpunt krijgt.
En heb je al nagedacht hoe je naar het schaduwstation gaat rijden zonder te steile hellingen te maken?
Groet,
Chris
-
@sneeuwtrein. Je idee is leuk maar het is een kleine baan.
@chris 80 de daling naar het schaduwstation zit bovenaan waar 2x 2 sporen doodlopen. De afdaling ernaartoe is 1,80 en tussen de niveaus komt ongeveer 11 cm verschil te zitten. Dus de afdaling red ie wel. Ik heb ook tekeningen van andere baanplannen die ik had maar dan word het station zo klein of te afdaling te kort. Een spiraal is geen optie helaas dat heb ik al uitgeprobeert.
Groetjes jason
-
Met de reeds benoemde punten eens ben ik het eens.
De helling zal problemen gaan opleveren, want de trein zal wel naar beneden kunnen rijden, maar niet naar boven. Het hellingspercentage is namelijk groter dan je denkt. Dat komt door de overgang van vlak naar dalend of steigend. Deze is geen een knik, maar verloopt glooiend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helling_1.jpg)
Groet,
Bas
-
Kort maar krachtig komt het er op neer dat de tot zover aangegeven optie's om je plan beter te maken,of volgens jouw niet passen of je wilt geen compromis maken aan je sporenplan.
Vraag ik me toch af als je eigenlijk vast wil houden aan wat je laat zien,waarom vraag je dan om hulp ???
Ook zou ik als ik jouw was even kijken of je niet bijvoorbeeld de sloperij ergens anders kunt leggen, deze zijn zover ik weet namelijk nooit bij het station in de buurt.
Klopt,al zou ik gewoon en die sloperij en dat terzijde spoor spul geheel eraf mieteren en is wat meer spelen met de sporen in die vrije ruimte.
nog beter,heel dat plan overboord en is iets verzinnen dat niet zo opgepropt en rechtlijnig is :-X
-
@basilicum de helling word idd zo gebouwd. Wat je bedoeld met de tekening. T zit erop of eronder met de haalbaarheid.
@tijgernootje. Ik wil best afwijken maar de sporen langs de rand lopen inde kamer langs de muur en als demo baan aan de buutenkant. De weg kan wel wat diagonaal gelegt worden. Maar het blijft altijd een groot rondje wat er gereden zal worden. De opstelsporen kunnen ook voor materieel gebruikt worden dat even niet in dienst is.
Groetjes jason
-
Hoi Jason,
Wat Bas bedoeld is dat het begin en het eind vd stijging veel flauwer zullen zijn waardoor het middenstuk nog stijler wordt. In jou geval denk ik wel boven de 7%. Dat is echt veel te steil.
Wat ik zou doen is op driekwart van je baan (vam beneden naar boven gezien) een scherm maken met en mooie achtergrond en daar een schaduwstation maak (ook voor je carsystem auto's). Visueel maken je treinen en auto's dan geen rondjes en is er wel gevarieerd treinverkeer mogelijk.
Groet,
Chris
Ps: in de huidige situatie kun je ook niet met achtergronden werken omdat je het middenstuk open hebt. Dit is eigenlijk wel een must mocht je uitgenodigd worden voor tentoonstellingen. Een optie is om de modules aan elkaar te maken en mijn bovenstaande suggestie toe te passen. Voorwaarde is wel dat je om je baan heen kan lopen..
-
Het meeste is denk ik wel gezegd maar toch nog wat opmerkingen.
Je geeft zelf al aan dat je er ook op tentoonstellingen mee wilt gaan staan.
Dan zou ik in de eerste plaats het sporenplan al wat rustiger maken. Nu is en blijft het toch veel rails op zo weinig mogelijk oppervlak proppen. Leuk voor jezelf misschien maar voor bezoekers minder interressant. Vanuit mijzelf bekeken zijn dat de banen die ik even een blik gun maar al gauw laat voor wat het is. Misschien wat negatief overkomend maar het ziet er zo "speelgoed" achtig uit. Voor een tentoonstellingsbaan moet je toch meer zoeken naar een evenwichtige verdeling tussen sporen en scenery in een meer speelse opstelling.
Ten tweede het gebruik van een schaduwstation. Zeker voor een tentoonstellingsbaan geen overbodige luxe om het treinverkeer gevarieerd te maken. Iedere 10 seconden dezelfde trein voorbij zien komen aat snel vervelen en zorgt er niet voor dat bezoekers lang blijven hangen.
Maar de gekozen insteek van jou vindt ik (op zijn zachts gezegd) een gedurfde.
Je baan ga je in modules bouwen. Uiteraard want anders krijg je die nooit verplaatst. Maar dat houdt in jouw geval in dat je dus modules gaat bouwen met sporen op twee niveaus. Gezien de ruimte zal het schduwstation dus onder het station komen te liggen en heb je de rest van de modules nodig om de hellingen te maken. Die je zeker niet te steil moet maken want dat geeft ellende. In een thuis situatie al niet leuk, laat staan op een tentoonstelling waar het dan onherroepelijk fout zal gaan. Murphy is een vaste bezoeke van beurzen ;D
Al die spoorovergangen tussen de verschillende modules moeten dus goed uitgelijnd komen te liggen.
En jij krijgt er dus heel veeeeeeeeeel. Ga er maar vanuit dat een beurshal zelden een perfect liggende vloer hebt.
Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is maar om al die aansluitingen betrouwbaar te krijgen lijkt me een hell of a job :-\
Ik kan me niet herinneren dat ik zoiets ooit gezien heb op beurzen.
Ik zou toch overwegen om iets anders te bedenken, zeker als je ermeee op beurzen wilt gaan staan.
Just my two cents.
Gr.
Eric
-
Ik ben het helemaal met Ericeens. Vandaar ook mijn voorstel van een schot met daarachter een schaduwstation. En misschien enkelspoor maken met minimaal R4 bogen. En minder sporen in het station. Dat scheelt ook veel wissels en maakt het rustiger. Volgens mij zijn er voorbeelden genoeg van zulke banen ter inspiratie.
Groet,
Chris
-
Ik sluit me bij vorige sprekers aan. Versoberen dat plan.
Een station met 6 sporen, maar een nuttige perronlengte van krap 1,20 meter is totaal ongeloofwaardig. Dus minder stationssporen, en een van de wisselstraten om de hoek leggen, zodat je meer nuttige perronlengte krijgt.
Verder kun je overwegen om het hoofdspoor enkelsporig te maken.
Als je er mee op tentoonstellingen wil gaan staan, dan zou ik etagebouw ten zeerste afraden, je haalt je grote uitlijnproblemen op de hals.
Ik heb zelf een soortgelijke opstelling (zie mijn website). Hoewel mijn totale afmetingen iets groter zijn heb ik in het ontwerpstadium steeds meer dingen geschrapt om de zaak landschappelijk verantwoord te krijgen.
-
@basilicum de helling word idd zo gebouwd. Wat je bedoeld met de tekening. T zit erop of eronder met de haalbaarheid.
@tijgernootje. Ik wil best afwijken maar de sporen langs de rand lopen inde kamer langs de muur en als demo baan aan de buutenkant. De weg kan wel wat diagonaal gelegt worden. Maar het blijft altijd een groot rondje wat er gereden zal worden. De opstelsporen kunnen ook voor materieel gebruikt worden dat even niet in dienst is.
Groetjes jason
:)
Je vraagt: "wat vinden jullie van dit baanplan", maar ondanks de vele fouten die er in zitten, waarop gewezen wordt door diverse ervaringsdeskundigen, houdt je vast aan je eigen ontwerp. Vandaar mijn smiley....
Gr. Jaap
-
Bedankt voor de reacties. De wisselstraten naar het 2 meter stuk te verplaatsen zat ik ook al aan te denken. Enkelspoor ga ik helaas niet rijden want dat is nooit gebeurt met het materieel wat erop komt. Ik kan wel naar r3 r4 bochten gaan. Dan moet ik ze wel zelf maken van flex rails. Achter een wand is opzich wel een idee, alleen waar ik dan naar zoek is dus waar laat ik een 7 delige trein met loc? Dat is al gauw 2,5 meter. De ideeën zijn goed bedoeld dat weer ik. De kamer is precies 2 bij 3 dus de middenruimte zit er zodat je overal goed bijkan. De achtergrond komt dan ook op de muur.
Groetjes jason
-
Enkelspoor ga ik helaas niet rijden want dat is nooit gebeurt met het materieel wat erop komt.
Hoe weet je dat zo zeker? Er zijn meer enkelsporige trajecten dan je denkt.
...alleen waar ik dan naar zoek is dus waar laat ik een 7 delige trein met loc? Dat is al gauw 2,5 meter.
Dat bedoel ik dus. Hoe kan je nou met treinen van 2,5 meter gaan rijden, als er maar 1,2 meter langs je perrons past?
-
Enkelspoor ga ik helaas niet rijden want dat is nooit gebeurt met het materieel wat erop komt.
Sorry dat ik het zeg maar dat is grote onzin. In jouw lijstje met materieel staat genoeg wat op enkelsporige lijnen rijdt/gereden heeft.
Achter een wand is opzich wel een idee, alleen waar ik dan naar zoek is dus waar laat ik een 7 delige trein met loc? Dat is al gauw 2,5 meter.
