BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: bartbeijer op 08 February 2009, 15:46:22

Titel: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 08 February 2009, 15:46:22
hallo, ik heb een klein probleempje met een treintje van mijn vader.
dat is gewoon zo'n rode diesellock, die gebruikt worden voor goederenwagons te trekken.
ik wilde hem schoonmaken omdat hij tikte.
dus heb ik hem met keukenrol helemaal schoongemaakt.
als ik hem nu laat rijden, komt er een hoop rook uit, en geeft hij vonken.
dit moet kortsluiting zijn.
het ligt niet aan de rails of het voltage, want de anderen doen het wel gewoon, en de diesel deed het vroeger ook gewoon.
volgens mij maakt hij kortsluiting tussen het vliegwieltje (om het zo maar te noemen) en de veertjes ie ertegenaan zitten.
ik heb er ook wat meer olie in gedaan, nu weet ik niet of dat kwaat kan.
iemand suggesties?

Gr. Bart
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Sander op 08 February 2009, 15:49:05
Bart,

merk en type zijn altijd belangrijk bij dit soort vragen.

Veel olie? Dan begin maar weer opnieuw met schoonmaken, overtollige olie is nooit goed.

Tevens denk ik dat je dat niet met keukenrol maar even met een doekje/tandenborstel met wasbenzine moet doen.

Daarna de onderdelen goed droogwrijven en liefst een dag laten liggen alvorens je de boel in elkaar zet en gaat testen.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 08 February 2009, 15:52:12
(....) en liefst een dag laten liggen (....)
Maar ik vrees dat tegen die tijd z'n vader al lang weer thuis is .....  :)
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: TonM op 08 February 2009, 16:29:19
Bart,

Als die gewone rode dieselloc van je vader een Fleischmann is, die ongeveer iedere 2-rail modelspoorder van boven de 35 in zijn startset heeft gehad en als je met dat vliegwieltje de rotor van de motor bedoelt:
Dan moeten er nog koolborstels tussen de veertjes en de rotor. En met of zonder koolborstels, was het niet de bedoeling van de fabrikant dat je daar olie in zou doen.
Als mijn veronderstellingen kloppen, haal de boel dan weer uit elkaar, maak de rotor en de koolborstels schoon met wasbenzine, zet het na droging weer in elkaar (met koolborstels tussen de veertjes en de rotor!) en dan moet hij het weer doen.

Als het toch anders is, kom dan met wat meer gegevens: merk en type loc zijn altijd handig om te weten. Foto's van de onderdelen waar je het over hebt zijn nog beter.

Ton
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: eric den boer op 08 February 2009, 16:31:36
zo, wie heeft dat..real life diesel ;D ;D




eric
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Ruud K op 08 February 2009, 16:38:23
Het lijkt erop dat er olie op de koolborstels is gekomen. Dan zie je allemaal blauwe vonkjes tijdens het rijden. Heb ik ook wel eens gehad. Goed schoonmaken met wasbenzine, goed laten drogen en dan is de lok weer in orde.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Menno op 08 February 2009, 19:00:20
Hmm, wilde gok: Is het deze?
(http://www.m-voorloop.nl/benelux/o&klochandgrepen1.jpg)

Ik had ook last van rookontwikkeling, er was waarschijnlijk toch wat olie bij de borstels gekomen: nogmaals schoonmaken (en toch nog een zooitje stof verwijderd te hebben) heeft de klus geklaard. Kort erna raakte het geval zijn motor kwijt haha  ;D
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Aspelix op 09 February 2009, 19:34:26
De omschrijvingen klinken als olie op de collector/anker, wat jij het "vliegwieltje" noemt. Ja, dat stinkt en rookt.

Opnieuw schoonmaken en alleen op de tandwielen een héél klein beetje olie.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 09 February 2009, 19:47:11
aller eerst: bedankt voor alle reacties!

@ santerdam
pap maakt dat niet zoveel uit, ik heb het hem al vertelt toen het gebeurde.
ik zou het ook niet zo gek vinden als hij nu versleten zou zijn, omdat hij die al tien jaar heeft.

@TonM
maar dit heeft toch niets te maken met kortsluiting?

@ Menno
ja, dit is hem, of althans daar lijkt hij op, met wat meer kleuren bij die dingen die bij jou goud zijn, en in een wat nieuwere staat.


maar wat bedoelt iedereen met de koolborstels?
zijn dat die zwarte dopjes die tussen de veertjes en het vliegwiel zitten? (dus die aan de veertjes zitten)
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Sander op 09 February 2009, 19:59:58
Citaat
zijn dat die zwarte dopjes die tussen de veertjes en het vliegwiel zitten? (dus die aan de veertjes zitten)

Helemaal juist.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 09 February 2009, 20:44:41
maar kan het ook zijn dat als ik er olie in doe, dat de olie dan de stroom geleid, en overal kortsluiting veroorzaakt?
ik heb namelijk ook gevonden dat als ik het treintje op de rails laat rijden, dat andere treintjes dan veel langzamer zijden, dan wanneer die er niet op staat.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 09 February 2009, 21:02:51
Ja, de olie is het probleem. Daarom hebben anderen al geschreven, dat je alles heel grondig moet schoonmaken.

Sander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 09 February 2009, 21:07:02
ja dat weet ik, maar ik heb ook olie gedaan, waar het vliegwieltje zihch in bevind, dus in dat rondvormige ding.
ik denk dat het aar zit, want ik heb net de koolborstels, en waar die tegenaan komen, + waar die in zitten en de veertjes schoongemaakt, en hij vonkt nog steeds als de ziekte.
kan ik niet een paar druppeltjes wasbezine naast he vliegwieltje laten vallen?
want dan zou ik zeggen dat de olie dan verdunt wordt, en afgevoert naar buiten.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Jos B. op 09 February 2009, 21:11:12
De betreffende fleischmann dieselloc heeft geen vliegwiel.

