BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Remco. op 27 December 2009, 12:24:25
-
Hoi allen,
Zoals jullie wel weten is Amerpoort v1.0 weg :) want ik wil(de) een wat groter station omdat want mijn materiaal is Amerpoort v1.0 uitgegroeid :)
Nu heb ik sinds gister wel een opzet die me wat lijkt :) Eigenlijk 2 stuks en die wil ik zo laten zien hier.
Eerst wat details:
Rails: Roco Line 2.1 met 10 graden wissels.
Tijdperk: 1980-1989.
Aansturing: Loconet dmv IB-Basic en als losse handheld een Fleischmann ProfiBoss
Breedte: 4 modules van 1meter20x60cm per stuk, samen goed voor 4meter80 x 60 cm.
Seinen: Henckens seinen
Wisselaandrijving: Servo's
Situatieschets:
Een station van een kleine stad waar een klein goederen emplacement zit aan een IC lijn.
Er is tevens de mogelijkheid om te stoppen voor een stoptreintje. 3 Perrons, 2 IC perrons van 2meter40 totaal en 1 stoptrein perron van 1meter50. Internationale treinen stoppen hier in principe niet, uitzonderingen daar gelaten.
Verder een zoals vermeld klein goederen emplacement met overslag van trein naar vrachtwagen en v.v.
Hiervoor is wat opstelcapaciteit beschikbaar.
De goederenloods wordt die van Artitec. Het stationsgebouw staat nog niet 100% vast, ik heb Hoogkarspel liggen, wat ik erg mooi vind, maar de critici zijn er niet van overtuigd dat dit past :)
Nou goed, beeld bij al de tekst:
Optie 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_1_1.jpg)
Optie 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_2_1.jpg)
In versie 2 is de goederencapaciteit wat extra uitgewerkt. Tevens kan er meer zijlings worden geladen.
Ik overweeg ook om het onderste deel ( Dus alles behalve de perronsporen ) niet onder de bezetmelding te gooien maar gewoon vrij te houden voor rangeren met de hand :) Voor iets meer interactiviteit ;)
Nou ik ben benieuwd naar de reacties :) Het kan zijn dat ik wat vergeten ben aan te geven maar goed vraag gerust!
Gr. Remco.
-
Optie 2 vind ik mooier Remco.
Bouw je de baan weer in de zelfde ruimet als je eerste baan?
Groetjes edwin
-
Hoi Edwin,
Ik houd wel rekening met een mogelijke verhuizing naar zolder oid. Daarom nu gelijk goed en in modules bouwen (y)
Gr. Remco.
-
Ik zou ook voor optie 2 gaan, puur om de reden die je zelf ook al geeft. bij optie 2 is meer mogelijkheid tot rangeren wat weer meer leven op de baan brengt. (y)
-
He Remco,
optie 2 zou ik de voorkeur geven, hoe meer spoor, hoe meer plezier. Het opstellen van enkele loc's en of wagons is geen overbodige en oogt altijd aangekleder.
Succes met de bouw en vol spanning volgen we je draadje.... (y)
-
ik zou ook voor optie 2 gaan, waarom omdat je meer mogelijkheden hebt :P (y)
-
Hey Remco,
Optie 2 zou ook mijn keuze zijn. Wat meer (rangeer) mogelijkheden en beter voorbereid op de toekomst ivm groei, die er toch altijd is ;D.
Groentewagens moeten ook ergens staan ::)
Ben benieuwd naar de bouwontwikkelingen !
Gr
Ferry
-
Optie1, minder spoor; meer scenery ;D
-
Hoi Remco,
Ziet er goed uit dat baanplan (y)
Ik zou ook voor de 2e gaan, lekker druk met veel sporen :D
En dan idd rangeren, ik zelf vind dat eigenlijk 1 van de leukste activiteiten op de baan (y)
Succes!!!
Groet,
Raymond
-
Hoi Remco.
Ik kies voor optie 2.
Meer spoor om het speelse element te vergroten.
Dat komt de variatie in treinbeweging ten goede.
Automatisch treinverkeer en op de rangeer delen bepaal je zelf wat er gebeurd.
Een prima opzet.
Martin.
-
Ik zou ook voor de 2e gaan, lekker druk met veel sporen :D
Daarom zou ik voor optie 1 gaan..... meer ruimte voor de omgeving en dat zal dan natuurlijker overkomen.
Jeffrey
-
ik vind optie 2 ook mooier , ben alweer zeer benieuwd naar je aanpak , eindelijk weer bouwplannen ;D
groet stefan ;)
-
Optie 1 lijkt wat realistischer, maar optie 2 is wat "speelser".... En die zou mijn voorkeur hebben. Zoals al vermeld kun je automatisch blijven rijden en toch wat rommelen met goederenwagens. 2200 of 2400 met sound er bij? Hmm... ::) ;)
Mooi Remco! (y)
PS: AP V1.0 al verkocht?
-
Leuk en enigszins bekend om op deze manier te gaan bouwen,
1 of 2 maakt mi niet veel uit. Let wel op of dat je bakovergangen vrij zijn van wissels!
Stuur C_Jabaaij maar een PM dan kan je van hem zo een PDF krijgen met een zaaglijst voor bakken van 120x60 cm (voor 12 en 15mm berken triplex).
En dit zal ws wel een opstelling zijn die mee zal moeten gaan naar beurzen enz.
Maak dus gelijk de mogelijkheid van pootjes onder je bakken en hou de elektronica zoals wisseldecoders en heel het loconet gebeuren los van je bakken (gebruik daar computerstekkers tussen). Dan kun je namelijk bij AP v3.0 dezelfde componenten gebruiken in de toekomst.
(Hier lopen Koos en ik namelijk al een paar slagen voor op je idee met modules in een vaste baan of voor op een beurs).
-
Hallo Remco,
Ik zal voor optie 3 gaan, geen engelse wissels in een hoofdbaan en
geen twee dezelfde wisselstraten, het is zo steriel.
Groeten, Marc
-
Hoi Marc,
Ja maar wat dan ;) Kijk het probleem is dat Rocoline 10 graden geen normale kruizingen kent dus sowieso ben je veroordeeld tot engelsmannen. Tillig kent zelfs geen engelsmannen. Dan blijft er niet veel over als je daadwerkelijk 10 graden wissels wilt gebruiken :)
Gr. Remco.
-
Waarom geen Engelse wissels in de hoofdbaan?
-
Optie nummer 2 Remco. (y)
Leuker om een beetje te kunnen rangeren enzo.
Dus toch misschien naar zolder he.....ahaaa. ;)
Groeten,
Oscar
-
Ik vind het 2e ontwerp wel leuk.
Veel mogelijkheden.
-
Hoi Remco,
Kijk eens hier voor heel mooi 10' spul (http://www.g-weller.de/)
Wel een beetje meer werk, maar heel erg fraai ;)
Grtzz,
Karst
-
Oei , zeker fraai (y)
Zeker bij zo'n """compact""" baanplan een optie
-
Die zijn prachtig ja ;D Maar goed ik heb bij Klaas eens meegekeken hoe hij dat deed :) En ik kan je vertellen! Dat is best wat werk ;D
Gr. Remco.
