BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Karst Drenth op 17 March 2010, 02:07:47
-
Hoi,
Zoals al wel bekend via 'Toon je aanwinsten', ben ik sinds Rail 2010 in bezit van een Philotrain 1706.
Daar ik het fenomeen vitrine, met bijbehorende modellen, niet ken ;) moet ook de 1706 dusdanig inzetbaar gemaakt worden voor het rijverkeer, dat er tenminste treinen achter kunnen :P ::)
Dus...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_1.jpg)
... dit
En...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_2.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_3.jpg)
...dit, moet getransformeerd worden naar een werkende koppeling die in modelbaan bedrijf functioneert.
Het zal nog een hele toer worden, omdat de tender aardig hoog op de poten staat en er een mooie vrije doorkijk onderdoor is (y) ( toch wel echt mooi hoor zo'n 'Philo' ;) )
Dus eerst maar eens een punt gezocht waar zonder al te ingrijpende veranderingen aan het tenderchassis het draai- en trekpunt van de koppeling geplaatst kan worden.
Maar eerst...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_4.jpg)
... een ophangbeugeltje. Geheel in stijl met de rest van het model, in messing :P 8)
Dan...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_5.jpg)
... de schacht zelf en de 'trekplaat'. De schacht is afgezaagd van een oude Roco koppeling en met Olba gelijmd.
Verder zie je ook de richtveer van 0.5mm fosforbronsdraad.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_6.jpg)
... ook nog een oogje voor de richtveer aangebracht en de boel gemonteerd ! ...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_8.jpg)
... en getest met een Roco KK, natuurlijk netjes op NEM-hoogte ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_9.jpg)
... oh... er komen natuurliljk nog wel weer haakkoppeling en luchtslang imitaties op ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_10.jpg)
... hier het eigenlijke doel van het geheel. Deze loc moet op de Atelierbaan het verkeer tussen Almelo en Marienberg gaan rijden. Marienberg echter is voor deze lijn een kopstation. Er zal dus afgekoppeld, gedraaid en omgelopen moeten worden. Van Bernd had ik wat setjes Roco digitale koppelingen ovegenomen.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_11Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_NEM_11.jpg)
... helaas koppelt het dan niet meer buffer aan buffer, maar wel heeeeeeel licht. De koelwagen beweegt niet eens als gekoppeld wordt !! (y) Ook is mooi te zien dat er van de zijkant af niets van het hele mechanisme te zien is (y)
Dus de eerste stap is gezet. Volgende opgave is digitaliseren ;)
Grtzz,
Karst
-
Ziek hoor! ;D (ik doe het wel gewoon met het handje...) (y) Maarre, nice! ;)
-
Dit is ook het antwoord op vragen die ik al had over mijn 2100, daar moet ook nog eens een
Nem schacht onder om zo ook dienst te kunnen doen.
En als de tender dan toch open ligt kan er net zo goed ook direct een decoder in.
Top Ombouw.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi RobbertJan,
Zou idd ook op deze manier moeten kunnen. Als tenminste de aandrijving net zo gemaakt is als bij de 1700.
Een tenderaandrijving zal denk ik niet genoeg ruimte overlaten. Het grote voordeel van de getoonde oplossing ( met de lange koppelstang ) is dat het ook met kortkoppelingen goed werkt.
Iets anders waar ik nog naar moet / zal gaan kijken is de stroomafname. Nu neemt de loc van 1 rail de spanning af, en de tender van de andere rail. Een beetje vreemde ( maar wel makkelijke ) en waarschijnlijk niet optimale oplossing. ::)
Grtzz,
Karst
-
Karst, het kan altijd beter, maar op Ontraxs had je kunnen zien dat het absoluut geen problemen hoeft te geven. Alleen de overgang van fiddle yard met eigen trafo naar de hoofdbaan gaat niet. Dan heeft ie even een zetje nodig. Het is overigens een heel eenvoudige en vroeger algemeen geaccepteerde manier van stroomafname zonder dat je met wipertjes moet gaan werken.
Als je overigens met kadee's wilt gaan werken, is zo'n boom natuurlijk volkomen overbodig. Er zit al speling op de kop en je kunt de koppeling dan direct aan de tender monteren. Aan de voorzijde weet ik ff niet hoeveel ruimte je hebt.
-
Mijn 2100 heeft ok de zelfde wijze van stroomafname en aandrijving, de locomotief 1 spoorstaaf
de tender de andere. Dit zal in mijn geval digitaal gezien geen enkel probleem opleveren met de overgang
van Fiddle Yard naar de Hoofdbaan, gezien deze door één en de zelfde voeding gevoed worden.
De motor van de 2100 die kon wel eens niet zoveel verschillen met die van de 1700 alleen de tender
is waarschijnlijk bij de 2100 iets ruimer en hopelijk groot genoeg voor een decoder(tje)
Ik zal binnenkort ook eens kijken of ik een mooie constructie onder de tender kan fabriceren, gezien
alles wat er achter zou kunnen toch ook een Nem schacht of standaard beugel koppeling heeft.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi,
Stig, bedankt voor de geruststellende woorden :P (y)
Voor digitaal betekent dit eigenlijk wel dat je aan een z.g. Common Ground systeem vast zit. Dan heb je idd geen probleem omdat er altijd een 'retour' is via die common ground. Overigens zou dat ook een idee voor de fiddle zijn: de trafo's via 1 rail aan elkaar knopen... eveneens een vroeger algemeen gebezigde en geaccepteerde manier ;)
Verder zal ik rekening moeten houden met stopsecties, met name welke rail daar onderbroken moet worden omdat het in positie bepaling nogal scheelt welk deel van de loc stroom afneemt.
Maar misschien, als de verdere stroomafname voldoende is, dat ik alleen aan wielen van de bogie een detectie weerstand aanbren. Dan zijn de problemen daarvan ook weer opgelost :) En... ik krijg toch nog twee wielstellen voor de bogie opgestuurd van Dhr Molekamp om mee te experimenteren ivm berijden van boogstralen vanaf 480mm.
Het aanbrengen van slepertjes is ook niet echt m'n favoriete werkje. En hij gaat ook eerst zo de baan op ;)
...Als je overigens met kadee's wilt gaan werken, is zo'n boom natuurlijk volkomen overbodig. Er zit al speling op de kop en je kunt de koppeling dan direct aan de tender monteren. Aan de voorzijde weet ik ff niet hoeveel ruimte je hebt...
Klopt, maar ieder z'n ding. Ik vind persoonlijk de Kadee's het nu net niet :-\ ( voor de toepassing die ik in gedachten heb ;) ) En... aan de voorzijde hoeft niets, dus daar ben ik snel mee klaar ;D
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Zo, de tender lag toch nog open, dus idd ook maar een decoder(tje) ingebouwd.
Het is een LoPi 3.0 Micro geworden dit keer. Eerst maar even de 'stall-stroom' gemeten van de motor, die bedraagt net iets meer dan 400mA dus dat kan gerust voor een decoder met 700mA 'dauerstrom' ;D (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Decoder_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Decoder_1.jpg)
... hier een plaatje van de aansluitingen. Alle functie draden zijn er af gehaald om mogelijke kortsluiting te voorkomen. Als later de koppeling operationeel wordt, zien we wel weer verder. De motor heeft een '+' aanduiding, waar dus de oranje draad naar toe gaat. De rode komt aan het geisoleerde moertje linksboven onder de kardanschacht, de zwarte aan het soldeerpuntje vlak voor de decoder, het frame dus. Hiermee is ook bepaald dat de tender van de linkerrail en de loc van de rechterrail stroom afneemt.
Na het solderen van de draden is de decoder met foamtape tegen de achterkant van de motor geplakt.
En...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Kolen_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Kolen_1.jpg)
... gelijk ook maar echte kolen op de tender geplakt. Lijkt een stuk beter dan de zwart meegespoten stukjes glas oid, die eerst de kolen moesten voorstellen ;)
Daarna de tender en loc weer vereningd voor wat rijproeven. Zoals al verwacht is Piko R2 teveel van het goede. De bogie loopt onherroepelijk tegen de trapjes aan :) Maar... daar gat nog wel wat aan gedaan worden ;) Over de rest van het Piko A-spul inclusief alle wissels loopt het prima en perfect (y)
Het model heeft kennelijk nog nooit echt gereden, want de aandrijving was droog en vertoonde geen sporen van slijtage. Dat bleek ook wel voor de eerste meters.... het ding moet echt inlopen ! Dus de bogie maar gedemonteerd en als een 'B' met tender trekt het nu zijn rondjes over de testbaan. Inmiddels ook met een bescheiden sleepje koelwagens er achter. Geen probleem tot dusver.
Hoewel ik al wel hier en daar de draaiende delen gesmeerd had, begint het nu toch wel hier en daar te piepen. Zal nog wel een 1000km beurtje moeten hebben ;)
Thema stroomafname blijft me wel bezighouden. Als de complete loc gemonteerd is ( incl ), zal de 'rechterrail' afname wel voldoende zijn. De tender heeft echter toch wel een wat korte radstand, waardoor er toch wel haperingen optreden op ongepolariseerde wissels. Heb al even gekeken, er is ruimte en mogelijkheden voor wat extra 'pick-ups'. :P
Grtzz,
Karst
-
Zo zit mijn decoder (V3.0) ook ongeveer in de 2100.
Die heb ik met moeite in weten te bouwen, die past namelijk precies achter
in de tender. Welliswaar schuin en overdwars maar het blijft allemaal netjes op zijn plek.
De stroomafname, dat is inderdaad even kijken, ik zag in ieder geval dan bij mij de wielen ook niet
helemaal schoon meer waren, gezien de loc bij de vorige eigenaar al meters heeft gemaakt, en
meerder meters ook.
Voorlopig heeft ze de eerste meters gereden op de Fiddle Yard, hier en daar wel een hapering
maar goed dat is voor nu nog acceptabel, de gehele baan is nog niet klaar dus wissels e.d. daar
ben ik nog niet aan toe gekomen.
Succes met de 1700!
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi,
Weer een aantal dagen rijervaring rijker !!
En... moet zeggen, het valt in het geheel niet tegen. Het voermoeden, dat het model nog nooit een modelbaan gezien had, werd wel bevestigd na een inloop periode van ca. 2 uur. Aandrijving loopt botersoepel, decoder regeling netjes afgesteld. Top !
Alleen... voordat het zover was, het model eens op de digitale demo pendelbaan gezet, alwaar de daar aanwezige wissels theoretisch geen probleem zouden moeten opleveren.
