Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:25:19
Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook  (gelezen 13531 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #30 Gepost op: 11 February 2009, 13:43:33 »
Bart, wisselspanning op een gelijkspanning loc ?  Je begrijpt het nog net niet genoeg om veilig met dit materiaal om te springen. Doe ons een lol en schakel hulp in. Je bent gevaarlijk bezig.

Laten we met z'n allen Bart adviseren overal van af te blijven. En vooral niet meer op pad sturen met flessen wasbenzine of nog erger. Dit gaat link worden.

Sander

bartbeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
    • davb.webs.com
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #31 Gepost op: 11 February 2009, 14:03:26 »
stel je niet aan.
ten eerste is het geen geleikstroomloc, en ten tweede ontbrand wasbenzine niet zo snel, omdat de vonken van de treintjes niet heet genoeg worden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #32 Gepost op: 11 February 2009, 14:09:15 »
En daarom heb ik er zo'n hekel aan als mensen hun profiel niet invullen.
je hebt geen idee of je met een peuter/kleuter/scholier/student/volwassene te maken hebt.

In dit geval vermoed ik het eerste.

En de ene keer is het wisselstroom wat je zegt en een andere keer weer gelijkstroom. Weet je het verschil wel?

Bart. je hebt geen idee waar je mee bezig bent.
Doe ons een lol. Blijf overal vanaf en haal hulp.

Anders ben ik bang dat het forum binnenkort een deelnemer minder heeft.

@Sander
Dit wordt een hopeloze zaak.

Gr.
Eric

En nogmaals.
Geef nu eens duidelijk aan hoe je het hebt aangesloten.
Even een schetsje is goed. Geef dan aan welke merken en type trafo's je gebruikt en hoe aangesloten, welke rails etc.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2009, 14:12:22 door Remunj »
Gr.
Eric

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #33 Gepost op: 11 February 2009, 14:11:31 »
Bart,

1. als het een Fleischmannloc is (waar iedereen van uitgaat), dan is het WEL een gelijkstroomloc. > In dat geval weet je dus niet precies waar je mee bezig bent.

2. als het een Marklin-loc is, is het een wisselstroomsysteem, en dan zijn meerdere trafo's parallel juist erg gevaarlijk. > In dat geval weet je dus niet precies waar je mee bezig bent.

3.
maar volgens mij kan het geen kwaad, want het is wisselstroom, dus.

Als je dat serieus denkt, moet je voor de grap je vingers eens in het stopcontact steken. Dat is ook wisselstroom, en dan moet je daarna nog maar eens vertellen of wisselstroom geen kwaad kan. (Voor de duidelijkheid dat moet je dus niet echt doen).

stel je niet aan.

Een beetje beleefder kan helemaal geen kwaad.
Reinier

bartbeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
    • davb.webs.com
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #34 Gepost op: 11 February 2009, 14:15:47 »
maar als wisselstroom op rails zo gevaarlijk is, waarom krijg ik dan geen optater als ik de trafo's alledrie openzet, en er dan mijn arm op leg?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #35 Gepost op: 11 February 2009, 14:17:38 »
Natuurlijk Bart, die vonken zijn helemaal niet heet. Het is zeker "koudvuur" ? Daarom komt de rook er ook van af.

Zoals je begrijpt, zal ik me niet verder aanstellen.
En dus herhaal ik : GA HULP ZOEKEN !

Sander

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #36 Gepost op: 11 February 2009, 14:18:12 »
bart,
omat het door een transformator getransformeerd heeft naar een gelijkspanning

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #37 Gepost op: 11 February 2009, 14:19:09 »
Bart een trafo tranformeert de spanning naar een veilige lage waarde.
En daar ben jij nu levensgevaarlijk mee aan het rommelen.

Nogmaals. STOP en zoek hulp.