In een vitrine 8)
Dit baanplan is sowieso niet geschikt voor een 7 delig treinstel. Staat totaal niet in verhouding.
Gr.
Eric
EDIT. Twee zielen 1 gedachte ;D
-
Als je niks aan je baanplan veranderd heb je 1 klein probleem. Aan de rechterkant van het station kan een trein van het binnenste spoor naar het buitenste spoor en andersom. Aan de linkerkant kan dit niet, daar kan je alleen 2x van het buitenste spoor naar het binnenste, met het verplaatsen van de linker drieweg wissel en een andere wissel kan je dit oplossen.
Ik bedoel dit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_25.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_25.png)
-
Zomaar een wild idee.....
Gewoon lekker bouwen wat je hebt staan op dat plan en dat doen met het materieel wat je er op wilt laten rijden.
Vervolgens daarvan genieten en niet meer vragen om tips alhier.
Werkt goed voor jouw en goed voor ons ;)
De tijd zal leren of het idee wat je hebt goed voor jouw werkt en of het evt op een beurs bekijks zal trekken.
Klinkt cru,niet zo bedoelt,maar met vallen en opstaan moet men het meestal leren :-X
-
.... Aan de rechterkant van het station ..... Aan de rechterkant kan dit niet,
Huh??? Hoe bedoelu?
-
Bedoel natuurlijk de linkerkant... aangepast. :)
-
waarom zitten er aan de rechterkant een bochtwissel en die 3 weg wissel als er even later overloopwissels zijn?
mvg robin
-
Zomaar een wild idee.....
Gewoon lekker bouwen wat je hebt staan op dat plan en dat doen met het materieel wat je er op wilt laten rijden.
Vervolgens daarvan genieten en niet meer vragen om tips alhier.
Werkt goed voor jouw en goed voor ons ;)
De tijd zal leren of het idee wat je hebt goed voor jouw werkt en of het evt op een beurs bekijks zal trekken.
Klinkt cru,niet zo bedoelt,maar met vallen en opstaan moet men het meestal leren :-X
Lol. Ben het hier enigszins wel mee eens. Er zitten redelijk wat 'beginnersfoutjes' in je plan'. Het idee is niet verkeerd, maar de uitvoering lang niet optimaal. Er liggen een aantal onnodige en verkeerd geplaatste wissels, de boogstralen zijn wat krap en het is allemaal wat recht toe recht aan. Maar uit je reactie(s) lijkt het er misschien een beetje op alsof je zelf al besloten hebt het toch zo te doen en niet zo open staat voor suggesties en/of aanpassingen die je krijgt. Dan is je beste optie er gewoon aan beginnen en wel zien waar het schip strand. Tegen die tijd willen we je vast ook nog wel helpen 8^)
-
Hallo Jason,
In principe heb ik nooit kritiek op een baanplan van een ander , want het is jouw plan zoals jij dat ziet. Nu je echter vraagt, "Wat vind je van mijn baanplan " wil ik daar wel eens nuchter tegen aan kijken.
Je materieelkeus en je idee over de treinlengte zijn nogal ambitieus, je beschikbare ruimte beperkt en je wilt er ook nog een tentoonstellingsbaan van maken.Het is al meerdere malen aangeroerd, maar als je een trein van 7 rijtuigen wilt laten rijden op een baan van 2 bij 3 meter dan vraag ik af wat je daarmee beoogd.
Je scoort er zeker niet mee op tentoonstellingen als dat is wat jouw voor ogen staat.Dergelijke banen dienen tegenwoordig aan hoge eisen te voldoen op het gebied van materieel, railplannen en scenery.
Ik zou je willen adviseren je programma van eisen (je uitgangspunten) te herzien.
In dit draadje is ook voorgesteld om enkelsporig te gaan rijden. Omdat daardoor ander boogstralen en wisselverbindingen mogelijk zijn , zou het best kunnen dat je daarmee op de goede weg bent. Aan je materieellijst zie ik dat je kennelijk een fan bent van treinstellen. Je zou ook eens na kunnen denken over een kopstation .Dan heb je maar van een zijde wisselverbindingen nodig.Denk nog eens goed na over je uitgangspunten en probeer als voorbeeld een bestaand (Nederlands) station te nemen.
Het zou jammer zijn als je hobby op een teleurstelling zou uitdraaien.
Ik wens je veel succes.
Groeten Romani-P
-
@draaischijf2000 bedankt voor je reactie. Ik ben al een nieuw baanplan aan het tekenen. Ik heb ingezien dat inderdaad de bogen te scherp zijn, maar toch wil ik graag dubbelspoorig blijven rijden.
Kwa tuimte kan het nog ietsjes groter worden in de lechte. Hooguit 4 meter. Ik heb laatst ook de fyra al met 5 delige treinstellen zien rijden dus er kan al het een en ander ingekort worden. Zodra de tekening af is zal ik deze hier in dit draadje plaatsen. Wanneer de bouw van start zal gaan is nog onbekend. Ik hoop richting het einde van het jaar maar er zijn nog vele andere dingen die vooraf moeten gebeuren. Onder andere het afbreken van de huidige baan. De verkoop van de rails die ik nu heb. Ik heb meet voorkeur om alles behalve de wissels van flexrails te gaan maken. Dan kunnen er betere boogstralen gemaakt worden en in mijn ogen word het eindresultaat dan mooier. Ook is dit goedkoper. Je heb al flexrails voor 3,70 et messing rail. Nu liggen er 5 daarvan in mijn vitrine kast waar de komende jaren zoveel mogelijk ns modellen in gespaard zullen gaan worden. Alleen geen marklin want ik wil zo nu en dan wel met het materieel rijden en ik blijf bij het 2 rail systeem. Dat is realistiser.
Groetjes Jason
-
Je heb al flexrails voor 3,70 et messing rail.
Is messing rail nog steeds te koop? Bedenk wel dat messing veel sneller corrodeert dan nieuwzilver. Dus je blijft poetsen.
-
Topicstarter heeft misschien nog wel een schuurblokje in de schuur liggen........ ;)
-
@klaas zondervan. Ohja daar had ik even niet aan gedacht. Bedankt voor het herinneren
-
Hoi Jason,
goed om te lezen dat je teruggaat naar de tekentafel. Om je nog een hart onder de riem te steken: voordat ik begon met de bouw van mijn huidige baan, ben ik zeker een jaar bezig geweest met het ontwerp. Die lange voorbereidingstijd betaalt zich nu uit. De rails liggen voor het grootste deel, de treinen rijden. Nu heb ik rustig de tijd voor het leukste gedeelte: de scenery.
En: ik hou de moed erin, heel belangrijk.
Elk succes is gebaseerd op duizend mislukkingen. Daarom is het goed dat je opnieuw een ontwerp maakt. Ook daarop komt straks opbouwende kritiek, die je dan weer kunt verwerken in ontwerp nr 3.
Nog een puntje: messing rails zou ik niet gebruiken. Veel gauwer vuiligheid dan nieuwzilver. En er zijn ook voordelige nieuwzilver flexrails, bv van Piko of Peco.
tot slot: je wilt je schaduwstation eventueel onder je gewone station plaatsen. Welnu: dat kan. Hou wel minstens 10cm ruimte tussen beide en zorg, dat je gewone station op een afneembare plaat ligt, zodat je schaduwstation toegankelijk blijft. Zo heb ik het ook gedaan. En beperk je hellingen tot maximaal 2,5% en je boogstralen tot r3 waar de treinen moeten klimmen. Dat voorkomt een hele hoop gedonder en is zeker uitvoerbaar in je ontwerp. (ik heb stiekum al meegeschetst en gezien dat het kan.) Mijn eigen baan is een modulair ontwerp in meerdere nivo's met een schaduwstation pal onder het hoofdstation, zie bouwdraadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg692831.html#msg692831 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg692831.html#msg692831). Tevens zie je dat het soms helpt, om buiten de kaders te denken.
succes
Hendrik Jan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_856.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_856.jpg)
Ik heb dit als enogzins nieuw baanplan. Ik denk dat ik de afdaling naar het schaduwstation aan de bovenkant van het station ga leggen maar daar ben ik nog niet uit. Wel zijn de boog stralen ruimer 1,50 en 1,70 voor 180 graden. Kwa gebouwen ben ik er ook nog niet uit. De boog links wil ik denk ik ook naar 1,70 brengen ipv 1,50. De perton lengte is bijna 2 meter. Dus er kunnen nu langere treinstellen stoppen of doorheen rijden.
Groetjes Jason
-
Wel zijn de boog stralen ruimer 1,50 en 1,70 voor 180 graden.
Volgens mij verwar je nu boogstraal met middellijn.
Je kunt links nog wel een stukje dichter naar de rand toe.
Ik zie nog wel iets aan de toegangen naar het schaduwstation. Als een trein uit het schaduwstation terugkomt, komt die op het linkerspoor terecht. Rechts in het baanplan heb je een overloop naar het rechterspoor,maar links zie ik die niet.
-
@klaas zondervan. Onderaan lopen 4 sporen waarvan de 2 buitenste sporen dalen of stijgen. Ik zal morgen een iets duidelijkere tekening maken waar de lijnen er beter uitspringen.