-
Ik verkies baanplan 2, meer mogelijkheden = beter (y)
-
Remco,
ik zou voor optie 3 drie gaan ???
Derde spoor tussen twee peronsporen.
Je hebt al zo veel goederen materiaal en typisch nederlands is met (jouw tijdperk) langs het derde (zo ver mogelijk) spoor.
dave
-
Hoi Dave,
Ik snap niet precies wat je bedoeld, maar ik ga even kijken naar Karst' tip met dat merk wissels, dat ziet er prachtig uit!
Gr. Remco.
-
Remco,
ik bedoelde dat in jouw tijdperk (jaren 80) veel treinen juist niet langs een perron spoor reden. altijd langs een derde spoor of buiten om.
dave
-
Oh zo! Ja helder!
Gr. Remco.
-
Dus probeer V3.0 dan maar ;D
-
Haha,
Maar goed, de tip van Karst, het is prachtig spul, maar ik ben niet helemaal alleen in de keuze van het railsysteem :) De intentie is te koppelen met een andere baan :)
En waar ik benieuwd naar ben is of er iemand die ervaring heeft met die wissels ?
Gr. Remco.
-
Hoi Remco,
Kijk eens hier voor heel mooi 10' spul (http://www.g-weller.de/)
Wel een beetje meer werk, maar heel erg fraai ;)
Grtzz,
Karst
De Heer Weller heeft al te veel te doen, achter de report in de MIBA heeft hij meer bestelling als hij kan afmaken...
@remco, heb je ook de periferie gepland, of ga je nu slechts een station bouwen?
Groet
Bernd
-
De rest komt in andere modules Bernd :) Ik heb daar wel wat ideen voor maar nog niets concreet uitgewerkt :)
Gr. Remco.
-
Remco
Ga voor plan 2 leuke rangeer mogelijkheid vooral als je ook de goederenloods van Art. wilt plaatsen.
Voor de rails ga je voor R*line smaken verschillend ik ging toch voor Tillig.
Suc6 met het plan ,zal zorgen dat ik wel op de hoogte blijf.
Cor
-
De rest komt in andere modules Bernd :) Ik heb daar wel wat ideen voor maar nog niets concreet uitgewerkt :)
Gr. Remco.
modules van verschillende inzendingen koppel je aan elkaar met een blackbox.
Op die manier kun je " rommelen" met rail soorten.
Digitaal met koploper en loconet is dat het enige juiste sytheem.
-
In ieder geval Loconet, iets anders gebruik ik niet. Of Koploper het gaat doen moeten we nog naar kijken :)
De rest vd modules moet ook nog uitgedacht worden :)
Gr. Remco.
-
Remco: zeker versie 2, maar inderdaad zonder 'Engelsmannen' in de hoofdsporen. Engelse wissels drukken de baanvaksnelheid. Die dus vervangen door wisselverbindingen. Je bent blijkbaar gebonden aan de breedte van de modulebak, want anders is het idee ook nog een extra wacht-/passeerspoor voor goederentreinen tussen de hoofdsporen te leggen zeker een aanrader. Kijk anders, ter inspiratie, nog even op 'Sporenplan Online' naar Weert: daar liggen beide perronsporen vrij van de hoofdbaan en een eilandperron is zeker aparter. Overigens werden / worden de sporen 1 en 4 in Weert ook als inhaalspoor gebruikt en niet alleen als doorgaand hoofdspoor. Nog meer mogelijkheden.
Succes (y), ga je zeker volgen bij de bouw!
-
Ik ben nog druk aan het kijken en passen en meten maar ik kreeg van Karst nog een tip plan ;D (y)
Dus deze slinger ik er even bij ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_3.jpg)
Ondertussen zoek ik nog naar mogelijkheden om het eea uit te bouwen :)
Gr. Remco.
-
Ik ben nog druk aan het kijken en passen en meten maar ik kreeg van Karst nog een tip plan ;D (y)
Gr. Remco.
Oke en die vertel je ons niet >:( ;D:P
Groetjes edwin
-
Ja dat plan staat er toch bij :)
Dat was Karst' tip plan :)
Gr. Remco.
-
Optie 3 dus ;D
dave
-
Bij optie 3 zou ik geen 10 graden wissels kunnen gebruiken, omdat ik simpelweg die ruimte niet heb :) Verder moet er wel iets aan geschoven worden omdat nu wissels vallen op bakscheidingen maar dat zijn details :)
Gr. Remco.
-
Ja dat plan staat er toch bij :)
Dat was Karst' tip plan :)
Gr. Remco.
Sorry ik zit een beetje te slapen volgens mij :-[ :-[ :-[..
Dit ziet er ook wel mooi uit trouwens dat Karst tip plan ;)
Groetjes edwin
-
Hallo, Remco.
Dat derde railplan,dat ziet er toch nog beter uit ,als het tweede waar ik voor koos.
Dit ziet er uit als plan 1 en 2 tesamen.
Doorgaande sporen
Sporen voor stop en regionale treinen.
De eerst 3 sporen zijn dat opstel of doorgaande sporen?
Nou en met de afwikkeliing van goederen ziet dit plan er prima uit.
En ja een extra wacht/passeer spoor zoals spoorzeven al aanduid.
Dat is ook een welkome aanvulling in dit plan.
Sucses met de planning,Remco.
Martin.
-
Ik vind het nog steeds wat, ehm hoe zeg ik dat, té statisch en met téveel strakke lijnen. Doet een beetje klinisch aan met al die strakke, parallelle sporen. Als ik een suggestie mag doen: kijk eens naar het sporenplannen van bijvoorbeeld Helmond, Assen (1985) of Dieren. In Helmond heb je rangeersporen aan beide zijden van de hoofdbaan, in Dieren een middenperron en bijbehorend statonsgebouw wat wellicht voor nabouw interessant is.
-
Verder moet er wel iets aan geschoven worden omdat nu wissels vallen op bakscheidingen maar dat zijn details :)
Desnoods maak je toch gewoon de ene bak iets langer en de ander iets korter?
Ik zou de vloeiendheid van je spoorverloop voor laten gaan boven bakken van gelijke lengte.
mvg,
Gert
-
Hoi Gert,
Uiteraard gaat het spoorverloop voor ;D
Ik ben geinspireerd door Karst' idee, weer eens aan het tekenen geslagen, want toen ik dat plan bekeek schoot mij mijn favoriete stukje railplan te binnen ;D
Ik heb dat ( Het middelste spoor tussen de 2 perronsporen :D ) en met dingen uit Karst' plan en uit optie 2 gemixt en zie hier optie nummer vier ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_4.jpg)
Het spoor boven zal uiteraard aan weerszijden in een flauwe boog op de juiste HoH afstand komen (y)
De oplettende kijker zal zien dat je vanaf spoor 1 niet naar het rangeer terrein kan binnen deze modules. Dat klopt, maar in het echt moet je dan ook al iets buiten het station evt oversteken, als ik zo op de plannen kijk her en der :)
Gr. Remco.