Het is een 3-polig motoranker wat aan de platte kant contact maakt met 2 koolborstels.
Deze 2 onderdelen moeten olie en vet vrij zijn.
Er mag alleen ollie komen op de motoras, Tandwielen, tandwielasjes, en de wielassen.

Wasbenzine lijkt me niet zo een goed idee, want als je motor al vonkt als de ziekte, doe er dan beslist geen wasbenzine bij want dan staat je loc in brand.



Jos.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 09 February 2009, 21:19:52
Bart, met 'n paar druppeltjes wasbenzine maak je het anker echt niet goed schoon.  Je moet het echt grondig reinigen, schoon en vetvrij. Ook niet 'een beetje vetvrij' - gewoon helemaal vetvrij anders blijf je problemen houden met de koolborstels.

Sander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: T.Spat op 09 February 2009, 21:20:45
Dat komt omdat je echt de hele motor geolied hebt...
dat vliegwiel is het anker, met van die koperdraadwikkelingen
en daar staat spanning op,  dus met de olie erop geeft dat idd
vonken, en zal het wel stinken naar verbrande olie :P

Gewoon motortje demonteren en alle deeltjes in een bakkie
ontvetten en laten drogen...volgende dag alles weer in mekaar zetten ;)

En dat andere treinen langzamer gaan is normaal, ieder loc zal
stroom gebruiken, en de trafo levert maar een beperkt vermogen.

met vriendelijke groet

Tis
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: TonM op 09 February 2009, 22:15:57
@TonM
maar dit heeft toch niets te maken met kortsluiting?

Ja hoor, toch wel. De koperen plaat op het anker (dat jij voor vliegwiel aanzag) bestaat als je goed kijkt uit drie delen. Als er olie bij komt, zal er in de sleuven tussen die drie delen prut komen; als het tegenzit ook een mengsel van olie en "slijpsel" van de koolborstels. En dan kan je elektrische geleiding krijgen tussen de verschillende polen. Het is dan ook zaak dat je die sleuven goed schoonmaakt.
Het beste is om de onderdelen in een bakje met wasbenzine te leggen en met een harde penseel schoon te vegen.
Olie binnen in de motor, dus ook aan de binnenkant van de magneet (die ring waar dat andere ding in draait) is niet nodig omdat de onderdelen elkaar daar niet raken. Bovendien is het schadelijk, zoals jij al hebt ontdekt.

Het beste kan je doen wat iedereen hier adviseert: alles goed schoonmaken met wasbenzine, laten drogen en dan weer in elkaar zetten. Als het in elkaar zit een druppeltje olie op de volgende plaatsen:
- op de motoras, waar deze uit de motor steekt (2 kanten)
- op de draaipunten van de tandwielen
- op de wielassen waar deze in het frame steken.
Verder geen olie gebruiken.

ik zou het ook niet zo gek vinden als hij nu versleten zou zijn, omdat hij die al tien jaar heeft.

Ik zou dat wel gek vinden. Ik heb Fleischmann locs uit 1965 met een heleboel kilometers op de klok, die nog steeds heel mooi lopen. Bovendien: de verschijnselen die jij beschrijft wijzen niet op slijtage.

Succes,
Ton
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 10 February 2009, 19:28:53
ok, nu heb ik het probleem, dat ik de rotoras niet los krijg van het tandwiel aan de andere kant.
ik weet niet of dit gesoldeerd zit, dus ik durf er niet zo goed veel kracht op te zetten.
weet iemand of dit inderdaad gesoldeerd/vast zit?
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 10 February 2009, 19:46:13
Bart, weet je zeker dat je niet in een gebied komt, waar je beter wat assistentie van een deskundige kunt inschakelen. Ik ben een beetje bang dat je van het ene probleem in het andere probleem gaat komen.

Besef je, dat via een forum, op afstand -zonder foto's of zo- en zonder jou te kennen,  het heel link is om precies te vertellen wat je moet doen. Niemand op het forum kan zien wat je doet.

Sander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: TonM op 10 February 2009, 20:44:55
ok, nu heb ik het probleem, dat ik de rotoras niet los krijg van het tandwiel aan de andere kant.
ik weet niet of dit gesoldeerd zit, dus ik durf er niet zo goed veel kracht op te zetten.
weet iemand of dit inderdaad gesoldeerd/vast zit?

Bart,

Normaal gesproken zit dat tandwieltje niet vastgesoldeerd of -gelijmd, maar klemt het op de as. Maar als je het er op een verkeerde manier afhaalt, loop je het risico dat je de as krom buigt en dat moet je niet willen.

Ik denk dat Sander gelijk heeft en dat je je beter kan laten helpen. Een mogelijkheid is dat je hier bekend maakt waar je woont (profiel invullen) en hulp vraagt van iemand uit de omgeving.

Een ander mogelijkheid is dat je de veertjes met met koolborstels verwijdert, afdekplaat afschroeft, magneetring afneemt, buffers en koppelingen eraf, etc. Vervolgens de afdekplaat onderop afschroeven, veer met stroomafnemer voorzichtig verwijderen en daarna het chassis met alles wat er nog aan zit in de wasbenzine donderen. Is wat lastiger afborstelen en droogt wat minder snel, maar goed.....

Maar hulp inroepen lijkt mij toch het beste.

