Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:41:54
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 09:35:31
Sfeer op je modelbaan door Nohome
Vandaag om 09:30:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26

Auteur Topic: Wat vinden jullie van dit baanplan?  (gelezen 18475 keer)

NSrobin

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • DDZ te Almp
Re: Wat vinden jullie van dit baanplan?
« Reactie #30 Gepost op: 23 August 2013, 10:09:11 »
waarom zitten er aan de rechterkant een bochtwissel en die 3 weg wissel als er even later overloopwissels zijn?

mvg robin
« Laatst bewerkt op: 23 August 2013, 10:11:07 door NSrobin »

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #31 Gepost op: 23 August 2013, 12:55:06 »
Zomaar een wild idee.....
Gewoon lekker bouwen wat je hebt staan op dat plan en dat doen met het materieel wat je er op wilt laten rijden.
Vervolgens daarvan genieten en niet meer vragen om tips alhier.
Werkt goed voor jouw en goed voor ons  ;)
De tijd zal leren of het idee wat je hebt goed voor jouw werkt en of het evt op een beurs bekijks zal trekken.
Klinkt cru,niet zo bedoelt,maar met vallen en opstaan moet men het meestal leren :-X

Lol. Ben het hier enigszins wel mee eens. Er zitten redelijk wat 'beginnersfoutjes' in je plan'. Het idee is niet verkeerd, maar de uitvoering lang niet optimaal. Er liggen een aantal onnodige en verkeerd geplaatste wissels, de boogstralen zijn wat krap en het is allemaal wat recht toe recht aan. Maar uit  je reactie(s) lijkt het er misschien een beetje op alsof je zelf al besloten hebt het toch zo te doen en niet zo open staat voor suggesties en/of aanpassingen die je krijgt. Dan is je beste optie er gewoon aan beginnen en wel zien waar het schip strand. Tegen die tijd willen we je vast ook nog wel helpen 8^)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

draaischijf2000

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 24 August 2013, 00:13:36 »
Hallo Jason,
In principe heb ik nooit kritiek op een baanplan van een ander , want het is jouw plan zoals jij dat ziet. Nu je echter vraagt, "Wat vind je van mijn baanplan "  wil ik daar wel eens nuchter tegen aan kijken.
Je materieelkeus en je idee over de treinlengte zijn nogal ambitieus, je beschikbare ruimte beperkt en je wilt er ook nog een tentoonstellingsbaan van maken.Het is al meerdere malen aangeroerd, maar als je een trein van 7 rijtuigen wilt laten rijden op  een baan van 2 bij 3 meter dan vraag ik af wat je daarmee beoogd.
Je scoort er zeker niet mee op tentoonstellingen als dat is wat jouw voor ogen staat.Dergelijke banen dienen tegenwoordig aan hoge eisen te voldoen op het gebied van materieel, railplannen en scenery.
Ik zou je willen adviseren je programma van eisen (je uitgangspunten) te herzien.
In dit draadje is ook voorgesteld om enkelsporig te gaan rijden. Omdat daardoor ander boogstralen en wisselverbindingen mogelijk zijn , zou het best kunnen dat je daarmee op de goede weg bent. Aan je materieellijst zie ik dat je kennelijk een fan bent  van treinstellen. Je zou ook eens na kunnen denken over een kopstation .Dan heb je maar van een zijde wisselverbindingen nodig.Denk nog eens goed na over je uitgangspunten en probeer als voorbeeld een bestaand (Nederlands) station te nemen.
Het zou jammer zijn als je hobby op een teleurstelling zou uitdraaien.
Ik wens je veel succes.

Groeten  Romani-P

tijdperk 3 NS in opbouw

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
« Reactie #33 Gepost op: 24 August 2013, 16:34:33 »
@draaischijf2000 bedankt voor je reactie. Ik ben al een nieuw baanplan aan het tekenen. Ik heb ingezien dat inderdaad de bogen te scherp zijn, maar toch wil ik graag dubbelspoorig blijven rijden.