-
Optie 4 dan maar? ::) ;D
Het blijft dezelfde "speelbaarheid" hebben dan optie 2..... Dus deze mag van mij ook :). Je kunt nu best aardig rangeren.
-
Is het de bedoeling dat het middelste spoor voor doorrijdend IC verkeer is ?
Gr.
Ferry
-
Trein van rechts , rechtsrijdend, kan alleen op spoor 1 of 2 komen !
Wissels iets verleggen!
Trein kan ook nooit links het station verlaten vanaf de andere sporen op het meest rechtse spoor!
-
@Ronald:
Ja inderdaad, genoeg rangeermogelijkheden ;D
@Ferry:
Bijvoorbeeld, of goederen die niet willen wachten op personenverkeer :)
@Rene:
Dat had ik ook geschreven in de tekst ;) Daarvoor moeten er nog overloopwissels 'voor' het station komen :)
Gr. Remco.
-
ok,
Dan zou ik het middelste spoor niet op de afbuigende kant van een wissel plaatsen , maar de beide perronsporen.
Shoot me if I am wrong ;D
-
Pang! :D
Deze wissels liggen in het echt ook zo :) Daar heb ik het uit gekopieerd ;D
Maar voor de beeldvorming compleet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_4Extended.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_4Extended.jpg)
Alleen zal bij mij die overloop wissel niet op die plek liggen maar na een bocht naar 'beneden' zeg maar ivm ruimte beperking in de breedte ;)
Gr. Remco.
-
Oeps, iets te snel gereageerd ::), die laatste alinea hè :o, vind het plan er verder wel goed uitzien zo, wacht op het draadje:wat zijn we aan het bouwen? (y)
-
Heb ik ook mee zitten puzzelen. Was toen bezig met symmetrische wissels vanuit het middelste spoor. Kwam alleen ook niet van 1-rechts en naar 1-links... maar met buitenliggense overloopwissels idd geen probleem ;)
Dus, kijk eens wat je met symmetrische 12' wissels kunt doen ( 6' naar elke kant ;) )
Grtzz,
Karst
-
Hey Karst,
Je bedoeld die 'Y' wissels ? Van Tillig bijv ?
Hm eens naar kijken :)
Gr. Remco.
-
Yep (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ysplitsing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ysplitsing.jpg)
Zo dus :)
Gr. Remco.
-
Idd 8)
en dan kun je als wissels daarvoor de Weller 6.3' nemen ;) 8) 8) 8) (y)
Grtzz,
Karst
-
Aaaah dat is de snack ;D
Nou ik begreep wel van Fissy, dat dhr Weller het een beetje druk heeft :(
Daarnaast moet er enige standaardisatie plaatsvinden met een zeker iemand ;)
dus maar eens kijken hoe en wat :D
Gr. Remco.
-
Oh... maar Roco 10' komt ook al een heel eind in de goede richting ;)
Kun je er keurig met 80km/h over het middenspoor kachelen ;)
( b.v. om een TEE om te leiden, of een VAM trein te laten vertrekken, en/of een Olieboot ;) )
Grtzz,
karst
-
Je maakt het wel heel spannend Remco ;D ;D, maar dat houd ons scherp (y)
Groetjes edwin
-
Oh... maar Roco 10' komt ook al een heel eind in de goede richting ;)
Kun je er keurig met 80km/h over het middenspoor kachelen ;)
( b.v. om een TEE om te leiden, of een VAM trein te laten vertrekken, en/of een Olieboot ;) )
Grtzz,
karst
TEE RAM mag niet van de PTA :'( Ik heb wel gelukkig een getrokken TEE (y)
De rest mag gelukkig wel ;D
Alleen oliewagentjes :'( nog niet in TPIV trim :(
@Edwin:
Ja dat hoort erbij ;D
Gr. Remco.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ysplitsing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ysplitsing.jpg)
Zo dus :)
Gr. Remco.
dat is wat Koos en ik bedacht hebben voor een nieuwe modulebaan maar dan met 10 graden wissels van roco (zoals Karst ook al melde als mogelijkheid).
ik zal het je mailen.
-
Ok (y)
Gr. Remco.
-
Pang! :D
Deze wissels liggen in het echt ook zo :) Daar heb ik het uit gekopieerd ;D
Maar voor de beeldvorming compleet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_4Extended.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_4Extended.jpg)
Alleen zal bij mij die overloop wissel niet op die plek liggen maar na een bocht naar 'beneden' zeg maar ivm ruimte beperking in de breedte ;)
Gr. Remco.
Remco: deze ziet er prima uit, alleen zou ik ook die twee kopsporen rechts wat doortrekken (om het wat speelser te houden eventueel alleen het onderste) om met de geelbanders van de loods ook aan die kant uit de voeten (nou ja, de wielen) te kunnen.
Het bovenste van die twee kopsporen zou je echter wel weer aan een ploegloods kunnen laten eindigen (je weet wel, die bekende gebouwtjes met puntdaken met allerlei baanonderhoudsmaterialen ernaast. Qua scenery onderwerp erg dankbaar). Het is maar een idee. Suc6!!
-
hoi Spoorzeven ( Frank ),
Dat gaat sowieso niet werken, die kopsporen door trekken, want ik moet daar de bocht om. Het was ter illustratie rechtdoor getrokken.
Maar goed al met al, maar eens goed kijken of 6 en een enkele keer 7! overgangen wel haalbaar is op een module. Want ik heb daar totaal geen ervaring mee.
Gr. Remco.
-
Maar goed al met al, maar eens goed kijken of 6 en een enkele keer 7! overgangen wel haalbaar is op een module. Want ik heb daar totaal geen ervaring mee.
Modules aan elkaar koppelen met 0.5mm styreenplaat er tussen, rails leggen, doordremelen, styreen er tussen uit en modules weer koppelen ;)
Grtzz,
Karst
-
Ja dat is zeker een goeie (y)
Maar dan: om het allemaal bij elkaar te houden voor langere tijd ? Fixeren op de uiteinden ? Ik heb spijkers gezien, printplaat, maar vind maar eens de juiste ;D
Gr. Remco.
-
Printplaat, schroeven en spijkers vind ik geen gezicht, dus...
Moet er zelf ook nog eens flink over nadenken. Heb op sommige plekken wel 12 overgangen :o
Grtzz,
Karst
-
Daarom, denk dus even snel door ;D
Ik heb nog geen sluitende manier bedacht om dat op te lossen...
Gr. Remco.
-
Ik lees mee,
en wacht met smart op het verlossende antwoord...
-
Ok dan.... :-\
Ik denk er over om de uiteinden van de rails over ca. 5 a 10 cm met Olba vast te lijmen aan de biels mat. Want de railstoelen zijn het die er vaak aan gaan. En niewzilver aan kunststof ( ABS ) over 5 cm zit ECHT vast ;) Dan het volgende probleem... Hoe de geluiddemping te behouden ??? En dat terwijl e.e.a. we stevig blijft vastzitten aan de uiteinden ?? Wel, misschien wel met kurk aan de overgangen ipv blauwe ondervloer. ??? Wederom met Olba. :P
Grtzz,
Karst ( snel genoeg ? )
-
Hm ok, dat zit muurvast lijkt me, dat moet ik eens uitproberen met wat slooprails :)
Geluidsdemping lijkt me niet verenigbaar met deze manier van fixxeren eigenlijk.... als het vastzit met olba zal dat zeker niet dempen.