Ton
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 11 February 2009, 12:10:34
En dat andere treinen langzamer gaan is normaal, ieder loc zal
stroom gebruiken, en de trafo levert maar een beperkt vermogen.

dat is niet zo normaal, omdat ik met de andere treintjes geen last van vertragingen heb.
en zelfs dan nog zouden ze op top snelheid moeten rijden, ik heb er namelijk 3 transformatoren op aangesloten  :)
ik denk dat hij gewoon heel veel stroom vreet omdat hij kortsluiting maakt.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 11 February 2009, 12:25:54
.....en zelfs dan nog zouden ze op top snelheid moeten rijden, ik heb er namelijk 3 transformatoren op aangesloten  :).......
Excuse me  :-X Hoe heb je dat aangesloten?

Gr.
Eric
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Menno op 11 February 2009, 12:33:26
Bart,

Normaal gesproken zit dat tandwieltje niet vastgesoldeerd of -gelijmd, maar klemt het op de as. Maar als je het er op een verkeerde manier afhaalt, loop je het risico dat je de as krom buigt en dat moet je niet willen.

Een ander mogelijkheid is dat je de veertjes met met koolborstels verwijdert, afdekplaat afschroeft, magneetring afneemt, buffers en koppelingen eraf, etc. Vervolgens de afdekplaat onderop afschroeven, veer met stroomafnemer voorzichtig verwijderen en daarna het chassis met alles wat er nog aan zit in de wasbenzine donderen. Is wat lastiger afborstelen en droogt wat minder snel, maar goed.....

Ton

Ik moet Ton gelijk geven: dat asje met dat tandwieltje kan je beter laten zitten: dat heb ik in het begin ook gedaan, en met een tandenborstel en een smaller hard borsteltje was er prima tussen het anker en het motorhuis te komen (de magneet laat namelijk na het losschroeven (als het goed is) ook los)

Over het feit dat mijn locje er kwa uiterlijk anders uitziet: die van mij heeft in de blue wonder gelegen, en is zodoende alle verf kwijt: dat 'gouden' plaatje wat je ziet is een zelf vervaardige bufferplaat uit messing, die uiteraard nog in de verf moet, daarom ziet hij er anders uit, want zo zag hij er voor de grote verbouwing uit:

(http://www.m-voorloop.nl/benelux/O&Kloc1.jpg)

Misschien is dit handig:
(http://www.m-voorloop.nl/benelux/motoronderdelenO&K.jpg)

Op de bovenstaande foto zie je als belangrijkste onderdelen: het anker, het motorschild 2 veertjes voor de koolborstels, 1 koolborstel (de andere is in een verzameldoos verdwenen) en 1 koolborstelhouder.

Het anker: dit is het gedeelte dat onder invloed van electrische stroom rond zal gaan draaien: die electrische stroom wordt toegevoerd via de koolborstels, die op de koperen contacten drukken.
Zowel op deze koperen contacten als op de koolborstels: GEEN olie en GEEN vet.
Het motorschild: dit onderdeel heeft de houders voor de koolborstels en een lager voor de motor-as: alleen in het lager een minuscuul drupje olie, verder NERGENS anders.

De kant van het anker waar het tandwieltje op het asje geklemd zit, daar zit ook een motorlager, ook dat dient van een minuscuul drupje olie voorzien te worden.

Maar eerst: maak alles goed schoon, haal de boel uit elkaar, en leg het in de wasbenzine of maak schoon met ketonatus alcohol (mijn persoonlijke favoriet)
Laat alles goed drogen, en maak eventueel schoon met een droog doekje.

Woord van waarschuwing: op het motoranker is aan de kant van de contacten een isolerend schijfje aangebracht: kijk uit dat je dit niet kwijtraakt bij het schoonmaken!
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 11 February 2009, 13:20:12
Excuse me  :-X Hoe heb je dat aangesloten?

Gr.
Eric

gewoon, stekkerdoos met daar 3 transformatoren in.
en dan kabeltjes met klemmetjes op de rails.
ik had ook nog een rails waarbij de kabels erin gesoldeerd zijn, die heb ik ook gebruikt.
maar ik heb ook alles (bijna alles) elektrisch, dus had ik wat weinig klemmetjes om de kabels in te doen.
maar het werkt wel, want als ik een treintje laat rijden, en je zet meer transformatoren aan,  dan merk je het verschil wel in snelheid.
heb zelfs een treintje wat uit de bocht vliegt, met die 3 aan.


@ Menno
heel erg bedankt voor de plaatjes en uitleg, ik ga nu eerst huiswerk maken, en dan ga ik maar eens met de treintjes en de baan verder.
maar ik ga in ieder geval de veilige onderdelen in wasbenzine leggen, en als de trein niet open wil, dan doe ik het met een wattenstaafje en een beetje wasbenzine, moet ook gaan denk ik.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 11 February 2009, 13:31:01
3 transformatoren op 1 rails ? Dan krijg je inderdaad rook !!!
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 11 February 2009, 13:31:24
Begrijp ik nu goed dat je 3 trafo's parallel op de rails hebt aangesloten?
En verder voel je je wel goed :-X

Als je de rest van je treinen en in het ergste geval jezelf ook naar de eeuwige jachtvelden wilt helpen moet je zo doorgaan.

Dus nogmaals mijn vraag.
Hoe heb je het aangesloten?

Het lijkt me heel verstandig dat je overal verder afblijft en deskundige hulp erbij gaat halen.