Maar niets was minder waar. Constant liep de bogie uit de rails, en dat terwijl er nog voldoende speling was in de uitslag :(
Nader onderzoek leerde, dat het veertje dat de bogie op de rails moet drukken ( en daarbij de voorkant van de loc ondersteund ) niets 'deed', het was eenvoudigweg te kort :-\
Dus hoe kom je op zaterdagavond aan een veertje ? Juist, zelf maken ;D Boortje van 3.5 mm samen met 0.35mm forforbronsdraad in de klauwplaat van de draaibank geklemd, laagste toerental ingesteld en... veertje opwinden :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_1.jpg)
... met dit als resultaat 8)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_2.jpg)
... het veertje heeft een iets grotere diameter als het oude, maar kan daardoor ook niet meer klem komen te zitten in de bogie (y)
Na montage t/m zondagavond zo ongeveer probleemloos gereden. 8) Zelfs... op Piko R2 ! 422mm werd goed 'genomen' echter alleen in 1 rij- en boogrichting, het is dus wel te krap, maar geeft dus heel veel goede moed voor de 484 bogen 8)
Wel is de loc heel gevoelig voor niet helemaal schone rails. Dus dat zal toch wel extra stroomafname worden...
En toen.... toen begon de loc in de wissels en tegenbogen steeds te stotteren en zelfs vloog de centrale een aantal keren in de kortsluiting :( :'(
Het probleem zat duidelijk in de bogie, want met de hand heen en weer bewegen triggerde op een gegeven moment ook de kortsluitbeveiliging :(
Dus... bogie uitbouwen en nadere inspectie...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_3.jpg)
... niet helemaal goed te zien, maar aan de binnenkant van de scheenplaten begonnen zich 'halve maantjes in de lak te slijten ter hoogte van de wielflenzen >:( Dus maar op zoek naar de oorzaak daarvan. Voor demontage van de wielen, bleek dat deze bij een bepaalde uitslag de binnenkant van de scheenplaten raakten.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_4.jpg)
Daar er voldoende 'vlees' in de scheenplaten zit, konden deze netjes een halve millimeter aan de binnenkant worden afgevijld, waardoor het probleem niet meer kan optreden ;D
Omdat de lak er wel wat 'vet' op zat, en het nu kale messing ook weer van een mooi diepe zwarte laag voorzien moet worden, de hele bogi maar in de thinner gemikt... Er zitten tenminste twee, verschillende, lagen zwart op...
Wordt vervolgd.
Grtzz,
Karst
-
Niks geen heilige huisjes voor jou! Gewoon hakken en vijlen en in de thinner met die zooi.
Herinnert mij eraan dat ik m'n 7700 ook nog moet fatsoeneren... Het weghakken van die malle tramkoppeling...
-
Yep ;D heilige treinen bestaan niet ;)
't is ook gewoon maar een modeltrein ;) Waar.... ook ondanks de prijs een boel 'mis' aan is ;D
Maar ik waardeer het handwerk en de techniek, en het feit dat het bijna een 'one-of' is ( 1 van de 15 ) desondanks is misschien voor mij de drempel tot hakwerk wat lager als voor de gemiddelde modelspoorder en Philotrain bezitter ;)
( nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ie niet echt de hoofdprijs gekost heeft )
Grtzz,
Karst
P.S. Staat alweer netjes in de zwarte lak. M.i. netter dan het was :P
-
maar 15 van gemaakt?
jee bij mij rijd er ook een
bij wie nog meer ?
groet jan
-
Yep,
15 van deze versie, 125 in totaal.
Bron: Wim Wolters
-
Overzicht Philotrain nummer, uitvoering, jaartal en aantallen. Ik vermoed dat Karst de 62F heeft waarvan er 20 zijn gemaakt?
62A
SS natte stoomloc 904 ‘Hartje’, appelgroen, zonder oververhitter, voedingspom p en voorwarmer (1906-’21)
1987
40
62B
SS overhitte stoomloc 867, appelgroen, omgebouwd als oververhitter met voedingspom p en voorwarmer (1902-’21)
1987
15
62C
NS natte stoomloc 1792, ‘Hartje’, olijfgroen, met voedingspom p en voorwarmer (1921-‘39)
1987
80
62D
NS oververhitte stoomloc 1835, olijfgroen, met voedingspom p en voorwarmer (1933-’39) Op verzoek: 1734
1987
140
62E
NS natte stoomloc 1398, (omgenumm erde 1798), wit geschilderd ‘NS 1398’, ‘Hartje’, olijfgroen, met voedingspom p en voorwarmer (1945-’49) Op verzoek: 1399: in oorlogsuitvoe ring met witte randen en afgeschermd e lantaarns
1987
15
62F
NS stoomloc 1794, olijfgroen, met groene dombekledin g en voorwarmer (1945-’57) Op verzoek: 1714: in oorlogsuitvoe ring met witte randen en afgeschermd e lantaarns
1987
20
Volgens mij zijn er dan totaal 310 gemaakt. Als dit klopt tenminste...
Het bedrijfsnummer kon denk ik wel op bestelling anders.
-
Hoi Stig,
Dat is een getal wat ik ook al tegen gekomen ben :-\
Maar...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8742.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8742.jpg)
... ik heb idd een 62F met productienummer 120... Ik weet niet hoe de nummering destijds is gedaan, maar als de 'F' de laatste in de hele serie was, en... binnen in mijn model over het getal 12 terug komt, zou iets rond de 125 toch wel kunnen.
Anyhow, mooi overzicht (y) Waar heb je dat gevonden ?
Grtzz,
Karst
-
Anyhow, mooi overzicht (y) Waar heb je dat gevonden ?
Karst
In de catalogus van Philotrain die ooit op papier en digitaal is verschenen. Als je belangstelling hebt, wil ik je wel een digitale versie mailen.
Andries
-
Digitale versie heb ik ook wel interesse in :)
Als het niet teveel moeite is tenminste.
Gr,
Bart
-
Graag :)
-
Verzonden :)
Andries
-
andries ,mag ik hem ook ?
Groet jan
-
Hoi,
Zo verf droog en assen met wielen teruggeplaatst...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_5.jpg)
... ruimte zat aan alle kanten, dat sluit niet meer kort ;D
Maar... bogie onder de lok, bocht rijden, flens tegen frame.... en jawel hoor, daar ook de lak doorgesleten :'( Dus er is nog meer werk aan de winkel. Zal de heer Molekamp eens bellen waar m'n vervangende wielstellen blijven ;)
Grtzz,
Karst
-
Wat zijn dat voor vervangende wielstellen Karst? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
-
De heer Molekamp zei me, en bood ze me er gratis bij aan, dat hij nog wielstellen had, waarbij de wielen net onder het frame doorlopen, zodat je juist iets meer ruimte hebt en pas de flens het frame raakt ipv de wielband.
Natuurlijk zijn deze iets kleiner van diameter. Het is dus de vraag of het er dan nog goed uitziet. Volgen Wim Wolters niet, volgens de heer Molekamp wel :P Was een leuke discussie daar aan de stand ;)
Maar... maar 1 manier om er achter te komen: Proberen ! ;D
Grtzz,
Karst
-
Ik zeg niet doen... Juist dat dikke (lompe of stoere) draaistel is zo karakteristiek. Vind ik. Maar leef je uit! Probeer het!
(http://www.belderok.net/ontraxs2010/P1192.JPG) (http://www.belderok.net/ontraxs2010/P1192.JPG)
Kijk nou toch wat heerlijk... ;D
Kun je ze niet in resin gieten, het draaistel? Assen dubbel isoleren? De hele loc zelf bouwen met een breder frame? ;D
-
Ja... wat een schoonheid he ;D
Ik denk dat ik je laatste voorstel maar ga doen ;D ;D
Zonder gekheid, er is uit te komen. Het aanlopen is niet het probleem. Er is speling zat om de boog door te komen. Het enige is, dat de 'isolatie' ( == verf ) van het frame afschuurt.
De oplossing die ik in gedachten heb, is om de binnenkant van de frameplaat tot op enkele tienden ter plekke weg te slijpen en dan vervolgens met transparante nagellak ( ! ) te isoleren... ;) En... gulukkiig hoeft het alleen maar aan de 'hete' kant :P
Grtzz,
Karst
-
Dat ouwe barrel van jou straks ruilen voor een goedlopende 3900? ;D
-
Nee hoor,
dit probleempje is in een halve avond opgelost ;)
Grtzz en suc6 met je 3900 :P
Karst
-
Dat ouwe barrel van jou straks ruilen voor een goedlopende 3900? ;D
Loopt ie überhaupt al dan? ;D Dat barrel mag dan wel oud zijn, maar wel een van de betere lopende messing kleinserie modellen. Twee jaar geleden (dacht ik) hadden we een 1700 van een Mitropa lid om mee te raggen en dat deed ie! De mijne loopt ook prima en zo te horen dat ding van Karst ook. Je moet alleen met dit soort dingen heel goed in je oren knopen dat het afgelopen is met speelgoedrail. Een ovaaltje ken ik niet in het echt (nou niet gaan mieren dat er heus wel ergens een te vinden is :P) en de wissels die ik nu gebruik zijn 1 op 9. Zoals ze vroeger dus echt gebruikt werden. En dat gaat goed. Binnen Mitropa hebben we afgesproken tot 1000mm te gaan. Dan kun je ook eens een leuke hoekmodule maken.
-
Een ovaaltje ken ik niet in het echt (nou niet gaan mieren dat er heus wel ergens een te vinden is :P)
Ovaaltjes zijn er in het echt ook wel te vinden ;D. Testronden namelijk (Wildenrath, Zmigród, Velim etc.). Alleen liggen daar wel wat grotere boogstralen dan in het gemiddelde treinbaanovaaltje te vinden is. En reed een van de eerste treinen niet op een ovaaltje? Dus OMB gerechtvaardigd ;) (die H volgens mij niet).
Ernst-Jan
-
Hoe kom je aan een screendump van mijn buroblad Stig? Heerlijke plaat, zeker schermbreed.