Groetjes jason
-
Ik heb even in een uurtje een nieuw baanplan getekent met ruimere bochten en ik ga met andere rails rijden zodat er sneller van sporen gewisselt kan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_858.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_858.jpg)
De perron lengte in ongeveer 2,50 meter. Ook zal de loc van kant gaan wisselen bij goederen treinen zodat het weer naar het schaduwstation kan terukrijden. Voor de daling heb ik een systeem i gedachten dat ervoor zorgt dat de overloop naar de volgende module vlekkenloos zal verlopen. Aan het einde maak ik de daling niet vast maar leg ik een verbindingsplaat eronder zodat het altijd gelijk is ookal is de vloer in de zaal niet gelijk. Bij de gamma heb je tafelpote die doormiddel van een draaiknop iets verstelt kunnen worden. Voor de rest zal er door centimeter stukjes de overige overgansdelen verzorgt worden. Dan heb ik minder slijtage aan de wielen en maar een klein stukje zonder ballast. Na het rechte afdalende stuk is er nu wel ruimte voor een spiraal namelijk rechtsboven onder de flauwe bocht. Ik hoop dat de 4 wissels en 1 kruising (uit 1 stuk) nog leverbaar zijn in de winkels. Deze zie je vaak op stations liggen. Het zorgt ervoor dat ik ruimere bochten kan maken. Ik hoop ook dat ik een marklin overweg kan overzetten op deze rails. Heeft iemand hier ervaring mee?
Kwa materieel is het ook iets gewijzigd, maar het ligt er dan ook aan wat er nog te krijgen is en of er tegen die tijd weer nieuw mooi materieel is uitgegeven. (Foto's volgen)
Ik hoop zo snel mogelijk een nieuwe baan te kunnen gaan bouwen want net deze huidige baan zijn er al 2 wissels vastgelopen of defect binnenin iets afgebroken. De huizen en perrons worden gewoon overgezet op de nieuwe baan aangezien dat het duurste en mij de meeste moeite heeft gekost om eraan te komen. Sommige panden zullen door de midden worden gezaagd zodat het minder ruimte inneemt en het me leuk lijkt om het helemaal in te richten.
Morgen zal ik de foto's van het materieel erop zetten.
Hulp of tips altijd welkom. Ook kwa merken voor rails die goedkoop maar goed zijn heb ik interesse in. Ik heb altijd met fleischmann rails gereden.
Groetjes Jason
Reacties zijn altijd welkom.
-
Ach ja, het is en blijft een baanplan inderdaad.
-
Inderdaad, het is een baanplan.
In principe kan een trein nu nooit terug naar het schaduwstation. Zodra deze omhoog komt blijft deze "eeuwig" rechtsom bovengronds rijden op normaal dan wel tegenspoor. Om terug te keren moet je altijd rangeren in het station. Niet echt realistisch.
Kijk ook nog eens goed naar welke wissels je echt nodig hebt.
Die drie kruiswissels zijn volgens mij echt niet allemaal nodig en nemen meer plaats in dan je denkt en zullen niet passen op de korte rechte stukken links en rechts. Jij tekent ze nu even als niet langer dan een rechte rail.
Download anyrail eens en teken sommige stukken eens op schaal uit. Zal je verbazen heoveel ruimte je nodig hebt.
En nogmaals, als tentoonstellingsbaan zal dit het echt niet worden.
Het is en blijft een vrij recht toe rechtaan statisch ontwerp. Mischien leuk om wat jonger publiek te trekken maar ik schat in dat de gemiddelde modelspoorder er weinig aandacht aan zal besteden. Daar is het niveau over het algemeen tegenwoordig al een stuk verder. Zou jammer zijn van al je inspanningen.
Gr.
Eric
-
Kun je beter zoiets doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp_2.jpg)
-
Het is al minder recht toe recht aan. Alleen de goederentreinen hoeven te rangeren. De rest zijn treinstellen of met stuurstand rijtuigen. Ik weet niet precies de maten van de wissels. Ik heb de baan 1/10 getekent. Ik ben ervanuit gegaan dat de kruiswissels 50 cm lang zullen zijn. De 3 wisselstraten zijn er zodat je een aantal sporen kunt opschuiven en van het binnenste spoor in 1 keer het schaduwstation in kunt rijden. De baan diagonaal leggen heb ik geprobeert maar daar kwam ik niet goed uit met de afrit naar het schaduw station. Het lange rechte stuk komt op een spoordijkje te liggen. Precies hoog genoeg zodat er een tunneltje of dergelijke onderdoor kan naar rechtboven richting de molen.
Het is idd maar een baanplan. Op tekening lijkt t soms simpel naar mijn idee. Deze baan heb ik gebaseert op de grote module banendie er tegenwoordig zijn. T gaat immers om detail toch of zit ik ernaast? De bebouwing kwa huizen is maar een opzetje maar daar kannog heteen en ander aan veranderd worden. De weg kan oog een flauwe S-bocht krijgen, alleen moet ik wel rekenibg houden met t car system. De weg is 10 cm breed. De stoepen kan ik wel smaller maken. Ik gebruid die van auhagen. Ze zijn prima op maat te snijden.
Groetjes Jason
-
Het is al minder recht toe recht aan.
Zolang je de sporen allemaal parallel langs de rand van de tafel blijft leggen blijft het een statisch recht to rechtaan baanplan.
Ik weet niet precies de maten van de wissels. Ik heb de baan 1/10 getekent. Ik ben ervanuit gegaan dat de kruiswissels 50 cm lang zullen zijn.
Daarom mijn advies. Teken het eens in anyrail uit. Jij doet aannames die waarschijnlijk helemaal niet kloppen. 50 cm is niet zoveel.
De 3 wisselstraten zijn er zodat je een aantal sporen kunt opschuiven en van het binnenste spoor in 1 keer het schaduwstation in kunt rijden.
Dan nog. Rij eens virtueel met een trein rond en kijk eens goed welke wissels er dan echt toe doen. Er kunnen er echt een paar uit zonder aan functionaliteit in te boeten.
Het is idd maar een baanplan. Op tekening lijkt t soms simpel naar mijn idee. Deze baan heb ik gebaseert op de grote module banendie er tegenwoordig zijn. T gaat immers om detail toch of zit ik ernaast?
Inderdaad lijkt het op tekening simpel.
En wat je dus zelf aan geeft is dat je voorbeelden van grote modulebanen op een klein oppervlak wilt proppen.
En als het je om details gaat moet je je juist beperken.
Je blijft maar zoveel mogelijk raisl en schenerey op het beperkte oppervlak te plaatsen.
Een goede tentoonstellingsbaan blinkt juist uit in het gebalanceerde gebruik van de ruimte en die dat ontbreekt bij jou.
Less is more ;D
En als je toch met Anyrail bezig bent, teken dan ook het stuk met de helling eens uit en houdt daar de maximale hellingsgraad (3% = 3cm daling per 100 cm lengte) in de gaten. En vergeet vooral niet de dikte van je bodemplaat en de ondersteunende constructie (zeker voor tentoonstellingsgebruik niet onbelangrijk voor een stabiel geheel).
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je dan ook een probleem gaat krijgen in het korte stuk wat je ter beschikking hebt. Niets zo vervelend als er later achterkomen dat je helling dus toch echt wel veels te steil is. En dat is geen gok maar de harde waarheid :'(
Gr.
Eric
-
Dat je maar in één richting je schaduwstation in en uit kunt rijden hoeft geen probleem te zijn. Zeker niet als je met treinstellen en keertreinen rijdt.
Ik heb in mijn sporenplan een fiddleyard waar je ook maar van één kant in en uit kan. Getrokken treinen die terug moeten, moeten de loc laten omlopen. Dat heb ik vanaf het ontwerp ingecalculeerd. Het brengt wat leven in de brouwerij.
Voor de lengte van een kruiswissel kun je beter uitgaan van 60 cm. Als je een keuze hebt gemaakt voor een merk rails, dan raad ik je aan om de catalogus van dat merk aan te schaffen. Dan heb je de echte afmetingen bij de hand en dat voorkomt dat je jezelf rijk rekent wat de benodigde ruimte betreft.
-
Hoi,
Als je inderdaad op tentoonstellingen wil gaan staan zou ik het advies van Eric opvolgen (less is more). In elk geval je perrons flink inkorten en ook met (veel) kortere treinen gaan rijden. Denk aan 3 rijtuigen achter je lok. En ik zou je schaduwstation achter op je baan maken met een mooie achtergrond er voor.
Zoals het er nu bij ligt verwacht ik dat je bijna geen bekijks hebt als je al wordt uitgenodigd.
Het zou zonde zijn van je tijd en energie als het niet wordt wat je ervan verwacht.
Groet,
Chris
-
@klaas bedankt. Anyrail werkt helaas niet goed op mijn pc. Er zal vast nog wel een programma zijn. Ik heb ooit een helling gehad van 4,5 cm per meter. De roco treinen konden het makkelijk aan met de 6 rijtuigen die erachter hingen. Ik denk het te beperken tot 4 cm en de rest in de spiraal. Zolang je antislipbandjes heb kan je altijd ietjes stijler gaan. Ookal zit daar een risico aan. Heel erg ebdankt voor je advies. Ik denk dat ik voor roco line zonder bedding ga. Ik vind dat mooie rails voor een redelijke prijs.