Kwa tuimte kan het nog ietsjes groter worden in de lechte. Hooguit 4 meter. Ik heb laatst ook de fyra al met 5 delige treinstellen zien rijden dus er kan al het een en ander ingekort worden. Zodra de tekening af is zal ik deze hier in dit draadje plaatsen. Wanneer de bouw van start zal gaan is nog onbekend. Ik hoop richting het einde van het jaar maar er zijn nog vele andere dingen die vooraf moeten gebeuren. Onder andere het afbreken van de huidige baan. De verkoop van de rails die ik nu heb. Ik heb meet voorkeur om alles behalve de wissels van flexrails te gaan maken. Dan kunnen er betere boogstralen gemaakt worden en in mijn ogen word het eindresultaat dan mooier. Ook is dit goedkoper. Je heb al flexrails voor 3,70 et messing rail. Nu liggen er 5 daarvan in mijn vitrine kast waar de komende jaren zoveel mogelijk ns modellen in gespaard zullen gaan worden. Alleen geen marklin want ik wil zo nu en dan wel met het materieel rijden en ik blijf bij het 2 rail systeem. Dat is realistiser.

Groetjes Jason

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #34 Gepost op: 24 August 2013, 21:31:00 »
Je heb al flexrails voor 3,70 et messing rail.
Is messing rail nog steeds te koop? Bedenk wel dat messing veel sneller corrodeert dan nieuwzilver. Dus je blijft poetsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

funtrucker

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 24 August 2013, 21:41:31 »
Topicstarter heeft misschien nog wel een schuurblokje in de schuur liggen........ ;)

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
    • Instagram
« Reactie #36 Gepost op: 24 August 2013, 21:44:21 »
@klaas zondervan. Ohja daar had ik even niet aan gedacht. Bedankt voor het herinneren

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #37 Gepost op: 24 August 2013, 23:37:00 »
Hoi Jason,
goed om te lezen dat je teruggaat naar de tekentafel. Om je nog een hart onder de riem te steken: voordat ik begon met de bouw van mijn huidige baan, ben ik zeker een jaar bezig geweest met het ontwerp. Die lange voorbereidingstijd betaalt zich nu uit. De rails liggen voor het grootste deel, de treinen rijden. Nu heb ik rustig de tijd voor het leukste gedeelte: de scenery.
En: ik hou de moed erin, heel belangrijk.
Elk succes is gebaseerd op duizend mislukkingen. Daarom is het goed dat je opnieuw een ontwerp maakt. Ook daarop komt straks opbouwende kritiek, die je dan weer kunt verwerken in ontwerp nr 3.

Nog een puntje: messing rails zou ik niet gebruiken. Veel gauwer vuiligheid dan nieuwzilver. En er zijn ook voordelige nieuwzilver flexrails, bv van Piko of Peco.

tot slot: je wilt je schaduwstation eventueel onder je gewone station plaatsen. Welnu: dat kan. Hou wel minstens 10cm ruimte tussen beide en zorg, dat je gewone station op een afneembare plaat ligt, zodat je schaduwstation toegankelijk blijft. Zo heb ik het ook gedaan. En beperk je hellingen tot maximaal 2,5% en je boogstralen tot r3 waar de treinen moeten klimmen. Dat voorkomt een hele hoop gedonder en is zeker uitvoerbaar in je ontwerp. (ik heb stiekum al meegeschetst en gezien dat het kan.) Mijn eigen baan is een modulair ontwerp in meerdere nivo's met een schaduwstation pal onder het hoofdstation,  zie bouwdraadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg692831.html#msg692831. Tevens zie je dat het soms helpt, om buiten de kaders te denken.

succes
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
    • Instagram
« Reactie #38 Gepost op: 25 August 2013, 11:36:03 »

Ik heb dit als enogzins nieuw baanplan. Ik denk dat ik de afdaling naar het schaduwstation aan de bovenkant van het station ga leggen maar daar ben ik nog niet uit. Wel zijn de boog stralen ruimer 1,50 en 1,70 voor 180 graden. Kwa gebouwen ben ik er ook nog niet uit. De boog links wil ik denk ik ook naar 1,70 brengen ipv 1,50. De perton lengte is bijna 2 meter. Dus er kunnen nu langere treinstellen stoppen of doorheen rijden.

Groetjes Jason

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #39 Gepost op: 25 August 2013, 13:48:54 »
Wel zijn de boog stralen ruimer 1,50 en 1,70 voor 180 graden.
Volgens mij verwar je nu boogstraal met middellijn.