-
Hoi,
Zo... nog even een uurtje gehad na het werk vanavond ;D
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_6.jpg)
... na de hele lok goed ingepakt te hebben, met een slijpstiftje in de Proxxon de frameplaat ter hoogte van de voorwielen van de bogie ...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_7.jpg)
... en de achterkant van de trapjes een stukje dunner gemaakt. Frameplaat is an 0.8 naar 0.2 gegaan, trapjes zijn zover afgeschuind, dat de zijkant nu messcherp is. :P
Gisteravond had ik het er al over.... nagellak... ::)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_8.jpg)
... ik dacht aan transparante, maar kijk wat ik ook vond: Zwart ;D (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_9.jpg)
... daarmee het blanke messing weer afgedekt en na een half uurtje drogen, een mooie, keiharde isolatie laag :)
Hier ook te zien, dat de frameplaat rond het boutgat blank is gemaakt. Doel hiervan is om ook de bogie, betrouwbaar, in de stroomafname mee te laten doen... :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_10.jpg)
... en dan is dit ook een voorwaarde: de gisteren zorgvuldug aangebrachte lak er weer met het glasvezelpotlood afgeschuurd ;)
En nu de vraag, heeft het geholpen ??? Antwoord JA ! ;D Model draait op dit moment z'n proefrondjes op de testbaan met... juist, PIKO R2 = 422mm, inclusief meegebogenwissels, engelsman ( afbuigend !! ) en gewone wissels.
Stroomafname is drastisch verbeterd door de bogie-en-frame-blank-schuur-truuk. Natuurlijk had dit niet geholpen met het originele veertje en dito ringetje, dat bleek van kunststof te zijn... :-\
Enige jammere op dit moment is, dat de 'massa' nog steeds alleen maar van de tender wordt afgenomen... maar eens verder over nadenken ;)
Grtzz,
Karst
-
Juist de tender is toch wel redelijk gemakkelijk van extra stroomafname te voorzien? Maarre, goed werk hoor, en gedurfd! Je bent al een echte waaghals aan het worden... ;)
Je beseft toch wel dat je model nu waardeloos is geworden he? ;D
-
Thnx,
ben er zelf ook wel tevreden mee ;)
En ach, waardeloos is een relatief begrip :) Voor mij heeft ie veel meer waarde alstie goed rijdt :P
Dat iemand anders er dan minder voor wil betalen om hem in een vitrine te zetten, waarbij je al mijn modificaties toch niet ziet.... dan zij dat maar zo ;) Had hem zowiezo niet gekocht als belegging ;)
En trouwens, bijna anderhalf uur perfect gereden (y)
Grtzz,
Karst
-
Stook hem nou niet op op je testbaantje... ;D
-
Is die nagellak harder dan verf ?
Groet jan
-
Hoi Jan,
Harder is niet echt het goede woord. Veel eerder slijtvaster, taaier.
Grtzz,
Karst
-
Je ben helaas te laat geboren ;D
-
Klopt, om 20:00. :)
Maar, snap hem dus niet echt :-\ Waarom te laat ?
Grtzz,
Karst
-
Je hebt de hoogtijdagen van de Philo productie gemist! Als chef ontwikkeling nieuw model had je niet misstaan :)
-
Hoi,
Ook het laatste obstakel uit de weggeruimd !...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_11Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_11.jpg)
... nu kunnen we ook rechtsom door 484mm ;D 8) (y) Uiteraard niet nadat de boel weer netjes met de nagellak afgelakt was :P
@sobat
Je moest eens weten wat ik een tijdje geleden overwogen heb om te doen met m'n spaarcentjes...
Helaas was het bedrijf niet te koop... Maar da's nu allemaal verleden tijd. Het huis en mijn eigen Atelier hebben het merendeel opgeslokt ;)
Grtzz,
Karst
-
Je moest eens weten wat ik een tijdje geleden overwogen heb om te doen met m'n spaarcentjes...
Ja, en met de spaarcentjes die je nog niet hebt... (Gister lekker een stukje proefvaren met een bootje...) :P
-
Hoi,
Vanochtend in alle vroegte, ver voordat deze enerverende dag echt begon, dankzij mijn onbenullige ritme van afgelopen week dus promt veel te vroeg wakker :(
Maar... gelukkig is m'n nieuwe 'werkplaats' vergenoeg van de 'slaapvertrekken' dat ik ongestoord m'n gang kan gaan.
Welke gang dan ?? nou, ik was zo eens m'n PIKO coupe rijtuigen achter de 1706 aan het bekijken ( waarvan iedereen zegt dat ik ze niet meer zou moeten willen :P ) en toen viel dit als eerste op...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_1.jpg)(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_2.jpg)
... een behoorlijk ( na nameten 1.55mm ) hoogteverschil tussen de 1706 en de rijtuigen. Niet dat de 1706 te laag is, maar de rijtuigen te hoog ! ( nagemeten aan wel NEM conform materieel ;) )
Ik had dit ook al geconstateerd tijdens de bouw van de DJH/ML 6000. Maar had daar de verdenking bij de witmetalen NEM schacht gelegd...
Dus... draaistellen er af...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_3.jpg)
... en daar zit de draaistel tap ! Daar kan makkelijk 1.55 mm af ;D (y)
Makkelijk, want...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_4.jpg)
... mijn nieuwe speeltje, de Proxxon frees, stond nog steeds te wachten op de eerste inzet. :P Dus machine klem overgebouwd van de boorstandaard, alles mooi haaks uitgelijnd en frezen maar. Man wat een genot zo'n stabiel apparaat. (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_5.jpg)
... ook een stukje van de rangeertreden moest er aan geloven.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_6.jpg)
... nu netjes op gelijke hoogte ( buffers van het coupe-rijtuig zitten los en wijzen nu naar boven. Moeten eigenlijk wel een drupje PlasticWeld krijgen ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_7.jpg)
... en zie daar ook de 6000 blijkt correct te zijn ;D (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_8.jpg)(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_9.jpg)
... mooi te zien, dat een verlaagde ( links ) en een originele bak ( rechts ) compleet anders ogen. Ook achter de lok oogt het nu veel meer en beter zoals ik op allerlei foto's aantref !
Er is maar 1 klein probleempje, de verlaagde bak wil niet meer ( met 1 draaistel ) door het 484mm circuit. Maar dat is op te lossen ;D
Als er nog mensen zijn die wat tips hebben om deze rijtuigen verder te verfraaien, hoor ik ze graag. Zelf zit ik metname aan de treeplanken te denken, daar deze wel erg lomp voor de dag komen ;)
Grtzz,
Karst
-
Mogen deze wagentjes überhaupt in de buurt van je mooie 1700 komen?
-
Hoi,
@stig
Ja hoor, misschientotdat ik wat beters vind, is het me nu optisch naar de zin ;) Maar mezelf kenende, zal ik me nu wel gaan verdiepen in wat er nou echt reed aan couperijtuigen tussen Almelo en Marienberg ;)
En dus...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_10.jpg)
... treintje compleet. Nu ook het andere rijtuig verlaagd. Echt een wereld van optisch verschil die 1.55mm ;D
En nog eentje...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_1.jpg)
... gewoon omdat ie zo mooi is :P
En...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_1bwMedium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_1bw.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_10bwMedium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_10bw.jpg)
... in de fotografie, zoals ik ze alleen ken ;)
Grtzz,
Karst
-
Kijk ze zijn dus echt te hoog, bij mij uitte dat zich in koppelproblemen met andere rijtuigen die wel de goede hoogte hebben.
Nou dan ga ik ze t.z.t. ook maar eens 1,5 mm verlagen, klopt het dat fleischmann rijtuigen ook te hoog zijn, ik heb n.l. een door T.D.S. omgespoten coupérijtuig die precies even hoog is als de Piko's.
Stephan.
-
Nee, de Fleischmann's zijn zelfs nog hoger... Ik vijl er standaard 2mm af.
-
@ Karst,
Even off topic, ben gewoon nieuwschierig, wat doe je eigenlijk in het dagelijks leven? (bedoel werk)
-
Hoi,
Ik ben Technologie & Architectuur manager bij PinkRoccade Healthcare. Ga daar over vernieuwings architecturen en -projecten.
IT worm dus ;) Maar wel met een hele brede technische opleiding en heul veul en lang ervaring op modelbouw gebied ;)
Grtzz,
Karst
-
Kijk, nou vallen de puzzelstukjes een beetje op zijn plaats ;D
-
Dat stukje chirurgische precisie is dan ook meteen verklaard. ;)
-
Gunst Karst,
Ik dacht dat je je NS 6000 al lang gespoten had!
Krijg ik ineens een plaatje van een metaalzilveren stoomloc in beeld!
Gerard
-
Ik ben ook met het verlagen bezig geweest, met een boor met de hand de draaikolommetjes 1 mm. verkort, vond ik wel genoeg, echter bleef ik tobben dat de bak scheef bleef staan.
Wat blijkt; de bak staat nieuw al scheef.
Er zitten bij een draaistel soort van antiwaggelknokjes aan beide zijden van het draaipunt en deze zijn iets te hoog.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/002-kopie-3.jpg)
Hier moet dus net zoveel af als van de draaikolommen dacht ik eerst, fout dus, hier moet bijna 0,5 mm meer af want anders blijft de bak aan een kant hoger.
Stephan.
-
Klopt ! ;D
Nu wiegelt ie ook iets beter ;)
Grtzz,
Karst
-
Heb ik gister tot diep in de nacht aan zitten tobben, ik begreep er geen hol van, en maar meten en meten en nog eens meten :-\.
Als je zorgt dat het draaistel weer op die nokjes rust, heb je niets aan antiwiebellaardijdinges ingeboet.
Stephan.
-
Niks geen heilige huisjes voor jou! Gewoon hakken en vijlen en in de thinner met die zooi.
Herinnert mij eraan dat ik m'n 7700 ook nog moet fatsoeneren... Het weghakken van die malle tramkoppeling...
En dat heb ik vandaag dus gedaan.
(http://www.belderok.net/benelux/P1318.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/P1318.JPG)
Trambuffer/koppeling van frame gedesoldeerd, buffers eruit gewrikt (zitten gelijmd) en remslangen gedesoldeerd. Daarna dak en frame in de thinner gedompeld. Van het dak moet die pijp nog verwijderd worden. Waar zou het voor zijn?
Strakkies 1 remslang terug solderen en de boel weer spuiten. Ik twijfel nog om kadees te monteren. Er is ruimte.
-
Hoi Stig
heb je de 7700 kant en klaar of als kit gekocht ?
gr Jan
-
Dit was een fabrieks... ;D
Hoezooooo? ;D
-
(y) (y) (y)
...Dit was een fabrieks... ;D
En het doet niet eens pijn he ;D ;D ;D
Grtzz,
Karst
-
Ik vind inmiddels van mijzelf dat ik dit wel weer kan herstellen, dus dan doe je het. Maar als beginner ben je blij met zo'n ding en snap ik dat je er bijna alleen maar naar durft te kijken... ;D ;)
-
nou ik heb hem hier als kit
en zie er best wel tegen op om aan te beginnen
Ook bij mij moet zon ding rijden hoor
ik heb geen vitrinekast
gr jan
-
@stig
klopt ! ;D
Heb jij trouwens de loc van je 1700 al eens uit elkaar gehad ?