Groetjes Jason
-
Een kruiswissel in Rocoline kun je alleen maken met de 15 graden wissels 42440 (links) en 42441 (rechts) en de 30 graden kruising 42498.
De wissels zijn 230 mm lang, de kruising 119 mm. Totale lengte dus 579 mm.
Ze hebben ook wissels van 10 graden, maar niet de bijbehorende kruising van 20 graden. Overigens zou zo'n combinatie ongeveer 1 meter lang worden.
-
@klaas bedankt. Ik denk dat de kruiswissels er dan uitgaan en er bochtwissels voor in de plaats gaan komen. Komt denk ik ook mooier uit.
-
... Ik heb ooit een helling gehad van 4,5 cm per meter. De roco treinen konden het makkelijk aan met de 6 rijtuigen die erachter hingen. Ik denk het te beperken tot 4 cm en de rest in de spiraal. Zolang je antislipbandjes heb kan je altijd ietjes stijler gaan. Ookal zit daar een risico aan ...
Daar zit zeker een risico aan, modeltreintjes komen gemakkelijk tegen zo'n helling op, maar of ze dat fijn vinden? Een helling van die proporties op een zijspoortje kan wel, maar als je het hoofdspoor zo inricht, moet iedere trein die helling nemen. Zo zorg je er wel voor dat de levensduur een stuk wordt ingekort.
-
Zo zorg je er wel voor dat de levensduur een stuk wordt ingekort.
Dit klinkt wel erg overdreven.
Gr.Jaap
-
Oké dat is waar, beetje dramatisch gesteld ::) Maar het zal iig niet goed zijn.
-
Ik heb ogezocht dat 4,5 cm helling de max is om de lic goed te houden. T logt dan wel aan welk merk je gebruikt.
Groetjes Jason
-
Spellingscontrole defect ;D
Waar heb je dat opgezocht? De gangbare regel is toch niet meer dan 3%.
Er zijn inderdaad heus wel locs zijn die de 4.5% halen, zelfs met een sleep, ik heb er ook meerdere, maar lang niet alles vindt dat lekker of trekt het niet.
Het blijft jouw keus maar kies de verstandigste optie en beperk je helling tot 3%.
Ook door de bocht die erin komt (links wat je nog niet getekend hebt), dat zorgt er allemaal voor dat de trekkracht afneemt.
Gr.
Eric
-
Je kunt je ontwerp ook wel uitvoeren met 2,5% hellingen.
Alleen heb je dan niet veel verticale ruimte voor je schaduwstation. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Ga niet klungelen met steile hellingen. Mijn Lima-koploper kan een helling van 2,5% in een r3-boog nog nèt aan zonder problemen.
Laat je hellingen direct na het station beginnen. Meteen na de laatste wissel. Dan heb je genoeg lengte om een flauwe helling te realiseren.
de groeten van...
Hendrik Jan
-
Het blijft jouw keus maar kies de verstandigste optie en beperk je helling tot 3%.
Ook door de bocht die erin komt (links wat je nog niet getekend hebt), dat zorgt er allemaal voor dat de trekkracht afneemt.
Dat en al aardig wat andere dingen zijn hier al vaker gepasseerd.
Het resultaat ?
Ik zeg :-X
-
En wat bedoel je met je opmerking en emoticon :-X
Jij vindt het onzin?
Gr.
Eric
-
Het is denk ik ook wel haalbaar. Als er tussen het spoor en de plank ervoven maar 8 cm ruimte zit op de plek waar hij verdwijnt.
Groetjes Jason
-
En wat bedoel je met je opmerking en emoticon :-X
Jij vindt het onzin?
Gr.
Eric
Dat het in mijn beleving weinig helpt om telkens dingen aan te dragen waarvan je begint te merken dat het niet kan of niet wil doordringen bij de TS.
Er zijn al aardig wat dingen herhaaldelijk gezegd en het resultaat laat zich zien in wat als nieuwe baan wordt voorgesteld.
B.v. leg je sporen niet langs een bakrand recht toe recht aan,dat werkt niet,laatste resultaat is,ja je raad m al.
Enz enz enz.
Dus vandaar dat(ik in elk geval) zoiets had van jah pak die qoute erbij en,zeg maar zo zeg maar :-X
Ik kan me niet voorstellen dat er nergens in de buurt van TS is die een pc heeft die met anyrail om kan gaan en er is even voor kan gaan zitten gezamelijk,om is wat werkelijkheid te zien onstaan qua ruimte en baanidee i.v.m. wat men nu denkt te kunnen proppen op die vorm van baan.
Om maar te zwijgen over het miss kunnen bijbrengen van inzicht in het maken van een goed werkend en leuk plan wat evt een beurs waardigniveau zou kunnen hebben.
Zo te zien lukt het ons hier in elk geval tot zover nog niet om bovenstaande 2 regels over te kunnen brengen :-\.
Zie trouwens ook laatste reactie van TS,als je 8cm hebt als ruimte tussen 2 niveau's en die trein die stopt er daar mee,dan wens ik iemand veel suc6 om die te pakken te krijgen in een schaduw station/tunnel ri schaduwstation zonder andere dingen te raken/mollen..
Dat is wat ik er mee bedoel te zeggen,als ik :-X doe ;)
(wederom niet hatelijk bedoelt ri TS,dat dat duidelijk is ,miss dat dit stukje tekst helpt om iemand te behoeden voor iets wat al snel verveelt en niet gaat brengen wat er nu van verwacht wordt)
-
Sinds mijn reactie op pagina 3 volg ik dit draadje met grote aandacht.
Gr. Jaap
-
Kun je beter zoiets doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp_2.jpg)
Mooi plan! Precies zoals ik en velen al hebben gezegd, liever ovaal dan vierkant 8^) Maar Floris heeft een goed punt dat het tegen dovemansoren is.
In een fantastisch (en hilarisch) topic over online sales werden wel wat nuttige dingen gezegd over adviezen die hierop ook van toepassing zijn B^)
-
Dat het in mijn beleving weinig helpt om telkens dingen aan te dragen waarvan je begint te merken dat het niet kan of niet wil doordringen bij de TS.
.............rest maar even weggehaald...........
(wederom niet hatelijk bedoelt ri TS,dat dat duidelijk is ,miss dat dit stukje tekst helpt om iemand te behoeden voor iets wat al snel verveelt en niet gaat brengen wat er nu van verwacht wordt)
Duidelijk en helemaal mee eens.
Had even de indruk dat het op mijn opmerkingen sloeg maar het was als voorbeeld aangehaald. 8)
Gelukkig voor de TS hebben wij er geen verstand van en komen onze adviezen volledig uit de lucht gegrepen. ;D 8)
En wat betreeft Anyrail, TS kan ook met de "probeerversie" met 50 railstukken al heel veel zelf uitproberen.
Zal heus wel ergens op een (andere) PC aan de praat te krijgen zijn. Kwestie van downloaden en installeren. Meer is het niet.
@Jason
Je hebt nog steeds niet geantwoord waar je die 4,5 cm stijging vandaan gehaald hebt.
Gr.
Eric
-
@remunj ik heb dat ooit in een catalogus gelezen van fleischmann jaren terug. Ik heb die zelf niet meer helaas.
Wat iedereen zegt van less is more kan misschien wel kloppen. Maar dan wil ik toch even weten waarom ik regelmatig beusbanen zie die als cdntrum bedoeld zijn en echt ramvol gebouwd zijn en veel bekijks trekken. Dat vraag ik mij dus even af. Heeft iema d hier een reactie op?
Groetjes Jason
-
Geef eens een voorbeeld van zo'n beursbaan die ramvol gebouwd is.
Enneh, kan je je eigen schrijfsels even lezen voordat je op Verzenden klikt? Er zitten een paar verkeerde en ontbrekende letters in. Dat leest zo lastig.
-
@klaas sorry van de typfouten. Ik heb onderandere een modelbaan mark's modeltrambaan. Ik heb bij de haagse modelbouw club een volle baan gezien.
De baan die ik zou willen bouwen is als centrum bedoeld en dat is niet vaan weinig gebouwen enzo.
Groetjes Jason
-
De trein baan van de HMC is wel eens stukje groter dan jij in gedachten hebt :-\
En die beelden de omgeving Den Haag HS spoor uit. En daaar is het wat vol gebouwd, dus min of meer waarheidsgetrouw.
Heel wat anders dan jij in gedachten hebt en geen vergelijk.
Verder ken ik niet veel banen die "ramvol" zijn en veel bekijks trekken.
Gr.
Eric
Edit: En die Fleischmann catalogus, ging dat stukje dan niet over de tandradbaan?
Daar kan je een stuk steiler.
-
Heel simpel
Je wilt teveel. Hebben heel veel modelspoorders last van. ( enthousiasme )
(herkenbaar 8) )
Hier wat inspiratie voor een kleine (maar fraaie) baan.
http://www.miniworldrotterdam.com/200835.htm
-
Zien we daar nou nog een bekend koppie 8)
Gr.