Gr. Remco.
-
Tja, misschien dat het ballastbed met goede 'lijm' ( las gisteren iets nieuws in MIBA daarover ) ook voldoende houvast geeft op blauwe ondervloer :-\
Grtzz,
Karst
[Edit]
In MIBA gevonden :
MBT Osnabrueck gebruikt Marabu Mattlack (http://www.marabu-creative.com/gb/02mfarben/produkte/lacke.php) 2:1 verdund met water icm Asoa 'fliessverbesserer'. Op gelijke wijze als wij met hout- en andere lijmen doen.
[/Edit]
-
Ok, zegt me niets, so far. Maar goed dat zijn wel showstoppers als dat niet goed te regelen is ( En dan met name de fixatie ) geluid is tot daar aan toe.
Gr. Remco.
-
Ik gebruik voor de overgangen gewoon strookjes printplaat die ik op maat van de
dwarsliggers maak.
Deze schilder ik dan in de kleur van de dwarsligger.
Na het ballasten valt dit dan minder op, hoef je ook geen dwarsliggers te missen.
Tinus.
-
Remco, bij mijn 0N30 baan vond ik deze methode wel aardig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spijkerrail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spijkerrail.jpg)
Messing schroefje onder het raileinde en vastsolderen. Werkt ook met bedding. Maar wat je ook doet, elke methode zal ten koste gaan van de geluidsdemping. Maar of dat nou zo een groot probleem is?
-
Hoi Ronald,
Ja ik vind dat ook op zich een mooie manier, het geluid is niet zo'n probleem wat mij betreft :D
Meer dat het allemaal op zijn plek blijft ;)
Gr. Remco.
-
Allen,
Op zich is de messing schroef een goed idee. Na het solderen vijl je de zijkant zover weg dat je hem niet meer ziet.
Ditzelfde zou je kunnen doen met een messing Bout en moertjes, en zo aan de onderzijde deze ook als kontakt naar je sporen kunnen gebruiken. Beter teveel aansluitingen dan te weinig. En gelijk mooi weggewerkt.
Geeft perspectief, het schroef idee. 8)
Hans :)
-
Ditzelfde zou je kunnen doen met een messing Bout en moertjes, en zo aan de onderzijde deze ook als kontakt naar je sporen kunnen gebruiken. Beter teveel aansluitingen dan te weinig. En gelijk mooie weggewerkt.
Zover had ik het nog niet bekeken, Hans. Prima idee! Iets meer werk maar zeker handig (y).
Meer dat het allemaal op zijn plek blijft ;)
Gr. Remco.
Ja, dat was ook mijn zorg.... bij Cornfield Yard ga ik hetzelfde doen. Het risico dat er een rail afspat tijdens transport is mij te groot. Dat is me ooit 1x overkomen toen ik de aanhanger uitpakte voor opbouw op een show en zag dat er een stuk rail verdwenen was. U kunt zich voorstellen wat er toen gebeurde..... ::) ;D ;) Niet nog eens dus! :)
-
Vastsolderen op een messing schroef of boutje heeft mijn voorkeur. Heb het ook toegepast.
Enkel lijmen gaat problemen geven, zeker als de modules nog eens getransporteerd worden. Daarbij vraag ik me af of het iso materiaal met bedding wel zo maatvast blijft in de loop der tijd, met alle gevolgen van dien.
Gr.
Ferry
-
Remco, kan het zo gauw nog niet vinden als suggestie hier, maar op rechte bakovergangen kun je ook 'schuifrails' van Tillig Elite gebruiken (art.nr. 85139).
-
Nog een optie is (zoals die in Praktijkboek Modelspoorwegen staat) om de rails over de bakken heen te leggen en daarna vast te lijmen en te spijkeren (per rail 2 spijkers, links en rechts). Als de rails goed vast ligt kan je deze doorzagen. Om te voorkomen dat er een uitsparing tussen de rails komt doe ik een plaatje van 1 mm. styreen tussen de bakken (zelfde dikte als de zaag. Op de plek van de bakovergangen wordt het welbekende blauwe ondervloer vervangen door een vierkantje van styreen.
Bovengenoemde methode met schroeven werkt ook prima, maar dit is een andere mogelijkheid.
Mvg. Laurens
-
Maar voor de beeldvorming compleet:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmerpoortV20_4Extended.jpg
Eigenlijk zou ik dan aan een zijde van het middenspoor nog een kort kopspoortje maken, zoals vroeger bij Abcoude ook zo was te vinden.
-
Ja de bakovergangen voor mij ook nog een probleem maar.....Heb er een nachtje over geslapen.
Het idee:
Met behulp van een stukje printplaat het volgende maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bakovergang.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bakovergang.jpg)
Door dit plaatje op de bakovergang te schroeven (of met boutjes vast te zetten) en de rails er op vast te solderen wordt de overgang bijna onzichtbaar maar wel stevig! Na het vastzetten de rails op de overgang(en) doorzagen.
Luchtkwast er over ballasten en je ziet het bijna niet meer (voor de puristen: maak je er nieuwe railsstoelen op).
Wil er best wel een paar laten laseren voor Roco rails.
-
Nog een optie is (zoals die in Praktijkboek Modelspoorwegen staat) om de rails over de bakken heen te leggen en daarna vast te lijmen en te spijkeren (per rail 2 spijkers, links en rechts). Als de rails goed vast ligt kan je deze doorzagen. Om te voorkomen dat er een uitsparing tussen de rails komt doe ik een plaatje van 1 mm. styreen tussen de bakken (zelfde dikte als de zaag.
Dat tussenvoegen van een plaatje styreen is m.i. niet nodig, als je maar een dunne zaag gebruikt. Bij die modules in het Praktijkboek (pag.51) zijn de spoorstaven doorgezaagd met een Roco-zaagje. Dat is zo dun, dat de voeg tussen de spoorstaven zeer smal wordt. Op de betreffende modules was tijdens het rijden nauwelijks tot geen wielgeluid te horen op deze overgangen.
-
@Kees-jan:
Dit is in de lengte richting van de rails bedoel je ? Omdat je er 2 hebt getekend ? Op zich zou dat ook moeten werken, maar dan moet de printplaat wel de dikte hebben van de bielzen van je rails, anders duikt de rails op de naad naar beneden.
Verder moet je kijken hoe je het doet met bijv. blauw schuim eronder :) Als je gaat schroeven, trek je dit direct het schuim in :)
Gr. Remco.
-
Uuuh Remco geen schuim op je bakovergangen gebruiken (das mijn ervaring). Het gaat indeuken (krimpen). Ben hier zelf mee in de fout gegaan bij twee bakken van mijn baan. Geluid op de overgangen waar geen schuim onder zit hoor je niet bij mij. Ik heb er nu voor gekozen om de laatste 5 tot 10cm voor de bakovergang te voorzien van een houten onderlaag (zonder schuim dus).