Ik heb al een zitten turen waar de schroefjes zitten...
Ik kan namelijk wel wat extra adhesiegewicht ( lees lood ) in de ketel gebruiken. Doordat ik nu de bogie goed geveerd op de rails laat drukken komt de voorste drijfas half uit de vering en dat is voor de trekkracht niet bevorderlijk... :(
Grtzz,
Karst
-
Haha had ik ook
mijn 1700 stond maar met 3 wielen op de rails
was ff puzzel
-
Ja, toen ik hem net had, was dat ook zo. Loc stond 'voorover' en achterste wielen een tiende los van de rails. Bleek de overloop van loc naar tender te zijn. Verkeerd gemonteerd, zodat de lok op de tender steunde.
Dus... overgang losgesoldeerd, 0.5mm hoger weer teruggezet :P
Grtzz,
Karst
-
oke dan ,ik heb wat met de veren zitten prutsen
werd wel beter maar nog steeds niet perfect
toch nog eens ff onder de loep nemen dan
gr jan
-
De mijne is echt perfect, dus daar ga ik niet aan zitten. Er zijn grenzen dus. ;D
nou ik heb hem hier als kit
en zie er best wel tegen op om aan te beginnen
Wat is het probleem? Je kunt hem mooi in delen bouwen. Dus frame, aandrijving, voetplaat, huis en ketel, dak is allemaal apart. De dom is er bij mij opgeschroefd, handig om te poetsen. ;D Ik wil hem wel fotograferen met alle delen los naast elkaar, dan zie je wat het is. Zou dat helpen?
De aandrijving, ik weet niet of de kit anders is dan de fabrieks. Heb je een goede foto van de onderdelen? Of een scan van de handleiding met tekening? Ik kan me voorstellen dat de aandrijving wel moeilijk is met die rare excentrische dingen enzo. Maar voor het rijden heb je die nog niet nodig. Stap voor stap werken.
-
Hoi Stig
Ik heb de kit helemaal compleet ,dus ook de tekeningen enz
het is idd de aandrijving die mij al een weerhoud om de start te wagen
maar je hebt gelijk eerst ketel machinisten huis en frame
je hoeft hem voor mij niet uit elkaar te schroeven ,maar als die van jou toch los moet dan grag een foto ;D
groetjes jan
-
Van het dak moet die pijp nog verwijderd worden. Waar zou het voor zijn?
das de vacuumremejecteur, voor als ie met tramrijtuigen met vacuumrem reed. Snap je ook meteen waarom trams dus een vacuumrem hadden en geen luchtdrukrem, zo'n ejecteur is heel wat kleiner, lichter en eenvoudiger dan een luchtpomp. Die indische troep van mij heeft ook zo'n ding, maar dan een wat groter type.
http://s620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/?action=view¤t=DSC_0851.jpg
die bloempot links dus. dr hingen dan ook wat meer wagentjes achter.
-
nou ik heb hem hier als kit
en zie er best wel tegen op om aan te beginnen
het is idd de aandrijving die mij al een weerhoud om de start te wagen
maar je hebt gelijk eerst ketel machinisten huis en frame
Jan,
Je kan de kit ook verkopen..... ;D
Grtz,
Ton
-
Ja hoor, misschientotdat ik wat beters vind, is het me nu optisch naar de zin ;) Maar mezelf kenende, zal ik me nu wel gaan verdiepen in wat er nou echt reed aan couperijtuigen tussen Almelo en Marienberg ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_10bwMedium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_10bw.jpg)
Karst,
Op 3 foto's in het boek van Albers vind je een deel van het antwoord:
Op pagina 228 staat de 1737 met erachter een ex-SS 3 as buik, een ex HSM C10c en een ex SS BC9c
Op pagina 230 staat dezelfde trein met de 1702 aan de andere kant
Op pagina 233 staat de 1815 met erachter weer de ex HSM C10c en een ex SS BC9c. Daar weer achter staat een D die ik niet kan thuisbrengen.
Het is even zoeken en misschien wachten, maar dit treintje is er in H0:
de ex SS 3 as buik staat in het programma van MK bouwset m-260. Die is nog niet leverbaar, maar Maykel neemt al 2 jaar (of meer) een prototype mee naar beurzen (en ik maar zeuren wanneer hij die nu levert ;) ) Kitprijs is 80 euro.
de C10c is er als Philotrain model nr 870/39 met remmershuis. Dat remmershuis moet je dan niet monteren. Deze is vrij zeldzaam, want er zijn maar 35 kits van gemaakt en 10 kant en klaar. Kitprijs in 2001 was 375 gulden
de BC9c is er als Philotrain model nr 42. Deze is eveneens zeldzaam, want er zijn maar 44 kits van gemaakt en 44 kant en klaar, waarvan maar 4 in een naoorlogse uitvoering. Kitprijs in 1997 was 360 gulden
Alles bij elkaar een koopje achter een 1700 van 700 euro?
mvg,
Ivo
-
Hoi Ivo,
Ja, dat boek heb ik ook !
Ben alleen ( nog ) niet zo bekend met al die aanduidingen ;) En kon ze derhalve ook niet identificeren...
De bagagekar had ik wel goed 'geschoten' want die kit had ik ook al bij Maykel besteld vorige week. Maar zal misschien nog wel even duren, want ik kreeg net een 'Not read' terug op die bestelling :(
En tja, die rijtuigen... Als ze nu volgens de officieele Euro conversie zouden zijn, is het te doen. Ik vrees, gezien de zeldzaamheid, eerder dat er een 1:1 conversie op van toepassing is.... ;)
By the way, de Piko rijtijgen zijn toch ook immitaties van C10c ?
Wat zou je daar nog aan kunnen doen, zodat ze 'beter' gaan lijken ?
Grtzz en alvast bedankt,
Karst
-
De Piko C10c's lijken meer op een SS C10c, want deze hebben een boller dak. Deze hebben denk ik in dezelfde tijd ook nog wel gereden, alleen heb ik daar nog geen foto van gezien. Het handigste lijkt me om het boek de Erfenis erbij te pakken en de foto's die daar in staan te vergelijken met het Piko model.
De Erfenis
SS C10c pag 29,
NRS C10c pag 49 bovenaan
HSM C10c pag 49 onderaan, pag 50 midden en onder
SS BC9c pag 45 linksonder, pag 125 boven achteraan (met weer een HSM C10c ervoor),
mvg,
Ivo
-
zeker die hsm-bakken zijn makkelijk te plotten, het dak is vrijwel plat. Staatsspoor-daken kun je van plan E-daken maken, gewoon kaalraggen.
-
By the way, de Piko rijtijgen zijn toch ook immitaties van C10c ?
Wat zou je daar nog aan kunnen doen, zodat ze 'beter' gaan lijken ?
Afgezien van het feit dat de raamindeling, vanwege de 3 toilet? raampjes en de frutsels op het dak niet kloppen vind ik het grootste euvel de missende deuren bij de 3de klas, wat dat betreft lijken de 1ste/2de klassers beter.
Ook zou een verplaatsing van de klasseborden i.v.m. TPIIIb van de deuren naar boven ook beter zijn.
De trapjes zou je ook in kunnen korten netzo als bij je bagagerijtuig.
Stephan.
-
Leuk dat je de spoorlijn Zwolle-Emmen weer gaat oppakken, Wij gaan jaarlijks naar Ommen toe en de spoorlijn die komt langs de camping (de Bestmenherberg) (y)
Mvg, Mark
-
Hoi,
@ Mark,
Ik ken ze beide ;) Heb jarenlang in Hardenberg gewoond. ( en in m'n studenten tijd 4 jaar lang elke dag met de Plan U heen en weer naar Zwolle gereisd.
Maar goed, belofte maakt schuld...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Materieel_Marienberg.htm)
... het uitgebreidere verslag van o.a. deze draad is online op Sleutelspoor.nl
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1706_Kolen_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Materieel_Marienberg.htm)
... lees daar hoe we met nagelak en houtlijm het model modelbaan deugdelijk maken en verfraaien. :P
( Klik op de plaatjes voor een uitgebreider verslag )
Grtzz,
Karst
-
Maykel hoef je tot na de zomervakantie niet lastig te vallen voor de nieuwe SS kits. Het is heel vervelend, maar hij is gewoon nog steeds bezig met afbouwen van voorbestellingen. Ik zit er ook met smart op te wachten...
-
Ja,
't zal wel niet anders zijn.
Verstrikt in z'n eigen succes zeg maar ;)
By the way, jij moet nog behoorlijk aan de slag met je D7571... ;) Er zijn compleet nieuwe inzichten over hoe de balgen en trappen zijn ;) Volg Ivo's raad maar eens op in dat draadje. ( Kijk in De Erfenis )
Grtzz,
Karst
-
Ik heb een vroege NS'er, die hadden alleen een nieuw kleurtje en opschriften. Revisiedatum is dan ook ergens in '22. 8)
Enne, ga jij nou mar kitjes zoeken, want die C10c en BC9c heb ik al... ;D
(http://www.belderok.net/benelux/P1329.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/P1329.JPG)
-
Volgens mij is Karst handig genoeg om een C10c helemaal zelf te maken. Als ik het kan...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5196.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4849_1.jpg)
-
Netjes JanW (y)
Enige hints hoe je e.e.a. aangepakt hebt ?
Grtzz,
Karst
-
In karton: maatschets naar 1:87 fotocopiëren, dan op 250 of 300 grs kopieerkarton overcopiëren, uitsnijden.
Skelet maken van 1mm grijs karton en modelbouwhout; onderstel van 3mm triplex of 2 mm MDF, dak buigen uit hetzelfde karton, op skelet plakken en uiteindelijk beplakken met schuurpapier; draaistellen kopen of zelf maken (zoals hier, want ik wilde ze ivm met de treeplanken wat smaller hebben).
Hier een HSM AB8c in aanbouw volgens hetzelfde procede:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5114.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5115.jpg)
De deuren worden uitgesneden en weer teruggeplakt, anders gaan ze uiteindelijk niet op deuren lijken.
Zie ook draadje Haagse Motorpost.
-
Strak hoor !