Gr.
Eric
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 11 February 2009, 13:33:37
En trek voor de veiligheid meteen even de stekker uit het stopcontact !
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 11 February 2009, 13:35:16
Bart

Weet je wat er gebeurd als een van de trafo's niet in de stekkerdoos zit?
Als de rijregelaars open staan wordt daar via via weer 220V op gegenereerd en kan je een flinke opdonder krijgen.

Dus inderdaad. trek alle stekkers eruit en sluit het aan zoals het bedoeld is.

Gr.
Eric
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Menno op 11 February 2009, 13:38:51
Ervan uitgaande dat het fleischmann model van meneer ook een gelijkstroommodel betreft, leveren de trafo's dat dus ook: een optater krijgen van de primarie kant van de trafo's omdat die secundair door een andere trafo gevoed wordt is hierbij dus niet mogelijk.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 11 February 2009, 13:40:08
ik heb 1 keer gehad dat ik een arm op de rails legde, en dat de trein er niet goed op stond.
toen voelde ik een stroompje, maar nooit 220?
maar volgens mij kan het geen kwaad, want het is wisselstroom, dus.
en die rook komt niet van de rails, maar van het treintje.
de andere treintjes doen het perfect, en geven dus geen rook, en dus ligt het niet aan de transformator.

en ook wat Menno zegt, het kan geen kwaad, want het is wisselstroom.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 11 February 2009, 13:43:33
Bart, wisselspanning op een gelijkspanning loc ?  Je begrijpt het nog net niet genoeg om veilig met dit materiaal om te springen. Doe ons een lol en schakel hulp in. Je bent gevaarlijk bezig.

Laten we met z'n allen Bart adviseren overal van af te blijven. En vooral niet meer op pad sturen met flessen wasbenzine of nog erger. Dit gaat link worden.

Sander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 11 February 2009, 14:03:26
stel je niet aan.
ten eerste is het geen geleikstroomloc, en ten tweede ontbrand wasbenzine niet zo snel, omdat de vonken van de treintjes niet heet genoeg worden.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 11 February 2009, 14:09:15
En daarom heb ik er zo'n hekel aan als mensen hun profiel niet invullen.
je hebt geen idee of je met een peuter/kleuter/scholier/student/volwassene te maken hebt.

In dit geval vermoed ik het eerste.

En de ene keer is het wisselstroom wat je zegt en een andere keer weer gelijkstroom. Weet je het verschil wel?

Bart. je hebt geen idee waar je mee bezig bent.
Doe ons een lol. Blijf overal vanaf en haal hulp.

Anders ben ik bang dat het forum binnenkort een deelnemer minder heeft.

@Sander
Dit wordt een hopeloze zaak.

Gr.
Eric

En nogmaals.
Geef nu eens duidelijk aan hoe je het hebt aangesloten.
Even een schetsje is goed. Geef dan aan welke merken en type trafo's je gebruikt en hoe aangesloten, welke rails etc.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Reinier Z. op 11 February 2009, 14:11:31
Bart,

1. als het een Fleischmannloc is (waar iedereen van uitgaat), dan is het WEL een gelijkstroomloc. > In dat geval weet je dus niet precies waar je mee bezig bent.

2. als het een Marklin-loc is, is het een wisselstroomsysteem, en dan zijn meerdere trafo's parallel juist erg gevaarlijk. > In dat geval weet je dus niet precies waar je mee bezig bent.

3.
maar volgens mij kan het geen kwaad, want het is wisselstroom, dus.

Als je dat serieus denkt, moet je voor de grap je vingers eens in het stopcontact steken. Dat is ook wisselstroom, en dan moet je daarna nog maar eens vertellen of wisselstroom geen kwaad kan. (Voor de duidelijkheid dat moet je dus niet echt doen).

stel je niet aan.

Een beetje beleefder kan helemaal geen kwaad.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 11 February 2009, 14:15:47
maar als wisselstroom op rails zo gevaarlijk is, waarom krijg ik dan geen optater als ik de trafo's alledrie openzet, en er dan mijn arm op leg?
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 11 February 2009, 14:17:38
Natuurlijk Bart, die vonken zijn helemaal niet heet. Het is zeker "koudvuur" ? Daarom komt de rook er ook van af.

Zoals je begrijpt, zal ik me niet verder aanstellen.
En dus herhaal ik : GA HULP ZOEKEN !

Sander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Machinist Johan op 11 February 2009, 14:18:12
bart,
omat het door een transformator getransformeerd heeft naar een gelijkspanning
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 11 February 2009, 14:19:09
Bart een trafo tranformeert de spanning naar een veilige lage waarde.
En daar ben jij nu levensgevaarlijk mee aan het rommelen.

Nogmaals. STOP en zoek hulp.

Gr.
Eric
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Ivo vS op 11 February 2009, 14:35:23
Bart,

Ik wil even niet onaardig doen maar als leraar natuurkunde wil ik je toch ff adviseren om:
1 alle stekkers er uit te trekken
2 eerst na te denken
3 een tekening te maken van je aansluitingen (schakelschema)
4 dit even voorleggen aan een of meerdere deskundigen (forum)
5 wacht op goedkeuring
6 dan pas te bouwen en uit te proberen

Waarom je geen optater krijgt kan ik pas zeggen als ik je aansluitingen ken. Het probleem zit in het spanningsVERSCHIL!!! tussen de 2 plekken waar jou arm de rails raakt. Is dit groot dan krijg je een optater anders niet.

En ff voor de duidelijkheid zet ff een nieuwe 9V batterij op je tong. Dat prikkelt nl ook en is ff wel gelijkspanning. Dus wissel- of gelijkspanning, als het verschil tussen de polen maar groot genoeg is krijg jij je optater.