Het plaatje is een proef ik zal het precies uitmeten mbv roco rails en dan laten laseren opvullen zou met een tweede plaatje er onder kunnen. Zal een printplaat dikte meten en de bielshoogte.
wordt vervolgd
mvg
-
Ok, ja daarom, met 2 plaatjes zou het wel moeten werken mits ze samen even hoog zijn als dikte biels + schuim ( ? + 3mm )
Gr. Remco.
-
... Messing schroefje onder het raileinde en vastsolderen. ...
Ha Ronald,
Hoe voorkom je met die methode dat het uitzetten van de rails een probleem gaat vormen?
Groet,
Huibert
-
Niet. Want de bakken zijn niet zo groot dat uitzetting een probleem gaat worden.
-
Dit is in de lengte richting van de rails bedoel je ? Omdat je er 2 hebt getekend ?
Er bestaat ook zoiets alseen boven en onderkant :-X
-
Dat zal het zijn ;D (y)
Gr. Remco.
-
Dag Remco!, ook uit de kast zie ik?
Ik blijf Amerpoort graag volgen, je vorige project vond ik al prachtig, ik ben best benieuwd hoe deze gaat worden.
Succes,
Gerard
-
ik ben best benieuwd hoe deze gaat worden
Als hij daar nog maar tijd voor heeft naast het gemodereer... :)
Groet Jaap
-
Och Jaap,
Het is een wisselwerking, als jullie allemaal je netjes gedragen heb ik tijd om te bouwen ;D Dus jullie hebben het zelf in de hand (y)
Gr. Remco.
-
Hallo Remco,ik wist niet dat jij ook tot moderator benoemd bent. (y)
Gefeliciteerd,en heel veel plezier met beide bezigheden,ik vindt het leuk voor je.
Ik blijf de vorderingen hier natuurlijk wel volgen.
En ben benieuwd hoe en wat het gaat worden.
Martin.
-
Als hij nou maar niet stopt met bouwen :-X
-
Maak je maar niet druk Bas, ik vind het bouwen veel te leuk ;D
Gr. Remco.
-
De printplaatjes zijn getekend op de maat van Roco-line en Piko A-Gleis en gaan deze week naar de snijder.
Oh ja een module baan in een vast baan heet S.M.A.R.T. baan ;D
-
En S.M.A.R.T staat voor ? Ik ken die term (nog) niet ;D
Gr. Remco.
-
S.M.A.R.T. (http://reel-cees.blogspot.com/2010/01/de-smart-baan.html)
-
Haha Ok (y)
Gr. Remco.
-
Zit er nog vooruitgang in deze Baan?
Gr Arnout.
-
Genoeg, alleen niet zichtbaar ;D
Ik ben nog wat dingen aan het uitzoeken, komt vanzelf wel weer eens naar boven :)
Gr. Remco.
-
Het is wal verdacht stil Remco :-X
Wanneer zijn we weer iets moois van je ;)
groetjes edwin
-
Gaat nog wel even duren Edwin :) Ik ben aan het tekenen, weggooien, weer tekenen en zo gaat dat al even door :)
Ik ben gewoon nog niet uit mijn baanplan :(
Gr. Remco.
-
Daar zijn we weer van weg geweest ;D
Het hele baanplan op de schop gegooid :-[
En nu weer wat nieuws bedacht :)
(http://www.xs4all.nl/~remco2/pictures/Plan/amerpoort.jpg) (http://www.xs4all.nl/~remco2/pictures/Plan/amerpoort.jpg)
Ik heb mij laten inspireren door Hoek van Holland en daar heb ik mede omwille van de modulaire opzet het eea aan aangepast.
Het betreft 4 modules van 1meter50x60, ( Met 1m20 wordt je plan te veel gevormd door de modulebakken en dat wil ik niet, daarbij is het puur modulair zodat het verplaatsbaar is indien nodig. Niet om te demonstreren op een beurs oid )
Het baanplan an sich:
- Een kopstation met 4 sporen voor personenrijtuigen, perronlengtes allemaal 2meter75 lang.
- Het oranje gebouwtje is Post T met uitzicht over de tuin.
- Rode vak is de (artitec) goederenloods waar geladen en gelost kan worden.
- Er zijn drie locopstelspoortjes om getrokken materieel weer mee te nemen het station uit.
- Alle wissels zijn 10 graden Rocoline, alleen de overloop tussen de perrons is 15 graden.
- Lengte goederensporen onder zijn van onder naar boven: 1m80, 2m10 en 2m50
Dat is het wel even zo'n beetje.
Gr. Remco.
-
Gaat nog wel even duren Edwin :) Ik ben aan het tekenen, weggooien, weer tekenen en zo gaat dat al even door :)
Ik ben gewoon nog niet uit mijn baanplan :(
Gr. Remco.
Dat is nou het mooie van de hobby.
Je baan is nooit af, als iets ligt ga je toch weer veranderen. :D
wesley
-
Daar zijn we weer van weg geweest ;D
Het hele baanplan op de schop gegooid :-[
En nu weer wat nieuws bedacht :)
(http://www.xs4all.nl/~remco2/pictures/Plan/amerpoort.jpg) (http://www.xs4all.nl/~remco2/pictures/Plan/amerpoort.jpg)
Ik heb mij laten inspireren door Hoek van Holland en daar heb ik mede omwille van de modulaire opzet het eea aan aangepast.
Het betreft 4 modules van 1meter50x60, ( Met 1m20 wordt je plan te veel gevormd door de modulebakken en dat wil ik niet, daarbij is het puur modulair zodat het verplaatsbaar is indien nodig. Niet om te demonstreren op een beurs oid )
Het baanplan an sich:
- Een kopstation met 4 sporen voor personenrijtuigen, perronlengtes allemaal 2meter75 lang.
- Het oranje gebouwtje is Post T met uitzicht over de tuin.
- Rode vak is de (artitec) goederenloods waar geladen en gelost kan worden.
- Er zijn drie locopstelspoortjes om getrokken materieel weer mee te nemen het station uit.
- Alle wissels zijn 10 graden Rocoline, alleen de overloop tussen de perrons is 15 graden.
- Lengte goederensporen onder zijn van onder naar boven: 1m80, 2m10 en 2m50
Dat is het wel even zo'n beetje.
Gr. Remco.
Ziet er zeer aantrekkelijk uit Remco! Hier kan naar hartelust van loc worden gewisseld, gerangeerd met versterkingsrijtuigen en goederen. Ik ben nu al heel benieuwd naar de uiteindelijke baan!
-
Dank je Sneek!
Ik zit nog te dubben over een kleine aanpassing:
(http://www.xs4all.nl/~remco2/pictures/Plan/Amerpoort2Rev2.jpg) (http://www.xs4all.nl/~remco2/pictures/Plan/Amerpoort2Rev2.jpg)
Ik heb de dubbele engelsman er rechtsboven uitgehaald en het bovenste lokopstelspoor iets verlengt.
Voor mijn gevoel is die overloop met engelsman een beetje dubbel, of valt dat wel mee ?
Het voordeel van het op deze manier doen is dat ik de bogen in R10/R9 kan leggen.