Ik weet dat Gerco ooit eens begonnen is met 1 rijtuig. Ben even kwijt welk. :-\
Maar misschien is het helemaal niet zo'n gek idee om de hele serie in plots uit te brengen.
Wordt met onze huidige ( constructie ) techniek zo goed als net zo strak als messing, maar heel veel voordeliger :)
En misschien is het Piko onderstel ( op de treeplanken na ) wel goed genoeg om als basis te dienen.... ???
Grtz,
Karst
-
C12c heeft ie als plot ja... maar die is lang en dus lastiger in bochten dan die ouwe houten bakken.
-
...maatschets naar 1:87 fotocopiëren...
Heb jij al die maatschetsen van dit materieel dan ?
Zo ja, ik ben erg geinteresseerd ;D
@ floris,
da's de uitdaging dan weer he ;D
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Inmiddels een e-mail van janw gehad. Ben weer een heel stuk wijzer ;) Jan, bedankt (y)
Het laatste stukje van de inhaalslag op Sleutelspoor.nl...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Coupe_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Materieel_Marienberg.htm#update_2)
... het verlagen van de PIKO 'C10c' en 'AB7b' rijtuigen.
( Klik op de plaatjes voor een uitgebreider verslag )
En inderdaad... als je je wat dieper in de materie inleest, zie je direct, dat de Piko modellen niet meer dan aardige look-alikes zijn. Niets van te zeggen overigens, want een Philotrain model ( mits te verkrijgen ) is toch al snel 4 a 5 keer zo duur ! En de indruk, zeker na het verlagen is meer dan overtuigend.
Maar... wie weet, binnenkort in dit theater een oplossing voor het gebrek van modellen aan Nderlandse couperijtuigen ::) :P
Grtzz,
Karst
-
Nou ben benieuwd Karstmans... Naar het alternatief!
Voor het eerst lukt het me eens om ergens meer wagens van te hebben dan locs... ;D
-
Thonis van der Weel heeft de C12c uit de plot gemaakt. zal hem eens op zoeken.
-
Ja die kennen we al. Staat op sleutelspoor.
-
Treinsamenstelling continued.............
In het 1700 boek vinden we nog een aantal treinsamenstellingen achter een 1700 van Almelo naar Mariënberg en Zwolle - Emmen.
pag 103: 1700 met ex HSM C11 (ook in spoorwegmuseum), ex HSM C10c, ex HSM AB8c en ex HSM 3 as buik. Alles van Philotrain: C11 = nr 33, C10c = 870/39, AB8c = nr 14 en 3 as buik is nr 34
Op pagina 105 staat een trein uit Emmen in Zwolle, waarvan alleen een ex HSM 4 as buik (Philo nr 43) is te zien
pag 166 staat ook nog een interessante: achter de 1700 een ex SS C10c (lijkt meer op de Piko) een ex SS BC9c en een D uit de serie die in een ander draadje van Karst wordt gebouwd uit een pruisische Fleischmann D
Op pagina's 170, 171 en 172 staan de inmiddels besproken trein.
Onder op pagina 172 heeft deze alleen een andere D. Ik zie 2 deuren en de buik achteraan, waardoor ik denk dat dat een ex HSM 4 as buik is, met ernaast een blauwe DE-1
Op pagina 181 nog een keer de eerder besproken trein.
Leuk aan het boek zijn ook de verschillende goederentreinen. Als er naast de olietreinen op dit traject ook gemengde goederentreinen reden dan is een samenstelling met Artitec groentewagens in Antraciet met verschillende open wagens een zeer acceptabele mogelijkheid.
mvg,
Ivo
-
P.S.
De coupérijtuigen van Janw in karton vind ik er heel goed uitzien. In styreen vind ik die toch minder, omdat de wanddikte toch te groot is voor mooie ramen erachter. En achter zo'n mooie 1700 moeten toch eigenlijk messing rijtuigen.
Maar daar mag iedereen anders over denken ;)
mvg,
Ivo
-
Jan heeft dan ook een hele mooie 2100 van karton om ervoor te zetten. (y)
-
Treinsamenstelling continued.............
Hartelijk dank voor de research Ivo ! Vooral om dat het tegenwoordig lastig is aan al die oude(re) boeken te komen. Misschien wil/kun je eens een lijstje van ISBN nummers hier posten ;)
....achter de 1700 een ex SS C10c (lijkt meer op de Piko) een ex SS BC9c en een D uit de serie die in een ander draadje van Karst wordt gebouwd uit een pruisische Fleischmann D...
Dat klinkt als de trein die in het Vriezenveen spoorboek staat. En naar aanleiding waarvan ik de D ben gaan bouwen.
...een samenstelling met Artitec groentewagens in Antraciet met verschillende open wagens een zeer acceptabele mogelijkheid....
Allen al in de collectie aanwezig ;)
P.S.
...In styreen vind ik die toch minder, omdat de wanddikte toch te groot is voor mooie ramen erachter.
Met de 'nieuwe methode' wordt dat veel beter ;)
...En achter zo'n mooie 1700 moeten toch eigenlijk messing rijtuigen... Maar daar mag iedereen anders over denken ;)
Natuurlijk, en vooral mijn portemonaie :P
Grtzz,
Karst
-
Gewoon analoog met een trafo gaan rijden en al die digitale kaarten de deur uit doen... ;)
-
Jan heeft dan ook een hele mooie 2100 van karton om ervoor te zetten. (y)
Niet van karton maar messing en aluminium, maar bovenal: niet af...
-
Hartelijk dank voor de research Ivo ! Vooral om dat het tegenwoordig lastig is aan al die oude(re) boeken te komen. Misschien wil/kun je eens een lijstje van ISBN nummers hier posten ;)
De Bennekomse bieb is altijd open ;)
-
Niet van karton maar messing en aluminium, maar bovenal: niet af...
Neem mij niet kwalijk! :-[
-
P.S.
In styreen vind ik die toch minder, omdat de wanddikte toch te groot is voor mooie ramen erachter. En achter zo'n mooie 1700 moeten toch eigenlijk messing rijtuigen.
Maar daar mag iedereen anders over denken ;)
mvg,
Ivo
Misschien eens proberen om een 0,3 versie te maken en deze dan met seconde lijm te bouwen.
-
Voor de couperijtuigen is dat idd 1 van m'n ideeen :P
Want de wand loopt licht gebogen, en zal dus 'opgebouwd' moeten worden om mooi rond gebogen kunnen worden.
En dan ter hoogte van de ramen er een vlakke strip transparant 0.5 achter met zwarte folie. komt volgens mij heeel dicht in de buurt van messing !
Geetste sponningen zou ook nog een optie kunnen zijn, maar dat moet dan wel heel dun ( 0.15 mm oid ) worden.
Grtzz,
Karst
-
Waarom dan niet hele wanden etsen als je toch al sponningen gaat etsen.
-
You have point... ::)
-
Als je de wanden gaat etsen, dan kan je net zo goed het hele rijtuig doen ;)
Zit nog handel in ook 8)
Grtz,
Ton
-
Eigenlijk hoopte ik nog op een of andere geniale creatieve ingeving om die piko's wat op te leuken, ik heb er een stuk of 10 van namelijk :-\.
In het boek ; Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1944-1958 staan ook nog een paar foto's van jou treintje (2xMariënberg, 1xEmmen, 1x Vriezenveen en 1x te Almelo) echter allemaal niet met jou type bagagekar.
Het boek is regelmatig 2de hands voor een schappelijke prijs te vinden.
Stephan.
-
piko's opleuken: draaistellen houden, rest wegpleuren en die draaistellen gebruiken voor zelfgebouwde modellen. Misschien passen de ramen ook nog wel in een HSM-C. ;D
-
mok >:(
-
Floris
pleur ze dan deze kant op ;D
-
ik heb die dingen niet, ouwe liliputten waren goedkoper om aan draaistellen te komen ;)
-
je hoeft hem voor mij niet uit elkaar te schroeven ,maar als die van jou toch los moet dan grag een foto ;D
groetjes jan
Ik demonteer graag kitjes zeg maar...
(http://www.belderok.net/benelux/P1339.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/P1339.JPG)
Ergens nog specifiek detailopnames van nodig?
-
Als je het zo ziet lijkt het een makkie
krijg bij het openen van de doos toch een beetje kriebels
maar ik zal er gewoon mee aan de gang gaan
Hoe zijn de rij eigenschappen van de 7700?
helaas moet eerst de verbouwing van mn huis af
Dan ook weer ruimte en tijd voor de treinen
gr jan
-
Ik demonteer graag kitjes zeg maar...
(http://www.belderok.net/benelux/P1339.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/P1339.JPG)
Ergens nog specifiek detailopnames van nodig?
is dit de philotrain van ebay, die twee weken in Oostenrijk woord verkocht? Is de schade groot?
-
Bernd, ja! Moet een nieuwe bufferbalk voor maken. Ook omdat Erwin Werps mij er even aan herinnerde dat de 7701 een houten bufferbalk had en niet een metalen plaat. Verder is het drijfwerk aan een zijde echt in de prak. Dat was helaas niet een kwestie van even recht buigen... Een oplossing hiervoor is in zicht. Verder wat cosmetisch herstelwerk. De fragiele kap heeft het wonderwel overleefd. En een buffer is echt weg. Dat is het enige ontbrekende. Maar een vervanging heb ik al.
Jan, ik zal niet zeggen dat het een makkie is, maar ik vind het een mooi in elkaar zittend ding. Mooie stroomafname met verende pennen. Erg mooie aandrijving en het hele locje oogt gewoon heel leuk. Het rijd beter dan sommige mindere 4-assige amerikaanse locs van mij, maar het rijd als de beste stomer. Heel soepel en redelijk stil. Achteruitrijdend zit er een knorretje in.
-
http://link.marktplaats.nl/341196687 Ow, smul smul! Een "gedegradeerde" 1700.
-
Dat ik hem zag moest ik meteen aan jou denken (y)
Grts
-
'T is m'n tijdperk niet, maar wel mooi mooi mooi!
-
Jij hebt toch geen tijdperk ;D
-
M'n budget zegt van wel... ;D
-
Dennis,
Dit is wel jouw tijdperk. Net na de oorlog hebben er nog een paar gereden, maar in vergelijking met de versie van Karst, maar heel weinig.
Wel heel mooi, zo'n hartje, maar voor dat geld zou ik toch eerder er een willen met messing dom en koperen schoorsteenkroon.
mvg,
Ivo
-
Zeg Karstmans, na een weekendje 1700 schuiven in Middelburg, was ik eigenlijk benieuwd of je nog wat aan de 1700 had gedaan. Stroomafname op de tender bijvoorbeeld.