Om even zeker te zijn van de vaktermen in de volksmond wordt vaak gesproken van gelijkstroom en wisselstroom, maar beter is gelijkspanning en wisselspanning.

Dus stop en zoek hulp!

groet,

Ivo vS
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Menno op 11 February 2009, 14:46:46
maar als wisselstroom op rails zo gevaarlijk is, waarom krijg ik dan geen optater als ik de trafo's alledrie openzet, en er dan mijn arm op leg?

Ik ben bang dat jij denkt dat als je drie trafo's aansluit op de rails de spanning drie keer zo hoog wordt.

En daarnaast: een fleischmann lok is dus gelijkspanning: als je zelf zegt dat je wisselspanning hebt, ja, dan gaat de boel in rook op.

Wisselspanning en gelijkspanning zijn (om het even simpel te houden) beide net zo gevaarlijk: van 220 Volt wisselspanning krijg je net zo goed een optater als van 220 Volt gelijkspanning.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 11 February 2009, 15:18:53
maar fleischmann werkt voornamelijk op wisselspanning.
en de loc is van fleischmann, en werkt dus ook op wisselspanning.
en dus NIET met gelijkspanning.

maar ik heb nu het treintje zo ver open liggen als maar kan.
alles met keukenrol, wasbenzine, en met wattenstaafjes schoongemaakt.
ik heb ook de onderdelen die los kunnen, in een bakje met wasbenzine gelegd, maar heeft iemand een idee hoelang dit moet voordat ze echt vetvrij zijn?

P.S. ik laat mijn neef er wel naar kijken 9die trafo's) hij komt binnenkort toch, en hij heeft electro gestudeert, en heeft zelf ook fleischmann.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 11 February 2009, 15:22:29
'n week of 3 ?

Kom nou Bart - Als je gewoon leest wat je voor adviezen hebt gekregen, dan zou je het antwoord al lang moeten weten. Het is al een paar keer geschreven hoe lang het zal duren.

Enne .... Fleischmann doet toch echt het meeste met gelijkspanning.

Sander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 11 February 2009, 15:23:35
mischien is dat wel zo, maar op de transformatoren staat wisselspanning.
en de loc doet het al 10 jaar perfect, dus zal het geen gelikspanning zijn.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Aspelix op 11 February 2009, 15:33:37
Bart, ga oliewagonntejs halen, want jij bent echt OLIEDOM bezig.

Levensgevaarlijk. En die lok doet het op jouw manier zeker geen 10 jaar meer.

God allemachtig.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Aspelix op 11 February 2009, 15:35:26
Beste mensen,

Zelfs op mijn kale bol gaan alle haren overeind staan van dit topic.
Ik voel me machteloos en meen dat bij jullie ook te bespeuren.

Pffffft....ik heb veel eigenwijsheid meegemaakt, maar dit......

Groet en sterkte allemaal.

Ruurd
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Aspelix op 11 February 2009, 15:37:57
Bart,

Wij houden ons hart vast voor wat jij doet.

Laat ik jou heel duidelijk waarschuwen:

Als er gevaar optreedt door jouw manier van doen, dan heeft iedere deelnemer aan dit topic jou nadrukkelijk gewaarschuiwd.

Het kan enorm fout gaan en dat ben je volkomen zelf schuld.

Ruurd
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 11 February 2009, 15:39:41
Bart begon 3 dagen geleden, dat hij het treintje van z'n Pa een beetje om zeep had geholpen. Stap voor stap wordt het verhaal spannender en vreemder. Maar Pa komt nog steeds niet op het toneel.

Volgens mij is dit gewoon een fake-topic.

Sander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Duvel op 11 February 2009, 15:54:07
Wisselspanning en gelijkspanning zijn (om het even simpel te houden) beide net zo gevaarlijk: van 220 Volt wisselspanning krijg je net zo goed een optater als van 220 Volt gelijkspanning.
En toch is het aanraken van een wisselspanning gevaarlijker dan een zelfde gelijkspanning. Kijk maar in de normen: de veilige grens is daar 60V voor wisselspanning en 120V voor gelijkspanning.

Dus Bart: sterkte.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: willem22 op 11 February 2009, 15:57:41
Bart , als ik jou was zou ik je woonplaats vermelden in je draadje en kan er iemand zich aandienen om je te helpen ,zo kom je ook niet verder en het
wordt steeds gekker.

wil.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 11 February 2009, 16:01:03
mischien is dat wel zo, maar op de transformatoren staat wisselspanning.
en de loc doet het al 10 jaar perfect, dus zal het geen gelikspanning zijn.
Diepe zucht  :(

Bart een gemiddelde modelspoortrafo (voor het 2-rail systeem) heeft twee uitgangen.
1: een gelijkstroomuitgang die varieerd met de stand van de draaiknop. Hier regel je de snelheid mee. Deze gaan naar de rails.
2: een wisselstroomuitgang waar je de wissels en lampjes op kan aansluiten.

Vertel nu eens duidelijk wat je hebt.
Hoe ziet je rails eruit? Zijn dat gewoon 2 rails en verder niets. Is het antwoord JA dan rijdt je 2 rail en rijdt je met gelijkstroom.
Is het antwoord NEE en zitten er ook nog pukkeltjes tussen de rails dan rijdt je 3-rail en rijdt je met wisselstroom.

Maar gezien je beginvraag zal het 2-rail gelijkstroom zijn omdat Fl* van huis uit een gelijkstroom merk is.