Gr. Remco.
-
Remco,
Een fraai plan leg je hier neer. Voor mij komt het goed over.
Komt er links nog een paradetraject? Met de aankleding van je vorige baan moet dit helemaal goed komen.
Binnenkort begin ik ook met de bouw van een Nederlandse modulebaan. Het plan staat in hoofdlijnen, het baanplan nog niet.
Heb jij al eerdere ervaringen met Roco line, ik wil ook voor de 10 graden wissels gaan (y).
Veel succes met de bouw!
Groeten,
Martijn
-
Hoi Martijn,
Dank je, nee er komt geen paradetraject daar is simpelweg geen ruimte voor :) ( Dit is al 6 meter bij elkaar )
Na de boog rechts zal er een stukje recht moeten komen met een spiraal naar een schaduwstation.
Ik heb nog geen ervaring met Rocoline, maar ik heb er wel vertrouwen in (y)
Gr. Remco.
-
Bij Remco is de bouw van Amerpoort weer begonnen toch maar goed deze hitte.
Cor
-
Hoi Remco,
Het plan geinspireerd op Hoek van Holland ziet er goed uit!
Ik kom er regelmatig, dus als je foto's van speciale details wilt hebben kan ik ze voor je nemen! Dat scheelt jou een heel stuk rijden ;D.
Ben je er al uit voor het fixeren van de rails bij de module overgangen?
Ik gebruik bij Koningshoven gewoon houtlijm waar ik gelijk balast in meelijm.
Er gaat ook een heel klein schroefje in de laatste biels. Een beetje plamuren en kleuren en je ziet hier niets meer van.
Ik leg wel de laatste biels rechtstreeks op de rand van de module zodat er een stijve railovergang ontstaat.
Kijk voor modulebanen geldt altijd: HEEL voorzichtig, want de railstaaf kan je nooit 100% vastzetten! Ik bedoel hiermee er kunnen altijd krachten zijn die sterker zijn dan de gefixeerde railstaaf.
Veel plezier met het verder ontwerpen (y).
Groeten Theo
-
@Cor:
Ja de ideeen beginnen weer te komen, nog even de verbouwing vd zolder afwachten ( De aannemer gaat dit starten als de vergunning rond is :) )
@Theo:
Dank je :)
Vwb het fixxeren, ik overweeg schroefjes onder de railstaven. Andere optie die ik overweeg is de bielzen vastlijmen, zodat de spoorstaaf vrij kan bewegen.
Maar ik moet daar eens een teststukje voor/van maken zodat ik dat goed kan bepalen :)
Gr. Remco.
-
Remco,
Heb er ook over nagedacht hoe je de modules gaan aansluiten tov elkaar? Dit ivm de rail overgangen?
Groeten, Theo
-
Hoi Theo,
Hoe bedoel je precies ? De modules zelf ? Of de rails ?
De modules zal denk ik iets worden met bouten. De rails koppel ik met railasjes aan elkaar zodat ze in ieder geval recht tegen over elkaar blijven liggen.
De modules gaan toch niet vaak uit elkaar ( lees in principe niet )
Gr. Remco.
-
hey Remco,
Mooi en interessant plan ! Een kopstation heeft wel iets....
Wat betreft de overgangen, ik gebruik messing schroefjes van 20 mm. De kop maak ik met de dremel vierkant, dan zie je niets meer van na het ballasten.
Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Overigens, de raillassen van Roco Line zijn slecht tot niet te solderen. op raillassen waar meteen een voedingsdraad op moet, vervang ik deze voor Peco´s ( code 75 ). Deze solderen prima.
Succes en ben heel benieuwd naar het begin van de bouw !
Gr.
Ferry
-
Hoi Remco,
Eigenlijk allebei.
Als je regelmatig deze modules verplaatst kan er speling bij de aansluiting (bouten) komen, waardoor de railovergangen niet meer goed tov elkaar liggen.
Maar je gaf zelf al aan dat dit niet van toepassing is, dus is jouw methode goed te doen (y)
Groeten Theo
-
Overigens, de raillassen van Roco Line zijn slecht tot niet te solderen. op raillassen waar meteen een voedingsdraad op moet, vervang ik deze voor Peco´s ( code 75 ).
Dank je, ik wil niet op de railassen solderen mocht dat zo geinterpreteerd worden :) Ik soldeer op de railstaven, maar bij de overgangen wil ik wel railassen gebruiken, dat houdt de boel in de breedte bij elkaar :)
@Theo:
Ja precies, nou ja het wordt dus zoiets als Ferry schetst denk ik (y)
Dat lijkt mij goed toepasbaar, heb het bij Ferry zelf ook gezien en dat ziet er prima uit.
Gr. Remco.
-
Remco
Je gaat de zolder verbouwen,ga je er een dakkapel opbouwen zo dat je meer ruimte krijgt ??.
Cor
-
Hoi Cor,
Yup 2 stuks :) Maar daar doe ik geen uitgebreid verslag van hoor ;D
Gr. Remco.
-
Dat hoef ook niet.
Cor
-
Yup 2 stuks :) Maar daar doe ik geen uitgebreid verslag van hoor ;D
Dat is jammer... ik mis hier al weer een tijdje een draadje van "eigen-huis-en-puin" de "hoe-verbouw-ik-mijn-zolder-editie".... ;) ;D Goed, het is een leuk baanplan. Zelf gebruik ik ook van bouten en vleugelmoeren om mijn "modulebakken" aan elkaar te koppelen. Deze zullen alleen voor een verhuizing los hoeven....
Groeten Ronald.
-
Remco,
Met het 'oude' Amerpoort ging de baan de kamer rond, toch?
desalnietteplus is het een mooi baanplan!
Johan
-
Ja, dat klopt :)
Gr. Remco.
-
Dat is jammer... ik mis hier al weer een tijdje een draadje van "eigen-huis-en-puin" de "hoe-verbouw-ik-mijn-zolder-editie".... ;)
O.
Ik kan er wel een starten...
(vaste trap naar zolder zit er net in, nu dus de hele zolder isoleren, afwerken, en ondertussen plannen :D )
-
Ik heb het volgende stuk erbij uitgewerkt om te kunnen pendelen tussen schaduwstation en station.
Ik zie af van een onderliggend schaduwstation ivm eenvoud van bouwen.
(http://www.xs4all.nl/~remco2/pictures/Plan/Amerpoort2Rev21.jpg) (http://www.xs4all.nl/~remco2/pictures/Plan/Amerpoort2Rev21.jpg)
De opstelsporen kunnen niet langer ivm een deur die daar zit :)
Dit moet het dan zo'n beetje gaan worden, 2 extra lange sporen om te kunnen rijden met de langste samenstellingen ( +- 2meter30 ) en een
aantal kleinere voor cargo en treinstellen.
Op en/of aanmerkingen altijd welkom :) Al word ik wel steeds tevredener met dit plan (y)
Gr. Remco.
-
Hoi Remco,
Ik zie dat je in de baan slanke wissels gebruikt en in het schaduwstation kleinere boogstralen.