Eric
-
@remunj t ging volgens min niet over het tandrad. T ging over de stijging en daling zonder tandrad
@chris zoiets had ik in gedachte te maken maar dan 2 bij 3 meter en een schaduwstation erbij. Ik ben al een keer of 4 bij miniworld geweest en daar is het heel veel groter maar alles is wel dicht op elkaat gebouwd. T zijn allemaal lage gebouwen dat ik in gedachte heb van holland scale, artitec en tilly models. Een enkel gebouw zal wat hoger zijn. Ik wil best afwijken maar 2 hoofddingen wil ik er zoizo in hebben dubbelspoor en t carsystem.
Groetjes Jason
-
Het is maar wat je wilt natuurlijk....
in mijn baan probeer ik duidelijk verschil te scheppen tussen een "stadse" en een landelijke omgeving. Leuk voor de afwisseling, zo lijkt mijn baan veel groter, vind ik. Juist bij een rondlopende baan heb je de gelegenheid voor afwisseling, want je kunt de hele baan nooit in één keer overzien.
Verder heeft de tijgernoot een punt als hij stelt, dat 8cm verticale ruimte erg weinig is, tussen station en schaduwstation. Hoe kom je dan bij die trein in het schaduwstation, als daar wat misgaat? Of bij die wissel die steeds storing geeft?
Is wel oplosbaar door je bovenste station op een afneembare plaat te bouwen, maar daardoor wel extra gecompliceerd.
Ik herken het enthousiasme, zoveel mogelijk op je baan willen. Dat wou ik ook. Toch heb ik mijn concessies al in de planningsfase gedaan. Dus: Géén internationaal vliegveld (schaal 1;500) en géén zeehaven (schaal 1;750, met afgemeerde slagschepen uit WO2) ;)
eenvoud is het kenmerk van het ware, dat geldt zeker voor baanplannen.
Hendrik Jan
-
@Eric : Floortje :)
@Jason : Het is geen blauwdruk, maar bedoelt ter inspiratie.
Maak het allemaal wat minder strak.
Ga eens met Google Earth aan de slag en bekijk een stad eens van boven hoe alles schots en scheef door elkaar staat.
Doe een concessie aan de treinlengtes en je kunt op een baan van 3 bij 2 een leuke stad creëren.
-
@hendrik jan bedankt voor je reactie.
De 8 cm speling is alleen op de plek waar de trein binnenkomt. Daarna zal deze nog wat verder gaan afdalen. Ik wil ook idd best veel op de baan maken. Ik krijg binnenkort een cdtje voor de pc met een programma erop zodat ik wat kan uitwerken. Als dat werkt zal ik er een screenshot van maken en deze hier plaatsen. Er is opde baan meestal 1 hooguit 3 treinen te zien en de rest zal in het schaduwstation staan. Een ovale baan heb ik zelden gezien op een beurs. Meestal waten het module banen met niet al te ruime bochten en de rest liep recht in het midden. De namen daarvan weet ik niet meer.
Groetjes Jason
-
Die opmerking over treinlengtes is belangrijk.
Wil je een 10-delige Thalys laten rijden? Dan moet je baan veel groter. Kort hem in tot 6 bakken, en je kunt hem kwijt. Zelf rijd ik met een 6-delige ICE (moet eigenlijk 8 bakken hebben). Zou ik met de originele lengte rijden, dan is de staart nog niet uit de boog, of de kop gaat er alweer in. En dat vind ik geen gezicht, vooral niet langs het perron.
Selectief comprimeren dus. Niet alleen je baan, maar ook je treinen. Als je treinen maximaal 2 meter lang zijn, kun je toch nog 6 à 7 rijtuigen per trein laten rijden.
Hendrik Jan
-
Duidelijk en helemaal mee eens.
Had even de indruk dat het op mijn opmerkingen sloeg maar het was als voorbeeld aangehaald. 8)
Gelukkig voor de TS hebben wij er geen verstand van en komen onze adviezen volledig uit de lucht gegrepen. ;D 8)
Fijn dat tie duidelijk en goedgekeurd is (y)
1duidige gedachtes allom hier op div vlakken :D
Ik ben al een keer of 4 bij miniworld geweest en daar is het heel veel groter maar alles is wel dicht op elkaat gebouwd.
Ik wil best afwijken maar 2 hoofddingen wil ik er zoizo in hebben dubbelspoor en t carsystem.
Ik als redelijk groentje in baanplannen en de rest,wil even wat verduidelijken(als t lukt).
Miniworld is een redelijk lang gerekte baan,geen rondje,t werkt met veel landschap weinig spoor(uitzondering daargelaten),t werkt met hoogte verschillen en verborgen spoor stukken dmv huizen of groen of weet ik t wat.
Omdat het lang gerekt is ,hier en daar soms visueel opgedeelt (je ziet staande aan de ene kant van de baan niet wat er aan de andere kant gebeurt) maakt het interessant en spannend en leuk om te rijden en te bezoeken.
en het is ook geen racebaan achtig ovaaltje(recht,bocht,recht,bocht langs een bak rand) waarin een sneltrein van loc+8 bakken moet parkeren op een station ter grote van een dubbeltje :- ;)
Dat is het verschil.
Je wil teveel op een relatief plat oppervlak zonder hoogte verschillen door b.v een berg en t is recht toe ....... , afijn iemand snapt m wel denk ik ::)
Stap af van je baan vorm en probeer is iets in een u vorm met 2 kopstations,of een u vorm en 1 kopstation en een schaduwstation aan de ander poot van u vorm.
Weet ik veel,ik zeg toch weer zomaar iets,hopelijk komt t over door er is rustig over nadenken.
anders voel ik me net de ezel in dat gezegde met die steen :-X ,da zal dan ook gelijk de laatste keer zijn ;D
Een ovale baan heb ik zelden gezien op een beurs.
Ken er genoeg in wat voor variant dan ook, maar door er een berg thema van te maken b.v. zie niet wat er allemaal gebeurt aan de andere kant.
T enige wezenlijke verschil is dan dat daar geen zichtbaar mangat in t midden zit maar de baan zo compact is opgebouwd met module's dat men de meeste dingen van buitenaf kan doen(zolang t geen electronica draden betreft ;D )
En er is veel verborgen uit zicht,dat je naar een soort ovaaltje staat te kijken valt de meeste niet eens op omdat er zoveel "tegelijk" te bekijken valt.
-
@remunj t ging volgens min niet over het tandrad. T ging over de stijging en daling zonder tandrad
Zeg maar gewoon Eric hoor 8)
Je moet oude catalogussen wat dat betreft ook met een flinke korrel zout nemen. De daarin vak getoonde baanplannen zijn bij lange na niet realistisch met o.a. de door jou aangehaalde skihellingen. 8) Dat zijn verkoopplaatjes waarin de fabrikant zoveel mogelijk van zijn assortiment wil laten zien en jouw wil laten geloven dat dat allemaal kan.
Wil je al indruk maken op een beurs dan moet je toch met wat realistischer plannen komen.
De 8 cm speling is alleen op de plek waar de trein binnenkomt. Daarna zal deze nog wat verder gaan afdalen.
Wat verder mag best veel verder worden. Stel je hebt een schaduwstation van 5 sporen. Meneer Murphy is in een goede bui en laat op het slechts bereikbare spoor iets gebeuren. Probeer jij je hand maar eens door een ruimte te proppen van pak hem beet 8 - 10 cm over de teinen op de overige 4 sporen heen om bv de tein weer op het spoor te zetten. Succes (y)
Een ovale baan heb ik zelden gezien op een beurs. Meestal waten het module banen met niet al te ruime bochten en de rest liep recht in het midden. De namen daarvan weet ik niet meer.
Die ovale banen zijn er zeker, en vaker dan jij denkt. Alleen zijn die vaak zodanig gebouwd dat het niet opvalt dat het ovalen zijn. Eigenlijk zijn die opgebouwd volgens het hondenbot principe. Een groot rijgedeelte in het midden met links en rechts lussen al of niet gecamoufleerd door scenery of weggewerkt achter achtergrond platen. Of echt rondlopend waarbij er achter de achtergrond platen een schaduwstation is weggewerkt.
Zonder de organisatoren van beurzen zoals Eurospoor en Rail voor het hoofd te stoten maar daar kom je geregeld banen voor die ooit acceptabel waren maar naar hedendaagse begrippen/wensen/eisen echt niet meer kunnen.
En wat jij voor ogen hebt om te bouwen gaat in die categorie vallen. Leuk om even een blijk op te werpen maar niet geneog om de aandacht lang vast te houden.
En voor de hele goegemeente gaat roepen "bouw dan zelf iets als je het zo goed weet". Daar heb ik om meerdere redenen geen behoefte aan. Maar ik weet wel wat ik van een tentoonstellingsbaan wil verwachten. B.v. een verrasend sporenplan, scenery met aardigheidjes/verrassingen. Zaken die de aandacht vasthouden.
Wil je nu echt eens kijken hoe een goede tentoonstellingsbaan eruit ziet ga dan volgend jaar Maart naar de beurs Ontraxs in het spoorwegmuseum. Dan zie je dat daar dus niet die "ramvolle" banen staan maar banen volgens het less is more principe waar een evenwichtige verdeling is tussen rails en scenery. Je zult er wel "vollere"baantjes tegenkomen maar dat zijn meer diorama's met een beperkt treinverkeer waarin een hele scene wordt afgebeeld.