Gr.
Eric
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Han Zijlstra op 11 February 2009, 16:03:57
Wat is het adres voor de condoleancekaart ook alweer?
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 11 February 2009, 16:06:25
Volgens mij is dit gewoon een fake-topic.
Of Bart heeft een ontiegelijk bord voor zijn kop. :-X

Gr.
Eric
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 11 February 2009, 16:11:06
Volgens mij begrijpen we elkaar, Eric. Zullen we het verder maar over het weer hebben ?

Sander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 11 February 2009, 16:45:13
waarom zou dit een fake topic zijn?
wat is hier ongeloofwaardig aan?
jullie maken het zo ingewikkeld, het enige wat ik wil weten is waarom mijn treintje het niet meer goed doet, en nu hebben we het over wisselspanning en gelijkstroom.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Private SNAFU op 11 February 2009, 16:51:03
Waarschijnlijk omdat het wel met elkaar te maken kan hebben.

Bart, voor jouw veiligheid en onze geruststelling, zou je kunnen schetsen hoe je een en ander hebt aangesloten? Of maak er een foto van.

Gr,
Bart
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 11 February 2009, 16:54:48
hallo, ik heb een klein probleempje (....)
ik wilde hem schoonmaken omdat hij tikte.
dus heb ik hem met keukenrol helemaal schoongemaakt.
als ik hem nu laat rijden, komt er een hoop rook uit, en geeft hij vonken.
(....)
Bart, vanaf dat moment ben je begonnen de fake op te bouwen ......

Sander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Xander op 11 February 2009, 17:02:16
Bart, als je hem met een keukenrol hebt schoongemaakt zijn er misschien wel kleine stukjes papier in de lok blijven zitten die door een vonkje in brand gevlogen zijn waardoor de rook veroorzaakt is. ( dit lijkt me een hele simpele verklaring en wie weet zit ik er kilometers ver naast)

Ik heb inmiddels door dat die situatie bij jou levensgevaarlijk is dus mijn advies is om het lokje even met een stuk gelijkstroom rails, een (1) fleischmann transformator even te testen nadat je alle keukenrol uit de lok hebt verwijderd.

Nou ken ik de verpakking van wasbenzine niet uit mijn hoofd maar het lijkt me dat dit brandbaarder is dan een klein stukje keukenrol. Dus mijn advies is om de lok na het vetvrij maken eerst maar eens grondig in een sopje te wassen.

Xander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: santerdam op 11 February 2009, 17:07:49
Let op, na het sopje wassen heel goed uitspoelen, naspoelen met wasverzachter en dan centrifugeren en ophangen om te drogen.......
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Jan van den Berg op 11 February 2009, 17:24:21
Bart,
Ik heb je toen een pbtje gestuurd en volgen mij is iemand daar bij jou in de buurt die je best wel wil helpen.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Xander op 11 February 2009, 17:30:46
Let op, na het sopje wassen heel goed uitspoelen, naspoelen met wasverzachter en dan centrifugeren en ophangen om te drogen.......

Vooral niet in de wasdroger.... anders begint die straks ook nog te roken...
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 11 February 2009, 18:16:20
maar dit is geen fake!

@Xander

hij rookte de hele tijd, en papier brand maar even nadat het heeft gebrand, dus is de rook niet meer.
ik zit op scouting, vandaar dat ik weet dat het daar niet van is.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Bart Donker op 11 February 2009, 18:22:06
Vooral niet in de wasdroger.... anders begint die straks ook nog te roken...
Maar, daarna is 'ie wel brandschoon!  ;D

Groetjes van een andere Bart
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Johnnytrein op 11 February 2009, 18:23:14
en papier brand maar even nadat het heeft gebrand ??? ???
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: pjotrtje op 11 February 2009, 18:29:28
Weten ze op de scouting dat je op het punt staat jezelf te electrocuteren? Ongelofelijk, ik dacht dat ík af en toe eigenwijs was...
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Gouda op 11 February 2009, 18:37:29
[Bart wordt gauw lid van een modelspoorclub!!!! les 1 bij modeltreinen is houd alle stroomvoorzieningen gescheiden   van elkaar
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Menno op 11 February 2009, 18:58:51
maar fleischmann werkt voornamelijk op wisselspanning.
en de loc is van fleischmann, en werkt dus ook op wisselspanning.
en dus NIET met gelijkspanning.


Kerel, voor de laatste keer: fleischmann is van huis uit een gelijkstroommerk: alle modellen die ik heb van Fleischmann zijn ook gelijkstroom, maar gezien het feit dat je dat toch niet geloofd, sla dit advies lekker in de wind.

En toch is het aanraken van een wisselspanning gevaarlijker dan een zelfde gelijkspanning. Kijk maar in de normen: de veilige grens is daar 60V voor wisselspanning en 120V voor gelijkspanning.


Dat zei ik dus Duvel: om het simpel te houden
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 11 February 2009, 19:13:44
Bart,

Geef dan in vredesnaam eens een keertje antwoord op de vragen die we je stellen.
Laat het schema zien hoe je alles hebt aangesloten.
Welk rails gebruik je.
Maak foto's en plaats ze hier.
Dan kunnen we je eindelijk eens goed op weg helpen.

Gr.
Eric

@Sander
Citaat
Volgens mij begrijpen we elkaar, Eric. Zullen we het verder maar over het weer hebben ?
Prima. Regent hier lekker nu  :-|
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: TonM op 11 February 2009, 19:21:19
Bart,

Je hebt een PB

Ton
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Jos B. op 11 February 2009, 19:25:28
Ik denk dat we beter hiermee kunnen stoppen, dit heeft geen enkele zin.
Bart is een beetje heel erg eigenwijs zo te zien.

We kunnen ons beter hier niet meer moe aan maken.