Je kunt links nog wel een stukje dichter naar de rand toe.
Ik zie nog wel iets aan de toegangen naar het schaduwstation. Als een trein uit het schaduwstation terugkomt, komt die op het linkerspoor terecht. Rechts in het baanplan heb je een overloop naar het rechterspoor,maar links zie ik die niet.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2013, 13:54:39 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
    • Instagram
« Reactie #40 Gepost op: 25 August 2013, 14:27:19 »
@klaas zondervan. Onderaan lopen 4 sporen waarvan de 2 buitenste sporen dalen of stijgen. Ik zal morgen een iets duidelijkere tekening maken waar de lijnen er beter uitspringen.

Groetjes jason

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
    • Instagram
« Reactie #41 Gepost op: 26 August 2013, 21:59:12 »
Ik heb even in een uurtje een nieuw baanplan getekent met ruimere bochten en ik ga met andere rails rijden zodat er sneller van sporen gewisselt kan worden.

De perron lengte in ongeveer 2,50 meter. Ook zal de loc van kant gaan wisselen bij goederen treinen zodat het weer naar het schaduwstation kan terukrijden. Voor de daling heb ik een systeem i gedachten dat ervoor zorgt dat de overloop naar de volgende module vlekkenloos zal verlopen. Aan het einde maak ik de daling niet vast maar leg ik een verbindingsplaat eronder zodat het altijd gelijk is ookal is de vloer in de zaal niet gelijk. Bij de gamma heb je tafelpote die doormiddel van een draaiknop iets verstelt kunnen worden. Voor de rest zal er door centimeter stukjes de overige overgansdelen verzorgt worden. Dan heb ik minder slijtage aan de wielen en maar een klein stukje zonder ballast. Na het rechte afdalende stuk is er nu wel ruimte voor een spiraal namelijk rechtsboven onder de flauwe bocht. Ik hoop dat de 4 wissels en 1 kruising (uit 1 stuk) nog leverbaar zijn in de winkels. Deze zie je vaak op stations liggen. Het zorgt ervoor dat ik ruimere bochten kan maken. Ik hoop ook dat ik een marklin overweg kan overzetten op deze rails. Heeft iemand hier ervaring mee?
Kwa materieel is het ook iets gewijzigd, maar het ligt er dan ook aan wat er nog te krijgen is en of er tegen die tijd weer nieuw mooi materieel is uitgegeven. (Foto's volgen)
Ik hoop zo snel mogelijk een nieuwe baan te kunnen gaan bouwen want net deze huidige baan zijn er al 2 wissels vastgelopen of defect binnenin iets afgebroken. De huizen en perrons worden gewoon overgezet op de nieuwe baan aangezien dat het duurste en mij de meeste moeite heeft gekost om eraan te komen. Sommige panden zullen door de midden worden gezaagd zodat het minder ruimte inneemt en het me leuk lijkt om het helemaal in te richten.

Morgen zal ik de foto's van het materieel erop zetten.

Hulp of tips altijd welkom. Ook kwa merken voor rails die goedkoop maar goed zijn heb ik interesse in. Ik heb altijd met fleischmann rails gereden.

Groetjes Jason

Reacties zijn altijd welkom.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #42 Gepost op: 27 August 2013, 08:51:51 »
Ach ja, het is en blijft een baanplan inderdaad.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 27 August 2013, 09:10:08 »
Inderdaad, het is een baanplan.
In principe kan een trein nu nooit terug naar het schaduwstation. Zodra deze omhoog komt blijft deze "eeuwig" rechtsom bovengronds rijden op normaal dan wel tegenspoor. Om terug te keren moet je altijd rangeren in het station. Niet echt realistisch.
Kijk ook nog eens goed naar welke wissels je echt nodig hebt.
Die drie kruiswissels zijn volgens mij echt niet allemaal nodig en nemen meer plaats in dan je denkt en zullen niet passen op de korte rechte stukken links en rechts. Jij tekent ze nu even als niet langer dan een rechte rail.
Download anyrail eens en teken sommige stukken eens op schaal uit. Zal je verbazen heoveel ruimte je nodig hebt.

En nogmaals, als tentoonstellingsbaan zal dit het echt niet worden.
Het is en blijft een vrij recht toe rechtaan statisch ontwerp. Mischien leuk om wat jonger publiek te trekken maar ik schat in dat de gemiddelde modelspoorder er weinig aandacht aan zal besteden. Daar is het niveau over het algemeen tegenwoordig al een stuk verder. Zou jammer zijn van al je inspanningen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 27 August 2013, 09:26:41 »
Kun je beter zoiets doen:
Jeroen