Ik heb mijn eigen 1700 toch maar even open gemaakt en gesmeerd. De wielen met alcohol schoongemaakt en heeft het hele weekend voorbeeldig gereden samen met Eric z'n 1700. Die had een knorretje en heb ik zondag's voor beursopening nagelopen. De cardanas had aan een zijde aan een kant van het bolletje een korter pennetje. Omdat het niet te verschuiven was, kwam Floris op het idee het om te draaien. Dus het deel wat eerst in de tender zat, nu in de loc te steken en andersom. Heeft ook de rest van de zondag voorbeeldig gelopen. We hadden nu een hoekmodule met een ongeveer boogstraal van 1000mm. Omdat het ad hoc in elkaar gezet is, met wat flexrail, ontspoorde af en toe het voorste draaistel van de loc. Ik zal de mijne in ieder geval aan de voorzijde dezelfde behandeling geven als de jouwe. Meer uitslag is niet echt nodig, maar wel meer druk op het draaistel.
Stroomafname was eigenlijk niet eens een probleem. Alleen zoals ik eerder al noemde overgangen tussen module en fiddle yard. Maar goed, weerstand op de wielen door vegertjes heb je ook niet.
Een ding viel me wel op, ik heb het kruiskopschroefje onder de gekoppelde as ietsjes gelost en zonder het worm in de aandrijving, kon ik de loc voortblazen. De vorige eigenaar heeft de loc waarschijnlijk gewoon vast is vast dichtgeschroefd. Mocht er bij jouw nog iets in zitten van een "zwaar" punt, kun je dat daarmee misschien oplossen. Heb je geen probleem is het helemaal fantastisch natuurlijk, niks meer aan doen dan. (y)
Speciaal voor jou wat 1700-p*rno. (lees: rotsmoes van mij om wat leuke plaatjes te tonen... :P)
(http://www.belderok.net/mitropa/groeten_uit-rhenen_1935.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/groeten_uit-rhenen_1935.jpg)
(http://www.belderok.net/mitropa/modelspoorstad-middelburg/Modelspoorstad-Middelburg-22.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/modelspoorstad-middelburg/Modelspoorstad-Middelburg-22.jpg)
Ik ben vergeten een foto te maken toen we ze in voorspan hadden rijden. Echt schitterend om te zien rijden. Helaas na 3x hadden we uitval omdat ze kortsluiting maakten via de buffers... 8) Gert kwam al snel met de tip van zwarte nagellak. Misschien had hij dat in jouw draadje gelezen... Alleen had niemand dat in z'n rommeldoosje, gek he? ;D
-
Ewout,
Prachtige foto's. (y)
Van die kortsluiting: volgens mij is toch de enige oplossing om de tender en de lok los te koppelen van de rails om dit te voorkomen. Ik heb met mijn 1700 voortdurend last van kortsluiting tussen tender en lok. Er ligt een soort voetplaat van de tender over die van de lok heen en dat geeft problemen. Tape ertussen is denk ik de enige oplossing, maar niet erg mooi.
Datzelfde probleem heb ik ook met de messing draaistellen van bijvoorbeeld de 6 deurs stalen D in mijn avatar. Omdat de bijgeleverde wielen maar aan één kant geïsoleerd zijn staat dus de hele (messing) bak onder spanning. Je moet dan ook alle geïsoleerde wielen in beide draaistellen aan dezelfde kant zetten en als je daar weer een metalen rijtuig tegenaan zet (met mooie verende metalen buffers) moet die ook op dezelfde manier staan. Dan zijn de vaak door Philotrain meegeleverde Fleischmann pruisische draaistellen handiger, want die zijn van kunststof. Maar dit probleem doet zich dus voor bij de Philotrian engelse draaistellen en het K draaistel.
mvg,
Ivo
-
Dank voor het compliment Ivo, de ondergrond van de foto's is van mij ;D.
Over die buffers; losse 1700's hebben probleemloos gereden, ook het exemplaar van Stig die wel een overloopplaat heeft. Maar aangezien door de stroomafnamen de gehele loc als ene pool werkt en de (daarvan electrisch gescheiden ) tender als andere pool gaat het mis als twee zelfde locs loc-aan-tender rijden. Je zag regelmatig vonkjes tussen de voorste tender en de achterste loc. Ook was er logischerwijs dan even een 'hikken' van de hele trein. Zwarte nagellak (jawel; Karsts briljante vinding) op de buffers zou kunnen helpen en beïnvloedt het rijden niet, tenminste als het goed droog en doorgehard is.
De oplossing voor jouw zesdeurs D is denk ik vrij simpel; wielen vervangen door dubbel geïsoleerde wielen. Of er nog een stel zelfde bijkopen en de ongeïsoleerde wielen van de as halen en vervangen door geïsoleerde, maar dat komt op hetzelfde neer.
-
Gert,
Klopt allemaal voor de D. Het is alleen oppassen ermee. En de 1700 van mij vonkt dus op de overloopplaat. Het voordeel dat er geen aparte stroomafnemers op de wielen hoeven worden gezet valt wat mij betreft weg tegen de optredende kortsluitingen. Die 1700 loopt toch erg makkelijk, dus die stroomafnemers kunnen er wel bij.
Oplossing voor 2 1700en in voorspan kan ook zijn om van een 1700 de wielen van zowel de tender als de lok om te draaien. Klopt alleen denk ik niet meer in de zin van hoe de 2 koppelassen tov elkaar staan. Maar dat ziet niemand (hoe kan je tegelijk aan 2 kanten van de lok kijken) en de kwartering blijft gelijk.
De nagellak lijkt me een tijdelijke oplossing (althans bij mijn vrouw en dochters gaat het er ook altijd weer af ;D ) die zeker voor een korte periode zal werken.
mvg,
Ivo
-
Ow, dat zal het zijn, ik heb geen dochters...
Maarre, probeer die nagellak eens. Gewoon uit het potje op de voetplaat onder de overloopplaat smeren en kijken hoe het zich houdt. Ook voor Stig's 1700 lijkt me het een erste goede oplossing; je ziet er bijna niks van , het kost weinig en al helemaal geen moeite om te doen. Dat omzetten van de polariteit is ook wel een goeie, maar dan moeten we haast een codering afspreken; straks rijden jouw en Stig's 1700 in dubbeltractie en hebben jullie allebei het lumineuze idee gehad om de polariteit om te draaien. Ondanks alle moeite toch weer last van hetzelfde probleem.
-
Bij de mijne zat er 'af fabriek' een kunststof plaatje/filmpje onder de overloopplaat.
Geen enkel kortsluitprobleem ( daar tenminste ;) ) bij de loc ;)
Overigens is die nagelak die ik gebruik, best knijterhard ! En laat iig niet meer los !
Grtzz,
Karst
-
Misschien maakt het nog uit welk merk je gebruikt ( ik heb uit betrouwbare bron vernomen , dat er inderdaad merken zijn die super slijtvast zijn)
Maar gelukkig hebben we de kleur al bepaald :D
-
paar dotjes secondelijm erop en ff activator dr over, dat zou ook aardig moeten werken, spul wordt ook bikkelhard.
-
Floor, waar koop jij die activator? Bij mij in de buurt lijkt niemand het te verkopen... Sterker nog, ze gaan raar praten als ze proberen activator uit te spreken...
-
bouwmarkt hebt t vaak wel, heet dan bison bond, blistertje met een flesje secondenlijm en zo'n busje activator.
-
Mijn activator (zip kicker) komt van de AviationMegastore. Samen met de Zap a gap cyanoacrylaat lijm een onverslaanbaar duo. De Zap a gap is een superlijm, die kleine spleetjes vult, een hele sterke verbinding geeft én nog eens lang houdbaar is met een dop die nooit vast gaat zitten.
Volgens mij is dit ook bij de betere modelbouwwinkel te krijgen. Quartel heeft het vast ook.
Zie hier (http://www.aviationmegastore.com/zap-a-gap-thick-gap-filling-instant-adhesive-cyanoacrylate-pt03-pacer-industries-0087093004269-glue/product/?shopid=LM4c99e2b2bdf2e647e58fbb5062&action=prodinfo&parent_id=0&art=42955) voor Zap a gap
en hier (http://www.aviationmegastore.com/zip-kicker-pumpspray-accelerator-for-super-glue-pt715-pacer-industries-0087093007154-glue/product/?shopid=LM4c99e2b2bdf2e647e58fbb5062&action=prodinfo&parent_id=0&art=59377) voor zip kicker.
Maar de tip van Floris is nog dichterbij. Die heb ik bij de bouwmarkt nog niet gespot.
mvg,
Ivo
-
Koel, ik ga nog eens rondkijken.
-
In Houten staat vaak bij de deur een stand van Olba. Die hebben ook een goede activator (http://www.olbaproducts.nl/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=44) voor secondelijm.
Grtz,
Ton
-
Olba vind ik eng.
-
??? ??? ???
Die begrijp ik niet. Waarom eng?
Grtz,
Ton
-
gisteren secondelijm van bison gekocht met een kwastje
veel fijner voor het doseren
gr jan
-
Die meneer die allerlei dingen aan elkaar plakt, da's gewoonweg eng.
-
;D ;D ;D
-
hij heeft ook een eng mondje.
-
druppeltje Olba op verkeerd plekje gekomen...
-
Graag weer terug naar het onderwerp (y)
-
En dat doen we met de mededeling dat mijn 1792 ook het digitale tijdperk heeft betreden (Oftewel met 11100000000 aangeduid moet worden ;D). Zij het met wat moeilijkheden, zoals Karst al beschreef in de eerste 3 pagina's. Ik laat ook de bogie meedoen met de stroomafname. Ik kijk nog even aan of ik de bogie meer ruimte geef. Probleem op dit moment is dat een tenderwiel tegen de voetplaat aanloopt, die moet ik even een tikje uitvijlen of kijken of ik de as beter op z'n plek kan houden, want de anderen komen niet in de buurt van de opening in de voetplaat. Verder knort de motor verschrikkelijk met de Lenz 0521 minidecoder. Dit is wat ik had liggen en heb ik er maar ingepropt. Vraag aan Karst, draait de motor op de Lokpilot wel soepel als op DC? De motor draait wel overigens vanaf rijstap 1. Er zit overigens een Furiuchi 5 polige motor in met getordeerd anker. Dus niet een brushless oid.