Jos.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Mispoes op 11 February 2009, 19:27:46
Bona mee, in de arreslee, door de sneeuw...
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Aspelix op 11 February 2009, 19:54:08
Ik heb meer het idee, dat bij een aantal van ons de rook inmiddels uit de oren komt.... :( ;)
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Aspelix op 11 February 2009, 19:57:08
Weten ze op de scouting dat je op het punt staat jezelf te electrocuteren? Ongelofelijk, ik dacht dat ík af en toe eigenwijs was...

Ach ja, Pjotrtje,

soms zit het mee, en soms zit het tegen.
Wat jou betreft zit dit dan weer mee.

POSITIEF BLIJFE....


Groet, Ruurd
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Jos B. op 11 February 2009, 19:59:22
Ik en ook stronts eigenwijs, maar dit slaat toch echt alles, ik kan me voorstellen dat de diverse tipgevers zwaar aan de medicatie zitten.


Jos.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Wim55 op 11 February 2009, 20:12:51
MONTHY PHYTON ten TOP !
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 11 February 2009, 20:21:26
ok, bij deze de zogevraagde foto's op een site 9aangezien het me niet erg lukte om ze te ubloaden op het forum:
http://www.freewebs.com/modeltreinprobleem/

ik zal ff een schets maken van de aansluiting.
ik ga niet mijn baan tekenen, maar gewoon een ovaal rondje met daar hoe ik het heb aangesloten:
    - ----------------------- -
  -                                  -
-                                     -!
 -                                 -
   - ------------------------ !
                             !

bij de ! is hij aangesloten.
op de site staan er ook wat fotos van.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Xander op 11 February 2009, 20:25:09
Beste Bart,

Misschien heel onbeleefd, maar ik ben toch wel erg benieuwd naar je leeftijd.

Overigens, ik had vroeger hetzelfde lokje en na honderden rondjes op een ovaaltje op zolder begon deze ook te roken. Even af laten koelen en als testlokje rijdt ie nu weer als een zonnetje......

Xander
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 11 February 2009, 20:28:13
volgens mij begrijp je het verkeert.
ik heb maar ff een ovaal rondje getekent, omdat m'n baan die ik gemaakt heb veel te veel werk is om op deze manier na te tekenen.
maar ik ben 14 jaar oud.
en daar ligt het niet aan, want iedere dag heeft de loc dit, dus niet alleen na een rit.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 11 February 2009, 20:31:14
Was dat nou zo moeilijk.

Het is nu tenminste duidelijk.
Alles Fleischmann en 100% gelijkstroom.

Stap 1:
Verwijder de twee rechtse trafo's en bijbehorende aansluitdraden.

Stap 2:
Gebruik alleen de linkse trafo en sluit die aan op de rails (op de gele aansluitingen).
Die trafo heeft vermogen genoeg om zo'n klein baantje te kunnen besturen.

Stap 3:
Stop die 2 extra trafo's zo ver mogelijk weg in een kast! en kom er nooit meer aan. 8)

Stap 4:
Sluit de witte en zwarte aansluitingen van de trafo aan op de schakelaars.

Het elektrocutieverhaal is dan tenminste geminimaliseerd.

Stap 5:
Heb je nog andere locs en rijden die dan nu goed

Stap 6:
Maak je probleemloc goed schoon volgens het aangegeven recept.

Stap 7:
Na monteren en minimaal olieen op alleen de assen voorzichtig proefrijden.

Gr.
Eric
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Rick op 11 February 2009, 20:33:07
De zwart/witte aansluitingen zijn de wisselstroomaansluitingen, zeker weten dat je niet de gele bedoelt? ;)
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Reinier Z. op 11 February 2009, 20:33:58
Ik wil niet zeuren Eric, maar bij mijn Fleischmann-trafo zijn de gele klemmen voor de baan en de zwarte en witte voor de accessoires. Jij draait het nu precies om...
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 11 February 2009, 20:36:46
Oeps foutje.
Sorry jongens

Gr.
Eric
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Evert M op 11 February 2009, 20:42:59
Het verhaal hiervoor alla....

Je hebt de lok destijds gesmeerd cq later schoongemaakt. Als het goed is, dank voor de foto, heb je een zwart rond stiftje met een veer gemonteerd uit de motor. Heb je deze in zijn geheel weer teruggeplaatst? dwz stiftje rcihting motor, veertje erachter en lipje teruggebogen?

Zonder stiftje vonkt en rookt het ook want op een veer kan die niet rijden...

De baan heb je die in stukken opgedeel door gedeeltjes te isoleren? Wat gebeurt er als je een trafo op vooruit zet en de ander op achteruit? Doet dan helemaal niks meer?

Het is een bekend idee hoe meer stroom hoe meer effect, helaas werkt dit in de praktijk niet zo. Dit is natuurkundig uitleg technisch allemaal hier neer te zetten, maar dan zijn we een pagina verder.
Het toepassen van meerdere snelheidsregellaars heeft als doel meerdere baanvakken onafhankelijk van elkaar te kunnen voeden. Oftewel als je binnenrondje stil zet, dat de buitenronde blijft rijden.
Om te voorkomen dat de 2 stromen elkaar 'bijten', denk maar aan magneten, als je ze niet juist houd stoten ze elkaar af, word de rails gekoppeld met geisoleerde schoentjes, dit geld voor beide railstaven.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: TonM op 11 February 2009, 20:48:34
Bart,

Je hebt inderdaad de loc die ik dacht dat je had.
Onderaan zit nog een schroefje. Als je die losdraait, kom een afdekplaatje vrij en een klein stukje printplaat. Aan dat stukje printplaat zitten de spoel en de stroomafname-strip vast. Die kan je dan uitnemen, waardoor de boel beter hanteerbaar wordt voor het schoonmaken.
Je kan nu beide stukken in een bak wasbenzine leggen en met een harde penseel o.i.d. schoonvegen. Als je het met een wattenstaafje, tissue, keukenrol of zo doet, loop je het risico dat er resten / vezels blijven zitten en dat is niet goed voor de loc.
Maak ook voorzichtig de koolborstels met benzine vrij van olie en laat alles goed drogen. Denk ook aan de ventilatie: langdurig dampen van wasbenzine inademen is niet echt gezond.