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 11 February 2009, 14:26:25 door Remunj »
Gr.
Eric

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #38 Gepost op: 11 February 2009, 14:35:23 »
Bart,

Ik wil even niet onaardig doen maar als leraar natuurkunde wil ik je toch ff adviseren om:
1 alle stekkers er uit te trekken
2 eerst na te denken
3 een tekening te maken van je aansluitingen (schakelschema)
4 dit even voorleggen aan een of meerdere deskundigen (forum)
5 wacht op goedkeuring
6 dan pas te bouwen en uit te proberen

Waarom je geen optater krijgt kan ik pas zeggen als ik je aansluitingen ken. Het probleem zit in het spanningsVERSCHIL!!! tussen de 2 plekken waar jou arm de rails raakt. Is dit groot dan krijg je een optater anders niet.

En ff voor de duidelijkheid zet ff een nieuwe 9V batterij op je tong. Dat prikkelt nl ook en is ff wel gelijkspanning. Dus wissel- of gelijkspanning, als het verschil tussen de polen maar groot genoeg is krijg jij je optater.

Om even zeker te zijn van de vaktermen in de volksmond wordt vaak gesproken van gelijkstroom en wisselstroom, maar beter is gelijkspanning en wisselspanning.

Dus stop en zoek hulp!

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #39 Gepost op: 11 February 2009, 14:46:46 »
maar als wisselstroom op rails zo gevaarlijk is, waarom krijg ik dan geen optater als ik de trafo's alledrie openzet, en er dan mijn arm op leg?

Ik ben bang dat jij denkt dat als je drie trafo's aansluit op de rails de spanning drie keer zo hoog wordt.

En daarnaast: een fleischmann lok is dus gelijkspanning: als je zelf zegt dat je wisselspanning hebt, ja, dan gaat de boel in rook op.

Wisselspanning en gelijkspanning zijn (om het even simpel te houden) beide net zo gevaarlijk: van 220 Volt wisselspanning krijg je net zo goed een optater als van 220 Volt gelijkspanning.

bartbeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
    • davb.webs.com
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #40 Gepost op: 11 February 2009, 15:18:53 »
maar fleischmann werkt voornamelijk op wisselspanning.
en de loc is van fleischmann, en werkt dus ook op wisselspanning.
en dus NIET met gelijkspanning.

maar ik heb nu het treintje zo ver open liggen als maar kan.
alles met keukenrol, wasbenzine, en met wattenstaafjes schoongemaakt.
ik heb ook de onderdelen die los kunnen, in een bakje met wasbenzine gelegd, maar heeft iemand een idee hoelang dit moet voordat ze echt vetvrij zijn?

P.S. ik laat mijn neef er wel naar kijken 9die trafo's) hij komt binnenkort toch, en hij heeft electro gestudeert, en heeft zelf ook fleischmann.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #41 Gepost op: 11 February 2009, 15:22:29 »
'n week of 3 ?

Kom nou Bart - Als je gewoon leest wat je voor adviezen hebt gekregen, dan zou je het antwoord al lang moeten weten. Het is al een paar keer geschreven hoe lang het zal duren.

Enne .... Fleischmann doet toch echt het meeste met gelijkspanning.

Sander

bartbeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
    • davb.webs.com
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #42 Gepost op: 11 February 2009, 15:23:35 »
mischien is dat wel zo, maar op de transformatoren staat wisselspanning.
en de loc doet het al 10 jaar perfect, dus zal het geen gelikspanning zijn.

Aspelix

  • Gast
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #43 Gepost op: 11 February 2009, 15:33:37 »
Bart, ga oliewagonntejs halen, want jij bent echt OLIEDOM bezig.

Levensgevaarlijk. En die lok doet het op jouw manier zeker geen 10 jaar meer.

God allemachtig.

Aspelix

  • Gast
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #44 Gepost op: 11 February 2009, 15:35:26 »
Beste mensen,

Zelfs op mijn kale bol gaan alle haren overeind staan van dit topic.
Ik voel me machteloos en meen dat bij jullie ook te bespeuren.

Pffffft....ik heb veel eigenwijsheid meegemaakt, maar dit......

Groet en sterkte allemaal.

Ruurd