Wel leuk zo knutselen aan je Philo. Met zweet op je voorhoofd dat je niets definitief molt enzo... ;D
Ohja, ik heb de buffers meteen maar met zwarte nagellak behandeld. 8)
-
Zo Stig.... :)
Motor loop boterzacht met ESu LoPi Micro. Ik heb exact 1 zo'n lenz in een Roco sik zitten............... ( voldoende puntjes ? ;) )
Voor de stroomafname even bij m'n 3400 kijken, kan op dezelfde manier.
Grtzz,
Karst
-
Dank je, dan ga ik zo'n LoPi micro kopen. Sja, in dat Bemo-lokje met piepklein machimaatje, die loopt perfect! Raaar...
Heb jij die 3400 al open gehad? Is daar meer ruimte voor een "normale" decodert?
Lama, heb je draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33227.0.html) al gevonden...
-
Nope, wel open gehad en gedigitaliseerd en koppeling gemaakt en extra stroomafname, maar geen ruimte voor een fatsoenlijke decoder.
Grtzz,
Karst
-
moet jij niet naar de kooi?? 8)
-
Hoi,
Zo, terug van de beurs, een avondje rust, dus vanavond maar even een simpel klusje...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_3.jpg)
... "... SCHANDE, SCHANDE !! ;D ;D ;D Een niet te openen model, en dat voor die prijs ! SCHANDE ! ;D ;D ;D En wat bijna nog erger is, de verende buffers zitten VAST !! ;D ;D ;D ..." Bij ieder ander model zou dit geroepen kunnen worden hier. Dit is echter een tweedehands model, dus kan er wel wat aan gesleuteld moeten worden :P :D
De bedoeling was om er even een decodertje in te plempen, maar zoals je ziet heeft niet goed schoongemaakt vloeimiddel een vorstelijke corrosie tot gevolg gehad... :'( Dus ging het tenderkapje er niet zomaar vanzelf lekker af...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_4.jpg)
... daar moest dit aan te pas komen :o :o Proxxon met slijptolletje om de kop van de schroef af te slijpen ! Eerst met kruipolie geprobeerd e.e.a. gangbaar te maken, maar te vergeefs. Wel gingen daarvan de buffers weer bewegen :) (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_5.jpg)
... en zo ziet het er nu weer uit, lekker afwasmiddel badje gehad, goed drooggeblazen en twee nieuwe, blinkende M1.4 schroefjes er in. Maar niet nadat de draad ( aangestast door de corrosie ) weer netjes opgezuiverd was met een M1.4 tapje. En de buffertjes een drupje olie, dus die veren ook weer lekker in de hulzen ! (y)
Inmiddels zit er ook de bekende echte kolen lading op, dus dat kan vannacht mooi drogen, zodat we morgen of donderdag weer verder kunnen ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst de Philodokter... (y)
-
Dr Phil
-
*** WAARSCHUWING ***
Deze post kan schokkende beelden bevatten voor jeugdige of hartzwakke kijkers :)
Hoi,
Zoals in de aanhef al aangegeven, heb ik uitgevonden hoe opbouw en frame van elkaar te scheiden zijn ;) Voor de ware Philo verzamelaar wellicht schokkend en ongehoord, maar het model moet net als d'r zusje op een baan gaan rijden, dus dit is even nodig ;)
Aangezien deze loc niet in de oorlog gaat rijden, maar vlak er na, moesten de blinderingen wijken. Zoals de heer Molekamp al voorspeld had waren deze gewoon gelijmd...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_6.jpg)
... hoewel de binnenkant wel standaard afgewerkt was ( zilveren reflector ) was het koperen randje pas aangezet na het aanbrengen van de blindering. Dus een vergelijkend verf onderzoekje gedaan naar de juist koper-, brons-, staal- en messing kleur. Voor koper kwam ik uit op Humbrol 12, brons op Humbrol 16, messing op Tamya X-12, blank metaal op Humbrol 27001 en zilver was good old Humbrol 11.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_7.jpg)
... dus met een miniem beetje Humbrol 12 de koperen randjes op de lantaarns hersteld. Rechtsonder zijn de blinderingen te zien. Die worden bewaard, mocht de loc ooit nog weer in 'originele' staat moeten worden hersteld. De witte randen om buffers en bufferbalk blijven voorlopig zitten. Het vermoeden is, dat die zeker nog wel tot de eerst grote herstelling zijn blijven zitten. Maar... daar ga ik nog wel research naar doen ;)
Dan wat 'naakte' detail foto's van een gedemonteerde Philo 1700...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_8.jpg)
... de tandwiel ( worm ) kast op de voorste as met daar aan het lager dat scharnierend in het frame hangt en de messing cardan beker.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_9.jpg)
... een tijdje terug vroeg ik me af hoe er wat meer lood in de ketel te krijgen was... nou, dat blijkt eenvoudig 8) ;D
Er lijkt zelfs ruimte te zijn voor een klein speakertje ter hoogte van de vuurkist... :-X
Maar afijn, de loc moet eerst het uitfrees en nagellak ritueel ondergaan en... werkende frontseinen krijgen... :D
Grtzz,
Karst
-
open hart chirurgie (y)heerlijk
ik zie ook mogelijkheden voor een rookgenerator ;D
nouja de mijne moet ook open
van achterste as staat bij mij een wiel iets van de grond
gr jan
-
Ik heb het door. Karst zit te speculerem net Philo's. Nu allemaal opkopen, en als de markt weer aanterkt verkoopt 'ie ze met een dikke winst ;D
Mooi om te zien hoe nog zo'n statisch modelletje wordt omgetoverd tot een echt werkpaard.
Dus over een weekje of twee horen we een 1700 door Marienberg stampen? (y)
-
heb ik wat gemist ??? is de markt ooit ingezakt dan
jan
-
Hoi,
Vandaag niet echt actief bezig geweest vanwege wat gerommel in de ingewanden :(
Maar...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_10.jpg)
... enig voorbereidend werk gedaan aan de tender. Alle aspotjes van bramen ontdaan, vulringetjes gezocht, speling met de zijkanten gecontroleerd, bramen weggevijld...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_11Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_11.jpg)
... en op wat strategische plekken de bekende zwarte nagellak aangebracht :)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_12Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_12.jpg)
... verder een veertje gedraaid op de draaibank en...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_13Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_13.jpg)
... twee NEM-schachten gemaakt. 1 voor deze ( voorgrond ) en 1 voor Nick z'n 1749 ;D
Nu de boel in elkaar zetten en eens kijken of er aan de bovenzijde stroomafnemertjes kunnen worden gefrut ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Als vervolg op bovenstaande...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_14Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_14.jpg)
... een plekje bedacht voor extra stroomafname... :P Heel simpel, stripje 0.5mm styreen en een stripje fosforbrons. Eerst beide aan elkaar lijmen met Olba, daarna gezamenlijk op de tendervoetplaat.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_15Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_15.jpg)
... en aan de onderkant zie je er niets van ;D (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_16Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_16.jpg)
... Omdat de motor wel erg dicht op het stroomafnemertje dreigt te komen, beide ingestreken met een likje zwarte nagellak.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_17Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_17.jpg)
.. en zo heeft de decoder dan zijn plaatsje.
Gaan we verder met wat sfeerplaatjes... 8)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_18Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_18.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_19Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_19.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_20Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_20.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_21Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_21.jpg)
... zou zo Marienberg 1953 kunnen zijn... de Blauwe Aflossing staat al toe te kijken op de achtergrond. Gelukkig was dit een excursie van de NVBS ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_22Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_22.jpg)
... en de nieuwe aanwinst in volle glorie :)
Helaas geen filmpje, de camera is even zoek, maar oh oh wat rijdt het allemaal mooi 8) (y) De 1714 rijdt eigenlijk het mooist van allemaal, maar heeft volgens mij ook al aardig wat km-etjes op de teller. Dit aan de worm en wielen af te lezen. De 1706 is verreweg het 'nieuwst', terwijl de 3411 ondanks zijn extra stroomafname nog wel eens hier en daar stil gaat staan.
Het hele spul heeft lekker een paar uurtjes gependeld. Weliswaar met Piko coupe-bakken, maar daar komt nog wel verandering in ;)
En... deze plaatjes zo bekijken, wordt het toch echt tijd voor *echte* scenery... :-X :-\
Grtzz,
Karst
-
vindt het knap van wat je doet.
en stiekem ook een beetje jaloers dat je dit kunt en doet.
kijk uit naar naar de echte scenery ;)
-
Thnx Theo,
Kunnen is 1, doen is daarna twee :)
Maar... kunnen kun je eigenlijk alleen maar leren door te doen.. :-\ Dus: Gewoon proberen. En zoals ik zo vaak zeg: Rustig en secuur werken is 90% van het succes.
Grtzz,
Karst
-
dank je karst (y)
-
Karst, ik mis nog een 2100 in je plaatje... ;D
-
Ik ook :)
Heb ik vanavond net weer uit z'n beursverpakking bevrijd ;)
Grtzz,
Karst
P.S.
En 3700 en 6000 en 5500... ;) En nog een 3400 en nog een 1800...
-
Hoi,
Zo.. vanmiddag en vanavond Nick's 1749 'Hartje' nog eens goed onder handen genomen. Er zaten idd nog wat verborgen slijtplekjes :(
Maar goed, daar kennen we inmiddels de remedie voor :) Tevens nog even extra stroomafname in de tender gemaakt, zodat nu ook deze loc even mee mag doen op de DDPB.
Klik en Kijk maar hier :) (http://www.youtube.com/watch?v=vQZZs6qTDiA)
'k was weer eens in een cineastische bui ;D Vreemd overigens dat MovieMaker er zo'n schokkerig geheel van maakt. Voorgaande keren dacht ik dat het aan de camera of meself lag. Heb nu goed opgelet en het 'ruwe' materiaal ziet er nu goed uit... :-\ 'k zal hier wel het advies krijgen een Mac aan te schaffen ;)
Grtzz,
Karst
-
Heb je nog geen mac dan? ::)
-
Ik had er ooit eentje, een Grote Mac, maar die heb ik direct na aanschaf verorberd. (y)
-
Hoi,
Deze kenden jullie al...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1794_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1794_1.jpg)
...tijdje geleden al getoond als nieuwe aanwinst, vanavond maar eens laten lopen op de andere nieuwe aanwinst, een Hornby rollenbank overgenomen van een forumgenoot...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1794_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1794_2.jpg)
... maar, dat viel niet mee :'( Hoewel zgan, liep de 1794 niet heel erg mooi. Het was alsof er een zwaar punt in de aandrijving zat. Beetje olie her en der bood geen soelaas. Dus maar eens op zoek naar de oorzaak. Vandaar de verregaande staat van ontbinding van dit model :P
Na aardig wat gezoek bleek het het blikje te zijn, dat de achterste drijfas op z'n plek houdt. Oxidatie en te strak klemmend vastgezet, liet het de achteras niet soepel draaien. Daardoor moest de aangedreven as via de koppelstangen stangen zoveel kracht uitoefenen, dat deze heen en weer begon te slingeren en daardoor eigenlijk gewoon bereord liep. De boel nu verder helemaal uit elkaar gehaald, oude vet er uit en nu ligt de boel te wachten op nieuw vet en olie en herassemblage ;)
Grtzz,
Karst
-
Hij is weer thuis ;D
ik heb ook een mooi philo verhaal
ik wilde graag spatborden op mn 3500.