Passen hier alle treinen door? Anders heb je trapjes op je modellen op de baan, maar kunnen ze niet naar het schaduwstation.
Groeten,
Martijn
-
Hoi Martijn,
Ja is geen probleem, al het materieel past er door heen (y)
Sowieso plaats ik ivm zoekraken van dat soort spulletjes, nooit altijd alles :)
Gr. Remco.
-
Hey Remco,
Ziet er al goed uit man!
Zou je dat opstel spoortje rechtsbovenin niet iets verlengen, maar in elk geval laten meebuigen met de bocht? Volgens mij lijkt dat eleganter.
Gerard
-
Hoi Gerard,
Dank je :)
Voor mijn beeldvorming: Bedoel je die rechts die 'onder' de hoofdbaan ligt ?
Daar kan ik idd even het eea wisselen zodat ie meebuigt.
Gr. Remco.
-
Moi,
Ja inderdaad, die bedoel ik. Doordat deze recht is en naast een bocht ligt komt'ie op mij wat "lelijk" over.
Goed trouwens dat je (alweer een best aantal posts geleden trouwens) die kruiswissel en die twee overbodige wissels met dat korte stukje er tussen hebt verwijderd. Daarvan zat ik me echt af te vargen wat je daar nu mee had bedoeld... ;-)
Gerard
-
Ok dan hebben we het over dezelfde (y)
Die kruiswissel kwam uit het plan van Hoek v. Holland, maar uiteindelijk zat ik ook te kijken naar het nut :D
Dus er uit er mee en het maakt het makkelijker te bouwen dus win-win (y)
Ik zal tzt alleen even Karst weer liev aan moeten kijken voor wat aandrijvingen voor de servo's :) Want ik heb er veel, maar niet genoeg ;D
Gr. Remco.
-
Het enige dat ik me kon voorstellen bij dat korte tussenspoortje was een opstelspoor voor een lok voor de bovenste (een of twee) sporen uit dat plan, maar ja, het is veel eleganter en slanker op deze manier. (en zoals je zelf impliciet ook al aangeeft, het scheelt weer wissels en aandrijvingen).
Gerard
-
Inderdaad, ik vond uiteindelijk het ook op deze manier duidelijk strakker en galanter :)
Gr. Remco.
-
Na wat gemail met een zeker iemand van hier toch getriggerd om te kijken of ik een keermogelijkheid kon maken dus bij deze een kleine aanpassing aan het
'schaduwdeel':
Ik verkrijg hiermee 6 schaduwsporen, 4 x 1m45 en 2 x 1m70.
Verder een keermogelijkheid waar de allerlangste combinaties kunnen staan.
(http://www.xs4all.nl/~remco2/pictures/Plan/Amerpoort2Rev23.jpg) (http://www.xs4all.nl/~remco2/pictures/Plan/Amerpoort2Rev23.jpg)
Ik hoor graag van u :)
Gr. Remco.
Ps. Even mijn reactie aangepast en andere afbeelding geplaatst, omdat het anders een zeer onduidelijk stukje tekst wordt (y)
-
Hoi Remco,
Die keerlus is zeker een verbetering. Nu hoeven de treinen niet achteruit terug naar het station.
De lengte van je schaduwsporen is nu ook lekker, de kortste genoeg voor een vierdelig trein plus loc.
Altijd fijn als mensen met je meedenken, levert toch goede ideen op (y).
Ook duimpjes omhoog voor de annonieme mailer (y).
Groeten,
Martijn
PS: zelf heb ik bij elk baanontwerp de nijging om er gelijk een gesloten rondje van te maken, het treinen bedrijf is daardoor helemaal niet realistisch. Keerlus is een must voor een realistisch treinenbedrijf.
-
Goedenmiddag Remco,
Ik vraag me af of dat Kopstation op een gegeven moment niet gaat vervelen. Dat bedoel ik in de zin van dat je altijd de boel moet besturen en de treinen niet zelfstandig hun rondjes rijden. Ik bedoel dat als je rijd je er altijd mee bezig moet zijn. Bij een rond lopen de baan vervolgt de trein gewoon zijn weg. Maar mischien is dit wat je wilt.
Ik vond je 1e ontwerp van amerpoort 2 leuker.
Gr Arnout.
-
Ik had eerst een 'rondje' maar het is juist dat de treinen dan duf rondjes rijden wat het saai maakt.
Met een kopstation kan er ook veel automatisch ( Alle treinstellen en trek-duw combinaties rijden vrolijk op en neer )
Alleen het getrokken materieel en de goederen moeten handmatig afgehandeld worden :) Maar dat is geen probleem, dat is juist leuk (y)
Gr. Remco.
-
Hallo Martijn,
Dat ligt er denk ik aan hoe je je schaduwstation indeeld. Als je er echt over nadenkt is een keer lus ook niet realistisch. Als je echt realistisch wilt rijden moet je elke keer met een getrokken trein kop maken en een trek/duw trein komt iedere keer met de zelfde kant terug.
Gr Arnout.
-
Remco,
Er kan zeker veel automatisch. Iedereen heeft ook zijn eigen voorkeur. Moet je je ook zeker niet van afleiden. Bij mij word het eigenlijk een groot ovaal waar in de toekomst 8 treinen zouden moeten kunnen rijden. Wel volgens een dienstregeling zodat niet alles in vaste volg orde rond rijd maar afgewisseld. Het is ook mijn ding om iets te bouwen. Rijden geef ik niet veel om.
Arnout.
-
Hallo Martijn,
Dat ligt er denk ik aan hoe je je schaduwstation indeeld. Als je er echt over nadenkt is een keer lus ook niet realistisch. Als je echt realistisch wilt rijden moet je elke keer met een getrokken trein kop maken en een trek/duw trein komt iedere keer met de zelfde kant terug.
Gr Arnout.
Mede n.a.v.deze opmerking van Arnout, hoe denk je over het Engels/Amerikaanse idee van een fiddleyard, met tevens de mogelijkheid voor het wisselen van complete treinen via cassettes voor je opstelterrein?
-
Hoi,
Heb ik al over nagedacht, maar doe ik niet. Sowieso berg ik treinen op in hun doos en niet in een casette en voor het automatiseren geeft het weer extra bijzonderheden :)
Gr. Remco.
-
het moet simpel blijven? ::) :D
-
Wat dat betreft wel :)
Gr. Remco.
-
Remco, nog even een vraag: hoe handel jij je goederentreinen af? Omlopen gaat niet. En is het buitenste spoor bij de goederenloods het uithaalspoor om je buurtsuper te kunnen samenstellen? Dat betekent dan overigens wel dat de geelbanders niet dubbel kunnen staan bij de loods.
-
Hoi Frank,
Goederentreinen rijden in naar 1 van de opstelsporen links onder. Dan zal een rangeer lok wagens afhalen om te lossen op de loods, als deze leeg zijn worden ze terug geduwd naar een leeg opstelspoor en zo wordt de trein 'gekeerd'. Normaliter zou de lok dezelfde beweging maken, maar omdat ik met modelspoorkoppeling voorop rij zal er
een andere lok vanaf een opstelspoor ( Of het onderste spoor ) komen om de trein aan te haken en te vertrekken richting het binnenland.
