Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:34:48
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 09:11:33
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 09:04:55
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 08:46:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
  

Auteur Topic: Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)  (gelezen 30445 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #105 Gepost op: 03 April 2010, 22:28:10 »
Gaat nog wel even duren Edwin :) Ik ben aan het tekenen, weggooien, weer tekenen en zo gaat dat al even door :)

Ik ben gewoon nog niet uit mijn baanplan :(

Gr. Remco.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #106 Gepost op: 10 July 2010, 00:03:16 »
Daar zijn we weer van weg geweest ;D

Het hele baanplan op de schop gegooid  :-[

En nu weer wat nieuws bedacht :)



Ik heb mij laten inspireren door Hoek van Holland en daar heb ik mede omwille van de modulaire opzet het eea aan aangepast.

Het betreft 4 modules van 1meter50x60, ( Met 1m20 wordt je plan te veel gevormd door de modulebakken en dat wil ik niet, daarbij is het puur modulair zodat het verplaatsbaar is indien nodig. Niet om te demonstreren op een beurs oid )

Het baanplan an sich:

  • Een kopstation met 4 sporen voor personenrijtuigen, perronlengtes allemaal 2meter75 lang.
  • Het oranje gebouwtje is Post T met uitzicht over de tuin.
  • Rode vak is de (artitec) goederenloods waar geladen en gelost kan worden.
  • Er zijn drie locopstelspoortjes om getrokken materieel weer mee te nemen het station uit.
  • Alle wissels zijn 10 graden Rocoline, alleen de overloop tussen de perrons is 15 graden.
  • Lengte goederensporen onder zijn van onder naar boven: 1m80, 2m10 en 2m50


Dat is het wel even zo'n beetje.

Gr. Remco.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #107 Gepost op: 10 July 2010, 10:36:54 »
Gaat nog wel even duren Edwin :) Ik ben aan het tekenen, weggooien, weer tekenen en zo gaat dat al even door :)

Ik ben gewoon nog niet uit mijn baanplan :(

Gr. Remco.

Dat is nou het mooie van de hobby.
Je baan is nooit af, als iets ligt ga je toch weer veranderen. :D

wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #108 Gepost op: 10 July 2010, 10:55:39 »
Daar zijn we weer van weg geweest ;D

Het hele baanplan op de schop gegooid  :-[

En nu weer wat nieuws bedacht :)



Ik heb mij laten inspireren door Hoek van Holland en daar heb ik mede omwille van de modulaire opzet het eea aan aangepast.

Het betreft 4 modules van 1meter50x60, ( Met 1m20 wordt je plan te veel gevormd door de modulebakken en dat wil ik niet, daarbij is het puur modulair zodat het verplaatsbaar is indien nodig. Niet om te demonstreren op een beurs oid )

Het baanplan an sich:

  • Een kopstation met 4 sporen voor personenrijtuigen, perronlengtes allemaal 2meter75 lang.
  • Het oranje gebouwtje is Post T met uitzicht over de tuin.
  • Rode vak is de (artitec) goederenloods waar geladen en gelost kan worden.
  • Er zijn drie locopstelspoortjes om getrokken materieel weer mee te nemen het station uit.
  • Alle wissels zijn 10 graden Rocoline, alleen de overloop tussen de perrons is 15 graden.
  • Lengte goederensporen onder zijn van onder naar boven: 1m80, 2m10 en 2m50


Dat is het wel even zo'n beetje.

Gr. Remco.


Ziet er zeer aantrekkelijk uit Remco! Hier kan naar hartelust van loc worden gewisseld, gerangeerd met versterkingsrijtuigen en goederen. Ik ben nu al heel benieuwd naar de uiteindelijke baan!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #109 Gepost op: 10 July 2010, 11:02:33 »
Dank je Sneek!

Ik zit nog te dubben over een kleine aanpassing:



Ik heb de dubbele engelsman er rechtsboven uitgehaald en het bovenste lokopstelspoor iets verlengt.
Voor mijn gevoel is die overloop met engelsman een beetje dubbel, of valt dat wel mee ?

Het voordeel van het op deze manier doen is dat ik de bogen in R10/R9 kan leggen.

Gr. Remco.

Martijn Joren

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #110 Gepost op: 10 July 2010, 11:48:04 »
Remco,

Een fraai plan leg je hier neer. Voor mij komt het goed over.
Komt er links nog een paradetraject? Met de aankleding van je vorige baan moet dit helemaal goed komen.

Binnenkort begin ik ook met de bouw van een Nederlandse modulebaan. Het plan staat in hoofdlijnen, het baanplan nog niet.
Heb jij al eerdere ervaringen met Roco line, ik wil ook voor de 10 graden wissels gaan  (y).

Veel succes met de bouw!