Als alles is opgedroogd, kan je de loc weer in elkaar zetten. Olie op de draaipunten aanbrengen (zoals eerder aangegeven) en dan zou hij weer moeten lopen als een naaimachine.

En over de trafo's: Je loopt zeker risico's met deze opstelling, ook al is het zwakstroom wat op de rails staat. En denk maar zo: als je treinen met 1 trafo rijden, waarom zou je er dan twee opzetten?
Als je toch met meerdere trafo's wilt werken, verdeel dan je baan in gescheiden blokken d.m.v. geïsoleerde raillassen en zet op ieder blok apart een trafo.

Ton
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Spoorslag 70 op 11 February 2009, 21:23:54
stel je niet aan.
ten eerste is het geen geleikstroomloc, en ten tweede ontbrand wasbenzine niet zo snel, omdat de vonken van de treintjes niet heet genoeg worden.
Beste mede forummers,

Ik heb mij met stijgende verbazing door dit draadje heen gelezen en ook alle goed bedoelde adviezen. Maar blijkbaar is dit een eigenwijs manneke en hij zal zich eerst maar eens moeten verdiepen in de basis van elektrotechniek. Maar de andere professie van mij als brandweerman en niet als modelspoorman zegt "ga zo door" dan heeft misschien in Nederland een ander brandweerkorps nog een keer een uitruk!!!
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Aspelix op 11 February 2009, 22:24:31
Oeps foutje.
Sorry jongens

Gr.
Eric

Kan gebeuren Eric,
zeker na zo'n warrig topic.

Ik loop op meerdere fora mee, ben op één mod geweest, maar DIT heb ik nog niet meegemaakt...

Ik wens je alvast een fijne nachtRUST toe....

Groet, Ruurd
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Jos B. op 11 February 2009, 22:28:54
Best extreem he Ruurd. ;D


Jos  ;)
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: genincr op 11 February 2009, 22:53:00
Als Fleischmann-liefhebber dit draadje met veel vermaak gelezen.

Mooi lokje, van vóór 1966, maar dat maakt niet uit.

En heeeeeeeeel erg gelijkstroom.

Als ie schoongemaakt is en je zet de boel weer in elkaar, erop letten dat die koperen winding de motor-behuizing niet raakt.
Er hoort eigenlijk ook een stukje zwart isolatieband omheen te zitten.

En....... doe het inderdaad maar eens even met één transformator.

Succes !

Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Aspelix op 12 February 2009, 00:03:03
Best extreem he Ruurd. ;D


Jos  ;)

Best wel, Jos
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 12 February 2009, 08:41:25
Ik wens je alvast een fijne nachtRUST toe....
Dank je Ruurd.

Heb prima geslapen.  ;)
Heb trafo's geteld die over een hekje sprongen  ;D Viel ik zo in slaap.

Gr.
Eric
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Aspelix op 12 February 2009, 09:02:04
 ;D ;D

Werden ze achtervolgd? ;D
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Ronald Halma op 12 February 2009, 09:17:57
Citaat
Heb trafo's geteld die over een hekje sprongen

 ;D ;D ;D ;)
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Johnnytrein op 12 February 2009, 09:21:40
Ja door een kudde brandende locs ::)
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Aspelix op 12 February 2009, 09:32:02
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Ohohohohoh......m ien erm buukske.....

Mogern we nog van geluk spreken, dat de topicopener niet met HSL-spul rijdt....
Terug naar [mode ernstig]
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: bartbeijer op 13 February 2009, 16:42:52
ok ik heb hem gisteren in mekaar gezet en getest.
naar wat kraken en stoten kwam hij op snelheid, en sindsdien doet hij het weer gewoon.
hij begon wel te piepen, maar daar heb ik een druppeltjes olie vor gevonden, en dat is nu ook opgelost.
maar hij doet het weer goed.
alleen komen er nog wat blauwe vonkjes uit de rotor.
is dit normaal of hoort dit niet?
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 13 February 2009, 16:55:56
De koolborstels moeten nu weer een beetje inslijten voor een goed contact. Dat duurt even en kan wat vonkjes veroorzaken.

Gr.
Eric
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: john 56 op 03 March 2009, 20:11:18
Ik begin afkick verschijnselen te krijgen. :P


Groet John.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Remunj op 03 March 2009, 20:13:42
 ;D
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: willem22 op 04 March 2009, 00:21:14
Rook(t) i weer?
wil.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Ruud K op 04 March 2009, 01:11:54
Laat de lok ongeveer drie uur achter elkaar rijden, dan zijn de vonkjes wel weg.  ;D ;D
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: john 56 op 06 March 2009, 18:29:05
Volgende week word ik opgenomen.
Dan krijg ik schoktherapie :o :o :o :o
Wie helpt mij.

Groet John.
Titel: Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
Bericht door: Aspelix op 06 March 2009, 18:47:34
Als je nou zo'n grasmaster van Noch op je harses zet, helpt dat niet? ;D
Of is dat te schokkend? :D

Groeten en sterkte,
Ruurd