Gr.
Eric
-
@tijgernootje en remunj. Ik begrijp jullie commentaar en daarom daag ik jullie uit. Ik snap dat mensen het beter weten en daarom wil ik wel is hun baanplannen zien. Ik zou graag van jullie dan een baanplan op dit formaat willen zien van 2 bij 3 meter en met de open oppervlakte in het midden van waaruit alles bestuurd gaan worden. De treinen moeten kunnen rond rijden en naar het schaduwstation kunnen rijden. T station om de bovenopbouw moet minimaal 2 meter zijn. Er moet met dubbspoor gereden worden en er moet een 4 sporig station in liggen. Diagonale linnen mag uiteraard maar niet veelste grote bochten. Zoveel mogelijk recht. Er moet faller car system in 2 richtingen kunnen rijden.
Succes. Ik zie het vanzelf in dit draadje verschijnen
-
Onmogelijk.
Op dit oppervlak M O E T je concessies doen. Een beetje realisme op de baan zorgt automatisch voor kortere stationssporen, bijvoorbeeld.
Kortom: Je wilt veel te veel op een klein oppervlak.
Groet,
Bas
-
Hm, als je dan vraagt om een baanplan van twee bij drie meter met een bediengat in het midden: die van mij voldoet aan die parameters. En mijn "station" is er wel, maar dat zie je niet. Alleen maar een paar wissels van één van de koppen van het station. De rest is schaduwstation met een lokomotievendepot d'r bovenop.
Dat wil zeggen, het is de bedoeling dat dat het wordt. Op drie meter bouw je geen geloofwaardig station waar lange ICE's en InterCity's en zo stoppen. Misschien in N, met wat fantasie.
En ja, ik wil ook wel lange perrons. En een mooi stukje vrije baan als 'Paradestrecke'. Maar ik kan niet alles hebben, dus moet ik kiezen, niet met alle geweld toch willen en met een speelbaantje thuiskomen.
Maar je moet doen wat JIJ wilt, je hoeft je niks van al die raadgevingen aan te trekken, het is JOUW baan.
Succes!
Jan
-
Jason, ik ga er nog één keer wat over zeggen. Als de leeftijd in je profiel klopt voorspel ik je dat je nog wel een paar keer je neus zal stoten voordat je tot de ontdekking komt dat al die ouwe l*llen hier gelijk hebben.
Je wil gewoon te veel op een te kleine oppervlakte. Een station van twee meter terwijl de grootste lengte van de baan 3 meter is, dat kan wel, maar het is geen gezicht.
En een ondergronds schaduwstation op een tentoonstellingsbaan, vergeet het maar. Je komt voor grote constructieve problemen te staan. Als je het toch wil, wacht dan nog 20 jaar waarin je wat ervaring bij elkaar kunt sprokkelen.
Dus mijn advies: uitkleden dat plan. Hoofdspoor enkelsporig. Station met perrons van 1,50 meter. Schaduwstation op gelijk niveau achter de coulissen.
Materiëel treinstellen met max. 5 rijtuigen en trek/duwtreinen met hoogstens 4 rijtuigen. Goederentreinen kunnen wat langer zijn, die hoeven niet langs het perron te passen, maar ze moeten wel in je schaduwstation passen.
Dat was wat ik er over te zeggen heb, verder mag je het lekker zelf uitzoeken.
-
Grappig topic dit. Soort wedstrijd van 'wie overtuigt hem het eerst' haha. Ik geef het op. Ik ben nu alleen nog benieuwd wat het wordt en hoelang dit stand houdt.
Go for it!
-
Ik sluit me volledig bij Klaas aan (aangezien dit overeenkomt met wat ik al eerder hebt getypt :)).
Verder zou ik op de beurs voor de baan gaan staan ipv ertussen, dat geeft meer interactie met het publiek en scheelt je heel wat onder de baan door gekruip.
Ok, nog 1x dan. Less is more.
Groet,
Chris
Ps: bovenstaande geldt dus voor als je op tentoonstellingen wil staan. Voor thuis moet je het natuurlijk helemaal zelf weten :).
-
Jason,
Waarom zou ik een baanplan voor je maken.
Je hebt al zoveel advies gekregen dat je dat nu goed zelf zou moeten kunnen.
Chris heeft je al het baanplan gegeven wat op jouw oppervlak past.
Verder sluit ik me aan bij voorgaande sprekers.
Ik denk dat we alvast 1 conclusie kunnen trekken.
Iedereen is overtuigd, behalve jij ;D
Als, zoals Klaas ook schrijft, je leeftijd klopt lijdt jij aan iets waar we allemaal aan geleden hebben op jouw leeftijd.
Het begint met een E en eindigt op heid ;D 8) ;D
Maar vertel wanneer kunnen we je baan bewonderen op een beurs zodat jij ons ongelijk kunt aantonen?
Succes.
Gr.
Eric
-
@tijgernootje en remunj. Ik begrijp jullie commentaar en daarom daag ik jullie uit.
Ja als je t echt had begrepen dan kwam je niet met dit zoveelste "foutje" aan,je denkt toch niet dat ik m'n tijd daar aan ga verspenderen omdat een 18 jarige te lui is om het zelf te proberen of zelf te zoeken naar voorbeelden.
Ik zou graag van jullie dan een baanplan op dit formaat willen zien van 2 bij 3 meter en met de open oppervlakte in het midden van waaruit alles bestuurd gaan worden. De treinen moeten kunnen rond rijden en naar het schaduwstation kunnen rijden. T station om de bovenopbouw moet minimaal 2 meter zijn. Er moet met dubbspoor gereden worden en er moet een 4 sporig station in liggen. Diagonale linnen mag uiteraard maar niet veelste grote bochten. Zoveel mogelijk recht. Er moet faller car system in 2 richtingen kunnen rijden.
Ja zodra ik geen werk meer heb.
Of een eigen zaak ben begonnen (een andere versie van een Mac Donalds)hier kun je dan baanplannen bestellen aan de drive through ipv hamburgers.
Of me 70 jaar lang helemaal de pest verveel/niks zinnigers meer weet te doen en t betaald goed .
Dan zal ik daar is over gaan nadenken,niet eerder.
Niet met diagonale linnen,niet met diagonale katoen of weet ik veel ;D
(over concessies moeten doen en het vertellen :-X daar begin ik niet meer aan want hij wil nog steeds een 747 op t grasveld achter in de tuin zien landen bij m thuis)
Op drie meter bouw je geen geloofwaardig station waar lange ICE's en InterCity's en zo stoppen. Misschien in N, met wat fantasie.
Maar je moet doen wat JIJ wilt, je hoeft je niks van al die raadgevingen aan te trekken, het is JOUW baan.
Jan stop r maar mee,net een zinkend schip ;D
Voorlopig is t niet meer dan een papiertje en idd lkkr doen wat je wil,veul plezier ermee (y)
@ Eric dit is een geval van een betonplaat voor t h**fd van enkele meters dik en niet anders ;D
@ iedereen die verder gaat met reageren,veel suc6.
Ik ga vanaf nu denk enkel nog verder lezen in dit draadje,heb r verder geen zin meer in :P
*tenzij iemand hier iets leuks zegt of iets niet snapt van m'n laatste berichtje*
-
Tijd is essentieel blijkt weer eens leeftijd, prioriteit, mentaliteit, enz ;D
-
@ Eric dit is een geval van een betonplaat voor t h**fd van enkele meters dik en niet anders ;D
Superdik extra gewapend beton ;D
Gr.
Eric
-
Dus de eindconclusie op de titel van dit draadje :
We vinden je baanplan eigenlijk niet zo goed.
Daar kan je wat mee doen, maar dat lijkt er niet op.
(dus ik snap de reactie op jou 'uitdaging')
Of je kan hem gewoon gaan bouwen, wat je goed recht is.
Verder wens ik je er veel plezier mee en succes.
-
We vinden je baanplan eigenlijk niet zo goed.
Chris, hoe kom je toch op dat idee ? ::) ;D :-X
-
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, bij het denkwerk van Jason. Hij wil graag met indrukwekkende treinen rijden, lange treinen vooral, op lange trajecten. De ruimte die tot de beschikking staat is echter beperkt, en staat dergelijke dingen eigenlijk niet toe. Een heel bekend probleem, dat bij menigeen in meer of mindere mate zal spelen.Lange treinen in krappe bochten vindt niemand mooi, en als je maar 2 x 3 meter beschikbaar hebt... tja, dan heb je een probleem.
Daarvanuit bekeken vond ik het eerste baanplan nog niet eens echt slecht, misschien wat statisch en met wel héél krappe bochten. Daar valt op zichzelf wel wat aan te doen, al zal het bochtenwerk nooit helemaal ideaal worden.
Daar is door de verschillende respondenten ook al op gewezen. Als je daar vrede mee hebt, is met een dergelijke baan heel goed te leven. Als je echter ook ambities koestert om met diezelfde baan ook op beurzen te gaan staan, dan zul je er al gauw achter komen dat 'het publiek' erg verwend is en dit soort baantjes al gauw voorbij zal lopen.