Groeten,

Martijn

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #111 Gepost op: 10 July 2010, 12:44:39 »
Hoi Martijn,

Dank je, nee er komt geen paradetraject daar is simpelweg geen ruimte voor :) ( Dit is al 6 meter bij elkaar )

Na de boog rechts zal er een stukje recht moeten komen met een spiraal naar een schaduwstation.

Ik heb nog geen ervaring met Rocoline, maar ik heb er wel vertrouwen in (y)

Gr. Remco.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2854
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #112 Gepost op: 10 July 2010, 12:47:08 »
Bij Remco is de bouw van Amerpoort weer begonnen toch maar goed deze hitte.

Cor

Theo

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #113 Gepost op: 10 July 2010, 13:02:22 »
Hoi Remco,

Het plan geinspireerd op Hoek van Holland ziet er goed uit!
Ik kom er regelmatig, dus als je foto's van speciale details wilt hebben kan ik ze voor je nemen! Dat scheelt jou een heel stuk rijden ;D.

Ben je er al uit voor het fixeren van de rails bij de module overgangen?
Ik gebruik bij Koningshoven gewoon houtlijm waar ik gelijk balast in meelijm.
Er gaat ook een heel klein schroefje in de laatste biels. Een beetje plamuren en kleuren en je ziet hier niets meer van.
Ik leg wel de laatste biels rechtstreeks op de rand van de module zodat er een stijve railovergang ontstaat.

Kijk voor modulebanen geldt altijd: HEEL voorzichtig, want de railstaaf kan je nooit 100% vastzetten! Ik bedoel hiermee er kunnen altijd krachten zijn die sterker zijn dan de gefixeerde railstaaf.

Veel plezier met het verder ontwerpen (y).

Groeten Theo
« Laatst bewerkt op: 10 July 2010, 13:42:14 door Theo »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #114 Gepost op: 10 July 2010, 13:37:09 »
@Cor:

Ja de ideeen beginnen weer te komen, nog even de verbouwing vd zolder afwachten ( De aannemer gaat dit starten als de vergunning rond is :) )

@Theo:

Dank je :)

Vwb het fixxeren, ik overweeg schroefjes onder de railstaven. Andere optie die ik overweeg is de bielzen vastlijmen, zodat de spoorstaaf vrij kan bewegen.

Maar ik moet daar eens een teststukje voor/van maken zodat ik dat goed kan bepalen :)

Gr. Remco.

Theo

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #115 Gepost op: 10 July 2010, 13:44:51 »
Remco,

Heb er ook over nagedacht hoe je de modules gaan aansluiten tov elkaar? Dit ivm de rail overgangen?

Groeten, Theo

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #116 Gepost op: 10 July 2010, 13:53:25 »
Hoi Theo,

Hoe bedoel je precies ? De modules zelf ? Of de rails ?

De modules zal denk ik iets worden met bouten. De rails koppel ik met railasjes aan elkaar zodat ze in ieder geval recht tegen over elkaar blijven liggen.
De modules gaan toch niet vaak uit elkaar ( lees in principe niet )

Gr. Remco.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #117 Gepost op: 10 July 2010, 14:10:18 »
hey Remco,

Mooi en interessant plan !  Een kopstation heeft wel iets....

Wat betreft de overgangen, ik gebruik messing schroefjes van 20 mm. De kop maak ik met de dremel vierkant, dan zie je niets meer van na het ballasten.

Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Overigens, de raillassen van Roco Line zijn slecht tot niet te solderen. op raillassen waar meteen een voedingsdraad op moet, vervang ik deze voor Peco´s ( code 75 ). Deze solderen prima.

Succes en ben heel benieuwd naar het begin van de bouw !

Gr.

Ferry





Theo

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #118 Gepost op: 10 July 2010, 14:19:53 »
Hoi Remco,

Eigenlijk allebei.
Als je regelmatig deze modules verplaatst kan er speling bij de aansluiting (bouten) komen, waardoor de railovergangen niet meer goed tov elkaar liggen.
Maar je gaf zelf al aan dat dit niet van toepassing is, dus is jouw methode goed te doen (y)

Groeten Theo

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Amerpoort v2.0 - (Baanplan H0)
« Reactie #119 Gepost op: 10 July 2010, 15:53:49 »
Overigens, de raillassen van Roco Line zijn slecht tot niet te solderen. op raillassen waar meteen een voedingsdraad op moet, vervang ik deze voor Peco´s ( code 75 ).

Dank je, ik wil niet op de railassen solderen mocht dat zo geinterpreteerd worden :) Ik soldeer op de railstaven, maar bij de overgangen wil ik wel railassen gebruiken, dat houdt de boel in de breedte bij elkaar :)

@Theo:

Ja precies, nou ja het wordt dus zoiets als Ferry schetst denk ik (y)
Dat lijkt mij goed toepasbaar, heb het bij Ferry zelf ook gezien en dat ziet er prima uit.

Gr. Remco.