Aan de andere kant vd loods zullen er vrachtwagentjes zijn om spullen af te voeren.
Mogelijk dat ik er nog een kleine module rand tegenaan bouw met een kade zodat er ook geladen/gelost kan worden vanuit de schepen maar daar ben ik nog niet over uit ( Fictief ligt die kade er natuurlijk wel :) )
Gr. Remco.
-
Hoi Frank,
Normaliter zou de lok dezelfde beweging maken, maar omdat ik met modelspoorkoppeling voorop rij zal er
een andere lok vanaf een opstelspoor ( Of het onderste spoor ) komen om de trein aan te haken en te vertrekken richting het binnenland.
Gr. Remco.
Als alle locs aan één zijde een imitatiegrootspoorkoppeling krijgen (fraai natuurlijk), zul je ze dus altijd als losse loc door de keerlus moeten jagen?
-
Dat klopt, beperking idd :)
Of ze rijden zo terug naar de opstelsporen in het schaduwstation en nemen de trein weer over van de andere lok.
Gr. Remco.
-
Hooi Remco,
Mooi ontwerp! Lijkt een beetje op zandhoek zoals deze in het boek Praktijkboek Modelspoorwegen staat.
Wat me alleen opvalt is dat de wissel en engelse wissel voor de keerlus nog een stukje omhoog kunnen, zodat met een bochtwissel de opstelsporen langer gemaakt kunnen worden of een extra spoor bij kan komen. Of is daar een reden voor i.v.m. bloklengte van het tussenstuk?
Daarnaast vroeg ik me nog af of je het geheel (of een deel van) in een hele lichte boog gaat leggen? Of is daar de ruimte (breedte) niet voor?
Mvg. Laurens
-
Hoi Laurens,
Het is nog niet exact duidelijk hoeveel ruimte ik heb na de plaatsing van de dakkapel.
Dus dat rechte stuk zal iets langer/korter worden afhankelijk van de breedte.
Het in een lichte boog leggen ga ik niet doen omdat anders de modules dan
breder moeten worden en de overgangen nog complexer worden :)
Gr. Remco.
-
Ha Remco,
Ziet er goed uit hoor. De keerlus is zeker een goede aanvulling.
Ik hoop dat de aannemer snel de zolder af heeft. Van het Amerpoort V1.0 topic heb ik erg genoten en veel opgestoken, en v2.0 lijkt nog beter te worden :)
Hartelijke groet,
AR
-
Ik hoop dat de aannemer snel de zolder af heeft.
Ik ook (y) ;D
We gaan het meemaken of het wat wordt :)
Gr. Remco.
-
Hoi, Remco,
Dat ziet er top uit je nieuwe plan. Waarom het gebruik van engelse wissels als je de ruimte hebt voor gewone wissels of wordt je daar kriegel van? ;D Verders; is ipv keerlus een fiddle-yard geen idee? En een aparte losweg bij de loods of had je die al ingepland? De ruimte die je dan overhoud van ipv de keerlus kun je daar nog meer scenery plannen bv een stukje kade of loswal.
Zomaar wat ideeen :)
Succes verder, ik blijf t volgen.
Gr Koen
:-X Zag al een optie over de fiddleyard. Ik bedoel dan idd ook echte engelse zoals bij RobbertJan
-
Ziet er aardig uit ;D
-
Waarom het gebruik van engelse wissels als je de ruimte hebt voor gewone wissels of wordt je daar kriegel van?
Hm ik weet niet waar jij ruimte ziet voor gewone wissels ? Want die ruimte is er niet ( De perrons wil ik niet kleiner hebben )
Gr. Remco.
-
Inderdaad, ik zie ook geen ruimte om die normale enkele wissels kwijt te raken, overigens
zijn engelse wissels veel voorkomend op emplacementen en stations, kijk maar eens
naar Utrecht aan de Amersfoortse kant, daar stikt het van de engelsmannen.
Helemaal de opstel/rangeer/goederensporen onder het station, daar zijn ze zeker op hun plek
anders hou je inderdaad geen spoorlengte meer over.
Dan lijkt het allemaal hardstikke mooi, maar een realistische lengte trein kan je dan al weer
niet kwijt, het is afwegen maar ik heb zelf ook gekozen voor een 2 tal engelsmannen
puur vanwege de ruimte die deze inneemt ten opzichte van een 2 tal enkele wissels.
Het baanplan ziet er goed uit, ik zie het wel zitten (y)
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik bedoelde het rangeergedeelte onderaan ???
Gr Koen
-
Daar kost het me ook opstel lengte :)
Gr. Remco.
-
en de fiddle dan?
Gr Koen
-
Bij Schiedam ligt zelfs een Engelsman in de hoofdbaan (overloop naar de Hoekse Lijn), en die wordt zelfs met behoorlijke snelheid bereden. Is dus allemaal heel realistisch.
-
en de fiddle dan?
Ik wil een keermogelijkheid hebben en ik wil graag automatisch rijden :)
Dat gaat niet werken met een fiddle.
Gr. Remco.
-
Nee, dat wordt lastig. Ik heb ook wel eens een baan uitgetekend die dubbelzijdig was(ben ikzelf niet :P hij/zij) Ene kant schaduw sporen, andere kant zichtbaar. Maar dat wordt weer zo breed maar is wel te automatiseren. En weer zonde van de ruimte die je niet ziet.
Gr Koen
-
****Epoch IV ( 1968 - 1989 ), H0, Nederlands IB-Basic/Loconet, Koploper****
Toen lagen er nog genoeg kruis en engelse wissels. ;)
dave
-
Daarom ;D (y)
Gr. Remco.
-
Die periode heb ik ook voor ogen voor mijn plan (y)
Succes Remco.
Gr Koen
-
Hoi Remco,
Met de plannen die jij hebt moet dat automatisch rijden prima mogelijk zijn. Voordeel is dat het schaduw en keerlus deel later altijd uitgebreid en veranderd kan worden ;D
-
en Remco,
Staat het al?
-
Ik heb vast iets gemist, maar hoe staat het met het ooit zo bloeiende Amerpoort?
-
Op zich goed, dwz. de zolder is een week geleden (eindelijk) af gekomen (y)
Nu gaan we ons maar eens voorbereiden op een stukje rails ;D
Gr. Remco.
-
Hallo Remco,
Is dit geen betere oplossing voor de wisselcomplex richting Schaduwstation/Keerlus,
voor opgesteld dat je rechts rijdt. Hoewel ook als je links gaat rijden werkt het ook.
Je kan altijd een trein weg laten gaan uit het schaduwstation, terwijl er ander
aankomt rijden vanuit het station en richting de keerlus gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenHunter_03_Jun_16_0013.jpg)
Met vriendelijke groet,
Marc
-
he het leeft nog , heb je eindelijk weer tijd om te bouwen Remco (y)
ben weer zeer benieuwd naar de voortgang .
heb je je oude amerpoot nog of is die al gesloopt cq verkocht ??
groet stefan ;)
-
Ah, het bestaat nog; mooi zo!
-
Update? ;D wanneer komtie?