Floris had ooit eens bij een Philo opruiming de zwanehalzen voor de blauwe brabander gescoord .
die heb ik dus gekregen afgelopen Houten (y) kon ik dus prima vermaken in de 2 halve spatbordjes.
Zie ik de zelfde dag dat Hans Z een blauwe brabander aan het maken is met voor mij de goede spatborden erop
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=6601;sa=showPosts
via PB was e.a dus snel geregeld .
Floris je hebt er 2 heel blij gemaakt
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-GLVLB8DD-D.jpg)
Gr Jan
-
Dat maakt het wel ff af zeg! Het groen misstaat het ook niet hoor. :)
-
Zekers ! (y)
Mooi karretje geworden Jan. En... je foto's worden ook beter ;) (y)
Grtzz,
Karst
-
Ja dat vroeg ik me ook al af
waren die spatborden nou zwart of groen
ik dacht ook groen , maar deze zijn al door Philo gespoten.
Wie weet welke kleur ze hadden?
en mn toestel is een bagger ding( gewoon dat ding de schuld geven)
maar soms lukt het me (y)
Gr Jan
-
Lekker zo laten.
-
;D
-
Jan,
Ik denk dat alles onder de voetplaat zwart was. Dus eens met stig: lekker zo laten.
mvg,
Ivo
-
leuk dat te lezen jongens, veel plezier dr mee! ;D
-
Hoi,
Een tijdje terug had ik dit al eens laten zien...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_14Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/1714_14.jpg)
... een plekje bedacht voor extra stroomafname... :P Heel simpel, stripje 0.5mm styreen en een stripje fosforbrons. Eerst beide aan elkaar lijmen met Olba, daarna gezamenlijk op de tendervoetplaat.
Omdat ik er nu weer 1 voor een forumgenoot aan het ombouwen ben, en me het stripje styreen niet helemaal goed beviel...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Printplaat_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Printplaat_1.jpg)
... en bij Conrad een voor mij nieuw product heb gevonden, het bovenstaande in elkaar gezet.
Het is 0.5mm enkelzijdige printplaat. Super dun dus (y). En bovendien epoxy, dat zich prima met Olba laat verlijmen. Hier bovenop komen de fosforbronsstripjes gesoldeerd, dus lekker solide. Een groot voordeel is het open/vrij blijven van het schroefgaatje. Het stryreenstripje wilde nog wel eens loslaten als het door het schroefje omhooggeduwd werd.
Grtzz,
Karst
-
Momenteel wil ik een decoder in een ns1700 bouwen zoals dat in dit draadje is gedaan. Welke decoder adviseren jullie mij. Het moet in ieder geval een n-decoder worden. Graag jullie advies gevraagd. ;)
Andre
-
ESU LoPi 4.0 Micro
-
Ah, deze chip gaat ik es maar ns aanschaffen. Is de extra stroomafname werkelijk aan te bevelen of kan ik het doen met de bestaande afname? Ik heb gehoord dat de stroomafname met een decoder wat kritischer wordt.
Ik neem aan dat het een n-decoder is?
Andre ;)
-
Ja, is een N decoder. Als je de loc niet automatisch gestuurd wilt laten rijden wil het goed zonder.
-
ESU LoPi 4.0 Micro
Na aanleiding van dit draadje ben ik ook begonnen deze schitterende philotrain NS1700 te digitaliseren.
Ik heb daarvoor zoals omschreven ook een ESU LoPi 4.0 Micro voor gebruikt.
Als ik de lok op de standaard fabrieksinstellingen uittest vind ik de rijeigenschappen niet geweldig.
Dat was trouwens wel bij analoog.
Ik heb de optrek en afremvertraging op waarde 0 gezet en dat was al een heel stuk beter,maar nog niet geheel naar wens.
Welke aanpassingen heb je gedaan in de decoder en welke waardes heb je gebruikt om de lok zo mooi te laten rijden?
Mvg jamie diks
P.s verders heb ik de lok dezelfde aanpassingen gegeven zoals beschreven in dit draadje.
ik heb het dan over de extra stroomopname in de tender en de koppelinghouder met NEMschacht.
-
Karst Drenth heeft de tender van extra sleepcontacten voorzien. Verder heeft Karst gekeken of er geen kortsluiting in het frame van de loc zit. Bij mijn loc maakten de wielen aan één kant sluiting met het frame. Soms is dat op te lossen met zwarte nagellak.
-
@Zuylen misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest.
Ik heb al deze aanpassingen van karst ook aan mijn philotrain NS1700 aangebracht.
Ik heb geen kortsluiting.
Ik vraag alleen de waarde aanpassingen in de ESU LoPi 4.0 micro om de lok mooi te laten rijden.
Welke waardes zijn ten opzichte van de fabrieksinstellingen aangepast.
En wat die waardes zijn.
P.s ik vond dit een geschikt draadje daarvoor om dat te vragen,aangezien het dezelfde lok en decoder betreft.
Om daar speciaal een nieuw draadje voor te maken leek me onzinnig en vervuilend.
Mvg jamie diks
-
stuur je Karst toch even een pb
hij lepelt het zo op ;D
-
@Roadster,ik heb karst natuurlijk al een pb gestuurd,voordat ik de vraag hier zou stellen.
Heb alleen nog geen antwoord gekregen,misschien is hij op vakantie,of is de vraag niet bij hem aangekomen?
Ik had gehoopt dat nog iemand anders alsnog de vraag naar de juiste decoderinstelling kan beantwoorden.
Mvg jamie
-
Hoi,
Ben niet op vakantie hoor :D
Maar momenteel wel druk met andere zaken dan modelspoor ;) Zoals werk... ( :P ) en het WK natuurlijk ;)
Ik heb zelf geen LoPi 4.0 in m'n 1700 zitten, dus ik kan de CV's niet ff uitlezen.
Een basis zou kunnen zijn: CV54=20, CV55=12 CV51=8, CV52=12
Grtzz,
Karst
-
Hartelijk bedankt karst.
Ik heb de waardes ingevoerd,hij rijd nu naar wens.
Wat een verschil (y)
Tevens de CV 5 (maximale snelheid) op 80 ingesteld.
Mvg jamie diks
-
Graag gedaan ;)
Max snelheid kun je beter afregelen met CV53. Een waarde die ik meestal gebruik is 80
Dan moet CV5 weer op z'n fabriekswaarde.
Grtzz,
Karst
-
Karst hartelijk dank ik ben geholpen (y)
Ik heb CV 5 weer terug op 255 gezet (fabrieksinstelling)
Ik heb voor CV 53 geen 80 maar 60 gebruikt,dat is hard genoeg.
Mvg jamie diks
-
Zeau, nu de SS 867 hier gearriveerd is zal er ook verbouwd moeten worden. Nu de kunst van Karst maar eens afkijken. Hopelijk lukt het allemaal zonder kleerscheuren, hoewel het eerste probleem zich al voordeed, van de kap van de loc zit 1 schroefje onwijs vast, hier zal dus een nieuw schroefje in moeten. Voor de rest laat ik me inspireren door alles wat hier al geschreven is, uiteindelijk moet het ding kilometers gaan maken in plaats van suf in de vitrine te staan. Enfin, weer een verbouwingsproject er bij ;D
-
Ik ga d'r vast voor zitten ;D.
Stephan.
-
Neem wat te eten in de tussentijd, ik verwacht er nog dit decennium aan te beginnen...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Citaat van Karst:
Hoi,
Zo... nog even een uurtje gehad na het werk vanavond ;D
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_6.jpg)
... na de hele lok goed ingepakt te hebben, met een slijpstiftje in de Proxxon de frameplaat ter hoogte van de voorwielen van de bogie ...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_7.jpg)
... en de achterkant van de trapjes een stukje dunner gemaakt. Frameplaat is an 0.8 naar 0.2 gegaan, trapjes zijn zover afgeschuind, dat de zijkant nu messcherp is. 
Gisteravond had ik het er al over.... nagellak... ::)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_8.jpg)
... ik dacht aan transparante, maar kijk wat ik ook vond: Zwart ;D (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_9.jpg)
... daarmee het blanke messing weer afgedekt en na een half uurtje drogen, een mooie, keiharde isolatie laag :)
Hier ook te zien, dat de frameplaat rond het boutgat blank is gemaakt. Doel hiervan is om ook de bogie, betrouwbaar, in de stroomafname mee te laten doen... 
(http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/1706/Bogie_10.jpg)
... en dan is dit ook een voorwaarde: de gisteren zorgvuldug aangebrachte lak er weer met het glasvezelpotlood afgeschuurd ;)
En nu de vraag, heeft het geholpen ??? Antwoord JA ! ;D Model draait op dit moment z'n proefrondjes op de testbaan met... juist, PIKO R2 = 422mm, inclusief meegebogenwissels, engelsman ( afbuigend !! ) en gewone wissels.
Stroomafname is drastisch verbeterd door de bogie-en-frame-blank-schuur-truuk. Natuurlijk had dit niet geholpen met het originele veertje en dito ringetje, dat bleek van kunststof te zijn... :-\
Enige jammere op dit moment is, dat de 'massa' nog steeds alleen maar van de tender wordt afgenomen... maar eens verder over nadenken ;)
Grtzz,
Karst
End.
Ha Karst, ff een vraagje, wat voor slijpstiftje heb je daarvoor gebruikt?
-
wil je eea echt betrouwbaar maken dan kun je beter en draadje van bogie naar frame maken, klemmen onder een schroefje of solderen, net wat er daar handig is.
-
Thanx Floor, maar het ging me meer om welk slijpstiftje er was gebruikt om de zijkanten en de trapjes te bewerken ;D