Laten we met z'n allen ophouden met Jason af te kammen, daar is dit forum te goed voor vind ik, en in plaats daarvan proberen Jason op goede ideeën te brengen. Daar is dit forum onder meer voor bedoeld.
Van Jason's kant mag verwacht worden dat hij de aangedragen suggesties en ideeën overweegt en meeneemt in zijn besluiten en ze niet zonder al te veel commentaar of valide tegenargumenten van de hand wijst. Want dan is het inderdaad paerlen voor de zwijnen werpen.
Groet,
Jan
-
Laten we met z'n allen ophouden met Jason af te kammen, daar is dit forum te goed voor vind ik, en in plaats daarvan proberen Jason op goede ideeën te brengen.
In mijn beleving is er van afkammen nauwelijks sprake, en goede ideeën zijn er voldoende aangedragen.
Maar ja, Jason vindt zijn eigen ideeën beter dan de onze.
-
Mijn beleving ook.
Hij vraagt advies. Hij is 18, dus kan dat prima in zich opnemen.
Als je er dan helemaal niets mee doet en blijft vasthouden aan een aantal eisen die niet goed uit te voeren zijn, ontstaat er enige irritatie.
Maar om nou te zeggen dat we hem afkammen, nee.
Hij vroeg.
Wij gaven.
-
Oké, maar je kunt ook gewoon niks meer zeggen...
-
Ga ik nu gelijk mee beginnen.
-
Heel soms kun je dingen mooier in een andere taal zeggen:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister. Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben.
(Johann Wolfgang von Goethe)
mvg,
Gert
-
Ik ga gewoon eens even een railplan voor die knul in mekaar zetten. kinderachtig dat die azijnpissers dat niet doen.
Willen ze niet?
Wilniet ligt op het kerkhof en Kanniet ligt ernaast.
Zoals de grote filosoof Captain James Tiberius Kirk destijds al zei:"I don't believe in a no-win scenario."
de groeten van...
Hendrik Jan
-
Ik ga gewoon eens even een railplan voor die knul in mekaar zetten. kinderachtig dat die azijnpissers dat niet doen.
Willen ze niet?
Azijnpisser of niet,met termen als ik daag je uit,terwijl men zelf weinig/niks heeft laten zien hier als t gaat om zoek/speur/denk werk/suggesties meenemen in een nieuw plan,laat al snel vele deuren dichtvallen :-X
(zeg niet dat men niets heeft geprobeerd,maar t laten merken is niet gebeurt)
Als je maar genoeg probeert en t komt niet over,dan stop je dr vanzelf mee om het duidelijk te maken :-X
Ben benieuwd HJ of jij iemand het "licht" kan laten zien die zo veel eisend is.
Suc6 (y)
-
Kirk speelde dan ook vals toen ie dat zei. 8)
Ik ben benieuwd of je Jason blij kan maken.
Succes (y)
-
Kijk, jij kent je klassiekers ;)
Hendrik Jan
-
Trekkie ;D
-
Eerste opzetje voor Jason.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schets_jason.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schets_jason.png)
In winrail, daarna in Paint.
Direct onder het grote station ligt het schaduwstation, op -8,5cm.
Het grote station ligt op 1 of meer losse platen, die in hun geheel met scharnieren kantelen, zodat het schaduwstation bereikbaar is. Of het station ligt op een aantal platen, die geborgd zijn met kastsluiters of scharnier=pen ofzo. (Doe ik op plankendam ook, werkt prima)
Maximale helling: 2,5%
minimale boogstraal: R3 (Fleischmann)
Perronlengte:220cm.
De wisselstraten zijn zo niet verkrijgbaar, je zult zelf de zaag in de wissels moeten zetten. En dat kan. Anderen gingen u reeds voor. Zie ook mijn eigen Plankendamse bouwdraadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg741492.html#msg741492 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg741492.html#msg741492)
Het Faller Car System vindt ook nog een plek, is zelfs essentieel, zoals je ziet. Het viaduct dient als camouflage voor de sporen naar het schaduwstation. Boven de gestippelde spoorlijn is in mijn opzet ruimte voor scenery. Dat kan van alles zijn. Flats, industrie, bos, weide, wat je maar wilt.
Blijft er een dijk van een probleem over: exploitatie. Hoe lang is het leuk om steeds dezelfde treinen te zien rijden?Hoe handig moet je zijn om dit te bouwen?
Behoorlijk.
En als het mee moet naar beurzen moet je echt 3 rechterhanden hebben.
En tot slot: wat mag het allemaal kosten? Ik heb een baan, weinig woonlasten. Ik kan nog eens wat uitgeven. Hoe zit dat bij Jason?
de groeten van...
Hendrik Jan
-
Mijn laatste voorstel voor Jason.
Zelfde plan, nu wat verder aangekleed. Rechtsboven rijdt de trein door een insnijding zoals we die kennen uit Assel. Prachtig gebied met heide, bomen, en treinen ;)
linksboven een jaren 30 wijk. Hier kun je de bekende huisjes van Kibri plaatsen, vaak voor een apendaalder op de beurs te koop. Midden boven is een wijkje met portiekflats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schets_2_jason.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schets_2_jason.png)
Voor het gemak heb ik de baan kleiner uitgevoerd dan in Jason's plan. 50cm breed , waar Jason 60 aanhoudt.
Als je 60 cm aanhoudt, heb je meer ruimte voor de aankleding, maar minder ruimte om zelf in het midden plaats te nemen. Je mangat is erg krap!
In het onderste deel is ruimte om de grote stad uit te beelden met halfmodellen langs de rand, en geschikte achtergrondplaten. Ook het stationsplein biedt mooie mogelijkheden om de grote stadsfeer te scheppen.
Plezier ermee. Ik ga kuifje kijken.
de groeten van...
Hendrik Jan
-
Ok. Dan even een reactie van een van die azijnpissers ;D
Op zich aardig dat plan maar het blijft toch min of meer hetzelfde als wat Jason al had. Maar wil je binnen zijn eisen blijven dan blijft er weinig keus. Het is in ieder geval wat minder vol gepropt. Wat misschien nog zou kunnen is het station iets diagonaal leggen door de rechter wisselstraat iets hoger te leggen.
Niet optimaal want dan begint na de wisselstraat direct de bocht. Alvast een recept voor mogelijke problemen.
Direct onder het grote station ligt het schaduwstation, op -8,5cm.
Het grote station ligt op 1 of meer losse platen, die in hun geheel met scharnieren kantelen, zodat het schaduwstation bereikbaar is. Of het station ligt op een aantal platen, die geborgd zijn met kastsluiters of scharnier=pen ofzo. (Doe ik op plankendam ook, werkt prima)
Dat met die opklapbare platen is zo'n gek idee nog niet. Anders blijft die 8.5 cm een bottleneck voor de bereikbaarheid.
Maar houdt in gedachten dan Jason er ook mee naar beurzen wil gaan. Dan moet het geheel langere tijd betrouwbaar functioneren, dus altijd weer goed aansluiten. Jij gebruikt het in een stationaire opstelling.
De wisselstraten zijn zo niet verkrijgbaar, je zult zelf de zaag in de wissels moeten zetten. En dat kan. Anderen gingen u reeds voor. Zie ook mijn eigen Plankendamse bouwdraadje
Het is niet onmogelijk. Ik heb zoiets ook zelf in elkaar geflanst. Is ff wat gefroebel maar dan heb je ook wat. Vergt wel wat oefening en ervaring.
Het Faller Car System vindt ook nog een plek, is zelfs essentieel, zoals je ziet. Het viaduct dient als camouflage voor de sporen naar het schaduwstation. Boven de gestippelde spoorlijn is in mijn opzet ruimte voor scenery. Dat kan van alles zijn. Flats, industrie, bos, weide, wat je maar wilt.
Dat het Faller car system essentieel is ben ik niet met je eens. Dat je het viaduct gebruikt als camouflage is helemaal goed. maar dat kan ook met een statische opstelling van viaduct met wat auto's
Voor het dynamische effect is het FCS uiteraard mooier.
Blijft er een dijk van een probleem over: exploitatie. Hoe lang is het leuk om steeds dezelfde treinen te zien rijden?Hoe handig moet je zijn om dit te bouwen?
Behoorlijk.
En als het mee moet naar beurzen moet je echt 3 rechterhanden hebben.
Absoluut waar. En dat onderschat Jason waarschijnlijk heel erg.
Mijn idee zou zijn. Bouw voor thuis iets in de trant zoals het nu is. Kan je het helemaal naar je eigen zin maken.
Maar wil je daarnaast perse met een baan op beurzen gaan staan, maak daar dan een aparte modulebaan voor met een minder statisch (lees recht) baanplan en rustige evenwichtige scenery.
Gr.
Eric
-
Hé Eric,
je serveert hele goeie balsamico. ;D
Vergeet niet, het is maar een schets. In een echt ontwerp zou ik het station niet parallel leggen met de baanrand, maar onder een kleine hoek, precies zoals je voorstelt. ook zou ik aan de bovenkant nog wat spelen met grote boogstralen. Maar daarvoor had ik vanavond geen tijd.
Het Faller Car System is niet essentieel voor het ontwerp, maar wel voor Jason, vandaar dat ik het een plaatsje gun.
Als je de jaren '30 wijk linksboven handig ontwerpt is er ook nog wel plaats voor zo'n fietsertje, misschien.
Blijft over de vraag of de exploitatie interessant genoeg is. Want je hebt in dit ontwerp niet zoveel mogelijkheden.
Hendrik Jan
-
@ hendrik jan. Bedankt voor je baanplan. Het ziet er echt leuk uit. Daar kan ik zeker wat mee.
Ik ben ook nog even aan het teken geslagen. Een kopstation lijt me ook opzich een leuk idee. Ik heb even een opzetje getekent met een spiraal op 1 module.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_868.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_868.jpg)
Ik heb meer diagonale lijnen gebruikt en minder langs de rand. Het rode blok reachtboven zal niets worden geplaats dat word door een scherm met achtergrond weggewerkt of er komt een tunnelschacht op te liggen en daarboven een ophoging met wat bebouwing. Ik ben er nog niet helemaal uit. Het materieel word zoveel mogelijk treinstellen en een enkele goederentrein die op een extra spoor dat nog getekent moet worden zal komen laden of lossen. Het schaduw station kan door de spiraal veel lager komen te liggen zodat er meer ruimte is.
Er zijn nog geen gebouwen of een weg getekent maar dat komt nog wel. Eerst morgen maar is naar houten toe voor inspiratie op te doen voor de opvulling.
Ik vind het niet vriendelijk van sommige forum leden om hier voor eigenwijs koppig of een beton plaat voor m'n hoofd uitgemaakt te worden. Als je je ergert aan dit draadje reageer er dan gewoon niet op of wees zo eerlijk om een pb te sturen. Jullie zouden dat zelf ook niet leuk vinden dus gedraag je even volwassen.
Groetjes Jason
-
Kijk dit gaat al wat perspectieven bieden. ;D
Dat van die spiraal is op zich een goed idee maar even uitgaande dat je het in schaal 1:10 getekend hebt wat aan de krappe kant. Je hebt maximaal 90 x 120 cm op die module. Haal daar ook nog wat ruimte langs de randen vanaf (anders rijden de treinen wel erg op het randje) dan kom je toch weer in de hele krappe bochten die zeker in een spiraal niet echt ideaal zijn.
Als je toch met een achterwand rechts wilt gaan werken zou ik het als volgt doen.
Maak rechts ergens na de wisselstraat een verdwijnpunt waar je het spoor al begint te laten dalen.
Dan heb je de volledige achterkant en eens stuk links achter om je spoor te laten dalen naar een schaduwstation zonder dat je echt steile hellingen krijgt en je ook nog voldoende ruimte over houdt om in noodgevallen bij je schaduwstation te komen.
Het schaduwstation kan je dan aan de voorkant onder het station maken.
Je hebt dan ruim 4 meter om het spoor te laten dalen.
Het stationsgebouw zou je linksboven aan het einde van de perronsporen kunnen zetten (waar nu een lus van je spiraal ligt).
Linksonder heb je dan nog wat ruimte over om een kleine kop/zijlading te maken voor je goederentreinen.
Lange goederentreinen zullen er niet kunnen komen.
Denk meer in de categorie buurtgoederentrein.
Gr.
Eric
-
@remunj. Dat zijn zeker leuke ideeën om te doen. De achtergrond komt links om de spiraal heen. Helaas wel met een hoek erin, maar t is niet anders. Het spoor bovenaan komt wel op een spoordijk bet als dat het station op een verhoging komt zodat daaronder een stationshal gemaakt kan worden en het car systen eronderdoor kan rijden. Dus het stationsgebouw komt ook onder de sporen en perrons. Het stationsgebouw ga ik dus ook zelf maken. De spoordijk zal dan wat je zegt na de wisselstraat langzaam afdalen richting de spiraal
Groetjes jason
-
Ik vind het niet vriendelijk van sommige forum leden om hier voor eigenwijs koppig of een beton plaat voor m'n hoofd uitgemaakt te worden. Als je je ergert aan dit draadje reageer er dan gewoon niet op of wees zo eerlijk om een pb te sturen. Jullie zouden dat zelf ook niet leuk vinden dus gedraag je even volwassen.
Groetjes Jason
Dat is ook niet vriendelijk inderdaad. Maar het is net zo min vriendelijk om mensen eerst hun tijd te vragen voor adviezen en vervolgens alles in de wind te slaan. En daarna nog eens verwachten dat men iets voor je gaat ontwerpen ook.
Wat dat betreft was de toon wel gezet door beide kanten 8^) Met het nieuwe ontwerp laat je in ieder geval zien er iets mee te willen doen!
Succes (y)
-
Een spiraal op een tentoonstellingsbaan? Spannend....
Bij een tentoonstellingsbaan zou ik nooit boven de 2% helling gaan.
Deels uit overwegingen van een betrouwbare treinenloop, als bij je thuis door wat vette of vochtige rails een loc met slippende wielen op de helling blijft staan, jammer, volgende keer meer succes. Maar op een tentoonstelling wil je dat niet hebben.
Deels ook dat je wat speling hebt bij het opbouwen van je baan. In sommige hallen is het een kunst op zich is om je baan waterpas opgesteld te krijgen.
Met je dubbelsporige voorkeur kom je dan op een diameter van zo'n 160 cm. Dat wil je echt niet meenemen naar een tentoonstelling.
Huub
-
Vervoeren, ook zo'n goed punt idd. Zijn prachtige verhalen over. Hoe ben je dat van plan Jason? Heb je een team? En een flinke bus?
-
Huub, Mudhen,
Dat is inderdaad de volgende horde waarvan we Jason moeten overtuigen. ;D
@Jason,
Hoeken in je achtergrond zou ik proberen te vermijden. Dat ziet er niet uit. Probeer zoveel mogelijk om daar een ronding in te houden. Ziet er optisch stukken mooier uit.
En zoals ik je nu begrijp wil je de hele spiraal afscheiden door daar iets omheen te zetten?
Weet niet. ben bang dat dat een heel raar effect geeft.
Misschien kan je in je tekening even aangeven hoe je de achtergrond precies gedacht had.
Gr.
Eric
-
Zodra de spiraal onder t station is kan ik m langer maken. Ik ga er nog onderzoek naar doen hoe ik zo'n ding juist moet aanleggen
-
Hoef je niet meer uit te zoeken. Is al zovaak voorbij gekomen. 8)
Neem eens een kijkje in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hellingen/Klimspiralen) (y)
Gr.
Eric
-
@remunj dabkjewel voor de link. Ik kan daar zeker wat mee en ga gewoon wat uitproberen met de maten die ik heb enzo.
-
Ik vind het niet vriendelijk van sommige forum leden om hier voor eigenwijs koppig of een beton plaat voor m'n hoofd uitgemaakt te worden. Als je je ergert aan dit draadje reageer er dan gewoon niet op of wees zo eerlijk om een pb te sturen. Jullie zouden dat zelf ook niet leuk vinden dus gedraag je even volwassen.
Och zoals al gezegd je zette zelf een bepaald patroon en toon in dit draadje.
Je kan niet verwachten dat een stel (vaak oudere) mensen maar blijven proberen iemand wijzer te maken in dit wereldje terwijl er niks van aan lijkt te komen
Kijk dit gaat al wat perspectieven bieden. ;D
Het hele verhaal van Remunj ga ik niet copyeren,maar idd nu wordt er perspectief getoond (y)
En wat hij aandraagt is zeker nuttige info te noemen,het plan begint ergens op te lijken (y)
Ik ga me nu effe niet wagen aan spiralen en hoe dat evt te vervoeren moet zijn indien je nogsteeds een beurs wilt bezoeken.
Geen ervaring daarin en dus op een positieve manier gezien,een :-X ,van mijn kant op dat punt ;)
Als je het e.e.a. wat beter duidelijk is ,dan zal ik het van mijn kant weer trachten te bekijken en evt wat aandragen ter "verbetering"
-
Jason,
goed dat je een nieuw ontwerp maakt.
Je zult er nog meer maken, voordat je tevreden bent.
Opmerking over je spoorspiraal: zie de encyclopedie van BNLS.
Zie ook mijn bouwdraadjehttp://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg798048.html#msg798048 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg798048.html#msg798048)
Mijn spiraal heeft een maximum helling van 2,5% voor het stijgende spoor (r3)
Eloks met 7 rijtuigen komen zonder problemen boven.
Totale breedte, inclusief vrije ruimte en constructie:105cm.
Dit is ongeveer het meest compacte wat nog fysiek haalbaar is.
Tip: neem een handvol boogstukken en een zak lego. Bouw hiermee een proefhelling en kijk of je proeftrein bovenkomt.
Ja? Stijlere helling.
Nee? je zit boven dekritische grens
Je zult zien dat alle adviezen over klimmend spoor in een boog hout snijden.
Of, zoals de grote filosoof Montgomery Scoot destijds al zei:
"BUT CAP'TN, I CANNA CHANGE THE LAWS 'A FYSICS!"
De groeten van...
Hendrik Jan